پنجشنبه 06 آبان 1400
مطالب پیشنهادی
تبلیغات
جای تبلیغات شما
پنل کاربری
قیمت روز خودرو
تصاویر و مشخصات ماشین های خارجی وارداتی
تصاویر و مشخصات انواع ولوو
اموزش رانندگی
مراکز خودرو
اموزش رایگان تعمیرات خودرو
اتاق آرزو
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
خبرنامه
خبرنامه
با عضویت در خبرنـــــــــامه می توانید آخرین مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید .

دیگرامکانات
هایپرتمپ دات آی آر
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
سیستم کنترل پایداری و بیش فرمانی و کم فرمانی در ماشین چیست و چگونه کار می کند؟
  • تعداد بازدید : 2868
  • سیستم کنترل پایداری و بیش فرمانی و کم فرمانی در ماشین چیست و چگونه کار می کند؟

    »» سیستم کنترل پایداری چگونه کار می کند؟

    رانندگی ایمن از اواسط دهه نود میلادی با ظهور کنترل الکترونیکی پایداری یک گام بزرگ رو به جلو برداشته است. شرکت بوش برای اولین بار این سیستم را بر روی خودروی مرسدس بنز کلاس S و همچنین سری هفت خودروی BMW امتحان کرد.

    electronic stability control

    Electronic Stability Control


    بیش از یک دهه از معرفی سیستم کنترل پایداری گذشته است و کمپانی‌های گوناگون اسامی مختلفی بر روی آن گذاشته‌اند. به طور مثال شرکت Audi این سیستم رو ESP نامیده یا شرکت Ford نام Advance Trac را انتخاب کرده است. شرکت GM عنوان Stabilitrak را برای خود برگزیده است.
    ولی تمامی این سیستم‌ها به دور از نحوه نام گذاری آنها، از سنسورهای با تکنولوژی بالا استفاده می‌کنند. رایانه مرکزی خودرو و عکس العمل های مکانیکی مناسب، رانندگی ایمن را برای شما به ارمغان می‌آورند. ما معمولاً در مورد خودروهای بر بازده می‌شنویم که دچار کم فرمانی و بیش فرمانی می‌شوند. این واقعیت وقتی سرعت از حدی بالاتر باشد یا جاده لغزنده باشد یک حقیقت اجتناب ناپذیر است.
    Mercedes Benz cls63 AMG stability control

    Mercedes Benz cls63 AMG stability control


    کم فرمانی وقتی حاصل می‌شود که نیروی جلوبرنده مناسب برای خودرو مهیا نیست و خودرو بیشتر تمایل دارد که به راستای مستقیم حرکت کند تا دور بزند. بیش فرمانی درست مفهوم مقابل کم فرمانی است به طوری که خودرو بیشتر تمایل دارد که دور بزند تا اینکه به حرکت مستقیم رو به جلوی خود ادامه دهد. سیستم کنترل الکترونیکی پایداری برای حل کردن دو مشکل فوق دست به کار شده است.
    Electronic Stability Control

    Electronic Stability Program


    نحوه عملکرد:
    سیستم کنترل پایداری به تنهایی عمل نمی‌کند بلکه از دیگر وسایل ایمنی در نظر گرفته شده برای خودرو هم استفاده می‌کند. مانند ترمز ضد قفل و کنترل نیروی رو به جلو (Traction). مرکز خودرو در واقع قلب سیستم ESP می‌باشد، کنترل حرکت چرخشی حول محور قائم (Yaw). در واقع این سنسور در مرکز واقعی خودرو قرار دارد تا کوچکترین انحراف را احساس کنند. اگر شما جای راننده در خودرو بنشینید این سنسور در سمت راست راننده در پایین قرار دارد.
    حال مفهوم واقعی Yaw (حرکت چرخشی حول محور قائم) چیست؟ به نظر می‌رسد که بیشتر این واژه در صنایع مربوط به دریا نوردی کاربرد داشته باشد. کشتی‌ها و خودروها هر دو Yaw را تجربه می‌کنند که در واقع چرخش حول محور z می‌باشد. اگر سنسورهای کنترلی این چرخش در سیستم ESP انحرافی را مشاهده نمایند آن را در کسری از زمان به رایانه مرکزی گزارش می‌دهد و اینجا است که این سیستم وارد عمل می‌شود.
    در واقع ESP به این صورت وارد عمل می‌شود که کنترل تک تک ترمزهای چرخ‌ها را بر عهده می‌گیرد و همچنین دریچه گاز ورودی موتور را هم کنترل می‌کند. در واقع دریچه گاز (پدال) را کمتر می‌کند تا سرعت خودرو به مقدار مطلوب برسد. سنسورهای به کار رفته در این سیستم اختلاف موجود در زاویه خودرو و زاویه چرخش فرمان را احساس می‌کنند و دائما به رایانه مرکزی خودرو گزارش می‌دهند و این رایانه است که با ورودی‌های دریافتی خود، بهترین تصمیم را می‌گیرد.
    مقایسه عملکرد با و بدون سیستم ESP

