نگهداری خودرو مهمترین نقش را در طول عمر این وسیله و هزینههای آن برای مالک دارد. در مقاله قبل در خصوص روغنموتور و اهمیت تعویض بهموقع آن و لزوم استفاده از انواع مرغوب نوشتیم و تجربه یک دستگاه آزرا را که بر اثر بیتوجهی به این موارد آسیب دیده بود را بنوشته تحریر در آوردیم. این بار میخواهیم به بررسی تسمه تایم و تعویض آن و اشتراک یک تجربه عملیاتی از این بخش مهم از خودرو بپردازیم.

Timing Belt Replacement
تسمه تایمینگ چیست؟
تسمه تایمینگ تسمه ای است که وظیفه هماهنگ کردن حرکت میللنگ با میلسوپاپ را دارد وظیفه میلسوپاپ نیز باز و بسته کردن سوپاپها در زمان مناسب است. جایگیری میلسوپاپ نیز در خودروهای مختلف متفاوت است. ولی معمولاً این قطعه در سرسیلندر قرار دارد. تسمه تایم نیرو را از دنده تایمینگ سر میللنگ گرفته و به دنده تایمینگ میلسوپاپ انتقال میدهد. جایگیری صحیح تسمه تایم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جابجا شود زمان باز بودن سوپاپها به هم ریخته و در کار موتور اختلال پیش میآید.

Timing Belt Replacement
مسئله بعدی میزان سفتی تسمه تایم است که معمولاً با استفاده از هرزگرد تنظیم میشود و سفت کردن بیش از اندازه آن سبب تولید صدای زوزه در موتور و کاهش راندمان میشود.
ابعاد تسمه تایم بسته به نوع خودرو متفاوت است ولی در سادهترین حالت یعنی SOHC تسمه تنها به فولی سر میللنگ و فولی میلسوپاپ وصل است و در حالت ِ DOHC تعداد میلسوپاپ به دو عدد افزایش یافته است. در برخی خودروها و اکثرا شش سیلندرها نیز زنجیر تایم جایگزین تسمه تایم شده که خود مبحث جداگانه است. البته استثنائاتی نیز وجود دارد برای مثال میتسوبیشی پاجرو با وجود داشتن موتور شش سیلندر وی شکل زنجیر تایم ندارد و از تسمه تایم استفاده میکند که البته سبب کارکرد نرمتر موتور شده است. لازم به ذکر است که در خودروهای سنگین بجای تسمه یا زنجیر از دنده تایمینگ استفاده میشود البته دنده تایمینگ در بعضی خودروهای سواری و موتورسیکلتهای دهه 70 نیز به چشم میخورد.
عواقب تعلل در تعویض تسمه تایم
تسمه تایم معمولاً پس از فرسوده شدن دچار پارگی میشود. در بهترین حالت پاره شدن تسمه تایم میتواند تنها سبب خاموش شدن خودرو شود و با مراجعه به تعمیرگاه میتوان بهراحتی نسبت به تعویض آن اقدام کرد اما میزان خسارت بسته به نوع طراحی موتور متفاوت است و در برخی خودروها در صورت پارگی تسمه تایم سبب کج شدن سوپاپها میشود که برای رفع آن نیاز به باز کردن کامل سرسیلندر است. دلیل این امر نیز این است که با پاره شدن تسمه، زمان باز بودن سوپاپها به هم خورده و چند تایی از سوپاپها در زمان رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالایی باز میمانند که در این حالت پیستون با برخورد با سوپاپ سبب کج شدن آن میشود و یا حتی در برخی از موارد دیده شده که در اثر ضربه پیستون به سوپاپ خود پیستون دچار شکستگی میشود.
چندی قبل یک دستگاه پژو 206 صندوقدار با موتور 1.6 لیتری به تعمیرگاه مراجعه کرد که به دلیل پارگی تسمه تایم موتور از کار افتاده بود. با باز کردن سرسیلندر مشاهده شد که 8 عدد از 16 سوپاپ خودرو با پیستون برخورد کرده و کج شدهاند. پیستون نیز در محل برخورد آسیب جزئی دیده بود. از این رو ما جهت برطرف کردن مشکل پروسه باز کردن سر سیلندر را پیش گرفتیم بعد باز کردن و خارج کردن مجموعه ی سرسیلندر از روی بلوکه سیلندر جهت تعمیرات لازم روی سرسیلندر اقدام کردیم. اقدامات انجام شده شامل موارد زیر بود:
- بازدید تایپیت های هیدرولیکی
- بازدید گیت و سیت سوپاپها
- بازدید سوپاپها از لحاظ نشتی و آببندی بودن با سیت و تعویض سوپاپهای کج شده
- بازدید کف سرسیلندر از لحاظ تابدیدگی
و اقداماتی که روی بلوک سیلندر انجام شد نیز به شرح زیر میباشد:
- بازدید پیستونها و حصول اطمینان ازلحاظ وجود شکستگی
- چک کردن میزان خلاصی پیستون در داخل سیلندر
پس از برطرف کردن معایب فوق و در مرحله آخر نیز با جایگزینی تسمه تایم و هرزگرد و تسمه سفت کن جدید کار تعمیرات خودرو به اتمام رسید.

