بارها پیش آمده که با دیدن رانندگی یک نفر در خیابان یا جاده، از خود پرسیده باشید که چگونه به چنین فردی گواهینامه رانندگی داده شده و یا چگونه آموزش رانندگی دیده است. در آمار پلیس نیز از عوامل انسانی و خطاهای راننده به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل تصادفات نام برده می شود. برخلاف روشهای سریع و گزیده آموزش رانندگی در ایران، در بسیاری از کشورهای پیشرفته، آموزش رانندگی را نقطه آغاز پیشگیری از حوادث رانندگی نیز می دانند. بد نیست نگاهی به روش آموزش رانندگی و مراحل کسب گواهینامه در سوئد داشته باشیم و آن را با روش متداول آموزشی کشورمان مقایسه کنیم.

آموزش رانندگی در پیست برفی
در ابتدا شما باید در محلی که شبیه به پیست مسابقات اتومبیل رانی است حاضر شوید و پس از یک توضیح 10 دقیقهای از طرف تیم پلیس رانندگی وارد پیست می شوید. سپس در گروه هایی 5 نفره (که البته هر فرد یک اتومبیل) تقسیم شده و از طریق یک دستگاه رادیو بیسیم با کنترل کننده گروه در ارتباط هستید. مثلاً برای شروع، در یک پیست که زمین آن با روغن و آب آغشته است و بسیار لغزنده می باشد، به شما می آموزند که در شرایط سخت برفی و جاده های لغزنده چه حوادثی در کمین شماست و چگونه کنترل خودرو در چنین شرایطی را باید به بهترین نحو انجام داد. برای مثال، ترمز ناگهانی روی زمین سر و احتساب میزان سر خوردن اتومبیل و مراحل مختلف دیگر. پس از اتمام کار و پس از یک سخنرانی حدوداً 10 دقیقهای آموزشی نتیجه توسط گروه پلیس اعلام می شود که با توجه به اینکه این یک پروسهای آموزشی است 99 درصد قبولی دارد.

آموزش رانندگی در پیست برفی
در مرحله بعد کلاسی ویژه تشکیل می شود برای آگاهی از تبعات مصرف مشربت الکلی پشت فرمان و اتفاقاتی که ممکن است برای خود شما و سایر افراد بی افتد. سپس وارد مرحلهای تئوری یا آئین نامه می شوید. سوال ها به صورت 4 جوابی بوده و از 65 امتیاز برای قبولی، شما حداقل باید به 52 مورد صحیح پاسخ دهید. نکته قابل ذکر این است که در صورت قبول نشدن هم شما می توانید در مرحله بعد که رانندگی می باشد شرکت کرده و حداکثر تا 1 ماه اجازه دارید که دوباره امتحان کتبی بدهید. قبل از مرحله رانندگی باید ذکر کنم که در سوئد شما 2 سال قبل از سن قانونی برای رانندگی می توانید با حضور شخص دومی که دوره تعلیم ساده رانندگی را گذرانده باشد و از مدت گواهی نامه خودش هم تاریخ مشخصی گذشته باشد، فقط با یک نوشته کوچک در پشت خودرو رانندگی نمائید! در ابتدای مرحله عملی چیزی که برای من خیلی جالب بود اینکه شما به دفعات اجازه دارید که پس از خاموش شدن خودرو دوباره استارت زده و حرکت نمائید بدون هیچ استرسی و چیزهایی که به آن ها اهمیت می دهند در ابتدا رانندگی مناسب برای حفظ محیط زیست است به این معنی که شما از دنده یک و دو فقط برای حرکت استفاده می کنید نه پر کردن دور موتور تا 6000 ! و با این مدل رانندگی هم میزان مصرف پائین می آید هم محیط زیست در امان می ماند.
از نکات قابل ذکر دیگر در یک رانندگی 30 تا 40 دقیقهای در شهر و اتوبان است که شامل سرعت مجاز، حق تقدم و استفاده درست از چراغ راهنما می باشد یعنی اینکه شما بدانید صرفاً با زدن راهنما در آن واحد نمی توانید دور بزنید یا لاین عوض کنید. داشتن جلسات مشخص هم با جاهایی مانند آموزشگاه رانندگی اجباری نیست.