    مقایسه عملکرد با و بدون سیستم ESP


    اجزاء سیستم کنترل الکترونیکی پایداری:
    قبل از دهه نود میلادی راننده‌ها معمولاً آموزش می‌دیدند که ترمز را ناگهانی فشار ندهند و ضربات با فاصله زمانی کم به پدال بزنند تا از قفل شدن چرخ‌ها و سر خوردن خودرو جلوگیری نمایند. با به وجود آمدن ترمز ABS کار راننده‌ها راحت‌تر شد. در واقع سیستم ABS به طور الکترونیکی با ضرباتی سریع‌تر از راننده که روی پدال می زند، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. این سیستم در واقع از کم فرمانی و بیش فرمانی تا حدودی جلوگیری می‌کند و قابلیت کنترل خودرو در هنگام ترمز گیری را فراهم می‌کند. سیستم ESP از ABS برای انجام عمل جلوگیری بر روی هر چرخ به طور جداگانه استفاده می‌کند.
    سیستم ESP همچنین از کنترل Traction نیز بهره می‌برد. اگر سیستم ESP از لغزش‌های جانبی خودرو جلوگیری می‌نماید اما کنترل Traction از لغزش‌های طولی ممانعت به عمل می‌آورد. اگر سیستم کنترل Traction لغزش و سر خوردن یک چرخ را تشخیص داد، سیستم ESP با دریافت داده‌های مناسب از سنسورها لغزش جانبی خودرو را بررسی می‌کند.

    سیستم کنترل پایداری در واقع با سه سنسور اصلی در ارتباط است:
    سنسور سرعت دورانی چرخ: بر روی هر چرخی یک سنسور وجود دارد تا سرعت دورانی هر چرخ را محاسبه نماید. این سرعت چرخ با سرعت طولی خودرو در رایانه مرکزی خودرو مقایسه می‌شود و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.
    سنسور زاویه فرمان: این سنسور زاویه چرخشی فرمان را اندازه گیری می‌کند. رایانه مرکزی خودرو جهت مورد نیاز راننده را از روی داده‌های این سنسور متوجه می‌شود.
    سنسور چرخش حول محور قائم: این سنسور به نام سنسور Yaw معروف است. در وسط خودرو قرار دارد. این سنسور جهت واقعی خودرو را به رایانه مرکزی گزارش می‌دهد. رایانه مرکزی خودرو با توجه به داده‌های این سنسور و سنسور زاویه فرمان تصمیم مناسب را می‌گیرد.



    مزایا ESP:

    مهم‌ترین مزیتی که می توان از این سیستم عنوان کرد کاهش چشم گیر تصادفات می‌باشد. هر راننده‌ای ممکن است در شرایط لغزنده مجبور به رانندگی باشد، خواه آب و هوا بارانی باشد یا برفی و یخبندان. سیستم ESP کمک شایانی به حفظ کنترل خودرو در شرایط بد آب و هوایی می‌کند. سیستم ESP بر طبق اظهارات موسسه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) می‌تواند از 9000 هزار تصادفات مرگبار جلوگیری به عمل آورد همچنین سازمان امنیت ترافیک ملی (NHTSA) اعلام کرده که توانسته 26 درصد تصادفات در خودروهای معمولی و نزدیک به 48 درصد تصادفات مربوط به خودروهای شاسی بلند را کاهش دهد. [دانلود ویدئو]
    *این آمار توسط دولت مرکزی آمریکا در سال 2012 تأیید شده است.
    05
    دی
    1392

    electronic stability control
    علی طهوری

    درباره نویسنده

    علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

    آموزشتکنولوژی



    4,628 بازدید کننده

    ۲۷ دیدگاه

    1. PEUGEOT
      سوابق: (963 دیدگاه)
      5 دی 1392

      چه جالب. مرسی پدال جان استفاده کردم.
      P E U G E O T

       
      31
       
      3
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • carbonado aventador
        سوابق: (3079 دیدگاه)
        5 دی 1392

        مطلب خیلی آموزنده بود .از این مطالب بیشتر بزارید . با تشکر!!!!!!!