محل قرارگیری تسمه تایمینگ

سرسیلندر قبل و بعد از برداشتن میلسوپاپها

نحوه ی خارج کردن استکان تایپیت هیدرولیکی با استفاده از آهنربا

بررسی استکان تایپیت های هیدرولیک

بازماندن سوپاپها بر اثر کج شدن

محل برخورد پیستون با سوپاپ

تسمه تایم پاره شده

سوپاپهای کج شده در کنار سوپاپهای سالم

سوپاپ کج شده بر اثر ضربه
هزینه این تعمیرات روی 206 TU5 حدود یک میلیون و دویست هزار تومان برای مالک خودرو تمام شد حال آنکه اگر مالک نسبت به تعویض بهموقع تسمه تایم اقدام میکرد هزینه پرداختی حداکثر 250 هزار تومان میشد. که این تفاوت هزینه اهمیت لزوم توجه به سرویسهای دوره ای را نشان میدهد. برای 206 TU5 معمولاً تسمه تایم باید در کیلومتر 65000 کیلومتر و یا هر 5 سال یکبار تعویض شود که در خودروی مورد بحث راننده تا 120000 کیلومتر تسمه را استفاده کرده بود که ریسک بزرگی است. اما این کیلومتر تعویض در خودروهای مختلف متفاوت است و ما برحسب تجربه کار کیلومتر تعویض تسمه تایم چند خودروی مختلف بازار کشور را در جدول زیر برای شما میآوریم البته این کیلومترها ممکن است متفاوت با کاتالوگ خودرو باشد اما با شرایط آب و هوایی و ترافیکی شهر تهران این کیلومترها کیلومتر مناسبی برای تعویض تسمه تایم است:
نوع خودرو | کیلومتر تعویض تسمه تایم |
میتسوبیشی پاجرو 1992_2008 | 100000 |
میتسوبیشی گالانت 1992_1993 | 85000 |
میتسوبیشی لنسر 1990_1993 | 90000 |
هیوندای آوانته | 100000 |
هیوندای ورنا | 65000 |
کیا ریو | 65000 |
مزدا 323 | 70000 |
تویوتا کرولا 2005_2012 | 90000 |
فولکسواگن کدی | 85000 |
فولکسواگن گل | 85000 |
پژو 206 TU3 1.4 لیتری | 70000 |
پژو 405 | 60000 |
پراید | 100000 |
رنو مگان 2000 | 60000 |
رنو لوگان (تندر) | 40000 |
سیتروئن زانتیا | 65000 |
در پایان از آقای سعید صادقی مدیریت تعمیرگاه نیوسنترال تهران بابت همکاری در نگارش این مقاله و ارائه اطلاعات فنی تشکر میکنیم.
نوشته و عکس: حسین ریاحی
دستتون درد نکنه
خیلی عالی بود
ماشالا به پراید که دووم تسمه تایمش از همه بیشتره !
دستتون درد نکنه آقای ریاحی
مطلب جالبی بود
آفرین
پراید واسه خودش یه سلطانی بود تو قدیم
ربطی به سلطن بودن نداره. در صورت پاره شدن تسمه تایم پراید تنها اتفاقی که میافته اینکه که موتور خاموش میشه ولی صدمه ای به موتور نمیرسه پس ریسکش کمتره ولی مقلا 206 به احتمال بسیار بالایی با کج شدن سوپاپ رو به رو میشه ( تجربه تلخ شخصی ) پس ریسکش بیشتره و بهتره زودتر عوض شه.
بیشتر به خاطر نوع طراحی موتور و ریسک کم پاره شدن تسمه تایم در پراید هست که بیشتر دووم میاره نه جنس تسمه
سلام دوستان
تشکر میکنم از اقای ریاحی عزیز بابت مقاله های کاربردی و زیبایی که با ما به اشتراک میزارن.
منم همین چند روز پیش تسمه تایم و تسمه دینام و کولر یه خودرویی رو که اسمش رو نمیگم رو عوض کردم.جالبیش اینجا بود که کل تسمه ها حدود 50-60 هزار تومن قیمتشون بود،دستمزد مکانیک عزیز از این قیمت بیشتر شد! قیافه ی من شبیه این شکلک بود اون موقع:
