پنجشنبه 06 آبان 1400
مطالب پیشنهادی
تبلیغات
جای تبلیغات شما
پنل کاربری
قیمت روز خودرو
تصاویر و مشخصات ماشین های خارجی وارداتی
تصاویر و مشخصات انواع ولوو
اموزش رانندگی
مراکز خودرو
اموزش رایگان تعمیرات خودرو
اتاق آرزو
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
خبرنامه
خبرنامه
با عضویت در خبرنـــــــــامه می توانید آخرین مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید .

دیگرامکانات
هایپرتمپ دات آی آر
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
دلیل گران بودن خودرو چینی در ایران
  • تعداد بازدید : 2372
  • دلیل گران بودن خودرو چینی در ایران

    خودرو چینی در ایران گران‌تر از همه‌ جا

    چین در شرایط تحریم نه‌تنها بازار خودرو ایران را با محصولات بی‌کیفیت خود اشباع کرد، بلکه آنچه به ایران وارد کرد، بسیار گران‌تر از صادرات خودرو به کشورهای دیگر بود.

    حال که زمزمه‌هایی از ورود کشورهای غربی به بازار جذاب ایران و مشارکت با این کشورها به وجود آمده، تولیدکنندگان داخل کم‌کم دست به انتقاد از محصولات چینی زده و به ‌گران واردکردن محصولات چینی به کشور اعتراف کرده‌اند؛ امری که باید آن را از یاد نبرد و برای همکاری‌های بعدی با چین آن را مدنظر قرار داد.

    واردات خودرو چینی ٢٠درصد گران‌تر

    دبیر و عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در این رابطه گفت: با توجه به محدودیت‌های تحریم برای ایران، نه‌فقط صنعت خودرو بلکه قیمت تمام مصنوعات و تولیداتی که از کشور چین به‌ناگزیر وارد کشور شد، بالاتر از قیمتی بود که چینی‌ها به دیگر کشورها می‌فروختند. حال پس از توافق هسته‌ای و ورود خودروسازان جهانی، بقای خودروسازان چینی در بازار ایران منوط به کاهش قیمت میانگین ٢٠‌درصدی محصولات آنها خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه این مابه‌التفاوت قیمت به علت هزینه مالی انتقال پول از این کشور بود که سبب شد تا چینی‌ها بخشی از قیمت محصولات را افزایش دهند، افزود: «این مسئله موجب افزایش میانگین قیمت‌ها در حدود ٢٠درصد از این کشور شد». این گفته در حالی مطرح می‌شود که در کشور چین به‌عنوان یکی از شش کشور خریدار نفت ایران در زمان تحریم‌ها، صندوقی برای ذخیره ارزهای بلوکه‌شده قرار داشت که ایران به‌جای دریافت پول نفت برای دریافت این ارزها مجبور به واردات از این کشور بود.

     در این صورت قاعدتا هر میزان واردات به نسبت میزان پول ذخیره‌شده در این صندوق بوده و نباید قیمت محصولات واردشده به کشور بالاتر از میزان واقعی آن باشد. بنابراین آنچه به نظر می‌رسد سوءاستفاده کشور چین از شرایط ایران در زمان تحریم‌ها از طریق افزایش قیمت محصولات خود و صادرات محصولات بی‌کیفیت با قیمت بالاتر به کشور بود.

    سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو تصریح کرد: افزایش هزینه بالاسری برای واردات کالاهای چینی به دلیل تحریم‌ها، سبب شد تا علاوه بر آنکه کالایی وارد کشور شود که از نظر کیفی قابل‌رقابت نیست، بلکه باعث شد از لحاظ قیمت نیز از این شرایط نهایت استفاده را ببرد و به قیمت بالاتر در بازار ایران حضور داشته باشد و این افزایش هزینه را هم مردم بپردازند نه واردکننده‌ها، چرا که واردکننده هرچقدر گران‌تر بخرد، گران‌تر نیز به مردم می‌فروشد که در این صورت تنها مردم متضرر خواهند شد.