پس از اتمام مراحل و اخذ گواهینامه نداشتن تخلف جدی تا 2 سال مهم می باشد. در غیر این صورت گواهینامه ابطال و نیاز به آموزش مجدد است. . لازم به ذکر است که کل این مراحل با هزینهای حدود 4000 کرون سوئد انجام میشود که این رقم در صورت قبولی در مرحله اول از شما گرفته می شود.
گواهینامه های رانندگی موتور سیکلت در سوئد با علامت A و برای سن 15 سال شامل راندن موتورهای گازی و تا سرعت 45 کیلومتر بر ساعت، 16 سال با اجازه راندن موتورهای 125cc و در محدوده سن 18 تا 20 سال بااجازه راندن وسایل با قدرت کمتر از 25 کیلو وات و سن 20 سال و بالاتر برای راندن هر نوع موتور سیکلت مشخص می شوند.
برای گواهینامه رانندگی با خودرو از نشانهای B برای سواری ها و خودروهای سبک، C برای ماشینهای سنگین تا 3.5 تن و D برای خودروها و کامیونهای سنگین استفاده می شود. برای رانندگی آفرود نیز نیاز به مجوز جداگانه ای می باشد.
نویسنده مهمان: مهدى عبدالملكى
توجه کنید اونا با بی ام وامتحان میدن ما با پراید 1400سی سی خوش به حالشان
من 8 سال پیش با پیکان امتحان دادم…
اونم چه امتحانی
افسره میگفت پارک کن … اگه از لبه جدول 30سانت شد قبولی ! فقط همین
پراید ۱۳۰۰ سی سی است!
کاش توی ایران با بی ام و آموزش میدادن،من هیچوقت نمیخواستم قبول بشم
مازیاریه ارزویی کن که بشه
میدونی چرا اونا با بی ام و امتحان میدن؟؟؟
به خاطر اینکه اکثریت مردم در اونجا ماشین هایی در همین حد دارند ولی تو ایران چون مردم اگر زور بزنند میتونن یه پراید بگیرند پس باید تو ایران همین پراید باشه چون طرف تا آخر عمرش با همین پراید باید سر کنه بنابراین باید با سیستم این ماشین آشنا بشه…
درسته خیلی مهمه که با چی امتحان میدیم.
به نظر من دلیل اول مشکلات رانندگی فقر بالای فرهنگیه. یعنی من خیلی وقتا تو خیابونمون میبینم پسری 18 یا 19 ساله که 4 یا 5 سال ازم کوچیکتره با بی ام دبلیو 630 فقط خلاف میکنه و اصلا هم واسش مهم نیست. همه هم به خاطر ماشینش بهش احترام میزارن. خلاصه اول فقر فرهنگی و بعد هم ماشین های از رده خارج طوری که آدم خیلی حوصلش سر میره پشت فرمون این ماشینا. من قبلا 206 داشتم و خیلی تو ترافیک کلافه میشدم با توجه به این که دنده دستی هم بود. خب آدم کلافه پشت فرمون احتمال داره هرآن تصادف بکنه. خلاف نمیکردما……..من همیشه پشت خط عابر می ایستم.از لاین هم تغییر جهت میدم راهنما میزنم. عاشق قانون مداری هستم دوس دارم همه به هم احترام بزارن.
اسون ترین جایی که میتونی گواهی نامه بگیری ایرانه.
آقا این جا همه گواهینامه در شان تولیدات ملی دارند-شما از رئیس جمهور بخواهید اینقدر بی خود با تعرفه ها و قوانین واردات بازی نکند
و بفکر راه چاره باشد آخه ما جوانان این مملکت بتوانیم حداقل این چند سالی که برامون مانده به آرزوهامون برسیم و یک ماشین کم مصرف با کیفیت بخریم و لذتش را ببریم آخه ما از عربها چی کم داریم؟!
پیشنهاد و راهنمایی یکی از عزیزان برای رئیس جمهور و دیگر روسا : بروند از کشور همسایه ، ترکیه یاد بگیرند چطور چندین کارخانه معتبر خارجی آورده و اول همه جوانها را سر کار برده و هم خودرو عالی مونتاژ و صادر می کنند ، و هم سوار ماشینهای روز شده(مصرف شخصی و عمومی)و هم اقتصادشان پیشرفت کرده است
(به همین راحتی – حالا شما گوش نکن برو مثل بچه ای که تازه بدنیا آمده هی سعی و خطا کن)
با سپاس فراوان
علی جان ما به همون پراید 7میلیونی راضی شدیم که شد 14میلیون .