درود برشاهین عزیز !
چطوری داداش گلم؟؟؟؟
احتمالا اون ماشین 405 بوده!!!!
ولی 40-50 تومن عجیبه!!!!!
الان تسمه تایم پراید دور و بر 80 پولشه!!!!!
در مورد دستمزد هم که حرف نزنم سنگین تر هستم!!!!!!
چی مون درسته که نرخ دستمزدمون درست باشه…!
سلام بر دوست عزیزم محمدحسین!
نه داداش بر خلاف میل باطنیم متاسفانه 405 نبود! نه باو تسمه تایم پراید رو گرفتم سی و خورده ای تومن! اِاِاِاِاِاِاِ ماشینو که گفتم!!!
من ماشین رو خشک میرونم بعد 2 سال دیگه کلا سرویس میشه دهن ماشین
سلام به همگی.
اقا من شما ها رو بعد این همه وخ دیدم یه جوری شدم
مخخخخخخخخخخلص همه ام.
شاهین جان سلام عرض شد دادا میومدی پیش خودم همین چن روز پیش تسمه تایم پرایدمونو عوض کردم همش 75 تا کار کرده بود :))
کربونادو جان سلام تسمه ی کره ای خوب 32 تومن داش
اجرت دستم خبر ندارم اخه تسمه رو خودم عوض کردم.
داداش خاوری گل و اقا احسان اقا خعلی چاکریما.
لازمه از اقای ریاحی هم رشته ای خودم هم بابت مطلب خوب و جامع شون تشکر کنم.
بهههههههههههه داداش آرمین گل! دادا نمیگی ما دلمون واست تنگ میشه؟! (بین خودمون بمونه منم زیاد وقت نمیکنم سر بزنم به پدال)
مخلص همه همه همه همه ی دوستای پدالی هستما! منظورم از “همه” واقعا “همه” بود…
شاهین جان خیلی ارادتمندم.
امیدوارم پدال به روز های خوب سابق برگرده
یادمه یه زمانی میومدم پدال هیچی حالیم نبود از ماشین. چقد از دوستان گل یاد گرفتم.
مطمئنم اون همه بحثی که میشد بی فایده نبود.
ای کاش بازم مس سابق بحث و جنجال باشه تا ادم لذت ببره.
درود بر آرمین خان عزیز
خیلی کم پیدایی ، ستاره سهیل شدی !
فکر کنم اکثر بچه ها اینجا مهندسی مکانیک دارند یکیشم خودم
از اقای ریاحی کمال تشکر را دارم اطلاعات بدرد بخوری بود منتظر مطالب بعدی شما هستیم
درود بر چاپلو!
آقا ما خیلی مخلصیم…!
تو قلب ما جاداری قربان!
همیشه به یادتم!
فدایی داری…!
بههههههههههههههههههههههههههههههه….ببین کی اومده
شاهین جون صفای قدمت داداش
** ممنون جناب ریاحی..پدال خیلی به اینجور مطالب نیاز داره
به به! سلام خاوری جان! اقا خیلی مخلصم! یه عرض ارادتی کردم قبلا!(مطلب 11 خودروی عجیب و غریب)
اقا پیشاپیش 1000 تایی شدن دیدگاهات رو تبریک میگم،ان شاالله که باشی و ما بتونیم از نظرات خوب و دوستانت استفاده بکنیم 3>
راستی Dragonborn جان،1000 تایی شدن دیدگاه های شمارو هم تبریک میگم.
چاکریم داداش… نیستی دلمون برات تنگ میشه زود زود..بس که بامعرفتی
قربونت ..1000 دیدگاهی شدن من با این سرعتم! حالاحالاها ط.ل میکشه
ضمن تشکر از آقای ریاحی
و سلام به شاهین گل
زیییییییییییییییینگ اسم ماشین سمند نبود ؟
سلام بر احسان جان عزیز!
نه داداش بالا گفتم چیه! پراید بود!
سمند رو به این علت گفتم که قبلا سابقه سمند رو هم داشتی !
نکنه دور موتور پراید بیچاره رو رسوندی به 6000 ، این طفلک طاقت 6000 تا رو نداره
