دوو اسپرو، خودروی محبوب آن روزهای گذشته، با همان موتور با حجم 1998cc و خروجی 115 اسب بخار متعلق به گروه جی. ام – اپل، که با توجه به ادعای سازنده در آن روزها مصرف سوختی برابر 9/7 لیتر در 100 کیلومتر داشته است اما این روزها بعد از گذشت 19 سال البته با توجه به نوع رانندگی شما بین 13 تا 15 لیتر در 100 کیلومتر مصرف می کند.

Daewoo Espero
آن روزها گرچه خودروهای ژاپنی بیشتر بر سر زبان ها میچرخید و میل خریداران در صورت داشتن استطاعت مالی به آن ها بود اما اسپرو نیز برای خود اسم و رسمی دست و پا کرده بود، آن هم شاید به خاطر شتاب خوب با توجه به موتور قوی، هزینه نگهداری قابل قبول با توجه به زیاد بودن قطعات یدکی، امکانات رفاهی مناسب مثل کولر، شیشه های برقی، کنسول وسط، برف پاکن تایمر دار و … اشاره کرد. هدف من تنها معرفی کردن یک خودروی قدیمی نیست بلکه به نوعی تلنگری به خودروهای کنونی خودروسازان ما با کمی چاشنی مقایسه است.
ماشین کره ای خاطره انگیز 19 سال پیش ما با همان پدال وسطی که به نوعی تزیینی (ترمزهای بسیار ضعیف) است، همان موتور پر مصرف، فضای کم نشستن با وجود طول زیاد، فرمانی نه چندان دقیق ولی باز هم بهتر از 405 سال 89 .

Daewoo Espero
فلسفهٔ کره ای ها از همان روزگار مشخص بود، خودرویی با مشخصات فنی و امکانات بهتر و بیشتر به نسبت قیمت کمتر گرچه دوو در این راه چندان موفق نبود اما دیگر خودروسازان کره ای بسیار موفق بودند.

Daewoo Espero
اسپروی ما با وجود سن بسیار بیشتر نسبت به 405 سال 89 همچنان در شتاب گیری حداقل در دنده 1 و 2 یک سر و گردن بالاتر است. در سفرهای چند ساعته صندلی های آن کمتر کمر شما را به درد می آورد. در هنگام توقف حداقل از ابتدا مطمئن هستید که نیاز به امداد غیبی برای توقف آن ندارید نه مثل 405 که ترمز ABS آن به محض آنکه لاستیک های جلو دچار بی تعادلی می شود سرردرگم می شود و حتی بعد از آنکه دوباره اصطکاک پیدا کرد تا چند ثانیه به آن سردرگمی ادامه می دهد گویا که سیستم ABS خودروی 405 ما کمی فراموش کار است.
اگر مثل نگارنده مجبور به استفاده از هر دو خودرو باشید، اولین مسئله ای که برای شما قابل توجه خواهد بود بعد از پیاده شدن از 405 و ورود به اسپرو راحتی بیشتر شما هم به عنوان راننده و هم به عنوان مسافر می باشد. فرمان نرم تر، سهولت بیشتر در تعویض دنده و حتی زیباتر بودن جلو داشبورد. شاید مسئله بسیار دردناک برای من این باشد که حتی خودروی سال 89 ما دارای شیشه عقب دستی و فاقد بلند گوی عقب است و بسیاری ایرادات ریز دیگر که تنها با کمی دقت قابل اصلاح بود. نکته قابل توجه در اینجا این است که آیا خودرو سازان ما همچنان قادر به تولید خودرویی در سطح و اندازه های یک پیر 19 ساله نیستند. شاید هستند اما نمی خواهند!
نویسنده: فرزاد پاکنژاد شیرازی
من شک دارم که این دوست عزیزمون حتی 20کیلومتربادووراه رفته باشه چه برسه به200تا…من 12ساله دوودارم ولی تاحالا مصرف 13یا15 ندیدم تواین مدت ازترمزماشینم کم کاری احساس نکردم وشتابش هم کسی که حتی یک بارپشت این ماشین نشسته باشه اون روبا405مقایسه نمیکنه.لطفااگه اطلاعات درستی ندارین نظرنگذارین شایدکسی واقعافکرکنه شماهمچین تجربه ای رو بادووداشتین.
سلام. من یک اسپرو 94 دارم. مشکلی با ترمزش ندارم. فرمونشم خوب و قابل قبوله. مصرفشم تو شهر البته تو ترافیک با دنده 1 و 2 بین 11 تا 13 میشه اما در رانندگی معمولی حدودا 10 هستش. تو جاده هم حدودا 6 تا 7 هستش.
ماشینیه که اگر درست نگهداری شده باشه شاید اگر بخوایم در حقش کم لطفی کنیم بشه با زانتیا مقایسش کرد نه با 405!
البته این دوست عزیزمون به این دلیل این مقایسه رو انجام داده که هردوش رو در اختیار داره و ناچار به مقایسه شده..
