یکشنبه 02 آبان 1400
مطالب پیشنهادی
تبلیغات
جای تبلیغات شما
پنل کاربری
قیمت روز خودرو
تصاویر و مشخصات ماشین های خارجی وارداتی
تصاویر و مشخصات انواع ولوو
اموزش رانندگی
مراکز خودرو
اموزش رایگان تعمیرات خودرو
اتاق آرزو
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
خبرنامه
خبرنامه
با عضویت در خبرنـــــــــامه می توانید آخرین مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید .

دیگرامکانات
هایپرتمپ دات آی آر
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تفاوت و مزایا و معایب باد نیتروژن با باد معمولی برای لاستیک خودرو
  • تعداد بازدید : 1904
  • تفاوت و مزایا و معایب باد نیتروژن با باد معمولی برای لاستیک خودرو

    نیتروژن مهمان جدید لاستیک خودروی شما:

    این روزها رانندگان خودرو از جلو هر پنچره گیری که رد می شوند با تابلویی مواجه می شوند که روی آن عبارت «باد نیتروژن» نوشته شده است. برای خیلی از صاحبان خودرو سوال است که باد نیتروژن دیگر چه بادی است و چه فرقی با باد معمولی دارد؟

    یکی از مسایل بسیار مهم در نگهداری هر خودرو تنظیم باد لاستیک خودرو است. میزان فشار باد درون تایر خودرو تاثیر مستقیم روی مصرف سوخت ، نرمی خودرو ، ترمزگیری مطمئن تر ، کاهش سر و صدای منتقل شده به داخل اتاق ، فرمان پذیری بیشتر و کشش بالاتر خودرو دارد. تکنولوژی استفاده از باد نیتروژن به تازگی در باد کردن لاستیک خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. حداقل در داخل ایران که به این شکل است. قبل از این باد نیتروژن در خودروهای نظامی و مسابقات ماشین سواری استفاده می شد ، اما طراحان و کارشناسان خودرو به این فکر افتاده اند که از این باد هم می توان در خودروهای سواری و باری نیز استفاده کرد .

    مزایای استفاده از باد نیتروژن: 

    اما حکایت استفاده از باد نیتروژن به ترکیبات داخل باد معمولی بر می گردد. باد معمولی که تا به حال در پنجرگیری ها مورد استفاده قرار می گرفت از ترکیب اکسیژن ،نیتروژن و قسمت ناچیزی از گازهای دیگر تشکیل شده بود. همین وجود اکسیژن در باد،کار دست تایر ماشین شما می دهد. چون در داخل لاستیک از سیم های فولادی استفاده شده است ، بنابراین ترکیب اکسیژن و فلز و رطوبت باعث زنگ زدگی و خوردگی رینگ و لاستیک شده و هزینه نگهداری خودرو را برای صاحبش بالا می برد. اکنون استفاده از باد نیتروژن باعث می شود هم استهلاک رینگ و تایر ماشین پایین تر بیاید هم جیب شما در امان بماند.

    از طرف دیگر چون مولکول های نیتروژن از اکسیژن بزرگ تر هستند ، در نتیجه کمتر و دیرتر می توانند از تایر لاستیک شما فرار کنند. ۵ درصد هوای درون هر تایر در هر ماه به فضای بیرون منتقل می شود و راحت تر از هوا می توانند در لا‌ستیك حركت كنند و جریان یابند ، ضمن اینكه در برابر گرما از هوا مقاوم ترهستند. استفاده از نیتروژن در باد لاستیک می تواند به کاهش مصرف سوخت نیز کمک کند. 

    استفاده از این گاز خشك علاوه بر راحتی و نرمی بیشتر ، این امكان را به شما می دهد كه در طول سال فشار ثابتی را در چرخ های ماشین خود داشته باشید و لاستیک های ماشین شما همیشه سرد باشند. به همین دلیل امنیت لاستیك بیشتر خواهد بود. این  مساله برای صاحبان خودرو جذاب است. در حقیقت چون نیتروژن نسبت به سایر گازها سبک تر است ، در نتیجه تایری که با گاز نیتروژن پر شده باشد از سایر تایرها سبک تر خواهد بود. وزن بالاتر چرخ باعث بیشتر گاز خوردن موتور می شود و مصرف بنزین را بالا می برد.

