هیچ گونه شکی وجود ندارد یکی از المانهای مهم یک خودروی مناسب انتخاب لاستیک صحیح برای آن است. نوع لاستیک ممکن است در اتوبانها و جادههای شهری متفاوت باشد. یقیناً دوست داران خودرو فرق بین لاستیک زمستانی و تابستانی را متوجه میشوند ولی احتمال زیاد، خیلی از رانندگان از علائم روی لاستیک سر در نمیآورند. در ادامه به بررسی علائم و نشانههای روی لاستیک میپردازیم.
اول از همه، نام سازنده یا برند تایر معمولاً بزرگترین نشانه روی تایر است که در درست در وسط قرار دارد.
در مرحله بعدی اندازه تایر، سرعت مجاز و میزان بارگذاری روی آن است. مانند ZR 20 Extra load 40/295
نحوه کارکرد تایر از دیگر مشخصاتی است که روی لاستیک حک میکنند مانند Tubeless یا Radial بودن آن. تایرهای رادیال امروزه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد چون صلبیت نسبتاً بالایی دارند و فرمان پذیری مناسبی در جادههای مختلف به خودرو میدهد. لاستیک های تیوب لس به ما میگوید که تایر ما نیازی به تیوب داخلی نمیباشد که این امکان باعث ایمنی بیشتر در سرعتهای زیاد و عملکرد مناسبتر هنگام شتاب گیری و ترمز گیری میشود.
بیشترین بار مجاز و بیشترین فشار لاستیک معمولاً در لبه داخلی تایرها نوشته میشود. مانند kg1060max load، max inflation 330 kpa. آشکارا مشخص است این دو مشخصه با توجه به نوع تایر و ابعاد تایر با هم متمایز است.
ممکن است بر روی لاستیک خود DOT HWJM N5H8 ببینید که نشان دهنده سازمان حمل و نقل آمریکای شمالی است. اساساً این شمارهها به شما میگوید که این لاستیک در کدام شهر ساخته شده است.
علاوه بر علامتها و شمارهها ممکن است نام کشوری که این لاستیک ساخته شده است مستقیماً بر روی آن حک شود. ممکن است یک سری هشداریهای ایمنی نظیر دمای کار را بر روی آن حک کرده باشد.
حالا برمی گردیم به ابعاد تایر، هر کدام از اعداد در واقع از مشخصات تایر مانند پهنا، ارتفاع و سرعت دورانی میباشد. با توجه به شکل گروه سه رقمی شمارهها مانند 295 بیانگر پهنای تایر بر حسب میلیمتر است. شماره دو رقمی بعدی مانند 40 نشانگر ارتفاع دیواره لاستیک است که معمولاً به صورت درصدی از پهنا نمایش میدهند، در اینجا یعنی 40 درصد 295 میلیمتر که برابر 118 میلیمتر است. حرف بعدی ZR است که معمولاً برای تایرهای با سرعت بالا استفاده میشود. Z یعنی شما مجاز خواهید بود که با سرعت بیشتر از 149 مایل بر ساعت (240 کیلومتر بر ساعت) حرکت کنید و R یعنی این لاستیک رادیال است. شماره دو رقمی آخری هم نمایانگر قطر رینگ میباشد.
باید اضافه شود که شما ممکن است در کنار شماره رو رقمی حرفهای دیگر هم ببینید که بیانگر بیشترین سرعت مجاز است.
M-130km/h
N- 140 km/h
P- 150 km/h
Q- 160km/h
R- 170 km/h
S- 180 km/h
T-190km/h
U- 200km/h
H-210 km/h
V- 240 km/h
W- 270 km/h
Y- 300 km/h
دمت گرم پدال خیلی مفید بود
استفاده کردیم
330 کیلومتر هم میشه z . ولی یه سوال لاستیک هایی که سرعت بالای 400 رو می رن با چه حرف انگلیسی ای نشان می دهند؟؟؟؟؟؟؟؟
carbonado جون هر وقت ماشینشو خریدی، حرف رو لاستیکشو خودم بهت میگم. الکی استرس نداشته باش …
شما دعا کن بخرم . می دم یه دوری هم شما باهاش بزنی!!!!!!!!!
باشه ولی به شرط اینکه اون موقع هم یادت باشه ها! نری دیگه پشت سرتم نیگا نکنی!!