نه دیگه! میگن مارگزیده از ریسمون سیاه و سفید میترسه اینه!
این دفعه علاج واقعه رو قبل از وقوع حادثه کردم!!!
طرف گفت این تسمه حالا حالاها کار میکنه ولی با پس زمینه ای که از طرز رانندگی من داره گفتش بهتره عوضش کنی!
اول از همه به طرفداران 918 و p1 تسلیت می گم!!!!
به تازگی ویدئویی پخش شده که در اون p1 و 918 و دوکاتی سوپرلجرا مسابقه درگ می گذارند!!!!!
طول درگ 1600 متر و کسی که زودتر از همه خط پایان رو رد می کنه مکلارن p1 هستش!!!!
ولی چون زمان تایین کننده ی برنده هست , دوکاتی سوپر لجرا برنده اعلام شد!!!!!
درضمن تا 400 متر پایانی دوکاتی اول 918 دوم و p1 سوم بود!!!!
درکل درگ جالبی بود!!!!
ولی در نبود لافراری یه ایتالیایی دیگه به نام دوکاتی(زیر مجموعه لامبورگینی) برنده شد!!!!!!
دوکا زیر مجموعه آئودی محسوب میشه نه لامبو ممد جان!!!!!!!!!!!
دوست عزیز سلام دوکاتی مستقیما زیر نظر لامبو فعالیت داره.
و لامبو هم زیر مجموعه ی ائودی هس.
آئودی هم زیر مجموعه فولوکس واگن هستش، چه شود!
رضا جان دوکاتی مستقیما زیر مجموعه ی لامبورگینی هست،لامبو برای آئودی،آئودی برای فولوکس!
الان دوکاتی از پسوندهایی مانند سوپرلجرا و sv استفاده می کنه…!
این درسته که اگه هر ماشینی تسمه تایمش عوض بشه دیگه موتور راندمان و کیفیت کارکرد قبل رو نداره ؟؟؟؟؟؟
چطور میشه فهمید یه ماشین دست دوم تسمه تایمش عوض شده یا نه ؟؟
راهنمایی کنید لطفا
درود
در مورد اولی که اطلاعاتی ندارم!!!!
در مورد دومی بگم که شما وقتی یه ماشین می خواهی بخری از اولین شرطی که خریدار می گذاره اینه که باید به مکانیک نشون بده تا ماشین مشکل فنی نداشته باشه!!!!
یعنی شما قبل از خرید به اتفاق طرف به تعمیرگاه باید برید تا مکانیک ماشین رو برسی کنه!!!!!
فکر نکنم راندمان پایین بیاد بلکه به نظر من راندمان بالاتر هم میره! چون تسمه تایم قدیمی ساییده شده و دندونه هاش رد میکنن اصطلاحا و تسمه ی جدید این معایب رو نداره.(البته اینا چیزایی هستش که من در طول اون دوره ی چند ساعته ای که منتظر تعویض تسمه بودم یاد گرفتم!
)
مثلا من که تسمه تایم رو عوض کردم شتاب صفر تا صد ماشین از 15 ثانیه ی ادعایی کارخونه رسیده به 14.9 ثانیه!
ممدحسین SV آونتدور کی میاد
انقدر طولش میده تا من بمیرم!
داره مراحل تست رو میگذرونه!
ولی الان لامبو داره فکر می کنه که هایپر کارش کنه یا نه …!
این کار “نشون دادن به تعمیرکار” فایده ایم داره ؟
شاید بخوام دست دوم بگیرم میخوام بدونم چقدر میتونم به سلامت ماشین مطمئن باشم!
سلام دوستان میانگین عمر نهایی تسمه تایم های مختلف حدود 70 تاس.
سوال1. باید بگم در کل خیر البته اگه تسمه رو درست نصب نکنند راندمان پایین میاد.
سوال2. خوب اونجوری که شما فک میکنید نیس و نیاز به تجربه ی فراوون داره
با باز کردن قاب تسمه و بازدید اون که البته باید توسط مکانیک یا یه شخص وارد انجام بشه میشه فهمید.