    هنگام تردد خودرو ، بر اثر سایش تایر به سطح آسفالت گرما ایجاد می شود که از یک سو عمر تایرهای خودرو را به شدت کاهش می دهد و از سوی دیگر ، تایرها را مستعد ترکیدن می کند. تغییرات حجمی نیتروژن در مقابل گرما بسیار کمتر از هوای معمولی است. نیتروژن با دریافت دمایی برابر با هوایی معمولی کمتر ، افزایش حجم پیدا می کند و منبسط می شود. در زمان کارکرد خودرو در شرایط سخت مانند حرکت روی آسفالت بسیار گرم ، تایرهایی که با گاز نیتروژن پر شده اند کمتر دچار افزایش فشار می شوند که همین امر ایمنی این تایر را در مقایسه با تایرهای عادی افزایش می دهد.

    استفاده از گاز نیتروژن نرم شدن لاستیک ها را نیز در پی دارد. تنها قسمتی از خودرو که در تماس مستقیم با سطح جاده است تایرها هستند. میزان انعطاف پذیری تایرها در تماس با جاده نرمی خودرو و راحتی سرنشینان را به همراه دارد. از سوی دیگر نرمی لاستیک ها منجر به نرم تر شدن و عدم کوبش زیادتر از معمول کمک فنرها می شود. به دلیل آنکه بخشی از تنش موجود توسط تایر به دلیل انعطاف پذیر بودن آن گرفته شده است. علاوه بر این نرمی لاستیک و بهتر کار کردن کمک فنرها موجب سالم ماندن جلوبندی خودرو است. نیتروژن همچنین از اكسیده شدن لا‌ستیك و تخریب آن جلوگیری كرده و عملكرد خودرو را بهبود می بخشد.

    مضرات استفاده از باد نیتروژن:

    نخستین عیب،قیمت بالای آن است. تجهیزات تولید نیتروژن در مقایسه با پمپ های تولید هوای فشرده گران قیمت تر هستند و به همین دلیل باد کردن تایر با نیتروژن نیز گران تمام می شود که در کشورمان تا ۴۵۰۰ تومان برای هر تایر نیز می رسد.

    مشکل دیگر خالص بودن گاز نیتروژن استفاده شده است. تحقیقات شرکت بریجستون خلوص ۹۳ تا ۹۵ درصد را بیان می کند. حال آنکه تحقیقات شرکت فورد تفاوتی بین درجه خلوص ۹۶ تا ۹۹ درصد را قائل است. اگر قرار باشد در ترکیب این گاز اکسیژن هم وجود داشته باشد دوباره به همان پله اول باز خواهیم گشت. در این میان دستگاه های تولید نیتروژن با تکنولوژی بسیار ساده و مفیدی توسط شرکت های تولید کننده تجهیزات ساخته شده اند. از نکات قابل تامل در مورد این دستگاه ها می توان به مواردی چون ، تولید نیتروژن با خلوص ۹۸ درصد ، زمان کوتاه تخلیه و مکش باد هر لاستیک و زمان باد کردن لاستیک با گاز نیتروژن ، در حدود یک دقیقه اشاره کرد. لازم به ذکر است در این حالت حتی اگر هوای داخل تایر پیش از تزریق نیتروژن به طور کامل تخلیه نشود مشکلی وجود ندارد چون از یک سو این هوا به مرور از لاستیک خارج می شود و از سوی دیگر خلوص نزدیک به ۹۰ درصد نیتروژن نیز کارکرد مناسبی دارد. این خلوص در دفعات بعدی باد زدن تایر به حالت آیده آل نزدیک می شود.

    نتیجه گیری کلی برای استفاده از گاز نیتروژن: -

     -1 افزایش فوق العاده عمر لاستیک به دلیل سرد بودن همیشگی لاستیک. با این گاز ، عمر لاستیک  افزایش می یابد.

