اولین درسی که یک معلم رانندگی باید آموزش دهد، نکات اساسی مربوط به ایمنی در رانندگی است و یکی از نخستین موارد، طرز نشستن است. طریقه نشستن روی صندلی راننده، آنقدر ساده و ابتدایی است که بعد از چند سال فراموش میکنیم که این کار چقدر اهمیت دارد و میتواند در ایمنی راننده نقش داشته باشد. اول از همه، هنگام نشستن، باید کاملاً احساس راحتی کرد؛ گردن و پشت باید تکیهگاه کاملاً مناسبی داشته باشند. این کار باعث میشود تا ضمن اینکه این بخشهای بدن در هنگام تصادف، از آسیب در امان باشند، از مشکلات فیزیکی بدن در طولانیمدت نیز اجتناب شود. تعداد زیادی از رانندگان وجود دارند که به دلیل تکیه ندادن و راحت نبودن در صندلی، پس از چند دقیقه احساس ناراحتی و درد در ناحیه پشت میکنند. هنگام رانندگی، عضلات بدن باید در وضعیت نرمال باشند. فشار و درد ناشی از جمع کردن عضلات در محل کار نیز پیش از این مشخص شده و در هنگام رانندگی نیز میتواند میتواند چنین نتایجی داشته باشد. در ادامه به چند نمونه از تکنیکهایی اشاره میشود که میتواند در کاهش دردهای گردن و پشت رانندگان مؤثر باشند.

اهمیت بالای نشستن صحیح پشت فرمان
برای ایمنی بیشتر در جاده، یکی از موارد اساسی، دید مناسب راننده از جاده است؛ به این معنی که راننده با توجه به آینهها و همچنین نمای روبرو، از کلیه وقایع اطراف خودرو، آگاه باشد. وقتی که زمان زیادی در روز صرف رانندگی میشود، اهمیت این موضوع میتواند خود را بهتر نشان دهد. برای تنظیم صندلی، بهتر است که ابتدا صندلی را در بدترین وضعیت ممکن، یعنی پایینترین نقطه قرار داد و آرامآرام، آن را به بهترین نقطه ممکن رساند. این وضعیت باید به گونهای باشد که برای دید اطراف، نیاز به کشیده شدن گردن پیدا نکنید.

مقایسه روش صحیح قرارگیری با شیوه غلط
پرهیز از فشار و جمعکردن عضلات
پاها باید به گونهای قرار گیرند که کمترین فشار در ناحیه ران ایجاد شود و همچنین، کشیدگی در عضله پشت ساق پا ایجاد نشود. پاها باید تا حدّ ممکن در وضعیت ۹۰ درجه باشند و از بدن باز نشده نباشند؛ ضمن اینکه، پاها باید به راحتی بتوانند به پدالها برسند و نیازی به جمع کردن و کشیده شدن بیش از حدّ عضلات نباشد. همچنین برای ارتباط دستها با چرخ فرمان نیز باید همین شرایط برقرار باشد. دستها نباید خیلی دور یا خیلی نزدیک به چرخ فرمان باشند. اگر به مدت زیادی با دستهای نزدیک به فرمان و جمعشده، رانندگی کنید، این کار باعث ایجاد فشار در ماهیچهها و شانه و آرنج و سپس عضلات گردن شده و در هنگام بروز تصادف، میتواند شدت جراحات را افزایش دهد. دستها ضمن این که باید حالت افقی داشته باشند، باید در وضعیت راحتی قرار بگیرند.

میزان فشار به مهره ها در حالت غلط نشستن
آینهها و موارد دیگر
آینهها باید دید مناسبی را برای شما از اطراف خودرو ایجاد کنند و به همین خاطر، با توجه به وضعیت صندلی راننده، باید تنظیم شوند. تنظیم آینهها نیز به گونهای است که کمترین فشار و کشیدگی برای دیدن اطراف برای راننده ایجاد شود. تنها همین تنظیم مناسب آینهها کافی است تا در مسافرتهای طولانی، چشمها کمتر دچار خستگی شوند. برای ایمنی بیشتر در سفر، بهتر است هر چند وقت یکبار، تنظیم آینهها، دوباره انجام شود.