         
        23
         
        0
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
    2. زیگما
      سوابق: (2977 دیدگاه)
      5 دی 1392

      سنسور زاویه فرمان
      این سیستم همون سیستمIntegral Active Steering هست؟که بی ام و به صورت آپشن روی برخی از مدل هاش قابل انتخابه؟
      یه آدم با سواد جواب منو بده

       
      9
       
      14
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • علی طهوری
        علی طهوری
        سوابق: (14 دیدگاه)
        5 دی 1392

        اسامی برای این سیستم مختلف هستش.
        این سیستمس که شما فرمودید بعید می دونم این باشه. چون اساس کار این اصلاح زاویه فرمان نیست بلکه اصلاح ترمز هستش. فقط مقدار زاویه رو از سنسور فرمان دریافت می کنه ، همین.

         
        7
         
        1
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
      • PEUGEOT
        سوابق: (963 دیدگاه)
        5 دی 1392

        زیگما جان همین کلمه ای که گفتى رو توی گوگل جستجو کردم. بله همین سیستم سنسور زاویه فرمانه فقط کاربردی تر شده یعنی می تونی با چرخوندن کمتر فرمون چرخ های ماشین رو بیشتر بچرخونی که این سیستم پارک دوبل و دور زدن رو راحتر کرده

         
        5
         
        3
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
        • PEUGEOT
          سوابق: (963 دیدگاه)
          5 دی 1392

          البته زیگما جان integral active steering مختص BMW هست

           
          6
           
          2
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
        • PEUGEOT
          سوابق: (963 دیدگاه)
          5 دی 1392

          با عرض معذرت خدمت دوستان و زیگما جان درباره کامنت بالایی که گذاشتم(متن انگلیسی که در گوگل برای این سیستم جستجو کردم رو بد متوجه شدم) باید بگم که کامنت آقای طهوری درسته و سیستم integral active steering همون سنسور زاویه فرمان نیست(البته به کمک سنسور زاویه فرمان کار می کند) و فقط سیستمی هست که در پارک های دوبل , دور زدن و تغییر جهت های ناگهنی فرمان پذیری رو راحتر می کنه.

           
          5
           
          1
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
          • زیگما
            سوابق: (2977 دیدگاه)
            5 دی 1392

            خیلی ممنونم عزیزان

             
            8
             
            1
             
             
            تاییدیه
    3. میلاد . فقط المان . فقط بنز .
      سوابق: (5708 دیدگاه)
      5 دی 1392

      درود.

      عجب چیزی اختراع کرده.

      این المانی ها مخ دنیا هستند.

      اونها خودکار دنبال نواوری و اختراعات و تکنولوژی های روز هستند.چ

      حالا واسه ما باید به زور این کار گردنشون بیفته.چقدر ما تحقیر میشیم و

      هیچی نمیگیم.

      ((( ایران و المان )))

       
      13
       
      4
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    4. بهزاد
      سوابق: (388 دیدگاه)
      5 دی 1392

      باید یادآور شد که این گونه سیستم ها بهترین بازدهی رو در خودروهای محور عقب یا دو محور دارند و اصولا خودرو های محور جلو کنترلی روی چرخ های عقب ندارند و اگر شرایط به گونه ای شد که عقب ماشین دجار لغزش بشه جمع کردنش کار خیلی سختی هست.
      این گونه مقالات اگر ادامه داشته باشه و رابطه ی اون با سایر عوامل رو هم پیگیری کنه بسیار مفید خواهد بود مثلا:
      نوع تایر و شرایط محیطی و شاسی و توزیع وزن و حداکثر تحمل فشار G و عملکرد اکسل و کمک ها هم در حفظ تعادل خودرو اهمیت فراوانی دارند تا شرایط برای رانندگی مطمئن فراهم باشه.
      البته عشاق خودرو معمولا اینگونه سیستم هارو خاموش میکنند تا کمی چاشنی قلقلک رو حس کنند!