     -2 به دلیل نرم شدن کمک های ماشین و نرم شدن لاستیک ، همیشه جلوبندی سالم می ماند و باعث استهلاک کم کمک فنرها و سالم ماندن اتاق می گردد و تا ۷۰ درصد چرخ ها بالانس می شوند.

     -3 تنظیم باد همیشگی لاستیک ها. مولکول های نیتروژن درشت تر از هوا می باشند. گاز نیتروژن هیچ وقت به هوای گرم و سرد تاثیر ندارد و همیشه ثابت است.

     -4 کاهش مصرف سوخت. چون اصطحکاک لاستیک با زمین به دلیل استفاده از گاز نیتروژن کم می شود ، کاهش مصرف از ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد را به دنبال دارد.

     -5 ترمزگیری عالی در سرعت های بالا و شدید به دلیل نرمی بیش از حد خودرو. با باد نیتروژن ترمزگیری اتومبیل تا ۳۰ درصد افزایش می یابد.

     -6 این گاز خصوص رینگ های اسپرت است. تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگ ها ۱۰۰ درصد برطرف می شود

    مطالب مرتبط
  • مطالبی که شما از آن ها خوشتان خواهد آمد...
  • در جاده چالوس و هراز چگونه رانندگی کنیم؟
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    نکات مهم قبل از ازمون گواهینامه تجربیات امتحان عملی رانندگی ازمایش
    اموزش رانندگی در شهر برای راننده تازه کار رانندگی برای شخصی که تازه گواهی نامه گرفته
    برای تمدید گواهینامه رانندگی چه مدارکی نیاز است؟
    فواید بستن کمربند ایمنی چیست نبستن کمربند ایمنی چه خطراتی دارد؟
    ترمز ای بی اس abs چیست و چگونه کار می کند؟
    چگونه استرس را در رانندگی از بین ببریم چگونه راننده با اخلاقی باشیم
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    چگونگی رانندگی با چراغ بنزین روشن و انتهای بنزین باک
    نشانه‌های پایان عمر باتری ماشین و زمان تعویض
    اشتباهات رانندگی که باعث خراب شدن خودرو و استهلاک بیشتر می شود
    اموزش تعویض لامپ چراغ جلو و مه شکن در ماشین
    اموزش سوخت گیری ماشین در پمپ گازی و پمپ بنزین
    روش جلوگیری و پاک کردن بخار و مه از شیشه ماشین با سیب زمینی
    محل های ممنوع پارک خودرو کدام است؟
    چگونه ارامش خود را در ازمون عملی شهر رانندگی حفظ کنیم؟
    انواع صندلی کودکان برای استفاده در خودرو
    چگونه از خودرو بهتر نگهداری کنیم؟
    چه کار کنیم تا با رانندگی زیاد خسته نشویم؟
    نکات مهم رانندگی در شرایط و جاده بارانی
    چه کار کنیم تا یک راننده خیلی ماهر بشویم؟
    چگونه در ماشین قفل شده را باز کنیم؟
    نکات خرید یک رینگ خوب
    روش برق انداختن و شستن رینگ ماشین با عکس و توضیحات
    راه روش و طریقه شستشوی اتومبیل با اب کم نکات شستشوی ماشین با سطل و شلنگ
    روغن موتور را با توجه به اب و هوا انتخاب کنید
    اموزش به دست اوردن تاریخ تولید واقعی تایر ماشین
    هنگام جوش اوردن ماشین چه کار کنیم تا خنک شود با اب و بدون اب
    اموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتومات
    نکاتی برای جلوگیری از سرقت خودرو
    بیشترین علت تصادفات رانندگی
    مزایای استفاده از کمربند ایمنی و صندلی کودک در حفظ جان و ایمنی
    نکاتی درباره عبور و مرور دانش آموزان از خیابان
    اموزش رانندگی و موارد استفاده از راهنما
    نکات رانندگی در شرایط بحرانی مثل لغزیدن و پنچری ناگهانی در سرعت بالا
    میزان سرعت مجاز انواع وسایل نقلیه در راه های برون شهری
    مصرف بنزین و سوخت ماشین خودروی خود را چگونه دقیق حساب کنیم؟
    اموزش رد شدن از دور برگردان در اتوبان و شهر برای رانندگان مبتدی
    بررسی انواع قفل ماشین قفل پدال قفل فرمان قفل عصایی قفل دوبل قفل چرخ قفل زاپاس
    نظرات
  • در قمست نظرات مشکلات و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در جریان بگزارید.

  • نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
    کد امنیتی
    رفرش
    کد امنیتی
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    آخرین مطالب
  • آخرین مطالبی که به تازگی در سایت منتشر شده اند...
  • در جاده چالوس و هراز چگونه رانندگی کنیم؟
    مدل روکش دنده ماشین و تزئینات داخل خودرو ۲۰۱۸
    قیمت و نرخ تمام جریمه های رانندگی داخل و خارج شهر در سال 96-95
    قیمت خودرو در سال 95- قیمت همه خودرو های داخلی و وارداتی در بازار ایران در سال 95چقدر بود ؟
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    عکس ها و گفتگو با نویسنده رمان راز سایه شیدا قوام پوری
    عکس و قیمت و اپشن های بوگاتی شیرون (Chiron)
    بررسی تخصصی موتور مشهور TU5موتور تی یو 5 در محصولات ایران خودرو
    قیمت و عکس های خودروی جدید B30
    عکس و مشخصات ولوو s60 مدل 2018
    چگونه ماشین را دستی بشوریم؟اموزش شستشوی ماشین در منزل
    چگونگی طراحی ماشین مبتدی و ساده اموزش طراحی بدنه ماشین
    چگونگی چک و بررسی ماشین دست دوم از نظر سلامت و کارایی
    چگونه وسایل فایبر گلاس شکسته را تعمیر کنیم؟
    اموزش ساخت یک موتور ابتدایی و ساده با سیم و باتری واهنربا
    نکات مهم قبل از ازمون گواهینامه تجربیات امتحان عملی رانندگی ازمایش
    اموزش رانندگی در شهر برای راننده تازه کار رانندگی برای شخصی که تازه گواهی نامه گرفته
    جدول نمرات منفی برای تخلفات رانندگان پر خطر و میزان جریمه
    برای تمدید گواهینامه رانندگی چه مدارکی نیاز است؟
    فواید بستن کمربند ایمنی چیست نبستن کمربند ایمنی چه خطراتی دارد؟
    ترمز ای بی اس abs چیست و چگونه کار می کند؟
    چگونه استرس را در رانندگی از بین ببریم چگونه راننده با اخلاقی باشیم
    چگونه ماشین خود را بشوییم و برق بندازیم؟
    با سی میلیون تومان چه خودروی صفری می توان خرید؟
    قیمت و عکس رنو ساندرو استپ وی
    قیمت پورشه و مازراتی در بازار ایران
    سن متوسط خودروها هم‌اکنون در انگلستان 7.8 سال است
    تندر 90 کیفیت بهتری دارد یا 206
    شرایط و مقدار وام خودرو بانک سینا
    سوء استفاده از کارت بازرگانی
    معایب و مشکلات اصلی خودروهای ایرانی و چینی
    قیمت رهن کامل اپارتمان نوساز در تهران
    احتمال زلزله های بعدی در تهران و دو شهر مهم دنیا بالاتر است
    فروش متری ٢ میلیون تومانی املاک شهرداری تهران
    شماره تلفن اعتراض به درصد حق کمیسیون بیشتر املاک
    انتقال دانش فنی تولید قطعات خودروهای جدید خارجی و فرانسوی
    نیازی به ثبت نقل و انتقالات خودرو در دفترخانه وجود ندارد کار دفترخانه ها غیر قانونی
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    قیمت اپارتمان نوساز و قدیمی در منطقه تهران نو
    قیمت خودروهای داخلی در بازار