    وی افزود: چین بداند که با برداشتن تحریم‌ها، کشورهای پیشرفته به‌خاطر بازار جذاب ایران برای سرمایه‌گذاری به اینجا خواهند آمد و در این صورت اگر چین قصد دارد در آینده نیز این بازار را همچنان در دست داشته باشد باید با این کشورها وارد رقابت شود. دبیر و عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در پاسخ به این پرسش که چرا پیش از این به ‌گران‌فروختن محصولات چینی به ایرانی‌ها اشاره نمی‌شد، گفت: با توجه به اینکه تحریم، محدودیت‌هایی را برای کشور به وجود آورده و اهداف ملی نیز مقاومت در برابر تحریم‌های ناجوانمردانه غرب بود، مجبور به عبور از موانع به هر طریقی بودیم. با تغییر شرایط، چین اگر عاقل باشد برای حفظ بازار ایران، خود را با شرایط جدید وفق خواهد داد و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

    قربانی با تأکید بر اینکه بازار ایران بازار مهمی است که در جهان زبانزد است و پتانسیل تولید در کشور وجود دارد، بیان کرد: کشورهای مختلف جهان منتظر هستند تا با برداشتن تحریم‌ها وارد بازار خودرو کشور شوند. در چنین شرایطی باید هوشیار باشیم تا پس از رفع تحریم‌ها، روی تولید در داخل تمرکز و از واردات از کشورهای غربی خودداری کنیم و کشورهایی که برای حضور در ایران آماده شده‌اند را ملزم به ایجاد پایگاه ساخت در کشور کنیم تا از این طریق از دانش فنی این کشورها بهره بگیریم و در کنار آن اشتغال‌زایی نیز اتفاق بیفتد. در غیراین‌صورت با واردات محصولات همانند کشورهای حوزه خلیج‌فارس مواجه خواهیم شد.

    عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران پیش از این نیز گفته بود: خودروسازان چینی صاحب تکنولوژی طراحی و تولید خودرو نبوده و محصولاتشان کپی‌شده خودروهای کره‌ای، ژاپنی، اروپایی و آمریکایی است.

    وی با بیان اینکه البته خودروهای چینی از ظاهر به‌روزتری نسبت به برخی از خودروهای داخلی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: همین موضوع باعث اقبال برخی از مصرف‌کنندگان ایرانی به این محصولات در چندسال اخیر شده است. بااین‌حال اگر خودروسازان جهانی به ایران آمده و در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کنند، به‌سرعت شاهد تولید خودروهای روز جهان با قیمت مناسب در ایران خواهیم بود. سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو افزود: در آن صورت خودروسازان چینی حاضر در ایران مزیت رقابتی ظاهر به‌روزتر نسبت به خودروهای داخلی را از دست خواهند داد و باید برای جبران این اتفاق، در جهت کاهش قیمت میانگین ٢٠ درصدی محصولاتشان حرکت کنند.

    قربانی با بیان اینکه مونتاژکاران خودروهای چینی ‌می‌توانند به‌جای کاهش قیمت، کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال این شرکت‌ها می‌توانند از یک سو کیفیت محصولاتشان را افزایش داده و از سوی دیگر قیمت‌ها را ١٠ درصد کاهش دهند به‌گونه‌ای که مزیت رقابتی خود را بازیابند. وی خاطرنشان کرد: اگر چینی‌سازان بتوانند با افزایش کیفیت و کاهش قیمت با خودروسازان بزرگ جهانی در ایران رقابت کنند، امر مفیدی خواهد بود در غیراین‌صورت چاره‌ای جز خداحافظی از بازار ایران ندارند.

    واردات خودروهای چینی گران‌تر از ٢٠درصد اعلام‌شده

    بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن قطعه‌سازان نیز در در گفت‌وگو با «شرق» با تأکید بر ‌گران‌بودن محصولات چینی گفت: قیمت در بازار برای هر مسئولی براساس رقابت، قیمت تمام‌شده یا قیمت هدف تعیین می‌شود. قیمت هدف نیز کیفیت و کلاس محصول را مشخص می‌کند. باید ببینیم چرا خودرو داخل را‌ گران تولید می‌کنیم که باعث می‌شود بازار را به‌نفع خودرو چینی از دست بدهیم و قصد کنیم قیمت محصولات چینی را به صورت دستوری کاهش دهیم. البته باید در نظر داشت که ‌گران‌بودن قیمت خودروهای چینی بیش از ٢٠درصد است و تنها این میزان اعلام می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه تا خودروسازان داخلی خود را اصلاح نکنند، روال بر همین روند کنونی باقی خواهد ماند، خاطرنشان کرد‌: قیمت بالای تولید داخل به سبب مواد اولیه‌ای است که اغلب از سوی دولتی‌ها تأمین می‌شود و با وجود استفاده از منابع داخلی با قیمت‌های جهانی مورد قیاس قرار می‌گیرد. از سویی بالابودن قیمت تمام‌شده محصولات داخلی به‌خاطر دستمزدهایی است که به دلیل استخدام دولتی نیروها و بهره‌وری پایین آنها اتفاق می‌افتد. همچنین هزینه‌های مالی و بهره‌های بالای بانکی که بر تولیدکننده داخلی تحمیل می‌شود، با شرایط تولید در کشوری مانند چین همسو نبوده و بسیار بالاتر از آن است.