از نظر فنی و راندمان مکانیکی بعید می دونم کیفیت کارکردش رو از دست بده, برای فهمیدن هم تا اونجا که اطلاع دارم می تونید خودرو رو ببرید پیش یه مکانیک آشنا و با تجربه و تسمه تایم رو باز کنه و نگاه کنه , معمولا مکانیک های با تجربه از ظاهر تسمه و دندانه هاش و مقدار ترک های روی تسمه و مقدار پوسته پوسته شدن بین دندانه ها و دیگر پارامتر ها می تونن حداقل عمر مفید باقیمونده رو به صورت تجربی بگن.
ممنون استفاده کردیم.
تسمه تایم تو خودروهای جدید من ندیدم شاید به علت فشرده بودن موتور باشه
من برام بدجوری سوال شده این همه نظر بی ربط و مزخرف از این آقا یا خانم DRAGONBORN که تو هر پستی تعداد زیادی و زیر نظر هرکسی کلی چرت و پرت می نویسه چیه!!!! دیگه داره حالمو بهم می زنه. هرچی خواستم جلوی خودم رو بگیرم چیزی نگم نشد. از دوستان با سابقه و خوب اینجا عذر می خواهم اما باید یه فکری به حال این نوع رفتار کرد و اگرنه این سایت خوب واقعا غیر قابل تحمل میشه.
حامد باهات موافقم ، اسپم اونم تو این سایت واقعا مسخرست
جناب ریاحی
ضمن تشکر از متن مفیدتان یک سوال داشتم
آیا سمند ef7 تک سوز ارزش خرید داره یا نه ؟
شما چه خودرو وبا چه نوع موتوری را برای استفاده خانوادگی پیشنهاد می کنید ؟
من 206 رو بیشتر قبول دارم تو ایران
داداش اگه پول زیاد داری دور ایرانیا نیا.
اگه نه پیشنهاد من به شما اینه
اگه جاده زیاد میری ای اف سون دوگانه بگیر عالیه.
اگه نه رانا بگیر. یا 206 SD
اگرم با قیافه ی ال ممد مشکل نداری و جاده خاکی یا سنگ لاخی میری ال ممد بگیر خوبه.
سمند ef7 تک هم ماشین بدی نیس زیر پاش خوبه شتابش خوبه ولی صرفه با پایه گاز سوزه
206 هم ماشین خوبیه ولی برا خونواده خیلی مناسب نیس
سوالی بود در خدمتم.
با سلام
ریاحی هستم
واقعیتش اصلا خودروی مورد نظر رو پیشنهاد نمیکنم
اگه اصرار بر خرید خودروی فرانسوی دارید تندر یا 206 انتخاب های بهتری هستند.
اگر هم حتما نمیخواهید ماشین صفر بگیرید یک تویوتای کورونا یا کورولا دهه ی نود خیلی کم مصرف تر و کم اصطحلاک تر و کم هزینه تر از ماشین های فرانسویه. به جرات می گم که این ماشین خراب نمیشه اصلا
یه سوال
چرا ال90 باید اینقدر زود به زود تسمه تایمش عوض بشه؟
فرق در چیه؟
نه عزیز من!
80000 هست!
تو خود دفترچه راهنما نوشته!
ما 3 تا داریم 2 تاش مدل 87 ـه 80.000 زده , یه مدل 92 هم داریم زده 60.000 تا .
همونطوری که بچه ها میگن بستگی به شرایط ساخت داره .
من شنیدم هزینه تعویض تسمه تایم ال 90 به مراتب از دیگر خودرو ها بیشتره ، حالا چرا ؟
کلا ماشینهای روز خرجشون زیاده 4 سال پیش موهاوی داشتیم دهنمون سرویس شد از تعویض شمع چون 8 سیلندر بود.یک لگن با مصرف 18 لیتر
دوست عزیز از قدیم گفتن:
“هر که بامش بیش،خرج ایزوگامش بیشتر…”
ارادت تام دارما
در جریان که هستی
وایبر هم که نیستی
به به آقا شاهین عزیز.چطوری داداش؟
راستی یه سوال برام پیش اومد توفیقی هم دیگه نمیاد سایت.چه خبر شده؟!!!
مطلباتون واقعا” سودمندن آقای ریاحی.
سلام بر دوستان عزیزتر از جان یعنی داداش احمد و باربد جان
