پنجشنبه 29 مهر 1400
مطالب پیشنهادی
تبلیغات
جای تبلیغات شما
پنل کاربری
قیمت روز خودرو
تصاویر و مشخصات ماشین های خارجی وارداتی
تصاویر و مشخصات انواع ولوو
اموزش رانندگی
مراکز خودرو
اموزش رایگان تعمیرات خودرو
اتاق آرزو
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
خبرنامه
خبرنامه
با عضویت در خبرنـــــــــامه می توانید آخرین مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید .

دیگرامکانات
هایپرتمپ دات آی آر
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
فنر بندی و سیستم تعلیق (چند-میله ای) اتومبیل چیست و چگونه کار می کند؟
  • تعداد بازدید : 3008
  • فنر بندی و سیستم تعلیق (چند-میله ای) اتومبیل چیست و چگونه کار می کند؟

    »» سیستم تعلیق چند-میله ای (Multi-Link) چگونه عمل می کند؟

    احتمالاً یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های خودرو سیستم تعلیق است که البته گیج کننده ترین بخش خودرو هم می‌تواند باشد. فنربندی و مکانیزم‌های مربوط به سیستم تعلیق نقش مهمی در پایداری خودرو و راحتی و احساس آسایش سرنشینان بازی می‌کنند. به همین علت است که تشریح جزئیات این سیستم بسیار کاربردی و لازم است. در ادامه به معرفی یکی از مکانیزم‌های سیستم تعلیق (چند-میله ای) پرداخته می‌شود، البته در ابتدا کمی در مورد مقوله تعلیق بحث می‌شود.

    سیستم فنربندی مستقل خودرو

    سیستم فنربندی مستقل خودرو

    انواع سیستم تعلیق:

    در ابتدا، تعلیق شامل سر هم بندی میله‌ها (Linkages)، فنر و جاذب ارتعاش (کمک فنر) می‌باشد که بدنه خودرو به وسیله این‌ها به چرخ‌ها متصل شده است. همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، سیستم تعلیق نقش حیاتی در ترمز گیری و فرمان پذیری خودرو دارد.
    سیستم‌های تعلیق به دو دسته اساسی تقسیم می‌شوند، مستقل و وابسته. که به توانایی جابه جایی چرخ‌ها به طور مستقل از هم اشاره می‌کند. یک دسته سومی هم وجود دارد، که البته خیلی آشنا نیست، که سیستم تعلیق نیمه وابسته نام دارد که به حرکت وابسته چرخ‌ها اشاره می‌کند.
    به عبارت ساده‌تر سیستم تعلیق وابسته چرخ را الزام به قبول زاویه چمبر ثابت مانند بقیه می‌کند (زاویه بین محور عمودی چرخ و محور عمودی خودرو را زاویه چمبر می گویند). سیستم تعلیق مستقل به چرخ اجازه می‌دهد که آزادانه جابه جا شود.

    Multi-link suspension on the 2010 Mercedes-Benz E-Class

    Multi-link suspension on the 2010 Mercedes-Benz E-Class

    سیسم تعلیق چند-میله ای:

    تا اینجا یک سری مفاهیم اولیه در مورد تعلیق را مرور کردیم. حال بیایید به سیستم تعلیق چند-میله ای بپردازیم. در ابتدا باید بدانیم که این سیستم تعلیق از نوع وابسته است یا مستقل. که باید اشاره کرد که از نوع مستقل می‌باشد.
    این نوع سیستم تعلیق از دو جناغی مشتق گرفته شده است. سیستم تعلیق چند-میله ای از سه یا چند بازوی جانبی و یک یا چند بازوی طولی تشکیل شده است. که البته طول این بازوها با هم فرق دارند و زاویه قرار گیری آنها نسبت به هم متفاوت است. هر کدام از بازوها دارای مفصل کروی یا بوشی شکل هستند که قابلیت تحمل بارهای کششی و فشاری را به سیستم تعلیق می‌دهند (البته بارهای خمشی را تحمل نمی‌کنند).

