جیفاکتور: همه چیز از اخبار شبکه های بزرگ تلویزیونی شروع شد که پورشه قرارست با تزریق یک کاراکتر اسپورت شاسی بلند بسازد و این خبر به ظاهر ساده درسال 2002 ناگهان تیتر داغ سرخط تمامی رسانه های دنیا قرارگرفت. این موضوع تا مدتها و قبل از ورود و پس از آن نقل محافل خودرویی بود و سرانجام کاین برپایه سواری اسپورت و خوش دست پورشه روی پلتفرم مشترک با فولکسواگن توارگ روانه میدان گردید . . .

Porsche Cayenne 2009
قبل از فشردن دستگیره در چیزی که حتی از پشت شیشه مشخص است و نظر را به خود جلب می کند کیفیت عالی مواد بکارگرفته شده در کابین است، مطمئنا بارها شده که قبل از سوار شدن به برخی خودروها کیفیت نامرغوب کنسول و صندلیها دلتان را میزند اما کاین از این قاعده مستثناست و شما را برای نشستن بر پشت فرمانش تشویق می کند.

Porsche Cayenne 2009
حتی داخل اطاق 1770 لیتریاش، بوی دلنواز چرمی که پورشه بکار گرفته مشامتان را نوازش میدهد و تمامی این انرژیهای مثبت کافی است که مشتاقانه بخواهید پیشرانه را استارت بزنید. صندلیهای کاین هم دیگر نقطه قوتش هستند و حس می کنید روی چیزی شبیه به صندلیهای اسپورت 911 نشستهاید با کمی راحتی و جای بازی بیشتر.

Porsche Cayenne 2009

Porsche Cayenne 2009
سرانجام وقت حرکت می رسد، موتور را که روشن میکنم همه چیز آرام و بی سروصدا است و شاید این آتش زیرخاکستر باشد که قرارست از پیشرانه V6 و 3598 سی سی با 24 سوپاپ و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپها در کنار تکنولوژی DFI که قادر به تولید 290 اسب بخار در دور موتور 6200 و ماکزیمم گشتاور 385 نیوتنمتر در دور موتور 3000 است، خارج گردد و پورشه برای طراحی این موتور با سرسیلندر و پیستونهای آلومینیومی یک شعاردارد: وزن کمتر، توانایی بیشتر.

Porsche Cayenne 2009
برای تست اولیه جعبه دنده 6سرعته را درحالت تیپترونیک قرارمی دهم که قابلیت تعویض توسط دو اهرم ستاره شکل روی فرمان (نه پشت فرمان) را به من میدهد، سپس سیستم خودرو را روی حالت اسپورت میگذارم ( که باعث می شود کمکها خشک شده،عکس العمل پدال گاز به فشار بیشتر شود و باز و بسته شدن دریچه ها سریعتر انجام پذیرد) و ارتفاع کمکهای گازی را هم تاحد ممکن کم می کنم تا ببینم چقدر روح یک کوپه پورشه در شاسی بلندش درجریان است!

Porsche Cayenne 2009
به محض فشار پدال گاز حرکت آغازین سریع انجام می شود، نگاهی به دورشمار موتور میاندازم و درحالیکه ماکزیمم red line روی 8000 تعریف شده اما هیچ رنگ قرمزی برای مشخص کردن این محدوده نیست! روی 7هزار دور وقتی صدای غرغر گیرای موتور را میشنوم در سرعت 65 کیلومتربه دنده2 میروم و ناگهان حس میکنم بر کشش کاین افزوده می شود.

Porsche Cayenne 2009
سیستم تعلیق بشدت خشک با افزایش سرعت تکانهایش در داخل اطاق 2 برابر شده و به جرات می توان ریگها و سنگ ریزههای زیر تایر را شمرد! اما فرمان در کنترلم است، عقربه سرعت سنجش درحالی روی عدد 100 کیلومتر می رسد که 9.2 ثانیه (8.1 بصورت استاندارد) زمان سپری شده که به نسبت وزن 2160 کیلوگرمی کاین (که این جثه را تنبل کرده) چنین عملکرد فنی متناسب با این جثه سنگین نیست.

