بلاخره
بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی
وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع
ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان،
توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و
حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت
سایپا 151 خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان
تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است.
فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها
مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن
انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا 151، موتور جدید با قابلیت یورو4 است و توانی معادل 68 اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری 63 اسب بخار است.
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا 151 نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا 151 در نمای جلو، دقیقاً همانند 131های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.
چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا 151 ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری
سایپا 151
در واقع نسخه وانت مدل 131 این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب
کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و
داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و
محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که
در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش
سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را
مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر90 مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان 37 لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب
میباشند اما وانت سایپا 151 با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده
بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین
کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا 151 نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است.
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا 151 برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا 151 افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار 460 کیلوگرم برای کدام صنف میتواند
مناسب باشد؟سایپا 151 قادر به حمل 460 کیلوگرم بار است که البته در نمونه
گازسوز این ظرفیت به 380 کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز 900 کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز 985 کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است 1510 کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا 151 قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار
میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز
میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود
اختصاص دهد. سایپا 151 تابستان سال 1392 راهی بازار ایران میشود تا شانس
خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا 131 سواری
است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
منبع: دنیای خودرو
دوستان نوشته وانت کارا فرزندتازه پراید (وای دد)حتما نوه نتیجه ام داره.
سال 1400:
پراید هوایی181
پراید دو ملخه171
پراید دریایی161
پراید زیر دریایی191
پراید اسکی121
……
با عرض سلام به نظر بنده خودروی پراید همه ما میدانیم که یک خودروی همگانی هست وطراحی عقب وانت پراید خیلی زیبا هست ولی سازندگان ان میبایست طرح جلوی وانت رو هم متفاوت از پراید سواری بسازند چون در این صورت مشتری بیشتری برای خود جذب میکرد ظاهر جلوی خودرو وانت پراید اصلا جالب نیست به نظر من هنوز باید روی ظاهر جلوی بدنه کار شود.ولی در کل خودروی جالبی هست و سوخت ان کم هست.
به نظر من اگه دولت یک طرحی بده که قاچاقچی ها به جای استفاده از تویوتا هایلوکس و لنکروز از این ماشین استفاده کنن دیگه هیچ معتادی تو خیابون پیدا نمیشه چون با این ماشین یه گرم مواد هم نمیشه توی کوه و بیابون از مرز رد کرد!!!
برای خنده خوبه حداقل
غاتل جدید در راه است 151
از غاتل منظورت همون قاتله //////////
یکبار بیایید این ماشینو با تویوتا هایلوکس 2013 مقایسه کنید تابهتر به این ماشین بخندید
واقعاً آدم مونده بخنده یا گریه کنه ؟!
این همه فارغ التحصیل دکترا و کارشناسی ارشد دانشگاههایی مثل شریف و علم و صنعت و تهران و امیرکبیر و … که همشون ادعای نخبه بودن دارند ، خروجیشون اینه ؟!!!!!!!!!!!!
ماشین چند دهه گذشته کشور جهان سومی کره را یعد بیست و چند سال موفق شدند تبدیل کنند به وانت ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
خجالت بکشید . کم خودتونو مسخره و مضحکه دنیا بکنید .
پراید ماشین کره ای نیست و آمریکایی هستش.
محصول فورد بود که به کیا فروخته شد.
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شدو بعد توسط فورد در آمریکایی شمالی به فروش رفت و بعد توسط کیا و از سال 72 به خط تولید سایپا منتقل شد.
واسه جابجایی پفک خوبه ,خیلی ضعیفه به درد بارکشی نمیخوره
اگه غیر از این کاره دیگه ای میکردین جا تعجب داشت
واقعا یک سوال ؟ یعنی هیچ ماشین دیگه ای نبود وانت کنید ! که پراید وانت کردید! البته تا چند وقت دیگه همین جماعتی که میگن برای خنده خوبه همه یکی یدونش خریدند! یادش بخیر خود پراید اومده بود همه از این حرفا میزدن!
تا چند وقت دیگه وانت ماتیسم میاد تو بازار انشاالله!
دوستان عزیز ما مسخره دنیا هستیم البته قبلش مسخره دزدان شرکت سایپا وایران خودر وبا این تولیدات آشغالشون شرم بر شما باد با این تولیدات وصرف هزینه ها وخالی کردن جیب مردم
پراید چیه که بخواد تنوع پیدا کنه تازمانی که استقبال هست باید منتظر چنین پدیده ای هم باشیم .
