همه ما یک موتور تمیز و خشک را دوست داریم و هر از گاهی با آب آن را میشوییم، ولی از سوی دیگر یک مشکل وجود دارد. وسایل نقلیهٔ مدرن دارای قسمتهای الکترونیکی زیادی مانند واحد کنترل الکترونیکی، جعبه فیوزها، سوئیچها و تعداد زیادی از اتصالات دیگر هستند که هیچکدام از این اجزاء با آب رابطهٔ خوبی ندارند. اسپری کردن این اجزاء ظریف الکتریکی با جت H2O و یا بخار هم به احتمال زیاد نتیجه بدهد ولی با آن هم دو حالت ممکن است، در بهترین حالت، موتور روشن نمیشود و در بدترین حالت، پرداخت خسارتهای زیاد و تعمیرات گران است. پس شما باید راه دیگری را در پیش بگیرید.

خشکشویی موتور خودرو
پیشرفت خودروها و پیچیدگی مدارات الکترونیکی در آنها، همگی خواستار تغییر روش تمیز کردن موتور و اجزای برقی آن شده است، و در حال حاضر فقط یک جایگزین وجود دارد؛ یخ خشک.
مبانی
دستگاه Polarjet 600 محصولی از شرکت “هانس” میباشد. یخ خشک به شکل گلولههای کوچک (1.5 و 3.0 میلیمتری برای استفاده در صنعت خودرو که مخصوص شستن تخصصی موتور خودرو است)، در این دستگاه بارگذاری شده و با فشار بسیار زیاد در جسم کثیف رسوخ پیدا میکند. سرعت خروج این ماده360 کیلومتر در ساعت است. هوای فشرده در مخزن این دستگاه معادل 6.0 بار است که نیروی لازم برای خروج یخ خشک را مهیا میکند، لازم به ذکر است که یخ خشک در دمای منفی 78 درجه سانتیگراد در این دستگاه آماده تمیز کردن خاک، و کثیفیهای موتور خودرو است.

دستگاه پلارجت برای شستشوی موتور با یخ خشک
انرژی جنبشی یخ خشک باعث روند کاهش نیروی چسبندگی خاک میشود. بزرگترین مزیت استفاده از یخ خشک این است که پالایش شده و آن را از حالت جامد به حالت گاز (CO2) تبدیل میشود. نتیجه این میشود که بدون به خطر انداختن اجزاء و قطعات الکترونیکی موتور، و بدون وارد کردن ذرهای مایع، آلودگی را میزداید و تمیزی فوقالعادهای را به ارمغان میآورد.

پر کردن مخزن با یخ خشک
تست
برای اینکه بفهمیم، دستگاه Polarjet تا چه میزان در زدودن آلودگیها و پاک کردن خاک و چربیها مؤثر واقع میشود، یک آزمایش بر روی موتور تویوتا پرادو V6 مدل 2007 انجام دادیم. از آنجا که پرادو یک خودروی آفرود به حساب میآید، و صاحب خودرو نیز، با آن بیشتر در مسیرهای خاکی و ناهموار گشتوگذار میکرده است، خاک و کثیفی هفت ساله روی موتور نشسته است که مطمئناً برای زدودن آنها، آب راه گشا نیست. توسط کمپرسور دیزلی قابل حمل Polarjet که مجهز به یک دستگاه رطوبت زا نیز میباشد با مخزنی 12 کیلویی پر از گلولههای کوچک یخ خشک، با فشار یک کلیک کارمان را شروع کردیم و توانستیم در کمی بیش از یک ساعت، بهخوبی آلودگیها، چربیها و خاکهای به جا مانده از چندین سال را بزدایم. دستگاه بهخوبی از عهدهٔ کار خود برآمد و بهطور کامل توانست موتور خودرو را عاری از هرگونه کثیفی به ما تحویل دهد، و به لطف سازندهٔ این دستگاه و عملکرد یخ خشک، هیچ آسیبی به قسمتهای الکترونیکی موتور وارد نشد و پس از اتمام کار، موتور با یک استارت روشن شد و به خوبی کار میکرد.