Porsche Cayenne 2009
برای دنده 3 و 4 فشار برخودرو را کم می کنم و روی دورهای 5000 تعویض دنده را صورت میدهم و بازهم کوچکترین لمس پدال گاز شما را به جلو پرت می کند و وقتی به تجربه کردن دنده 4 و سرعت 140 کیلومتر میرسم با هر معکوس گرفتن و بالا رفتن دور موتور آمادگی کاین برای در اختیار گذاشتن گشتاور بیشتر بالا می رود.

Porsche Cayenne 2009
البته در حالت عادی 4چرخ متحرک و با توجه به قفل مرکزی دیفرانسیل، میزان نیروی انتقالی به چرخهای جلو 38 وعقب 62 درصد است و در سرعت های بالای 120 کیلومتر دقیقا انتقال دوسوم نیرو از عقب به جلو در حین راندن ملموس است. فرمان درنظرگرفته شده (که در 2.5 دورقفل می شود) هم از نوع سروتروتیک حساس بسرعت است که در سرعتهای بالا سفتتر شده و کنترلش آسانتر می شد.

Porsche Cayenne 2010
حتی در گذر از پستی بلندیهای خیابانهای تهران، داخل کاین بی صدا است زیرا پورشه که تنها برای درپوش موتور و قاب و در و پنجره از آلومینیوم و در سایر نقاط از استیل (که در بخشهایی اصلی شاسی نردبانی شکل دستخوش تقویت دوچندان شده) استفاده کرده توانسته به کمک سیستم PTM یا مدیریت کشش پورشه، برپایداری حرکتی کاین بیافزاید زیرا به کمک این تکنولوژی میزان گشتاور موتور با سرعتی که خودرو در حال حرکت است تنظیم می شود و بیش از آن چیزی که نیاز است در اختیار راننده قرار نمی گیرد تا هم سبب از دست رفتن کنترل خودرو نگردد و هم اینکه بر مصرف سوخت نیافزاید.

Porsche Cayenne 2009
سپس در ادامه راه توقف کوتاهی می کنم تا کمی با عملکرد سیستم تغییر ارتفاع کاین بیشتر آشنا شوم که برای این مدل V6 بعنوان آپشن سوار میشود. این سیستم به 6بخش اصلی به نامهای high level II ،High Level I و Normal Level ،Low Level I ،Low Level II و Loading Level تقسیم می گردد که بیشتر میزان فاصله تایر تا اطاق (Ground Clearance ) دراین حالت به میزان 271 میلیمتر بوده که زاویه نزدیکی کاین را به 31درجه رسانیده و در سرعت 30 کیلومتر فعال می شود و کمترین حالت که من برای تست نخست تعلیق را رویش سینک کردم Low Level II بود که که فاصله تایرتا اطاق را به 188میلیمتر رسانده و برای سرعتهای بالای 200 کیلومتر کاربرد پیدا نموده که البته در سرعت 210 کیلومتر خودرو بصورت خودکار روی این حالت قرار می گیرد.

Porsche Cayenne 2009
این عملکرد سبب شد تا کاین با ضریب پسار 0.35cd به 0 تا 100 کیلومتر در عرض 8.6 و صفر تا 140 کیلومتر در عرض 16 ثانیه رسیده و پس ازطی کردن مسافت 29.1 متر با سرعت 100 کیلومتر توسط سیستم ضد بلوکه ترمزش با دیسکهای آلومینیومی 330 در 33 میلی متر با کالیپرهای 6پیستونی در جلو و 4 پیستونه درعقب متوقف گردد. حتی جعبه دنده اش درحالت خودکار عالی عمل کرد؛ نه صدایی، نه تاخیری و نه تکانی. وقتی traction control راخاموش می کنم کاین مبدل یک قهرمان رالی می شود.