حالت صحیح پاها
نکته دیگر این است که با عجله وارد خودرو نشوید؛ اول داخل صندلی نشسته و سپس پاها را به سمت داخل بچرخانید. هنگام خارج شدن نیز اول پاها را خارج کنید و سپس بدن را بیرون ببرید. قبل و بعد از رانندگی، اجسام و لوازم سنگین، بلند نکنید؛ چند دقیقه به بدن خود استراحت دهید و با کمی کش و قوس، فشار را از بدنتان خارج کنید. وضعیت مناسب بدن در هنگام رانندگی باعث کاهش صدمات ناشی از رانندگیهای طولانیمدت شده و همچنین، میتواند باعث کاهش آسیبها در هنگام بروز تصادف شود؛ تنها نیاز به صرف کمی وقت، برای بهتر نشستن و برخی تنظیمات است.
توجه کنید تو عکس دوم … باید موهاتون کوتاه باشه ، موی بلند غلطه پشت فرمون!!!!
در حالت صحیح مَرده هم باید نیشتون باز باشه اگه نباشه به کمر فشار میاد.
(:
عکس دوم سمت راستیه کجاش صحیحه… لامصب اینقدر فرمونو نزدیک گرفته که جا واسه باز شدن ایربگ(کیسه هوا) نذاشته!!!
آفرین پدال، خوبه بازم مطالب آموزشی بذار از هر چیزی بهتره!!!
تو پراید هم میشه اینطوری نشست
صندلی خوب , ماشین خوب , ارگونومی رعایت شده و… توی صحیح نشستن خیلی تاثیر داره
پدال مطلب قشنگی گذاشتی!!!!!!!
مهم
(مخصوص خانم ها).
شاید یاد گرفتید دوبله پارک کنید یا ماشین رو متاسفانه به فنا ندید…
باسلام
دوستان نظراتون خیلی باحال بود
خیلی حال کردم و خندیدم
P E U G E O T
الان MAHSA میاد بهت یه چیزی می گه ها!!!!!!
جدیدا تو روستای ما که مد شده پشت فرمون دراز می کشن
می گن کلاس داره
طلفکا می خوان پشت پراید حس جنسیس کوپه بگیرن
تو یه پراید نشستم، یارو انقد صندلی رو خوابونده بود،وقتی میشستی توش فقط سقفو میدیدی! تازه موقع پیاده شدن حتما باید یکی کمکت میکرد!!!
باسلام
محسن خیلی جوکی
P E U G E O T
فقط واسه خنده نگفتم!!!
سلام . دقیقا منم دیدم بعضیا اینطوری میشینن. یعنی اگه میتونستم همونجا خفه اش میکردم.چیه باو.صندلی رو خوابونده انگار داره تو تخت خواب FH رانندگی میکنه !
برای منم همچین چیزی پیش اومده!!!!!!!!
1 بی ام و مثل اون خانم به منم بدین بخدا دیگه مثل آدم می شینم پشت فرمون.
بی ام و یا مثل اون خانم؟
خدا اگه شانس میداد حتما اسمامون شمس ا… بود
من با نظر دوستان موافقم ولی خوب کیفیت حرف اولو تو همه چیز میزنه
اگه ماشینامون ماشین و صندلیاشون استاندارد باشن
ما هم بطور استاندارد روش میشینیم
آخه ما اگه بخوایم سرمون رو به پشت سریه صندلی تکیه بدیم ( تو ماشینای ایرانی ) که فقط میتونیم سقفو ببینیم
آخه چی تو این ماشینا درسته که ما درست بشینیم توش
اه اعصابم خورد شد!
درست می گی!!!!!!
ما که بلدیم درست بشینیم،خودروسازا بلد نیستن صندلی مناسب درست کنن!!!
صندلی پژو و سمند که کلا وقتی میشینی میوفتی تو چاه،تو پراید هم که انگاری به تخته فنر تکیه دادی،ولی انصافا صندلی 206 صد محکمیه در برابر فشار،انگار نه انگار که توش ابر هم استفاده شده!!!