اقا کلا شرمنده ی همه هستم! عمری باشه جبران میکنم!
باربد جان از توفیقی عزیز خبری ندارم ولی امیدوار هستم هرجا هستش سلامت باشه و بیاد پدال در خدمتش باشیم.
ارادت
آقای ریاحی عزیز واقعاً خسته نباشید میگم برای مطلب مفیدت
ممنونم
سلام بر دوستان
به عقیده من دوره تسمه تایم به زودی به اتمام میرسه و به جاش چرخدنده میاد عین ماشینای مسابقه ای…
درسته خرجش بالا میره ولی این همه عذاب پشتش نداره و طول عمرش میشه طول عمر خود انجین خودرو! الان هم یه چیزی بین خودروسازا مد شده که ترجیح میدن موتورشون زیاد باز نشه و آک بمونه و کسی هم زیاد از توش سر در نیاره
دوستان میدونید موتور تریتک لیفان 620 تسمه تایم نداره و تو سایت ها نوشته طراحی مشترک بی ام و و کرایسلر هست اگه دوس داشتین اینم یه نگاه بندازین
http://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine
دوستان میدونید موتور ترتیک لیفان 620 تسمه تایم نداره و تو سایت ها نوشته طراحی مشترک بی ام و و کرایسلر هست اگه دوس داشتین اینم یه نگاه بندازین
http://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine
سلام.یه چندوقتیه تسمه ماشینم جیرجیر میکنه؛آیا باید عوضش کنم.
دوستان راهنمایی کنید
زمان تعویض تسمه تایم که در دفترچه خودرو قید شده برای خودروهای ساخت خارج و داخل متفاوته بدین صورت که به علت تحریم ها امکان استفاده از چندین برند تسمه تایم ساز در خودروهای ساخت داخل وجود داره و برای اطمینان خاطر بهتره زودتر اقدام به تعویض صورت بگیره.
مثلا همین تندر90 در ساخته های قدیمی تر زمان تعویض کمتر بود اما مدلهای اخیر که به تسمه تایم های پاور گریپ آلمان تجهیز شدن تا 80 هزار هم دوام دارند.
اگر زمان تعویض تسمه نسبت به خرید از برندهای خوبی مثل کانتیننتال و باندو و میتسوبیشی و پاور گریپ و… اقدام کنید از دوام و کارکرد بالای اون مطمئن تر خواهید بود.
این پراید لامصب که عمر تسمش از کل بیشتره!
آقای ریاحی دستت درد نکنه.مطلب خیلی خوبی بود.
آقای ریاحی از بابت مطلبتون ممنونم …
بچه های قدیمی پدال واقعا بی معرفتی میکنن … میرن 2 سال بعد میان …
خوب برادر من بیکار که نیستیم!
ممنون واقعا استفاده کردیم
مفید بود با تشکر از اقای ریاحی
فوق العاده مفید و آموزنده ! اتفاقا چندی پیش یکی از دوستان من که 405 مدل 84 داره تسمه پاره کرد و سوپاپاش کج شدن ! ماشینشم چند روز تعمیرگاه خوابید . مراقب باشید
من با پارس متور زانتیا تا الان ١٢٠/٠٠٠ کیلومتر روندم هیچیش نشده
مطلب فوق رو قبول ندارممممممممم
اونوقت که شد متوجه میشی داداش…
با نشکر از آقای ریاحی و سایت پدال
مطلب مفیدی بود. با اجازه باز نشر می کنم.
آقای ریاحی خیلی مطلب جالبی بود. ممنون!
فقط به جهت اینکه مطلب می نویسید خواستم یک تصحیح کوچیک کنم: «بنوشته تحریر» غلطه، درستش «به رشته تحریر» است.
بسیار عالی بود. ممنون از شما. شنیده بودم سوپاپ کج میشه اما عکساشو اینجوری به این وضوح ندیده بودم. بازم متشکر
خیلی خوب بود ممنون