توی ایران همین ماشین پراید 14میلیونی رو دارید شکر بکنید که فردا روز میشه 30میلیون
ایران ما قانون که نداره .ماشینایی که کشورای دیگه 15میلیون یا بیشتر هست حداقل توی ایران بالای 100 میلیونه
توی ایران این آموزش ها نیاز است
1-نوع برخورد با رانندگانی که خلاف میاند و حق به جانب نیز هستند
2-رویاروئی با چاله های چند متری در اتوبان با سرعت 120
3-نحو بخورد با پلیس هائی که از بیکاری می خواند به نبستن کمر بند شلوارتم گیر بدند
و . . .
گزینه 3 اصلاح می شود نحو برخورد
كدوم كار ما رو حساب كتابه كه امتحان دادنمون چي باشه. بايد بشنيم به حال امروزمون گريه كنيم اونا كجا ما كجا.
مصطفی جان اول باید از خودمون شروع کنیم!!
بابا اونارو با ما مقایسه میکنید.فقط این تفاوت و نگرش رو بدون که اگه اونجا یه چیزی گرون یا کمیاب بشه نمیخرن و ارزون می کنندولی ماها چه؟… شما اینو بدونین که هر وقت Bmv جایگزین پراید بشه که تقریبا 10سال طول کشید تا پراید جایگزین پیکان بشه با این حساب 600 سال نسبت به اونا در گذشته زندگی میکنیم.تقریبا 200سال بعد زمان انقلاب صنعتی مونه.
با سلام خدمت دوستان عزیز و کاربران سایت پدال.من 18 ساله هستم!البته از نظر اکثر 18 ساله ها این مایه ی سر افکندگی است چون باید افسر ها و مربیان بد اخلاق هر آموزشگاهی را تحمل کنند آن هم برای اجازه داشتن برای رانندگی با یک فروند پراید مطمئن(سایپا مطمئن!!!!)15 میلیونی تهیه شده با وام دو ضامنه ی 7 میلیونی!موقع گواهینامه هم که هیچی افسر پیاده میشه با خط کش و متر میفته به جونه پارکمون میشه بلای جونمون تازه اگه بتونیم 150000 تومان واسه کلاس هاش از یکی قرض کنیم…باقی بماند به قضاوت شما دوستان گرامی…
با نگين توروخدا.
از فردا ميان تو ايران هم عملي ميكنن ما بدبخت ميشيم.
پس براي اين بود اين فاميلمون از سوِئد اومد اينجا گواهينامه گرفت.(چون اگه اينجا گواهي نامه داشته باشي اونجا همونو از قبول مي كنن).
حي آدم زرنگ !!!
نه دوست من ”’فقط يكسال ميتونه سوئد اونو استفاده كنه …..
کاشکی از ما هم این طوری امتحان میگرفتن لااقل یه چیزی یاد میگرفتیم که در مواقع خطر به دردمون بخوره!

راستی امتحان من ۵ دقیقه هم طول نکشید.
خوشبحالت 5 دقیقه که خیلی زیاده من کمتر از یک دقیقه بود !!!!!
شماها خیلی خوش بحالتونه بابا. من رفتم واسه امتحان افسره دید با ماشین خودم اومدم گفت تو که بلدی نمیخواد امتحان بدی پاشو برو و امضاش کرد
اینجا به جای یاد دادن نکات ضروری هنگام خظر اول میگن پایان خدمت.
برای مردا مهمتر از مهارت رانندگی و دانستن آیین نامه و مقررات همین پایان خدمت است.
یه فامیل داریم 35 سالشه هر کی می خواد رانندگی یاد بگیره میره پیش اون چون هم رانندگیش خوبه هم آیین نامه رو از حفظ بلده و هم با صبر و آرامش به آدم یاد میده ولی خودش بنده خدا گواهینامه نداره!
به خاطر نداشتن معافی خدمت.
جالب اینجاست که بچه بزرگش 5-6 سال دیگه می تونه گواهینامه بگیره ولی به باباش نمیدن، آخر کمدی درام.