نیازی نیست سرعت بالای 400 با حروف نشون داده بشه قیمتش تعیین کننده است. لاستیک بوگاتی گرند اسپورت 60 هزار دلار قیمتشه. عرضش هم 365 هست.
احتمالا مینویسن 2xz
آقای علی طهوری دستت درد نکنه خیلی عالی داری عمل می کنی . همین جوری ادامه بدید تا سطح علمی کاربران پدال بالا بره . موفق و سربلند باشید!!!!!!!
دستتون درد نکنه ولی این مطلب تکراری بودا !!! نبود؟؟
دورود به دوستان
یه سوال
اینکه میگن رینگ و لاستیک پهن (سایز) زیر ماشین میندازید باعث میشه به ماشینتون آسیب بزنید چیه؟
سپاسگذارم
مهدی
ببخشید سوالم رو ادامه میدم
در مورد روغن موتور و تاثیر اون بر روی موتور و …… توضیح بدید
یه نکته فرقی بین روغن موتورهای داخلی با خارجی هست؟
سپاسگذارم
مهدی
پدال یه پست گذاشته بود که : (روغن موتور را جدی بگیرید) . اینو در پدال سرچ کنی به جواب می رسی!!!!!!!!
آقا مهدی من معذرت می خوام ولی سپاس گزار اینطوری درسته. ببخشید.
یکی از مشکلاتش فرسایش بیشتر نسبت به لاستیک های معمولی است . دوم اینکه اصطکاک بیشتری با جاده داره که باعش می شه مصرف بنزین بره بالا و بقیه اش رو درست نمی دونم که صحیح هست یا غلط!!!!!!!
سلام carbonado aventador عزیز
ممنون از پاسخگویی شما
سپاسگذارم
مهدی
تصحیح می کنم . (باعث می شه) آقای توفیقی گفت هوای تبریز سرده و من به خاطر لرزش دست اشتباه نوشتم . حالا منم می گم اینقدر که آلاینده در هوا است و از سوزش چشمم باز نمی شه اشتباه نوشتم!!!!!!!!!!
لاستیک پهن بیشترین آسیب به ماشین را در چرخهای جلو میزنه ، این آسیبها وقتی بیشتر میشه که علاوه بر رینگ و لاستیک پهن ارتفاع ماشین را با بریدن کمک فنر ها و فنرها کم کنیم ، اولین مشکل اینه که فرمون ماشین سفت میشه و بعد از 40 هزار کیلومتر پمپ هیدرولیک خراب میشه ، جلو بندی ماشین به صدا میافته و برای پژو پارس هر 20 هزار کیلومتر تقریبا 100 هزار تومن خرج جلوبندی میکنم، ترمز ها برای این رینگ و لاستیک های پهن ضعیف هستند و شتاب ماشین هم کم شده و کلیومتر شمار هم عدد صحیح را نشون نمیده و هزینه تعویض لاستیکهای پهن نسبت به لاستیکهای معمولی خیلی بیشتره
بهترین تایر ساز دنیا از نظر شما:
گودیرِ امریکا + +
میشیلنِ فرانسه – –
^__^
وقتی هیچ کدومش گیر نمیاد برای ما چه فرقی میکنه اگر اگر گیر بیاد تاریخ مصرفش گذشته مال سال 2002 تا 2004
دوست عزیز بنده توی بازار لاستیک هستم و تقریبا تمام برند هایی که در بالا هست جدید ترین مدل هاش هست در ایران فراوون … دوست عزیز چقدر طرز فکر ما کهنه مونده دیگه گذشت اون زمانی که چیزی در فرنگ بود و در ایران پیدا نمیشد الان تقریبا هرچیزی هرجای دنیا باشه رو میتونیم در ایران هم ببینم و داشته باشیم البته جیپ پر پول لازمشه…
عرفان خان چیزی که داریم میبینیم خلاف گفته های شما رو نشون میده ما که هرجا گشتیم نبود هی میگفتن میشلین اروپایی عمرا گیر بیا گودیر امریکایی تحریمیم دیگه شمارو نمیدونم شاید با بچه های بالا نسبت دارین
درود.
عرفان جان از بس که دروغ و دقل زیاد شده ادم نمیدونه
حرف چه کسی رو باور کنه.البته جسارت نباشه ها، من
منظورم شما نیستی.منظورم بازار لاستیک فروش های
خیابان چراغ برق و میدان شوش است.
