تیپ 1
سری اول 206 که اوایل سال 1380 به بازار آمد به نام تیپ یک معروف شد که از آن دقیقا 12217 دستگاه تولید شد.
داخل
آن با فرمان دوشاخه، رادیو ضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آن
جا داشت نسبت به تیپ یک بعدی (که همه با نام تیپ 2 میشناسیم) قابل تشخیص
است.
تیپ یک بعدی (تیپ دوی خودمان!) که یک سال بعد معرفی شد در ظاهر
همان ماشین قبلی بود با موتور 1360 سی سی با کد TU3 که 75 اسب بخار نیرو
تولید می کرد ولی در زیر پوست کاملا عوض شده بود.
تکنولوژی مالتی پلکس یا MUX کل سیستم برق اتومبیل را دگرگون کرده بود بطوری که حتی یک سیم مشترک با نمونه قبلی نداشت.
تیپ 2
آنچه واقعا تیپ 2 نام داشت به تعداد بسیار کم تولید شد و تماما مانند تیپ 3 متعارف بود , فقط ترمز ABS نداشت.
تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه (حتی کارخانه) تیپ MUX 1 را تیپ 2 بنامند.
پس اگر 206 مدل 81 دیدید که ظاهر تیپ 3 بود ولی ترمز ABS نداشت , تعجب نکنید.
تیپ 3
حالا
نوبت تیپ 3 می رسد که مدل لوکس با موتور کوچک است که تمامی خواص تیپ 5 را
دارد به جز این که ترمز چرخ های عقب آن دیسکی نیست و موتور آن هم همان 4/1
لیتری 75 اسبی با حداکثر سرعت 177 کیلومتر در ساعت است.
این مدل بالاترین ارزش پرداخت پولی را برای کسانی که سرعت و توان زیاد برایشان مهم نیست به ارمغان می آورد.
تجهیزاتی
چون سیستم تهویه مطبوع خودکار , آئینه های برقی گرم کن دار , CD خوان
بسیار برجسته Clarion با بلندگوهای Goodmans انگلیسی , دو کیسه هوا , ABS
دوکاناله و سه ، پشت سری عقب از مشخصات بارز این مدل است که شاید برای
داشتن خودرویی دیگر با این امکانات مجبور به پرداخت دو برابر پول آن باشید
تیپ 4
این مدل دارای موتور 1600 سی سی 16 سوپاپ با کد JP4/TU5 و همچنین گیربکس اتو ماتیک Autoadaptive AL4 می باشد.
این
موتور نسبت به موتور TU3 که نسبت به موتور 205 تنها سرسیلندرش تغییر کرده و
به آن انژکتور اضافه شده بود , یک موتور کاملا جدید با کارایی بسیار بالا
می شود.
110 اسب در 5600 دور در دقیقه و 137 نیوتن متر گشتاور در 4000
درو چیزی است که به راحتی این کوچولو را در تمامی نبردهای خیابانی پیروز
می کند.
بر عکس شایعاتی که می گفتند تعداد زیادی 206 بصورت ساخته شده
وارد ایران شده باید گفت که تنها 191 دستگاه از همین تیپ 4 در ابتدا مخصوص
جانبازان آن هم بصورت SKD وارد شد که بدان معنی بود که ماشین ها آماده و
داخل جعبه ای بودند که میبایست صندلی ها و لاستیک ها روی آن نصب شوند.
این
ماشین ها دارای رنگ های متنوع تری بودند و علاوه بر 206 های اتوماتیک تیپ 4
که بعد ها در ایران تولید شد دارای حسگر باران , محفظه مخفی زیر صندلی
شاگرد , توری نگهدارنده داخل صندوق و تودوزی با رنگ های متنوع بودند.
لیکن
مشکل این مدل را می توان سیستم تعلیق آن دانست چرا که در تیپ 4 وارداتی از
همان فنربندی مورد استفاده در ماشین های اروپایی استفاده شده و این بدان
معنی است که تاب مقاومت پستی و بلندی های خیابان های غیر استاندارد ایران
را نداشته و در نتیجه بسیاری از ناحیه رام و جلوبندی دچار مشکل شدند.توضیح
بیشتر در مورد تعلیق 206 ایران این که ماشین های ایران از فنربندی مخصوص
جاده های ناهموار بهره میگیرند و در نتیجه ارتفاعشان 2 سانتیمتر از نمونه
های اروپایی بیشتر است.
تیپ 5
پس
از تیپ 4 که در داخل نیز تولید آن آغاز شد و از نظر امکانات داخلی بسیار
بود ولی مزایایی چون ترمز دیسکی در هر چهار چرخ , ABS و ایربگ بهره میبرد
مقرر گردید نمونه دنده ای دستی آن هم تولید شود چرا که استقبال از 206 در
بازار تک محصولی ایران فراتر از انتظار پژو بود و بعلاوه آن ها با موفقیت
مدل اتوماتیک متوجه شدند توان خرید ایران آنقدر هم که فرانسوی ها فکر می
کردند پایین نیست!!!