خب عزیزم چرا نرفت خدمت؟؟؟
خودم با خدمت موافق نیستم ولی این فامیلتون دار جور اون روزائی رو می کشه که رفقاش تو خدمت بودند و فامیل شما خونه خاله
بیا اینم یکی دیگه از آثار بی فرهنگی و بی احترامی به قانون و حتی طلبکار بودن !
خدمت نرفته رانندگی بی گواهینامه هم انجام میده تازه آموزش هم میده و در انتها انتظار دارن به خاطر اینکه کشورش رو پیچونده گواهینامه بهش بدن !
دوست عزیز زرنگ نیستید شماها ،،،،، خیلی راحت بدون پایان خدمت و معافی هم میشه گواهینامه گرفت مثل خود من با یه گواهی اشتغال به تحصیل البته تو دوستای ما هستند که با گواهی جعلی هم گواهینامه گرفتن !!!!!!!!!!!! البته بین خودمون بمونه ها
به نظر من باید برای گواهی نامه گرفتن باید یک مرحله دیگه اضافه کنن اونم نحوه دریفت رفتن با ماشین اموزش خیلی گرنمون (پراید) چون الان خیلی ها در ایلام در سر پیچ ها که معلوم نیست و پشتشون دره هست میمیرن. باید یاد بدن که چجوری در سر اینطور پیچ ها چگونه دریفت برن تا وارد دره نشن .همون طور که بیشترتون میدونین دریف برای چه موقع هایی خوب هست . اصلا خودم نفهمیدم چی نوشتم :)) “)
جاده ها که وضعشون خیلی خرابه، جاده دو لاینه اس تو شب داری میری چشمت به خطوط جادس یهو مببینی خطوط ناپدید شد جاده تک لاینه شد و اون لاینی که توش بودی شده شونه خاکی.
هر چی مردم خوب رانندگی کنن باز هم وضع جاده ها باعث انحراف از مسیر میشه مخصوصن جاده هایی که برای اولین بار میری.
خیلی جالبه من همین دو هفته پیش همین که وارد اتوبان قزوین تهران شدم پلیس بهم ایست داد بعدش تمام مدارک ماشین رو خواست بعد 5 دقیقه هفسره تو ماشین نشسته یه قبض 30تومنی برام صادر کرد اونم به خاطر چراغ خطر عقب
من موندم چه جوری ازجلو چراغ عقب ماشینم که پیکانه رو دیدند رفتم تست کردم دیدم درسته اومدم به افسره گفتم گفت تو نمیفهمی فرق چراغ خطر با چراق عقبو من که
جلوی خدمو گرفتم ولی پسر عموم گفت کوری مگه ببینی سالمه دیدم افسره با همکارش با گفتن فحش حمله اوردن پسر عموم رو بزنن اما مردم جلوشونو گرفتن افسره گفت ماشنو مبخوابونم اکه نگید غلط کردم من که ترسیده بودم گفتم چی کنیم ماشینم سالم بود ولی چون اسمش پیکان بود جریمه کردند الانم نرفتم شکایت چون افسره درگیری فیزیکی با همراهم داشتند و میدونم فایده نداره
پسرخاله منم با یه خان.مه تصادف کرد خانومه مقصر بود افسر هم اومد گفت خانوم مقصره بعد شوهر خانومه اومد گفت قبول ندارم زنگ زد یه افسر دیگه که آشناش بود اومد گفت پسر خاله من مقصره!
پسر خاله ی منم گفت قبول ندارم الان زنگ میزنم افسر دومیه گفت زنگ بزنی دوباره خودم میام ماشینتو می خوابونم و ال و بل میکنم افسر اولی هم گذاشت رفت.
پسر خاله منم گفت سگ خورد قبول کرد.
این بنده خدا آدم قانونمندی بود و همه چیو رعایت میکرد ولی از وقتی اینجوری خود مجریان قانون در حقش بی قانونی کردن اینم دیگه بی خیال رانندگی میکنه یجورایی میشه گفت از قانونمند بودن نا امید شده است.
خداوکیلی همیشه همین جوری بوده واست و خواهد بود..
کاریش نمیشه کرد…ولی من زیر بار ظلم نمیرم من بودم میزدم ماموره رو سرویس میکردم.
اگه همه مثل شما فکر میکردن دیگه کسی به این راحتی نمیتونست حق دیگرانو بخوره.