هاااااااااااااا هااااااااااااااا ایتالیا فراری_ مازاراتی_الفا رومه او تولید میکنه ایرانم پراید وانت عجب
ینی واقعا نمیخان این پراید اشغالو ولش کنن؟
هاچ بکشو زدن
141
131 132 111
پس فردا شاسی بلندشم میسازن میدن بیرون
مملکت مارو ببین به چه نکبتی ای افتاده
خاک بر سر خودرو سازان داخلی این از پراید چند ماه دیگه هم وانت پژو تو راهه سگ زرد برادر شغاله البته خر زیاده اینا مردم رو شناختن که اینجور ماشینا تولید میکنن
سایپا باید موتورو بر عکس بذاره تا محور جلو بشه عقب تازه بشه یه وانت بعدن مشه هایپر اسپرت جدید سایپا
جمعش کنید این وانتتون تو سر بالایی باید دنده بک بره که شاید بار رو بکشه بالا نه اینکه بار اونو بکشه پایین چرخا جلو در جا بزنن دلتون خوشه . بعضیا رفتن خریدن چه پزی میدن انگار رفتن مرسدس یا ب ام دبلیو خریدن
آقا حالا که شیر تو شیره بیاید فکرامون رو بزاریم رو هم حداقل قبل اینکه نخبه های عزیز دست بکار بشن مایلر پراید ، پراید 10تن، پراید کشنده کشنده پراید جت ، پراید هلیکوپتر ، پراید قطاری ، و پراید…. رو خودمون طراحی کنیم
اقا این چیه ساخین خدا وکیلی تهجیزاتش عالیه
ضاهرش خنده ادمو درمیاره بانمکه
من خریدم باربند گذاشتم درمغازم باربزنم باهاش دوتایخچال دوقلو گذاشتم به حدی کمک جلشو کشیده شده بود که نگو با کلی ایت الکرسی راه افتادم تاترمزکردم احساس کردم جلوش کمی بلند شد افتاد زمین باز.اخه ادم خوب این جایه وانت پیکانو مثلا گرفته
الا دادمش به پسرم ارتفاع داده باهاش دختر بازی میکنه تازه دختراهم دستش میندازن پسر منو خواهشن عوضش کنید
اگه یه خورده دیگه همت کنن می تونن پراید کِــــــشنده هم بسازن
تابوت متحرک در راه است…سایپاx100
ینمه شبیه فرقونه ببخشید به چند کشور صادر میشه میگن بهترین وانت 2014شناخته شده راسته
آفرین به سایپا
فکر نمیکردم گیربکسش هم تغییر داده باشن،ولی گویا دادن
من خیلی از چهره عقبش خوشم میاد
دم سایپا گرم، پدر این پلتفورمو درآورد….
ازاونجا که بارهاشنیدیم بهترین طراحان خودرو ایرانین توخارج بعد ماخودمون یه پرایدکه مال یه شرکت آمریکاییه و20/30سال پیش از رده خارج شده را100مدلش کردیم و “حالا پراید وانت”
واقعآ باید به حال این خودمون زااااااار زاااااار گریه کنیم……..
………………………………………………………………………………………………………………..
وانت پراید شوخی زشتی بود که با صنعت خودروسازی شد.
با سلام خدمت تمامی دوستان
درسته بهترین طراحان ماشین دنیا ایرانی هستن و بهترین طراحی رو دارن و الان ما داریم خودروهای به قولی 20-30 سال پیش رو استفاده میکینیم ولی واقعا شما که دست به انتقاد میزنید واقعا توی جملاتی که بکار بردید نقد کردید یا مسخره کردید؟اگر اونور دنیا دارن طراحی درست میکنن بخاطر اینه ک دانشگاهشون با صنعتشون حرکت میکنه و همه با نقد سازنده باعث پیشرفت درست صنعتشون میشن.حالا اینجا هممون یاد گرفتیم با مسخره کردن یک تولید خودمونو بزرگ و مهندس جلوه بدیم!!!اگر واقعا اطلاعات فنی و مهندسی دارین خوب بیاین عنوانش کنید تا صنعت کشور بهبود پیدا کنه اگرم ندارید مسخره نکنید چون اگر بدونید تولید حتی یک بوق ماشین چ دانشی میخاد اونوقته که تازه بفکر فرو میرید و میگید این کار ما نیستو ازین حرفا…اگرم بلدید دوتا طرح اساسی بدید تا باعث سربلندی کشور بشین.خواهشا از خودمون شروع کنیم تا اینطوری به قولی مسخره دنیا نشیم!!!همین کسایی ک اینهمه ادعا دارن واقعا میتونن ی کارگاه واشر زنی کوچیک راه بندازن؟اونوقته ک میفهمن چقد علم دارن؟حالا اگر کسی واقعا اطلاعات درستی در مورد این خودرو داره به اشتراک بزاره تا بقیه هم درست استفاده کنن.ممنون
حال منتظر وانت زانتیا باشیم خیلی حال میده
نود درصد نظرات واقعا غیر کارشناسی و برآمده از عادت دیرینه ی ما ایرانی هاست!!!