206 تیپ 5 که به جرات می توان گفت بهترین ارزش پولی
پرداختی در بین تمام اتومبیل های داخلی را دارد در اواخر سال 81 با قیمت
معادل نمونه آن در سراسر دنیا و با امکاناتی مانند تیپ 3 بعلاوه ارتفاع
کمتر , ترمز دیسکی در هر چهار چرخ , ABS چهار کاناله به بازار عرضه شد.
شتابی
در حدود 10 ثانیه تا 100 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در
ساعت در ترکیب با ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ از تیپ 5 یک موشک خیابانی
می سازد که هیچ یک از محصولات دیگر ایران خودرو , مزدای 323 با دو برابر
قیمت , فولکس گل و پروتون ویرا را یارای مقابله با آن نیست.
حتی سیتروئن
زانتیا که به حق در بخش دیگری از بازار گل سرسبد است (و اصولا قابل مقایسه
با 206 نیست) در مقابل این ماشین هم در چابکی هم در فن آوری بکار گرفته کم
می آورد (زانتیا در سال 1994 عرضه شد)
تیپ 6
آخرین
سری از 206 های ایران تیپ 6 است که در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4
ولی با امکانات کامل چون تیپ 5 به تعداد نسبتا کمی تولید شد و پس از آن
گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک داد (که توسط پورشه به دنیا
معرفی شد و توسط بی ام و و لوتوس یه نمونه های سیکوئنشال توسعه یافت)
اینکه
این گیربکس قابلیت تعویض دنده توسط راننده را در یک خودروی اتوماتیک به
ارمغان می آورد و انتخاب با شماست که دنده را خودتان عوض کنید یا تعویض
دنده را به ماشین بسپارید.
این مهم تیپ 6 را برای ایران و بخصوص تهران
ایده آل می کند که دائما در ترافیک هستید ولی در عین حال ماشین دنده ای را
نیز دوست دارید.
نقل از مجله عصر نوین اتومبیل
منظورتون از قیمت معادل نمونه آن در دنیا چیه؟ یعنی همه جای دنیا 206 تیپ 5 این قیمتیه!!!
ولی به نظر من تو همین دبی بغل گوشمون با این پول میشه آزرا یا سانتافه خرید!
فقط تیپ 5 واقعا یک کوچولوی رام نشدنی که هیچ وقت ضایعت نمیکنه اگه بلد باشی با دریچه برقی چطور گاز بدی تیپ 5 بهت نه نمیگه من با غولای 2.4 لیتری مثل کمری بارها کل انداختم واسه همینه میگم تیپ5 ودیگر هیچ فقط مدل 82 83 84
عزیزم اگر اون راننده کمری واقعا راننده بود سوسکت میکرد.زیاد خوشحال نباش
منم با کمری کوزس گذاشتم وکمی از کمری جلو بود درضمن تیپ 5 موتورش برای کلکل خیابونی ساخته شده و تو سربابلایی و موقع کولر کاملا کم میاره البته در مقایسه با موتور های 1600 اما تو شتاب هیچی بهش نمی رسه
مدل های جدید ۲۰۶ تیپ ۵ مگه چه اشکالی نسبت به قدیمی ها دارن؟.یعنی خوب جمع نمیشن
سلام به همه دوستان.من تیپ 5 دارم مدل 89.خیلی خوش رکاب وپرشتابه.بقول حسین باهرکی کل بندازی ضایعت نمیکنه ولی 170تابیشترنمیره.نمیدونم چرا…
سلام، من یه تیپ 5 مدل 83 دارم ، حدود 4 ساله دارم ، روزی که خریدم بهم مگفتن بابا خرجش بالاست!!!! ولی واقعا با توجه به پولی که میدی خوب امکاناتی میده ، خرجش هم کاملا منطقی هست و الکی خراب نمیشه واقعا از هر جهت راضی کننده است ،کلی تو این 4سال من کل کل کردم با ملت ، اگر صندق براتون مهم نیست برای خودروی زیر 17 میلیون بهترین گذینه هست .
شاد باشید
سلام
من 206 تیپ 3 مدل 88 دارم…از نظر ضاهر و امکانات عالیه…ترمزش هم که ای بی اس و حرف نداره…اما،ماشینیه که طبیعتا بخاطر 1.4 لیتری بودن موتورش یکم ضعیفه…
یعنی اگه شما خودت و خانمت و با مادر و پدر و برادر خانمت بشینی توش کم میاره…و این کاملا حس میشه!
ولی اگه فقط خودت یا با خانمت باشی،عالیه..