سلام میشه بفرمایید دوو تو کدوم بازار معتبر تا حالا ماشین فروخته؟ 405 هر عیبی که داره از بی کیفیتی ساخت و مونتاژ سازنده داخلی هست. خودرو سال اروپا از نظر مهندسی از ساخته های آمریکایی هم بهتره دوست عزیز چه برسه به مونتاژ کارهای درجه 2 و 3 محصولات آمریکایی مثل دوو.
دوست عزیز کاملا وجه دوو خراب کردی قبل از مقایسه نگاه به ارم دوو کن ارم پونتیاک 405 به گرد اسپرو نمیرسه اگه نوش الان بود پرواز میکرد با 8 سوپاپ قدرتش 110 گشتاورش 165 .405 چون پر وزن اونم فقط دور زیرش خوبه وقتی میخاد پر کنه جون میکنه تنها بر تریش به دوو ترمز هاش و فرمان تیز ترش هندلینگشم از دوو ضعیف تر به خاطر مرکز ثقل بالاتر 405
سلام دوستان من تازه گیا دوو اس1یرو خریدم مدل 94 خیلی رازیم مثل زانتیا میمونه اما یک مشکل دارم روکش درهام وضعشون خرابه نمیتونم پیدا کنم مال 93 زیاده اما 94 نیست تبریز کمکم کنین
این همه از کره ای ها بد گفتید حالا تحویل بگیرید! این ماشین کره ای 20 سال راه رفته ولی اخ نگفته خاک بر سر تویوتا کنن
اسپرو ماشین عالیه اما اسم تویوتا همیشه سره ۲۲سال پیش کرسیدا زده بات حرف میزنه هنوز شاخه
نکته بسیار مهمتر اینکه با 405 باید مسافر کشی کنی اما با دوو رانندگی.
امیر جان دکمه فرارو بزن .
یه روز با ال90بایه دوو داغون کورسی شدم
پیش خودم فکرمیکردم سه سوت جاش میذارم ولی من تا ۱۷۵رفتم بعدش مثل مگس ازم سبقت گرفت وقتی ازم ردشد دود خفم کرد ولی رفت!!!
باسلام
من نزدیک به 8سال{6سال اسبرو/2سال سی یلو}داشتم البته تمیزشو/ایکاش نمیفروختم الان یکساله 4تا ماشین{405/206/سمند/ال90}عوض کردم.بدون اغراق بگم کسیکه دوو سوارشه این…ها دستش دووم نمیاره.شتاب وسرعت ومهمتر دوام بالا/با استحتاک بایین از بهترین خصوصیات دوو هستش/لطفاکسی سی یلو83 سفید تمیز سراغ داره خبر بده09107503123
سلام تو رو خدا خاندان دوو رو با این آشغالای ایرانی مقایسه نکنید چه اصل باشه برا فرانسه چه مونتاژ ایران.
کسی که دوو داره میخواد بفروشتش فقط برازندش زانتیاست
البته نگارنده مصرف ماشین رو زیاد نوشته ، مصرف شهری اسپرو بسته به نوع رانندگی از 9 تا 12 گزارش شده و با رانندگی عادی و معمولی همون 9تا10 هست و نه بیشتر
به جاش رکورد دار مصرف جاده ایی 5.3 لیتر(در صورت سلامت موتور)در بین 2000 سی سی هاست اما دوو اسپروهای معمولی حول و حوش 6.5 تو جاده میسوزوننن که باز هم رکورد خوبیه برای یه ماشین 2000 با سن 20 سال
در مورد شتاب و کشش هم همین که خیلی از خوردوهای روز رو اذیت می کنه کافیه فیلم و کلیپ هم تو سایت مختلف من جمله آپارات به اندازه کافی هست
لذت سواریش هم تا کسی سوار نشه درک نمی کنه
مشکل بزرگ اسپرو (کل دووها به جز ماتیز)ضعف ترمز هست که با تعویض بوستر ترمز به نوع نیسانی دوبل و یا تعویض مجموعه کالیپر ترمز به نوع اپلی به کل رفع میشه
باسلام به همه,دست بردارید بابا حالا بنده خدا یه حرفی گفت ,کسیکه دوو سوارشدن و405 فرانسوی هم سوارشدن میدونه کدوم بهتره,دوو به نسبت وزنش ترمزهای ضعیفی داره,ولی درشتاب,راحتی راننده وخوشدستی,نرمی,امنیت درسرعتهای بالا,کولروبخاری حیرت آوردرنوع خودش,استهلاک کم,مصرف کمتر از405 حتی فرانسوی,سیستم رادیاتوربسیارعالی برای هوای گرم,کنترل ماشین درپیچهاوچندمورددیگه بهتراز405عمل میکنه,بگذریم. ولی بنده 206 سه ساله داشتم,بازهم دوو 20 ساله رو ترجیح میدم,بدلایل فنی,لطفا”دیگه ازاین مقایسه هانکنید