تیبا و دنا هم که دیگه حرفی برای گفتن باقی نمیذارن…
هرکی فقط 1بار رو صندلی ماشینای سنگین نشسته باشه(حتی قدیمیاش)،به خدا صندلی سواری های ایران براش مثل سنگ میمونه…
کاش به جای “صحیح” و “غلط” مینوشتید “درست” و “نادرست”
پراید که دیگه این حرف ها رو نداره …
هر طور که بشینی … کمرت میشکنه!!!
راستی … وانت جدید زامیاد رو دیدین … صدای تراکتور میده !!!
ورداشتن نیسان گاوی رو بزک کردن، خیلی جوکه
ممنون. مفید بود. چشم. بازم مقاله های آموزشیه کاربردی بذارید
اگه سایپا پراید ما رو بده کا 4 ماه تاخیر داره قول میدم به طور صحیح میشینم پشت فرمون!!!
آینامه راهنمایی رانندگی خیلی کتابش سخت شده هرکی امتحان میده 3 4 بار می افته
با این قیمتهای نجومی که ماشینها دارن …
دیگه انگیزه گرفتن گواهینامه نمونده
من خودم 10 سال پیش گواهینامه گرفتم … چند وقت پیش به جای اینکه برم تمدیدش کنم … آتیشش زدم و خیال خودم رو راحت کردم … وقتی پول ندارم ماشین بخرم … گواهینامه میخوام چیکار …
سلام
مسی جان شما که این همه درآمد داری برای چی باید بنالی؟
با اون قراردادی که بارئال بتی که دیگه مشکل پول نداری!!!!
پولشو خوردن!!!!!!!
سلام
یه بار سوار تاکسی شدم ماشینه پیکان بود با لاستیک پهن و رینگای سیمی وسانروفو تودوزی چرمی و…
و اونقد هم کمکهاشو خابونده بود که سالینS7 به اندازه اون نزدیک به زمین نبود!
خلاصه طرف به حساب خودش پیکان عشقی داشت
اما وقتی از روی دست انداز رد میشد هر بار حدودا 50 سانتی متر ما به بالا پرتاب میکرد!
تا رسیدیم مقصد نزدیک بود هرچی خودم بالا بیارم!
توصیه من به شما دوستان اینه که خاستین تاکسی سوار شین حواستون باشه سوار پیکان عشقی نشین!
فقط تصور کنین: ارگونومی پراید!!!!
یا مثلا ارگونومی وانت پیکان یا وانت نیسان!!!!!
کسی تا حالا پشت نیسان وانت(آبی) نشسته؟
روی صندلی های مزخرف ماشین های مزخرف ساخت داخل هر شکلی که بشینی بازم احساس ناراحتی می کنی.
بسیار عالی
والا ما که همه جوره تو این ماتشینای ساخت داخل راحت نیستیم ماشین خارجی رو که به خواب هم نمی بینیم
باور کنید هر کار کردم نتونستم با صندلی ال 90 ارتباط برقرار کنم. الان دو ساله.
حالا دیگه همه مشکلامون در رابطه با خودرو حل شده مونده طرز نشستنمون این مطالب تو کشورایی که از همه لحاظ به سلامتی مردمشون اهمیت میدن به درد مبخوره نه کشور ما که 20000هزار نفر قربانی کیفیت پایین خودرو ها وجادها میشن.به هر حال ممنون پدال جان
مسی تو خیلی کار اشتباهی کردی گواهی نامت رو اتیش زدی نا امید با ید نشی تو زندگی
اگه تو زندگی نا امید باشی به هیچا نمیرسی
با تشکر از پدال
عالی بود
ما ایرانی ها زمانی متوجه میشم صندلی ماشینمون خوب تنظییم شده که گوشیglxمون راحت از جیبمون در بیاد!!!!
اتاق پراید و پیکان از اولش هم درست نبوده هر کارش کنی برای خیلی ها مشکل نشستن وجود داره . مثلا پیکان دنده های 1 و 3 خیلی عمودی میخوره اگر صندلی عقب بکشی دستت نمیرسه اگر هم جلو بکشی ساق پا به داشبورد میخوره و پراید هم یک بار باهاش تصادف کنی میفهمی چقدر پایه صندلی مزخرفه . سپاس از این مطلب.
نحوه صحیح نشستن پشت وانت پیکان رو با رسم شکل توضیح بدین لطفا !