فقط تیپ 4
206تیپ 4و6 حرف نداره
منم معتقدم که یه زمانی 206 تیپ 5 تنها گزینه ای بود که قیمت مناسب نسبت به ارزش واقعی اش داشت ولی الان دیگه نه!
پارسال صفرش 15700 هزار تومن بودکسی پیگیرش نمیشد ولی الان شده 20 میلیون!تا 22 هم بالا رفت.
پارسال یه دونه صفرشو گرفتم ولی به علت مشکلات مالی معنوی! فروختمش واقعا حیف شد
سلام بنظر من 206 تیپ 2 جدید از همه به صرفه تره چون همه چیزهایی که میخواهی داره در ضمن خوش فروش تر هم هست
من به رنگ ماشین خیلی اهمیت میدم بنظر من رنگ ماشین اگر انتخابی باشه معرف شاد بودن یا نبودن افراده پس عشق است 206 آبی متالیک جدید
ال90 تو این رنج قیمت تنها ماشینی که موتورش جلوی تیپ 5 کم نمیاره
خداییش تو ماشینو 206 و تو 206ها تیپ5 حرف نداره اما به علت…نمیدونم چرا قیمتشو اینقدر بردن بالا
دوستان من یه 206 تیپ 5 کار کرده میخوام بخرم مال چه سالی و با چه میزان کارکرد رو پیشنهاد میدین. ممنون میشم راهنمایی کنیددوستان من یه 206 تیپ 5 کار کرده میخوام بخرم مال چه سالی و با چه میزان کارکرد رو پیشنهاد میدین. ممنون میشم راهنمایی کنید
خوب اگه قدمی تر ها رو بخری قطعاتش بیشتر فرانسوی اما خوب بیشترم کار کرده!این یه چرخه است که ترجیح میدی ماشین گهنه تر فرانسوی بخری یا نو تر ایرانی(چینی)!
سلام من یه 206 مدل 90دارم یعنی خداییش تواین سه سال صد بار رفتم ماشینمو عوض کنم ولی دلم راضی نمیشه ازبس این ماشین زیرپایی خوبی داره. فقط 206
206 تیپ 1 چه جوریه من عاشق 206 هستم تیپ 1 انزگتور هسته
فقط تیپ 2 مسی
دوستان من دنبال یه تیپ پنج با کارکرد زیر ۱۵۰ هزار هستم ، رنگ سفید یا بژ.
اگه کسی داشت تماس بگیره : 09360350218
با 20 م میخوام ماشین بخرم. بین بیتا صفر و 206 چند سال کارکرده همه میگن 206 . نظرتون چیه؟
به نظر من برو با 20میلیون یه پرشیا85یا86سفید بخر ارزششو داره
من یه تیپ 1 خریدم 2 ت خرجش کردم . موتوریش خیلی بهتر از تیپ 2 و 3 هست. من اینارو هم سوار شدم ولی نمیدونم چرا ب پای تیپ 1 نمیرسن.
به نظر من تیپ6 بهترینهاس. من دارم واقعا راضیم. توی امکانات و ایمنی و راحتی عالیه. اگه همه آبشناشم فعال کنی که دیگه 20
سلام به همگی دوستان
من میخوام یه 206 تیپ 5 مدل 1390 با کارکرد 11000 بخرم، 27ونیم میلیون؛
به نظر شما می ارزه؟ یا 405 با موتور tu5 بگیرم؟
خواهش میکنم راهنماییم کنین
سلام میخواستم بگم اکه میشه از تفاوت تیپ 1 206 با تیپ 2 بیشر معلومات بدین..از چه لحاظ با هم تفاوت دارن
دوستان من یه 206 اس دس مدل v8 سال 90 دارم که 116000 تا رفته رینگ و لاستیکش اسپرته چراغ عقی و جلو هم همینطور رنگشم متاله (خاکستری آبی سفارشی) ماشین بدون خط و خش تصادفه قیمت 29/5 گذاشتم کسی اگه خواست تماس بگیره 09122405782
ال نود برا کل کل و استریت ریس از تیپ 5 سر تره.
حالا میخواد تیپ 5 ئه دریچه برقی باشه یا دریچه سیمی.
دلیلش هم اینه که شما 40 تومن میدی ماشینو که تحویل میگیری همه جای موتورش نوشته:ساپکو-ایساکو ولی من ماشینمو که تتحویل گرفتم حتی باتری روش هم رنو بود و فرانسوی!
حتی 206 های فرانسوی هم به ال 90 نمیرسن. چون ال 90 تو موتورش تکنولوژی خیلی بروز تری نسبت به 206 داره و کد و بلوک موتورش هم جالبه بدونید با مگان یکیه! (206 رو چه به مگان!)
رنو توی هیچ زمینه ای نمی تونه با پژو کل کل کنه همیشه کم میاره