هر چیزی باید تو کلاس خودش مقایسه بشه
151 هم تو کلاس وانت های موجود در بازار ایران و در محدوده ی قیمت خودش خوبه! خوبه نمیگم عالیه
جدیدا خریدم. وقتی بعضی نظرات رو میخونم میفهمم طرف واقعا صرفا خواسته چیزی گفته باشه
برای بار نیم تن تا 650 کیلو جواب
میده
سواری اش برای راننده در مقایسه با وانت باردو غیر قابل مقایسه است. خیلی راحت تره
سیستم تعلیقش نسبت به سواری پراید خیلی بهتره
امکانات جانبی اش هم تو رده خودش خوبه
من دیدم سر کم های عقب خیلی کار کردن من تو نمایشگاه بودم ودیدم که چند تا از مکانیکایی که تو شهر هست داشت به کمک هاش نگاه می کردن وخودشون هم باتعجب می گفتند سایپا چه کرده یه چند وقتی هم هست برادرم برای نصب کولر ازش استفاده می کنه اونم. رضایت داشت البته این هم بگم که من خودم دیدم پشتش ۱۰کولر دوتیکه روی هم گزاشتن ویارو سوارشد رفت واقعا نسبت به خودش عالیه
بابا بی خیال وانت آمریکایی چیه، اینا اگه واقعا خودروساز هستند فقط یه نمونه مثل همین مزدا 2000 را درست کنند، خب نتونستند که وانت پیکان را از رده خارج نکردند و حالا هم دارن به پراید التماس میکنن
کدوماتون وانت دارین کدوماتون پراید وانت خریدین بد بوده بعضی ها املای کلمات رو بلد نیستن ولی از طراحی ماشین حرف میزنن آقا یا خانم منتقد این وانت برای این ساخته شده که شما از ماشین سواری برای کاهای سبک استفاده نکنید برای حمل و نقل جاده ای نیست واسه اینه که اگر سرویس کارین اگه مغازه دارین اگه یه وانت شخصی نیاز دارین که تردد شهری داره و نیازه چیزهایی رو که توی صندوق عقب سواری جا نمیشه با اون حمل کرد یکی داشته باشین . چند نمونه از مشاغل رو که این وانت به دردشون میخوره مینویسم شاید کمی فکر کنید وانت پیکان بهتره که امکاناتش زیر صفره یا حالا پرایدی که امکانات زیادی نسبت به اون داره.
1 سرویسکاران شرکتهای خدمات بعد از فروش.مثلا بردن کولر آبی و نصب.
2 مغازه دارن برای رفتن به بازار و خریدهای خاصشون که ویزیتورها انجام نمیدن و باید خودت دنبال خریدشون بری.
3 وانت هایی که بصورت پیک کار میکنند حمل لوازم به نقاط مختلف شهر و باربری ها این کار در حال حاضر توسط هوندا 125 انجام میشود.
4 فروشندکان لوازم منزل یا وانتهایی که آنجا مشغولند مثلا برای بردن ماشین لباسشویی و نصب آن و حتی یخچال ساید . این کار هم فعلا به جز ساید بای ساید با هوندا 125 انجام میشود.
5 شرکتهای دارویی و لوازم پزشکی که تماما در حال حاضر مجبورند با پیک موتوری کارشان را انجام دهند خود بنده یکی از آنها هستم که وانت پراید بعلت ویژگیهای سورای وانت بودنش برای ما مفید است حجم بار ما معمولا کم و وزن آن هم کم است و همیشه مونورسواران به آن آسیب وارد میکنند.
6 و و و و و که در حوصله اینجا نیست.
واقعا متاسفم که در کشوری زندگی میکنیم که به هر چیز تازه واردی بدون کوچکترن تجربه ای قضاوت عجولانه میکنیم
بخدا لایق همون وانت پیکانیم که تو تصادف فرمونش راست میرفت تو قلب راننده،
حالا بشینید و عغده هاتونو سر این محصول خالی کنید،
2روز دیگه که نایاب شد میبینم چطوری دنبالش میدوین، دم سایپا گرم، خوب بلده چیکار کنه…