       
      8
       
      3
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • a-x1
        سوابق: (184 دیدگاه)
        5 دی 1392

        خوشمان آمد

         
        2
         
        0
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
      • حمید
        سوابق: (631 دیدگاه)
        6 دی 1392

        بهزاد جان مگه چرخای عقب ترمز نداره که میگی تو محور جلوها کنترلی رو عقب نیست ؟؟؟ اتفاقا تاثیرش رو fwd هم خیلی زیاده ، فرمان پذیری مزدا نیو رو با مزدا 3 قدیم رو جاده لغزنده تجربه کنید ، واضحه

         
        5
         
        1
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
        • carbonado aventador
          سوابق: (3079 دیدگاه)
          6 دی 1392

          وقتی وزن میوفته رو چرخ های جلو مخصوصا اگه دیفرانسیل جلو باشه فرمون پذیری خیلی میاد پایین!!!!!!

           
          5
           
          0
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
    5. محسن.د
      سوابق: (1382 دیدگاه)
      5 دی 1392

      ممنون آقای طهوری! پدال جان ازین مقالات بیشتر بذار!

      فکر نمیکنم استفاده از ESP تو هر شرایطی خوب باشه.

       
      6
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    6. sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
      سوابق: (680 دیدگاه)
      5 دی 1392

      کاربرد ASR چیه؟
      یکی از دوستان ESP به همراه ASR رو رو پژو206! نصب کرده بود…

       
      2
       
      1
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • PEUGEOT
        سوابق: (963 دیدگاه)
        5 دی 1392

        دوست عزیز sorena 330 سیستم ASR که مخفف کلمه Acceleration Skid Regulation هست از تیک آف کردن خودرو و در نتیجه از ساییده شدن و خارج شدن چرخ های خودرو از تنضیمات اولیه جلوگیری میکنه
        البته این سیستم به کمک ترمز ABS کار میکنه و علاوه بر کار های بالا به پایداری خودرو در سر پیچ ها کمک میکنه

         
        6
         
        2
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
        • sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
          سوابق: (680 دیدگاه)
          5 دی 1392

          ممنون peugeot عزیز

           
          2
           
          0
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
        • حمید
          سوابق: (631 دیدگاه)
          6 دی 1392

          البته رو دریچه گاز هم کنترل داره ASR ، مثلا روی برف اگر طرف ناشی باشه پاشو تا ته رو گاز بذاره ، ASR به گاز ماشین نوسان میده .

           
          4
           
          0
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
      • علی طهوری
        علی طهوری
        سوابق: (14 دیدگاه)
        5 دی 1392

        ASR مخفف Anti-Slip Regulation هستش. که همون سیستم کنترل traction هستش.
        در واقع با استفاده از ترمز گیری پیاپی سعی می کنه که چرخ هرزگرد نشه تا اصطکاک لازم رو بدست بیاره.

         
        5
         
        1
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
    7. مرتضی
      سوابق: (721 دیدگاه)
      5 دی 1392

      والا هر چی سیستم ایمنی هست کار المان هاست اما تو لیست ایمنترین ها خبری از المان ها نیست !!!! کمی مضحک به نظر میرسه یا اون ارقام مسخرست!!!

       
      8
       
      1
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • حمید
        سوابق: (631 دیدگاه)
        6 دی 1392

        مرتضی عزیز ، نه تنها ایمنی بلکه کلا هر چیزی تو یه ماشین میبینی کار آلمانی هاست و جالب همیشه تو آمار و ارقام باکیفیت ترین رو که میگن تویوتا ( اعتقاد دوستان تویوتا سوار) پرفروش ترینها رو میگن کره ای ها (فقط به دلیل قیمت کمتر ) پس بنز و ب ام و چی ؟ هر چی که کمپانی ها توی ماشینا استفاده میکنن از آلمانی ها دارن از ESP و ABS بگیر تا لامپ زنون ، همش آلمانه

         
        6
         
        0
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
    8. فرید
      سوابق: (17 دیدگاه)
      5 دی 1392

      خیلی خوب بود
      در مورد سیستمهای awd و traction control در خودروهای suv هم مقاله بنویسیسد استفاه میکنیم

       
      3
       
      1
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    9. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (680 دیدگاه)
      5 دی 1392

      توضیحات خوبی بود پدال.با ویدویی که گذاشتی همه چیزواضح و معلومه.خدا خیرت بده

       
      2
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    10. محسن
      سوابق: (53 دیدگاه)
      5 دی 1392

      من فکر میکردم این سیستمو بنز اختراع کرده!!!
      کسی میتونه اختراعات بنز رو بهم بگه….