    multi-link layouts

    multi-link layouts

    Top view of a multi link suspension

    Top view of a multi link suspension


    سیستم تعلیق چند-میله ای هم در تعلیق جلو و هم در تعلیق عقب کاربرد دارد. البته با این تفاوت که در سیستم تعلیق جلو جایی هم برای سیستم فرمان هم باز شود که با جایگزینی میله tie که به جعبه فرمان مرتبط است به جای بازوی جانبی این مهم محقق می‌شود.
    با وجود نام مستقل برای این نوع سیستم تعلیق ولی شرکت‌های بزرگ از نام‌هایی که خودشان روی سیستم می‌گذارند بیشتر می‌پسندند. شرکت BMW این سیستم را به نام تعلیق 4 میله‌ای اسپرت که شبیه به حرف Z است نام گذاری کرده است. شرکت هوندا از جناق دوتایی استفاده می‌کند که یک بازوی پنجم هم به آن متصل است. هیوندا جنسیس از تعلیق اسپرت در جلو و پنج میله‌ای در عقب استفاده کرده است. در تعلیق جلو دو میله در بالا و دو میله در پایین دارد، به همراه میله tie که در تعلیق عقب استفاده شده است.
    suspension bushes

    suspension bushes

    Multi-link

    Multi-link

    مزایا و معایب

    سیستم تعلیق چند- میله‌ای به نظر بهترین سیستم مستقل به را خودرو می‌باشد به این دلیل که بهترین حالت را برای فرمان پذیری و آسایش سرنشینان در نظر می‌گیرد. همچنین اجازه می‌دهد که در کنار راحتی سرنشینان، انعطاف پذیری مناسبی در خودرو پدید آید. البته از بهترین نوع سیستم برای جاده‌های آفرود نیز می‌باشد. این نوع سیستم تعلیق دست طراحان هم برای طراحی باز می‌گذارد به طوری که با تغییر طول یک لینک بقیه سیستم دستخوش تغییر نمی‌شود. این خود یک مزیت عمده و اساسی در مقابل سیستم تعلیق دو جناغی است.
    در کنار تمام این خوبی‌ها هزینه تمام شده و تولید پر هزینه و مشکل و طراحی اولیه سیستم تعلیق چند-میله ای بسیار پیچیده است به طوری که نیازمند استفاده از نرم افزارهای تخصصی مربوطه لازم را خواهید داشت.

    Multi-link suspension on BMW 1 Series Coupé

    Multi-link suspension on BMW 1 Series Coupé


    هر چند به لطف تولیدات چند کمپانی بزرگ استفاده از این سیستم تعلیق در خودروهای اشرافی کم کم به خودروهای مرسوم تر رایج شده است. از جمله این شرکت‌ها MagnetiMarelli است که طراح و تولید کننده اصلی سیستم‌های تعلیق ارزان قیمت است. که از حمایت‌های تیم فرمول 1 فراری استفاده می‌کند. همچنین شرکت FLECS که همین چند سال پیش روی کار آمد و یک اصلاحیه‌ای جدید برای این نوع سیستم تعلیق زد. به طوری که از سیستم الاستو-سینماتیک استفاده کرد و فاصله بوش و لینک‌ها قابل تنظیم شد یعنی پارامترهای کنترلی سیستم تعلیق را کاهش داد. که اثر مستقیم بر روی قیمت این سیستم داشت.
    07
    دی
    1392

    سیستم فنربندی مستقل خودرو
    علی طهوری

    درباره نویسنده

    علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

    آموزشتکنولوژی



    2,460 بازدید کننده

    ۲۹ دیدگاه

    1. فرید
      سوابق: (17 دیدگاه)
      7 دی 1392

      خیلی ممنون مدتها گوشه ذهنم این بود فرق مولتی لینک با مک فرسون چیه ! حل شد

       
      8
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • slr722
        سوابق: (1337 دیدگاه)
        7 دی 1392