    شهریاری با انتقاد از اینکه بازار کشور را دودستی به کشوری بدتر از خودمان داده‌ایم، اظهار کرد: باید با خودروسازان باکیفیت جهان وارد مشارکت شویم تا مقیاس تولید در کشور مقرون‌به‌صرفه شود و در زمینه طراحی نیز پیشرفت کنیم. اکنون قطعه‌سازان با وجود اینکه از بخش خصوصی هستند، به‌خاطر داشتن مشتری در میان خودروسازان داخلی مجبور به تولید قطعات بی‌کیفیت هستند.

    وی با بیان اینکه دوران طلایی صنعت خودرو به پایان رسیده است، گفت: صنعت خودرو با وجود تعرفه‌های بالای صددرصد در گذشته، زمان خود را برای اصلاح خود از دست داده و درحال‌حاضر تعرفه‌ها به ٤٠درصد کاهش یافته که شرایط را برای صنعت خودرو کمی سخت کرده است. بااین‌حال خودروسازان باید خود را اصلاح کرده تا بتوانند با رقبای خارجی خود پس از تحریم‌ها رقابت کنند.

    بر این اساس به نظر می‌رسد تولیدکننده‌های داخلی باید شرایط را برای چین شفاف‌تر کرده و درعین‌حال برای مشارکت با خودروسازان خارجی قدم‌های جدی‌تری بردارند.

     

     

    گردآوری : گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع : روزنامه شرق

     

    نویسنده : irancar تاریخ : امتیاز :
    موضوعات : خودروهای چینی ,
    مطالب مرتبط
  • مطالبی که شما از آن ها خوشتان خواهد آمد...
  • معایب و مشکلات اصلی خودروهای ایرانی و چینی
    قیمت انواع "سانگ یانگ" صفر در بازار و نمایندگی
    عکس و مشخصات ام وی ام X33 جدید
    40 عکس و مشخصات جک T6کرمان موتور
    برای تست چری یا آریزو۵ قبل از خرید به کجا مراجعه کنیم؟
    خودروهای دست دوم که در ایران خوب فروش نمی رود
    عکس و قیمت خودرو بسترن B۷۰
    بررسی و مقایسه ام وی ام 110S جدید با 60 عکس
    شرایط فروش دو مرحله ای جک J۵ اتومات ودنده ای
    خودروهای ایرانی زودتر خراب می شوند یا خودرو چینی؟مقایسه زمان تعویض قطعه
    عکس و مشخصات جک S2، محصول احتمالی کرمان خودرو
    شرایط پیش فروش و شرایط خرید اقساطی لیفان ایکس شصت اتومات
    خودروهای تازه بازار بررسی تخصصی و قیمت لیفان 820
    هایما S7 کجاییه؟60 عکس و مشخصات هایما S7 شاسی بلند ایران خودرو
    قیمت و عکس لیفان ایکس60 اتوماتیک
    عکس جیلی GC6 کرمان موتور مشخصات جیلی
    شرایط اعتباری تيگو5 مدل Luxury و Excellent معمولی و اسپورت
    مشخصات فنی و عکس نمای داخلی و خارجی برلیانس در همه رنگ
    شصت عکس و مشخصات شاسی بلند جدید جیلی NL3،
    شرایط نقد و اقساط تابستانه محصولات MG با دو خودروی MG6 و MGGS
    قوی ترین و ضعیف ترین خودروی چینی بازار کدام است-مقایسه
    بنر جالب یک مصرف کننده در مورد خرید اشتباه ماشین چینی+عکس
    50 عکس جدید و مشخصات جیلی GC6، چینیِ کرمانی
    تصاویر و مشخصات فنی و قیمت راین V5
    تصاویر و مشخصات فنی و قیمت سانگ یانگ تیوولی شاسی بلند
    عکس قیمت و مشخصات فنی گریت وال هاوال H6
    عکس ها و تصاویر لیفان 820 در چین
    مقایسه تخصصی و تجربه رانندگی با جک J5
    بررسی تخصصی و رانندگی با جیلی X7 شاسی بلند
    بررسی تخصصی و کامل لیفان X50
    مشخصات فنی و تصاویر بایک سنوا چینی محصول دیار خودرو-1393 (BAIC Senova-1393)
    گالری تصاویر و مشخصات فنی بایک سابرینا دیار خودرو -1393 (BAIC Sabrina-1393)
    جدیدترین و اخرین قیمت تمام ماشین های چینی در بازار ایران
    همه چیز درباره صنعت خودروسازی چین ونام وبرند تمام ماشین های چینی
    عکس پرسیس 37 میلیونی خودروی چینی جدید از سایپا
    تصاویر و مشخصات خودروی برقی جیلی
    ليفان ايكس 60-(Lifan X60)
    جك توجوي-jac Tojoy)
    گالری عکس و بررسی فنی جك جي 5-1392 (Jac G5-1392)
    گالری عکس و بررسی فنی هافی لوبو چینی-1392 (Hafei Lobo-1392)
    نظرات
  • در قمست نظرات مشکلات و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در جریان بگزارید.

  • نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
    کد امنیتی
    رفرش
    کد امنیتی
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    آخرین مطالب
  • آخرین مطالبی که به تازگی در سایت منتشر شده اند...
  • در جاده چالوس و هراز چگونه رانندگی کنیم؟
    مدل روکش دنده ماشین و تزئینات داخل خودرو ۲۰۱۸
    قیمت و نرخ تمام جریمه های رانندگی داخل و خارج شهر در سال 96-95
    قیمت خودرو در سال 95- قیمت همه خودرو های داخلی و وارداتی در بازار ایران در سال 95چقدر بود ؟
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    عکس ها و گفتگو با نویسنده رمان راز سایه شیدا قوام پوری
    عکس و قیمت و اپشن های بوگاتی شیرون (Chiron)
    بررسی تخصصی موتور مشهور TU5موتور تی یو 5 در محصولات ایران خودرو
    قیمت و عکس های خودروی جدید B30
    عکس و مشخصات ولوو s60 مدل 2018
    چگونه ماشین را دستی بشوریم؟اموزش شستشوی ماشین در منزل
    چگونگی طراحی ماشین مبتدی و ساده اموزش طراحی بدنه ماشین
    چگونگی چک و بررسی ماشین دست دوم از نظر سلامت و کارایی
    چگونه وسایل فایبر گلاس شکسته را تعمیر کنیم؟
    اموزش ساخت یک موتور ابتدایی و ساده با سیم و باتری واهنربا
    نکات مهم قبل از ازمون گواهینامه تجربیات امتحان عملی رانندگی ازمایش
    اموزش رانندگی در شهر برای راننده تازه کار رانندگی برای شخصی که تازه گواهی نامه گرفته
    جدول نمرات منفی برای تخلفات رانندگان پر خطر و میزان جریمه
    برای تمدید گواهینامه رانندگی چه مدارکی نیاز است؟
    فواید بستن کمربند ایمنی چیست نبستن کمربند ایمنی چه خطراتی دارد؟
    ترمز ای بی اس abs چیست و چگونه کار می کند؟
    چگونه استرس را در رانندگی از بین ببریم چگونه راننده با اخلاقی باشیم
    چگونه ماشین خود را بشوییم و برق بندازیم؟
    با سی میلیون تومان چه خودروی صفری می توان خرید؟
    قیمت و عکس رنو ساندرو استپ وی
    قیمت پورشه و مازراتی در بازار ایران
    سن متوسط خودروها هم‌اکنون در انگلستان 7.8 سال است
    تندر 90 کیفیت بهتری دارد یا 206
    شرایط و مقدار وام خودرو بانک سینا
    سوء استفاده از کارت بازرگانی
    معایب و مشکلات اصلی خودروهای ایرانی و چینی
    قیمت رهن کامل اپارتمان نوساز در تهران
    احتمال زلزله های بعدی در تهران و دو شهر مهم دنیا بالاتر است
    فروش متری ٢ میلیون تومانی املاک شهرداری تهران
    شماره تلفن اعتراض به درصد حق کمیسیون بیشتر املاک
    انتقال دانش فنی تولید قطعات خودروهای جدید خارجی و فرانسوی
    نیازی به ثبت نقل و انتقالات خودرو در دفترخانه وجود ندارد کار دفترخانه ها غیر قانونی
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    قیمت اپارتمان نوساز و قدیمی در منطقه تهران نو
    قیمت خودروهای داخلی در بازار