       
      2
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • علی
        سوابق: (57 دیدگاه)
        5 دی 1392

        با سلام خدمت شما در جواب شما باید بگم که این سیتم که توسط بوش ابداع شد. و بنز اولین خودروساز دنیا بود که از این سیتم و به صورت تولید انبود روی اطاق W140 اس کلاس استفاده کرد در همون سال ب او و بعد از بنز از این سیستم اون هم توسط بوش استفاده کرد به همین خاطر این تصور پیش میاد که بنز اینو ابداع کرده در اصل بنز پیشرو در استفاده از تکنولوژی روزه و بقیه شرکتها به دنبالش هستند

         
        4
         
        1
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
      • حمید
        سوابق: (631 دیدگاه)
        6 دی 1392

        1901اولین استفاده از رادیات برای خنک کردن موتور ،1906 تعدادی از خودروهای بنز برقی شدن ( قابل توجه عزیزانی که ادعا میکنن تویوتا و لکسس پیشرو هایبرید هستن)،1910 اولین سیلندر 4 سوپاپه،1921 موتور سوپرچارج،1931 سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ،1936 اولین خودرو سواری شخصی دیزل که 260D بود،1959 اولین تست تصادف ایمنی خودرو،1949 قفل دوبل درها،1978ترمز ABS ،سال 1991 اولین کولر بدون CFC ، سال 85 سیستم تعلیق multi-link و 1997 اولین ماشین بدون کلید keyless ، سال 2000 هماهنگ شدن قفل مرکزی و صندوق پرون و آلارم با تلفن همراه شما که اون موقع تلفنها گوشکوبی بودن ، این تازه بخشی از نوآوری هاست ، میتونید لیست ب ام و رو هم بهش اضافه کنید ، و تازه با صرف نظر از اینکه مثلا 40 سال پیش قفل مرکزی بنز پنوماتیک بود شاسی درها در 2 ثانیه آروم میرفتن پایین که اعصاب مشتری خورد نشه از صدای شاسی ها موقع قفل شدن !!!!! 50 سال پیش که بنز چهار چرخ دیسک بود ماشینای آسیایی کجا بودن؟؟؟؟

      منبع:

      پدال



    نویسنده : irancar تاریخ : امتیاز :
    موضوعات : مجله ماشین ,
    مطالب مرتبط
  • مطالبی که شما از آن ها خوشتان خواهد آمد...
  • مدل روکش دنده ماشین و تزئینات داخل خودرو ۲۰۱۸
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    عکس ها و گفتگو با نویسنده رمان راز سایه شیدا قوام پوری
    عکس و قیمت و اپشن های بوگاتی شیرون (Chiron)
    چگونه ماشین را دستی بشوریم؟اموزش شستشوی ماشین در منزل
    چگونگی طراحی ماشین مبتدی و ساده اموزش طراحی بدنه ماشین
    چگونگی چک و بررسی ماشین دست دوم از نظر سلامت و کارایی
    چگونه ماشین خود را بشوییم و برق بندازیم؟
    قیمت و عکس رنو ساندرو استپ وی
    قیمت پورشه و مازراتی در بازار ایران
    سن متوسط خودروها هم‌اکنون در انگلستان 7.8 سال است
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    سی عکس ماشین زیبا و اسپورت مک لارن 570GT 2017
    بیست عکس از کانسپت ب ام و 2002 در سال 2016
    عکس و مشخصات بیوک کاسکادا ST مدل 2017 (Buick Cascada)
    عکس و مشخصات بوگاتی شیرون مدل 2017 (Bugatti Chiron)
    عکس و مشخصات استون مارتین ونکویش زاگاتو قرمز و زیبا
    ماشینی که زمان سبز شدن چراغ قرمز را به راننده اطلاع می دهد
    بهترین‌ خودروهای سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به انتخاب تخته گاز
    نشانه‌های پایان عمر باتری ماشین و زمان تعویض
    عکس پژو 208 و شباهت به 206-نوه 206 در ایران
    گالری تصاویر و عکس آئودی S5 کوپه 2017 قرمز رنگ
    گالری تصاویر و عکس وانت هوندا ریج لاین 2017
    تصاویر کادیلاک XT5 مدل2017 و قیمت کادیلاک شاسی بلند
    گالری تصاویر مازراتی کواتروپورته 2017 رنگ سفید و سورمه ای
    بیست عکس مرسدس بنز AMG GT R 2017 رودستر بسیار زیبا سبز رنگ
    گالری تصاویر بیرون وداخل شورولت کامارو اسپرت و زیبا 2016
    ایا خودرو سازان خصوصی مونتاژکار هستند؟
    تصاویر فورد اکسپلورر شاسی بلند
    تصویر لوکس ترین و گرانترین ماشین شاسی بلند در جهان
    عکس داخل و بیرون استون مارتین زاگاتو
    عکس ماشین بهنوش طباطبایی و همسرش مهدی پاکدل
    تصویر ماشین سوپر اسپرت 2018 تویوتا رنگ قرمز
    عکس وانتی که بیشترین بار 14 تن را جابجا می کند
    عکس گران ترین شاسی بلند جهان
    شماره تلفن و سایت و هزینه اشتراک امداد خودرو ایران
    گارانتی دوساله ایران خودرو شامل چه مواردی می شود؟چهل هزار کیلومتر
    تغییرات ظاهری ممنوع در خودروها
    بررسی ده خودروی برقی برتر در جهان+عکس
    بهترین خودروهای زیر 40 میلیون تومان برای سفر
    نظرات
  • در قمست نظرات مشکلات و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در جریان بگزارید.

  • نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
    کد امنیتی
    رفرش
    کد امنیتی
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    آخرین مطالب
  • آخرین مطالبی که به تازگی در سایت منتشر شده اند...
  • در جاده چالوس و هراز چگونه رانندگی کنیم؟
    مدل روکش دنده ماشین و تزئینات داخل خودرو ۲۰۱۸
    قیمت و نرخ تمام جریمه های رانندگی داخل و خارج شهر در سال 96-95
    قیمت خودرو در سال 95- قیمت همه خودرو های داخلی و وارداتی در بازار ایران در سال 95چقدر بود ؟
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    عکس ها و گفتگو با نویسنده رمان راز سایه شیدا قوام پوری
    عکس و قیمت و اپشن های بوگاتی شیرون (Chiron)
    بررسی تخصصی موتور مشهور TU5موتور تی یو 5 در محصولات ایران خودرو
    قیمت و عکس های خودروی جدید B30
    عکس و مشخصات ولوو s60 مدل 2018
    چگونه ماشین را دستی بشوریم؟اموزش شستشوی ماشین در منزل
    چگونگی طراحی ماشین مبتدی و ساده اموزش طراحی بدنه ماشین
    چگونگی چک و بررسی ماشین دست دوم از نظر سلامت و کارایی
    چگونه وسایل فایبر گلاس شکسته را تعمیر کنیم؟
    اموزش ساخت یک موتور ابتدایی و ساده با سیم و باتری واهنربا
    نکات مهم قبل از ازمون گواهینامه تجربیات امتحان عملی رانندگی ازمایش
    اموزش رانندگی در شهر برای راننده تازه کار رانندگی برای شخصی که تازه گواهی نامه گرفته
    جدول نمرات منفی برای تخلفات رانندگان پر خطر و میزان جریمه
    برای تمدید گواهینامه رانندگی چه مدارکی نیاز است؟
    فواید بستن کمربند ایمنی چیست نبستن کمربند ایمنی چه خطراتی دارد؟
    ترمز ای بی اس abs چیست و چگونه کار می کند؟
    چگونه استرس را در رانندگی از بین ببریم چگونه راننده با اخلاقی باشیم
    چگونه ماشین خود را بشوییم و برق بندازیم؟
    با سی میلیون تومان چه خودروی صفری می توان خرید؟
    قیمت و عکس رنو ساندرو استپ وی
    قیمت پورشه و مازراتی در بازار ایران
    سن متوسط خودروها هم‌اکنون در انگلستان 7.8 سال است
    تندر 90 کیفیت بهتری دارد یا 206
    شرایط و مقدار وام خودرو بانک سینا
    سوء استفاده از کارت بازرگانی
    معایب و مشکلات اصلی خودروهای ایرانی و چینی
    قیمت رهن کامل اپارتمان نوساز در تهران
    احتمال زلزله های بعدی در تهران و دو شهر مهم دنیا بالاتر است
    فروش متری ٢ میلیون تومانی املاک شهرداری تهران
    شماره تلفن اعتراض به درصد حق کمیسیون بیشتر املاک
    انتقال دانش فنی تولید قطعات خودروهای جدید خارجی و فرانسوی
    نیازی به ثبت نقل و انتقالات خودرو در دفترخانه وجود ندارد کار دفترخانه ها غیر قانونی
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    قیمت اپارتمان نوساز و قدیمی در منطقه تهران نو
    قیمت خودروهای داخلی در بازار