        اقا میخوام یه خاطره جالب بگم…اما مربوط به همین سیستم تعلیقه

        تو فروشگاه شهروند بودم…

        شهروند هم برای جایزه قرعه کشی یه 206 گذاشته بود…

        اما بالا داربست بود.جوری بود که میشد زیر ماشین کامل دید…

        داشتم تلفن حرف میزدم.یه دفعه رفتم زیر ماشین دیدم…گفتم یا امام حسین.

        تا الان زیر ماشین انقدر خوب ندیده بودم.چون تمیزم بود.ماشین صفر بود.

        باور کنید باور کنید زیر ماشین لخت لخت بود.

        یعنی با 4 تا پیچ مهره الکی ساده سیستم تعلیق درست کردن…

        از ساده ترین اهن وسایل استفاده کرده بودن…

        اونجا بود که گفتم لعنت خدا به خودرو سازی ایران…

        امید وارم اذت برده باشید…

         
        23
         
        1
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
        • محسن.د
          سوابق: (1382 دیدگاه)
          7 دی 1392

          عجب خاطره خوبی :-)

           
          12
           
          2
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
        • PEUGEOT
          سوابق: (963 دیدگاه)
          7 دی 1392

          عالی بود پدال جان استفاده کردم.
          با تشکر از آقای طهوری

           
          11
           
          0
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
        • PEUGEOT
          سوابق: (963 دیدگاه)
          7 دی 1392

          جالب بود slr722 ولی کو گوش شنوا.

           
          11
           
          0
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
          • شهاب
            سوابق: (266 دیدگاه)
            8 دی 1392

            این از اون حرفا بودا…..
            شما توقع داری رو 206 تعلیق 458 ایتالیا سوار میکردن!!!

            تو کلاس 206 اکثر کمپانیا از همین تعلیق مک فرسون در جلو استفاده میکنن , عقبم که پژو از تورشن بار استفاده میکنه بقیه هم تو همین مایه ها!
            ایران خودرو همه زورشو رو SD زد وتنها تونس یه میله پایداری به عقبش اضافه کنه اونم به طور ناشیانه!
            اگه از عقب بهش نگاه کنین متوجش میشین.

            دیگه بعضی نظراتون … هس.

            از علی آقای طهوری بابت پست تشکر میکنم و یه سوال کمبر درسته یا چمبر؟ دقیقا کدوم تلفظ میشه؟

             
            6
             
            0
             
             
            تاییدیه
        • جواد
          سوابق: (3 دیدگاه)
          25 دی 1392

          یک سری به شرکت های وابسته به ایران خودرو و سایپا بزنی میبینی که چه چیزای مزخرفی دارن تو پاچمون میکنن
          هر کس ببینه محال ممکنه بالای 50_60 تا سرعت بگیره دیگه

           
          1
           
          0
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
    2. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (680 دیدگاه)
      7 دی 1392

      عالیه پدال.مدتی هست که درباره سیستم های فنی جدید ماشین ها مقاله می ذاری و از اینکارت تشکر میکنم

       
      14
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    3. Pooya
      سوابق: (38 دیدگاه)
      7 دی 1392

      ما که هیچی نفهمیدیم

       
      14
       
      5
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    4. زیگما
      سوابق: (2977 دیدگاه)
      7 دی 1392

      همانا سیستم تعلیق نیسان آبی بهترین در دنیاست! یه دفعه امتحان کنین میفهمید چی میگم….