Porsche Cayenne 2009
درچنین تستی آن هم از خودرویی مثل کاین به سختی میتوان نقصی پیدا کرد اما وزن سنگینش مشکل کمپانی آلمانی و نوسان شدید قیمتش و البته مهر موم کردن کاور موتور (کاری که برای اولین باردرطول عمرم دیدم که یک نمایندگی رسمی انجام داده بود ودلیلش را این عنوان کرده بود که برای سرویس فقط باید پیش ما بیایید!) مشکل نمایندگی داخلی است که اگر تمامی اینها را به اضافه طراحی نسبتا ناموزونش کنار بگذارید، مجموعه ای کامل و حرفهای از یک کوپه پورشه با تکنولوژیهایی چونhill holder (می توان بدون فشردن پدال گاز خودرو را روشن کرد) یا drive off assit (که کنترل خودرو در سرازیریها را در دست می گیرد) مییابید که با کمی تزریق روح آفرود روی یک شاسی بلند سوار شده و شاید چنین کاری تنها از عهده مهندسین پورشه بربیاید.

Porsche Cayenne 2009
………………………………………………………………………………………….
# متن فوق چکیده ای است از مقاله « نوستالوژی به نام کاین » ؛ به نویسندگی « مسیح فرزانه » و « علی رزوان » ؛ چاپ شده در سیصد و بیست و هفتمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را میتوانید از اینجا مشاهده نمایید.
خوب بود
wow
من تا نصفه که خوندم، یه احساس بدی بهم دست داد. یه حسه خیط شهلا.
اگه هنوز این قضیه رو نخوندین، نخونین..
یعنی برای خودتون میگم، که بازم بتونین از سمند و ریو و پراید و… حال کنین و همون تعصبات رو داشته باشین
فکر کنم بجای ریو باید 405 را می گفتی نه ریو ریو نسبت به این 3 ماشین ماشین برفکتی است و دوما اینجا حرف از پورشه است نه سمند و …
تعصب برت نداره ماشینای تولید داخل همشون یه پوخن و ریو هم تولید داخله
اتفاقا ماشین خوبیه سوارشی دیگه دوس نداری پیدابشی
بهترین بهترین
من نمیفهمم!چرا نویسندگان محترم این سایت علاقه عجیبی به تعریف اغراق آمیز نسبت به خودرو ها دارند!
این ماشین مثل بقیه پورشه ها،یه پورشست!
یعنی وقتی میرونید امکان نداره که ناراحت ازش پیاده بشید.
اما:
وقتی روی صندلی راننده میشینید،طراحی داخلیش ضد حال ناجوری میزنه(حتی بدتر از باکستر)
سرعت و شتابش هم نسبت به BMW X6 کمتره یعنی سوسک شدم پیشش
در مورد کیفیت که بحث کردن بی جاست اما جنس بعضی قسمت ها مثل صندلی و کفپوش اتاق کمی اذیت میکنه
با دست انداز های خیابان های تهران خیلی راحت میشه تست نرمی این ماشین رو انجام داد که سرانجام به این نتیجه می رسید که آیا ممکنه RX لکسوس از این نرم تر باشه؟!البته اگه چندین بار این فرضیه رو آزمایش میکنید میفهمید که پورشه نرم تره اما فکر نمیکنید با پولی که میپردازید باید این رو راحت تر بفهمید؟!
ممنون که خوندید!
عقبش خیلی خیلی از نسل جدید قشنگ تره…
صدای موتورش از 100 متری مثل صدای موتور تانکه ی مدل تیونینگ
شدش تو محل ما هست که ب جرات میتونم بگم اگه دور موتورش به 6000 برسه دیگه صدای هیچ ماشینی تو خیابون رو نمیشنوی !!!!!!!!!!!