توجه هزينه پس از قبولي دريافت مي شود نه مثل ايران 50فيش قبل از امتحان با يد تهيه كني .
عیبی نداره ما هم خدایی داریم
به نظر من این چند نکته در ایران باید اموزش داده شود: 1- لایی کشیدن از چاله های چند متری در اتوبان ( خودم یک بار داشتم از قم به تهران با سرعت بالا می اومدم که یه چاله چند متری جلوم سبز شد چرخ ماشین افتاد توش و رینگ ماشین کج شد) 2-اموزش نگاه کردن به ایینه هنگام تغییر مسیر (خیلی وقتا طرف راهنما می زنه اما ایینه نگاه نمی کنه سر خر و کج می کنه میزنه به یه بدبختی) 3-حرکت بین خطوط تو ترافیک سنگین ( که باعث میشه اعصابمون بیخودی خورد نشه)
سلام علیکم جمعیا
من یه 1-2 ماهی میشه که گواه گرفتم..والا اون آموزشگاهی که من بودم فک کنم تو شهری اصلی از60نفر 4 ال 5 نفر قبول شدن ..از خواهران که الاماشالا هیچ کدوم قبول نشد البته اینی که گفتم سری اول بودا..در کل یکی من قبول شدم وچندتا دیگه از دوستان..حالا من میونمد تو 10 جلسه ای آموزشی اینا چی یاد گرفتن آخه..یاخداااااااااا…دختره میخواد دوبل بزنه پشت ماشینو میچرخونه تو کوچه..معلومه هنوز چپ و راستشو نمیتونه تشخیص بده اومده گواه بگیره..اونجا من به خودم خیلی خیلی امیدوار شدم که خودم هستم…چندروز پیش افسر جلومو گرفت گفت مدارک .منم سینه سپر صدا کلف !!بفرما..کوبیدم تو صورتش گواه رو (این و تو مخی عرض کردم)…خلاضه هرچه زودتر گوهینامه بگیرید..دارن میکننش 300 تومن هزینه هاشو..من که 130-40 تومن دادم جمعا..
علی یارتون
ولی خدایی اگه بری سوئد گواهینامه بگیری بیای ایران میشی راننده فرمول 1 ..کف همه میبوره
ولی خدایی اگه بری سوئد گواهینامه بگیری بیای ایران میشی راننده فرمول 1 با اون آموزشهایی که اونا میدن ..کف همه میبوره
آها اینو میخواستم بگم..ماها اگه میخوایم رانندگیمون درست بشه اول باید از نیسانا شروع کنیم..تا وقتی که این نیسانا در سطح شهر تردد میکنن ..یک دلهره ای همیشه با مردم هست برای رانندگی
من خودم با گواهی اشتغال به تحصیل گواهینامه گرفتم . رفیقم با گواهی اشتغال به تحصیلی قلابی
یه روش برای دوستانی که مدرسه تموم میکنن و مدرسه بشون گواهی تحصیل نمیده چون میگه تو مدرسه رو تموم کردی و اون طرف هم کنکور قبول نمیشه (که از دانشگاه گواهی بیاره) و سربازی هم نمیخواد بره و پشت کنکوری هست.
یک روش خیلی ساده
امتحانات پیش دانشگاهی : یه درس عمومی مثلا ادبیات رو پاس نکنید و بزارید مشروط شید که مجبور شید شهریور امتحان دهید
چون شما مشروطی هستین و تموم نکردین مدرسه رو پس بهتون میده. حالا چندماه دیگه (ابان) گواهینامت تو جیبته
حالا اگه متولد تابستون هستین بعد پایان امتحان خرداد ماه یه گواهی از مدرسه بگیرید و برید برا گواهینامه . به طور قاطع اواخر کار که تموم کردین اموزشگاه از شما یه گواهی دیگه میخواد حالا خیلی تمیز میرید مدرسه و میگیرد
خب بعدش که معافیت باطل بشه گواهینامه هم باطل میشه!!!
من سوئدم حالا بعد دوسال از اومدنم و یادگیری زبان سوئدی تصمیم دارم گواهینامه بگیرم منی که تو ایران حتی نمی تونستم تنها از خیابون رد شم حالا میخوام گواهینامه بگیرم این دیگه واقعا محشره اگه به این رویای دست نیافتنی دست یافتم حتما بهتون خبر میدم ´!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!