       
      17
       
      4
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    5. محسن.د
      سوابق: (1382 دیدگاه)
      7 دی 1392

      ممنون.مطلب پرباری بود.
      اگه امکانش هست یه مطلب هم درمورد طبق دار دوبل بذارید. واینکه هر سیستمی که معرفی میکنید چند مثال از خودروهای مربوطش بگید. باتشکر

       
      13
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • حمید
        سوابق: (631 دیدگاه)
        7 دی 1392

        محسن جان سیستم تعلیق 4 چرخ مستقل سال 1931 توسط بنز اختراع شد روی بنز 170 گذشتن . مولتی لینک هم 1982 توسط بنز اختراع شد البته فک میکنم اولین بار ب ام و ازش استفاده کرد . یه عده میگن تویوتا خدای صنعت خودروسازیه . تا ده سال دیگه هم پدال مطلب فنی بذاره کار آلمانیاست . اینم یکی دیگه از خدمات آلمان به صنعت خودرو . آلمان خدای صنعت خودروسازیه نه تویوتا .

         
        8
         
        1
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
        • محسن.د
          سوابق: (1382 دیدگاه)
          7 دی 1392

          ممنونم ازت.

           
          6
           
          0
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
          • حمید
            سوابق: (631 دیدگاه)
            7 دی 1392

            خواهش میکنم

             
            6
             
            0
             
             
            تاییدیه
          • شهاب
            سوابق: (266 دیدگاه)
            8 دی 1392

            دهه 50-60 که GM کادیلاک میزد با صدها آپشن خدا آلمان کجا بود!؟

             
            1
             
            5
             
             
            تاییدیه
          • حمید
            سوابق: (631 دیدگاه)
            9 دی 1392

            شهاب جان دهه 50-60 که کادیلاک تولید میشد 20 سال پیشش بنز همین تعلیق مستقل رو اختراع کرده بود.50 سال پیشش هم هایبرید رو اختراع کرده بود . ب ام و هم پنجاه سال پیشش موتور هواپیما میزد ماشین که چیزی نیست!!!فولکس هم 1930 اکسل z رو طراحی کرده بود … خدای آلمان اونجا بود . کافیه؟ یا بازم بگم ؟؟

             
            6
             
            0
             
             
            تاییدیه
          • محسن.د
            سوابق: (1382 دیدگاه)
            9 دی 1392

            شهاب جون چرا دهه 50-60 ؟!! تو به من بگو GM کجا بود وقتی پروفسور پورشه “اولین خودروی هیبیردی جهان” رو اختراع کرد تو سال “1900” !!! (فکر میکنم همین کافیه ولی بازم میگم برات پورشه کجا بود!)

            ساخت خودروی “تمام آلومینیومی” در سال “1939” !!!

            پورشه سال”1948″ خودروی “موتور وسط” ساخت! که فقط”35″اسب بخار قدرت داشت ولی سرعتش “135”کیلومتربرساعت بود!!!

            سال”1963″ ساخت پورشه”901″ (اولین911) که “130” اسب بخار قدرت داشت و شتاب 0-96km/h فقط 8.3 ثانیه بود و “با هوا خنک میشد” !!!
            اینا فقط گوشه ای از افتخارات پورشه بود،درمورد بنز هم میتونی از دوستم میلاد سوال کنی تا برات مفصل توضیح بده!

             
            4
             
            1
             
             
            تاییدیه
          • شهاب
            سوابق: (266 دیدگاه)
            9 دی 1392

            هرچی شما میگی درست , فقط ی سرچی بزن کادیلاک فلیت وود دهه 60 و با بهترین ماشین آلمانی تو اون دهه مقایسه بکنن بدون تعصب ببین به چه نتیجه ای میرسی ؟

             
            1
             
            2
             
             
            تاییدیه
          • محسن.د
            سوابق: (1382 دیدگاه)
            9 دی 1392