اگر شما در این بازار هستی بگو تا از شما خرید کنیم.
باز فکر کنم شما با اعتماد تر از بقیه باشید.
البته با قیمت مناسب.
((( ایران و المان )))
درود.
اول از همه تشکر میکنم از اقای طهوری بابت مطالب خوبشون.
دوم اینکه من لاستیک کنتیننتال رو بیشتر از همه قبول دارم.حتی اگه اول
نباشه.
((( ایران و المان *)))
میشیلن فرانسه بهتره
بعد پیرلی ایتالیا
بعد تویو ژاپن
اکثر ماشینهای سوپر اسپرت و سریع از تایرهای این کارخانه ها استفاده می کنن.
گودیر منحصر به ماشینهای آمریکاییه
توفیقی میخواستم از الفاظ رکیک استفاده کنماااا
مرسدس بنز اس کلاس بنز اس ا اس ، بی ام و سری 7 و … بسیاری از ماشین های آلمان از گودیر استفادهد میکنن!باورت نمیشه عکس تک تکشون رو دارم.آثودی آ8 هم از گودیر استفده میکنن.
میشیلن روی بیشتر محصولات فورد هست.پیکاپ ها هم امثرا بریجستون و گود یره.
کانتیننتال هم روی پیکاپ هایی بیشتر هست که محور عقبشون 4 چرخه.
بی اف گد ریچ میشیلن و گود یر هم واسه هواپیمما میزنن.
ببخشید اشتباه شد.شرکت مادر بی اف گود ریچ که اسمش گود ریچه(شرکت مادر منحل شده و اسمش عوض شده)یه زیر مجموعه دیگه داره که واسه هواپیما میزنه. اکثر لاستیک هواپیما های زیر ساخت گود ریچه
(از بچگی اسم تمام تایر ساز هارو بلد بودم
)
Boeing 737
Boeing 747-400
Boeing 757-200
Boeing 767
Boeing 777
Boeing 787
Airbus A320 series
Airbus A330/A340
Airbus A350
Airbus A380
(عشق است)F-14 Tomcat
F-15 Eagle
F-16 Fighting Falcon
یک سوال میگن هرچی لاستیک نرم تر باشه مثل لاستیکهای کره ای زودتر اج صاف میکنه خواستم بدونم راسته یا شایعه ی برا اینکه لاستیکها همه یک کیلومتر مشخصی کارخانه زده مثلا کومهو 90 هزار تویو هم 90 هزار رودستون 70 هزار لاستیکهای ایرانیم که 40 هزار داره تا 60 هزار
تا اونجایی که من می دونم نرمی لاستیک در نرمی فرمان و جذب ضربه بهتر عمل می کنه و همچنین چسبندگی بهتر ولی صاف شدن عاج رو نمی دونم اگه کسی می دونه با ما هم بگه تا یاد بگیریم!!!!!!!!
ممنون آقای طهوری.اتفاقا همیشه برام سوال بود این اعداد روی لاستیک مربوط به چیه.
زیگما من باید از الفاظ رکیک استفاده کنم یا تو.
من نگفتم خودروهای سوپر لوکس یا لوکس یا سدان.
گفتم سوپر اسپرت.مثل بوگاتی که تایرهاش میشیلن هست.
یا فراری که پیرلی استفاده میکنه هم تو فرمول 1 هم تو محصولات جاده ای
بذار یه پاسخ بلند برات بذارم.اولا اس ال اس یه سوپر اسپورته.
دوما.شما متاسفانه یا دروغ میگی(از استفاده از این کلمه عذر خواهی میکنم) یا نا دانسته حرفی رو میزنی.
در مورد کوروت اطلاعات غلط دادی.
در مورد گود یر همین طور.(بازار اصلی گود یر خودرو های غیر امریکایی هست)
همین طور درباره حداکثر سرعت محصولات سری m ب ام و
و چند تا دروغ یا اشتباه دیگه
ازت خواهش میکنم.تمنا میکنم بدون اطلاع حرفی نزن یا دروغ نگو.
متاسفم
تاریخ تولید لاستیک را از کجا میشه فهمید؟
در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولید ان است.این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است.دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم اخر سال تولید را نشان می دهد.
فرضا درج عدد 2106بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در بیست و یکمین هفته سال 2006 تولید شده است.اگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال 2000 می باشد.