خدایی این خودرو 20 ساله که دیگه اینقدر تعریف نداره کارخانش ده ساله که تعطیل شد برای همیشه به تاریخ پیوست شما هنوز ولش نمیکنید
دوو یه ماشینیه که اصلا قابل مقایسه باهیچ ماشینی نیست به جرات میشه گفت اگه درست بهش برسی از ماکسیما هم بالا تره
من یک اسپرو 93 دارم که قبل از عید سال 1393 خریدم واقعا این ماشین عالیه من هم با ترمزش مشکلی ندارم و بسیار خوب عمل میکنه این ماشین رو فقط باید بهش رسیدگی کرد و هیچوقت اذیتت نمیکنه بهتره که این ماشین رو با زانتیا مقایسه بکنیم چون اصلا با 405 یا پرشیا قابل مقایسه نیست و از همه نظر از این دو تا بهتره
ده سال پیش یه اسپرو ٩۴ داشتم که دست من ٣٠٠هزارتا کار کرد تنها خرج من برای این ماشین یه صفحه کلاج و سنسور اکسیژن بود مصرف بنزینش از پراید هم کمتر بود شتاب و کشش این ماشینو خودروهای داخلی ندارند،در حال حاضر هم سیلو کم کارکرد دارم که خرجش فقط بنزینه
صدی ٧ با کولر تو شهر
من قبلا حدود 10 سال پیش مدت4 سال اسپرو 94 داشتم شتاب عجیبی داشت دنده یک 55 ودنده دو110 تا پرمی کرد ویکی از سرگرمیهای من این بود که 405 یا پارس که با اختلاف سرعت بیشتر در حال سبقت گرفتن از ماشین من بود را با گاز دادن ناکام کنم و ازش جلو بیفتم .بنده خداها هرچی زور میزدن نمی تونستن سبقت بگیرن. خیلی به ماشین فشار می آوردم ولی موتورش آخ نمی گفت! تو اتوبان معمولا از 140 تا کمتر نمی رفتم واگه خلوت بود با 200 تا مشکلی نداشتم ] بازم جا داشت گاز بدی ولی کیلومتر شمارش تا 200 بیشتر نداشت .تازه من دست دوم خریدمش و 200،000 کیلومتر کار کرده بود. هندلینگش معرکه بود هنوزم با اینکه خیلی ماشین ایرانی وخارجی عوض کردم همچنان دنبال یه تمیزش میگزدم
من قبلا حدود 10 سال پیش مدت4 سال اسپرو 94 داشتم شتاب عجیبی داشت دنده یک 55 ودنده دو110 تا پرمی کرد ویکی از سرگرمیهای من این بود که 405 یا پارس که با اختلاف سرعت بیشتر در حال سبقت گرفتن از ماشین من بود را با گاز دادن ناکام کنم و ازش جلو بیفتم .بنده خداها هرچی زور میزدن نمی تونستن سبقت بگیرن. خیلی به ماشین فشار می آوردم ولی موتورش آخ نمی گفت! تو اتوبان معمولا از 140 تا کمتر نمی رفتم واگه خلوت بود با 200 تا مشکلی نداشتم تازه بازم جا داشت گاز بدی ولی کیلومتر شمارش تا 200 بیشتر نداشت. هندلینگش معرکه بود هنوزم با اینکه خیلی ماشین ایرانی وخارجی عوض کردم دنبال یه تمیزش میگزدم
ماشین واقعا نرمو تیژیه
کدوم چرم …..به این اسفنجی که حالت دادن میگی چرم خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
من برم …..
داداش واقعا منظورت از چرم دقیقا کجای 405 هست؟ فقط دور دسته دنده یه چیزایی هست که بیشتر شبیه کیسه زباله هست تا چرم!!!!!
البته خدا پدر اونی رو که 405 وارد کرد بیامرزه،حداقل زمان خودش مثل این عجایب چینی که برای یادگرفتن اسماشون و کدهاشون باید 75 واحد درسی پاس کنی آشغال نبوده
درست میگی چرمه، ایران خودرو جدیدا داره برای داشبورد پژو از چرم زیر شکم تمساح استفاده میکنه ، آره چرمه
ازنزدیک ندیدی که اینو میگی منظورت از چرم چیه
این همون ها هم نداره
میتونی با 405 تولید فرانسه همون موتور 2000 سری اول مقایسه کنیش؟ کاری به تولید داخل ندارم ایران رو هر چیز دست بذاره گند میزنه بهش
اگه میخوای دوئل کنی این دوو رو با 405 موتور 2000 فرانسوی یعنی اصل 405 مقایسه کن تا لوله کنه این دوو رو
میتونی با 405 موتور 2000 سری اول فرانسه مقایسش کنی؟
دادا من با pk هدرز دار لوله ش کردم.منظورم همون 2000 فرانسویتونو میگم