            قبول دارم فیلیت وود اسطوره ای بوده واسه خودش،رقیب آلمانی اون هم میشه گفت بنز600پولمان بوده بدنیست شمام درموردش یه سرچی بکنی! از لحاظ بیصدا بودن رقیب نداشته به طوری که امکان نداشته صدای روشن بودن موتور رو متوجه بشن! شتاب اون غول فقط 9.7ثانیه بوده و حدودا تا 210km/h هم سرعت میرفته درعین بیصدایی و نرم بودن فوق العاده! ترمزاش هم تمام دیسکی بوده!ازلحاظ لوکس بودنم دراین حد که تلویزیون واسه سرنشینان عقب داشته! و حتی ریش تراش برقی! اینم از رقیبش که دنبالش میگشتی! با این حال من قول دارم کادیلاک از سلاطین اون زمان بوده و خیلی نوآوری داشته ولی شمام با لحن خیلی تندی گفتی “آلمان کجا بود!” اون زمان امریکا فقط به راحتی و لوکس بودن فکر میکرد که انصافاهم چیزی کم نمیذاشت! درصورتی که آلمان از همون زمان علاوه بر راحتی به دنبال بهینه کردن هرچه بیشتر موتور و مسائل ترمز و دینامیک و…هم بود.

             
            4
             
            1
             
             
            تاییدیه
    6. مصطفی
      سوابق: (173 دیدگاه)
      7 دی 1392

      خیلی خوب بود اگه مقدوره در مورد امکانات رفاهی هم بنویسید با تشکر

       
      4
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • علی طهوری
        علی طهوری
        سوابق: (14 دیدگاه)
        8 دی 1392

        چشم، حتما در مورد امکانات رفاهی هم مطلب گذاشته می شه.
        یکی یکی به همه تکنولوژی ها خودرو قراره برسیم….

         
        4
         
        0
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
        • شهاب
          سوابق: (266 دیدگاه)
          8 دی 1392

          از علی آقای طهوری بابت پست تشکر میکنم و یه سوال کمبر درسته یا چمبر؟ دقیقا کدوم تلفظ میشه؟

           
          0
           
          0
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
    7. امیر
      سوابق: (49 دیدگاه)
      7 دی 1392

      میتسوبیشی گالانت نسل 7 که تولید سال 1993 میلادی هست ( ۲۱ سال پیش! ) هم در اکسل جلو هم در اکسل عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد! یک طبق صاف، یک طبق داسی شکل، یک طبق U شکل ! ماشین های ژاپنی ۲۱ سال پیش سیستم تعلیق شون مولتی لینک بوده اونوقت سیستم تعلیق پرشیا و سمند خودمون با درشکه های توی میدان نقش جهان اصفهان فرقی نداره. ماشینی که سیستم تعلیق اش مولتی لینک نباشه رو باید با اردنگی پرت کرد تو زباله دان تاریخ.

       
      7
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    8. محمد حسین
      سوابق: (6 دیدگاه)
      7 دی 1392

      آقا تشکر بابت این مطالب مفید ای کاش بیشتر اینجور مطالب میزاشتن تو سایت تا مثلا معرفی یه ماشین چینی یا یه مشت چرت و پرت

       
      1
       
      2
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • علی طهوری
        علی طهوری
        سوابق: (14 دیدگاه)
        8 دی 1392

        هر مطلبی بالاخره جای خودش رو داره و باید به همه دوستان و مطالبی که قرار میدن هم احترام قائل شد.
        این بخش هم مثل تمام بخش های دیگه طرافدارای خودش رو داره. نباید از سلیقه های مختلف ایراد گرفت!

         
        4
         
        0
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
    9. Hamed
      سوابق: (8 دیدگاه)
      7 دی 1392

      ماکه غیر سرمون لیسانسه مکانیک هستیم مغزمون هنگ کرد!!!!!

       
      5
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • شهاب
        سوابق: (266 دیدگاه)
        8 دی 1392

        عجب , آبروی هر چی رشته مکانیکم که بود بردی!