دوستان عزیز خواهشا مسائلی مثل اینکه کدوم کشور اول ساخته، آلمان بهتره یا امریکا یا چیزی شبیه اینو بی خیال شید.!!!
بابا الان مشکل ما این نیست که کدوم کشور بهتر یا بدتره.
بیایین سر مسائل فنی و علمیش بحث کنیم.
البته کشور های جهان سومی مثل ما همیشه باید حسرت کارهای دیگران رو بخوریم و ادعا کنیم که من میدونم فلان کشور چه قدر پیشرفته هست و …
بیایید دست به کار بشیم و از نیرو و توان خودمون استفاده کنیم و پیشرفت کنیم. میدونم سرعت حرکت ما مثل سرعت حرکت لاک پشت و اونا مثل خرگوشن.
ولی اگه خودمون همت نکنیم چیزی رو نمی تونیم درست کنیم.
ببخشید که طولانی شد. بیشتر از یه کمی هم خارج بحث بود.
به نظرم نیاز بود که ذکر کنم.
اگه اونایی که مدیر این لگن ساز ها هستند یکم از فهم و درک شما و جوان هایی با استعدادی که کم هم نیستند یکم بهره می بردند قطعا جایگاهمون در صنعت خودرو سازی خیلی بالاتر از الان بود!!!!!!!!!
من هم دقیقا دارم همین کارو میکنم!
راستی.سرعت حرکت ما مثل لاکپشت نیست.لاک پشت حداقل با سرعت کم میره جلو.ولی رشد اقتصادی ما الان منفیه!یعنی ….
میدونم که تا حالا اینقدر هم منفی نبوده…(تو بدترین شرایطیم)
اینم میدونم که خیلی از مشکلات دیگه ای هست.
ولی حداقل نیمه پر لیوان رو همیشه نگاه می کنم. چون اگه همش به نیمه خالی نگاه کنم دیگه امیدی برای زندگی نمیمونه واقعا.!
علی طهوری +++++++++++++++++++++++++++++++++
با تشکر از مطالب آموزنده پدال
میخواستم به دوستان بگم هر مدل لاستیکی میخواین
بخرین خوبه فقط چینی نباشه
پس یعنی نخریم؟
بهترین تایر برای ماشین تایر پدال هستش که نمونه اش رو در بالا میبینید!!!!!
جناب زیگما.
هر خودروسازی با توجه به بازار و منطقه ی فروشش اقدام به تهیه ی تایر متناسب با اون منطقه میکنه و معمولا در حالت استاندارد از تایرهای با عملکرد معمولی استفاده میکنن و تایرهای پریمیوم در حالت سفارشی قرار داره مثل میشلین پایلوت و پیرلی p zero و…
شرکت بنز با چندین کمپانی از قبیل پیرلی و میشلین و دانلوپ و پیرلی و گودیر و کنتیننتال و… همکاری میکنه و هیچ شرکتی وجود نداره که فقط با یک تایرساز قرارداد بسته باشه ولی اگر ملاک بازار اروپا باشه شرکتهای گودیر و میشلین و کنتیننتال و پیرلی سهم عمده ی این منطقه رو دارن ولی متاسفانه با ورود تایرهای ارزانتر از خاور دور در این چند سال اخیر کم کم از سهمشون کاسته شده(تایرسازان ژاپنی و کره و تایوان و هند).
در سالهای قبل و دهه ی 2000 میلادی در مسابقات قوانینی بود که به تایرسازان اجازه ی رقابت رو میداد و مثل الان در انحصار نبود مثل فرمول 1 و MOTOGP و… و اگر اون رقابتها رو به یاد داشته باشید 2 شرکت بریجستون و میشلین حضور گسترده ای داشتند و در بیشتر مواقع در فرمول 1 و MOTOGP این بریجستون بود که بر رقیبش برتری داشت! و اگر به فرمول برگرده میتونه این پیرلی رو ضربه فنی کنه…(پوتنزا)
آره .بریجستون که سرور اس یو وی هاست….
ای جان میشیلن.
تایر یعنی کویر تایر ساخت اردبیل هاهاها
با این خودرو سازی های که ما داریم فقط میشه به یک دهم لیوان اعتماد کرد بقیه اش پوچه .
سلام
سوال تخصصی؟
در محاسبه کردن سیستم انتقال خودرو تبدیل کردن واحدهای in بهmm یا به عکس در انواع لاستیک چگونه است. ممنون از راهنمایتون%