موتور پرادو قبل از خشکشویی

موتور پرادو بعد از خشکشویی
نتیجه گیری
این آزمون ثابت کرد که روند شستشوی موتور خودروهای مدرن بدون استفاده از قطره ای آب و آسیب رساندن به اجزا الکترونیکی کاملاً امکانپذیر است. گرچه هزینههای استفاده از این دستگاه یخ خشک و تجهیزات آن به دلیل کمیاب بودن کمی گران است ولی روند نزولی هزینهها در این تکنولوژی کاملاً مشهود است. با این حال، سطح آگاهی مردم نسبت به مزایای این تکنولوژی رشد میکند، هزینههای تمیز کردن خشک موتور خودرو باید پایین بیاید و استفاده از آن در آینده ای بسیار نزدیک برای همگان ممکن خواهد بود.
راهنمایی برای تمیز کردن موتور با استفاده از تکنولوژی یخ خشک
- یک روند حرکتی بالا به پایین را تکرار کنید.
- استفاده مقدار کمی آب، ایرادی ندارد.
- از پاککنندههای مخصوص موتور بهعنوان کنده شدن خاکهای چسبیده و دوده میتوان استفاده کرد.
- با یک پارچه تمیز مواد را پاک کنید.
- پس از تمیز کردن نیز میتوانید با محصولی به نام Swissvax Sine که از همین شرکت “هانس” میباشد اجزای مختلف موتور را براقتر نشان دهید، همچنین از گردوغبار محافظت نماید.
تاحالا اسمشو نشنیده بودم!
چه جالب!
دست احمد آقا هم درد نکنه.
ممنونم مصطفی جان
ماشینو تو دیار خودم میدادیم اینطوری با فشار هوا گردگیری کنن! یارو دو دور هوارو میچرخوند تو موتور میگفت برو تمیز شد
چرا زودتر نگفتین
وقتیم بش میگفتی مگه نمیخوای پولتو حلال کنیو درست کار کنی چشم غره میرفت به ادم
چند وقت پیش در هوالی north مملکت خراب شده ماشینو یه اپاراتی بردیم دمش گرم یه ربعی داشت ماشینو گرد گیری میکرد نصف اون دیو… هم میگرفت!
ولی بازم تغییر چشم گیری تو موتور ایجاد نمیشد چون کثیف ترازاین حرفا بود!
حالا یه خوشکشویی سر کوچه هست میبرمش اونجا
من هیچ وقت موتور رو نشستم شمع ها داغون میشن
آقا احمد دست گلت درد نکنه
خواهش میکنم دراگون جان
داش احمد خسته نباشی…!
قربون مملی
بعضی وقتها میدم باد فشار قوی ولی اب نه
سلام به همه.
مطلب خوبی بود ممنون.
فک میکنم یه بارشستشو با این دستگاه بالای 30 تومن هزینه بر باشه.
و همینطور دمای پایین یخ خشک که احتمالا در اثر سهل انگاری میتونه خطر یخ زدگی ایجاد کنه.
جالبه ! سرویس کامل چند اونوقت:-o ؟؟؟
من کلا 30 تومن میدم همه جای ماشینو تمیز میکنن
عجبا بازم اسپم ؟
اگه رسیدگی نمیکنین منم بدم نمیاد بین کلاسهام بیام روزی 32-41 تا اسپم بدم تا اخر سال 1000 تایی بشم؟
احمد آقا ممنون
ممنون از توجهت وحید جان
قیمت دستگاش چنده؟
295 دلار مصطفی جان
بابا موتور پرداو زیر آب میره خاموش نمیشه اونوقت انتظار داری به این راحتیا کثیف بشه
اون پرایده که که از بس درست طراحی شده وقتی کاپوت رو باز میکنی توش شده پر از سوسک و گِل و سنگ و آجر و گربه + روغن و کثافت کاری هایی که خود موتور پس داده
از کجا معلوم علی، شاید سگم پیدا کنی!
اگه اون تو جا میشد حتما پیدا میکردم
ولی تکنولوژی جالبیه
خوشمان آمد
این نوع شستشو تو ایران هم هست.من از دوستان شهرستانی شنیدم که موتور ماشیناشون رو اینجوری شستن اما تو تهران هنوز پبدا نکردم.اگر دوستان اطلاعاتی دارن در مورد مرکزی ک هتو تهران این کار رو می کنه بی زحمت آدرسی شماره تماسی چیزی بدن ممنون می شم.
http://www.ilgarjarou.com/index.php?page=shop.product_details&product_id=447&flypage=flypage.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=118&vmcchk=1&Itemid=118
درود .
خیلی هم عالی . منم تا به الان اسمشو نشنیده بودم . ممنون احمد جان .
فراری !!!!!!!!!!!!!!!!!!
میلااااااااااااااد…..
برو بچه های پولدار تهران چند سال پیش می گفتند شمال یکی هست با فقط 50 هزار تومن موتور رو خشک شویی و مابقی ماشین رو هم تمیز می کنه.
این که الان هزینه ش چقدر هست رو نمی دونم ولی می گفتن کارش تمیزه.
البته بعضیا هستن داخل ماشین رو به قول خودشون اسید شور می کنند که کار بسیار مزخرفی هست.
آدم روز به روز مغزشو بیشتر کار می اندازه
ولی به اجزای موتور آسیب وارد میشه ها نمیشه
اگه میخواست آسیب وارد بشه که همون کارواش میبردیم دیگه
مطلبو مگه نخوندی؟
دوست عزیز ممنون از مطلب جالبتون، ولی فکر کنم بعضی از دوستان این عدد کنار سوابقشون از چیزی که میخوان بگن مهمتره و اصلا مطلب شما رو نمیخونن !!!
ممنونم از توجه شما جناب شوقی
سلام ممنون از بابت راهنماییتان کاملا قبول دارم هیچ وقت نباید موتور ماشینهای انژکتوری راشست.
همینطوره مظاهر جان
خصوصاً اگه آب بره توی BSM یا شمع ها دردسر میشه
کارش قابل تحسین هست
ء من اصلا نمیدونستم نباید موتور ماشینو با اب شست…
ایول.
جالب اینجاست که از ابتدای تاپیک تا انتها نظر و کامنت منطقی و بدرد بخوری ندیدیم فقط تشکر بود ب خی از کاربران هم بنا به دلایل مشخصی یک جمله را در چند کامنت نقل کرده بودند که بازهم دور از ذهن نبود