         
        2
         
        1
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
        • کیانوش
          سوابق: (207 دیدگاه)
          9 دی 1392

          خیلی خوب بود من دیوانه ی فنی ماشینم از موتور و گیربکس هم بزار ولی اولویتم رو اینه که موتور v شکل با خورجینی که نحوه کارشون چطوره

           
          1
           
          0
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
    10. علی
      سوابق: (1 دیدگاه)
      9 دی 1392

      البته در بعضی از مدل ها هر دو سیستم تعلیق بکار گرفته شده است
      مثلا در رنو کولیوس در چرخ های جلو از مک فرسون بهره بردن و در چرخهای عقب از مولتی لینک که سواری آن بسیار نرم شده است
      و همچنین در شاسی بلند جیلی (امگرند x7) هم بدین صورت است
      Macpherson + Auxiliary frame / Multi-link + Auxiliary frame
      بنظرم چون طراحش ایتالیایی بوده مثل ALFA ROMEO GIULIETTA از همین ترکیب تعلیقها استفاده کرده اند

    منبع:

    پدال


    نویسنده : irancar تاریخ : امتیاز :
    موضوعات : مجله ماشین ,
    مطالب مرتبط
  • مطالبی که شما از آن ها خوشتان خواهد آمد...
  • مدل روکش دنده ماشین و تزئینات داخل خودرو ۲۰۱۸
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    عکس ها و گفتگو با نویسنده رمان راز سایه شیدا قوام پوری
    عکس و قیمت و اپشن های بوگاتی شیرون (Chiron)
    چگونه ماشین را دستی بشوریم؟اموزش شستشوی ماشین در منزل
    چگونگی طراحی ماشین مبتدی و ساده اموزش طراحی بدنه ماشین
    چگونگی چک و بررسی ماشین دست دوم از نظر سلامت و کارایی
    چگونه ماشین خود را بشوییم و برق بندازیم؟
    قیمت و عکس رنو ساندرو استپ وی
    قیمت پورشه و مازراتی در بازار ایران
    سن متوسط خودروها هم‌اکنون در انگلستان 7.8 سال است
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    سی عکس ماشین زیبا و اسپورت مک لارن 570GT 2017
    بیست عکس از کانسپت ب ام و 2002 در سال 2016
    عکس و مشخصات بیوک کاسکادا ST مدل 2017 (Buick Cascada)
    عکس و مشخصات بوگاتی شیرون مدل 2017 (Bugatti Chiron)
    عکس و مشخصات استون مارتین ونکویش زاگاتو قرمز و زیبا
    ماشینی که زمان سبز شدن چراغ قرمز را به راننده اطلاع می دهد
    بهترین‌ خودروهای سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به انتخاب تخته گاز
    نشانه‌های پایان عمر باتری ماشین و زمان تعویض
    عکس پژو 208 و شباهت به 206-نوه 206 در ایران
    گالری تصاویر و عکس آئودی S5 کوپه 2017 قرمز رنگ
    گالری تصاویر و عکس وانت هوندا ریج لاین 2017
    تصاویر کادیلاک XT5 مدل2017 و قیمت کادیلاک شاسی بلند
    گالری تصاویر مازراتی کواتروپورته 2017 رنگ سفید و سورمه ای
    بیست عکس مرسدس بنز AMG GT R 2017 رودستر بسیار زیبا سبز رنگ
    گالری تصاویر بیرون وداخل شورولت کامارو اسپرت و زیبا 2016
    ایا خودرو سازان خصوصی مونتاژکار هستند؟
    تصاویر فورد اکسپلورر شاسی بلند
    تصویر لوکس ترین و گرانترین ماشین شاسی بلند در جهان
    عکس داخل و بیرون استون مارتین زاگاتو
    عکس ماشین بهنوش طباطبایی و همسرش مهدی پاکدل
    تصویر ماشین سوپر اسپرت 2018 تویوتا رنگ قرمز
    عکس وانتی که بیشترین بار 14 تن را جابجا می کند
    عکس گران ترین شاسی بلند جهان
    شماره تلفن و سایت و هزینه اشتراک امداد خودرو ایران
    گارانتی دوساله ایران خودرو شامل چه مواردی می شود؟چهل هزار کیلومتر
    تغییرات ظاهری ممنوع در خودروها
    بررسی ده خودروی برقی برتر در جهان+عکس
    بهترین خودروهای زیر 40 میلیون تومان برای سفر
    نظرات
  • در قمست نظرات مشکلات و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در جریان بگزارید.

  • نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
    کد امنیتی
    رفرش
    کد امنیتی
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    آخرین مطالب
  • آخرین مطالبی که به تازگی در سایت منتشر شده اند...
  • در جاده چالوس و هراز چگونه رانندگی کنیم؟
    مدل روکش دنده ماشین و تزئینات داخل خودرو ۲۰۱۸
    قیمت و نرخ تمام جریمه های رانندگی داخل و خارج شهر در سال 96-95
    قیمت خودرو در سال 95- قیمت همه خودرو های داخلی و وارداتی در بازار ایران در سال 95چقدر بود ؟
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    عکس ها و گفتگو با نویسنده رمان راز سایه شیدا قوام پوری
    عکس و قیمت و اپشن های بوگاتی شیرون (Chiron)
    بررسی تخصصی موتور مشهور TU5موتور تی یو 5 در محصولات ایران خودرو
    قیمت و عکس های خودروی جدید B30
    عکس و مشخصات ولوو s60 مدل 2018
    چگونه ماشین را دستی بشوریم؟اموزش شستشوی ماشین در منزل
    چگونگی طراحی ماشین مبتدی و ساده اموزش طراحی بدنه ماشین
    چگونگی چک و بررسی ماشین دست دوم از نظر سلامت و کارایی
    چگونه وسایل فایبر گلاس شکسته را تعمیر کنیم؟
    اموزش ساخت یک موتور ابتدایی و ساده با سیم و باتری واهنربا
    نکات مهم قبل از ازمون گواهینامه تجربیات امتحان عملی رانندگی ازمایش
    اموزش رانندگی در شهر برای راننده تازه کار رانندگی برای شخصی که تازه گواهی نامه گرفته
    جدول نمرات منفی برای تخلفات رانندگان پر خطر و میزان جریمه
    برای تمدید گواهینامه رانندگی چه مدارکی نیاز است؟
    فواید بستن کمربند ایمنی چیست نبستن کمربند ایمنی چه خطراتی دارد؟
    ترمز ای بی اس abs چیست و چگونه کار می کند؟
    چگونه استرس را در رانندگی از بین ببریم چگونه راننده با اخلاقی باشیم
    چگونه ماشین خود را بشوییم و برق بندازیم؟
    با سی میلیون تومان چه خودروی صفری می توان خرید؟
    قیمت و عکس رنو ساندرو استپ وی
    قیمت پورشه و مازراتی در بازار ایران
    سن متوسط خودروها هم‌اکنون در انگلستان 7.8 سال است
    تندر 90 کیفیت بهتری دارد یا 206
    شرایط و مقدار وام خودرو بانک سینا
    سوء استفاده از کارت بازرگانی
    معایب و مشکلات اصلی خودروهای ایرانی و چینی
    قیمت رهن کامل اپارتمان نوساز در تهران
    احتمال زلزله های بعدی در تهران و دو شهر مهم دنیا بالاتر است
    فروش متری ٢ میلیون تومانی املاک شهرداری تهران
    شماره تلفن اعتراض به درصد حق کمیسیون بیشتر املاک
    انتقال دانش فنی تولید قطعات خودروهای جدید خارجی و فرانسوی
    نیازی به ثبت نقل و انتقالات خودرو در دفترخانه وجود ندارد کار دفترخانه ها غیر قانونی
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    قیمت اپارتمان نوساز و قدیمی در منطقه تهران نو
    قیمت خودروهای داخلی در بازار