پنجشنبه 06 آبان 1400
مطالب پیشنهادی
تبلیغات
جای تبلیغات شما
پنل کاربری
قیمت روز خودرو
تصاویر و مشخصات ماشین های خارجی وارداتی
تصاویر و مشخصات انواع ولوو
اموزش رانندگی
مراکز خودرو
اموزش رایگان تعمیرات خودرو
اتاق آرزو
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
خبرنامه
خبرنامه
با عضویت در خبرنـــــــــامه می توانید آخرین مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید .

دیگرامکانات
هایپرتمپ دات آی آر
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
بررسی تخصصی و کامل بی ام دبلیو 325
  • تعداد بازدید : 3623
  • بررسی تخصصی و کامل بی ام دبلیو 325

    خرید بی ام و با قیمت صد میلیون تومان

    نوشته: امین امیری فر
    عکس: محمد براتی (مالک خودرو)

    مقدمه

    با حدود 100 میلیون تومان چه خودرویی می‌توان خرید؟ یک کراس‌اور چینی مثل جیلی امگرند X7؟ یا ارزان‌ترین و کوچک‌ترین سدان هیوندای بازار یعنی اکسنت؟ و شاید هم انتخاب شما یک عدد ب‌ام‌و 6 سیلندر 2.5 لیتری (البته از نوع دست دوم) باشد!
    در نگاه اول خرید یک خودرو آلمانی 10 ساله با قیمت قطعات و هزینه‌های نگهداری سرسام‌آور عاقلانه به نظر نمی‌آید ولی گاهی می‌شود طور دیگری به موضوع نگریست. شما به جای مثلاً مزدا 3 یا سراتو صفر کیلومتر، ب‌ام‌و با 2 سیلندر اضافه سوار می‌شوید. ضمناً حدود 20 الی 30 میلیون تومان در جیبتان نگه داشته‌اید (همین 30 میلیون تومان با احتساب سود بانکی 22 درصد سالانه حدود 6.5 میلیون عایدی برایتان دارد) اما در عوض بدلیل دست دوم بودن و آلمانی بودن باید سالانه مخارج بیشتری را برای نگهداری پرداخت کنید.!! تصمیم با خودتان است.

    معرفی

    کمتر کسی پیدا می‌شود که به دنیای خودرو علاقمند اما نسبت به برند ب‌ام‌و بی‌تفاوت باشد، حتی کسانی که روی خودروسازهای رقیب از قبیل لکسوس و بنز تعصب دارند نیز برای نام BMW احترام قائلند.
    در بین اتومبیل‌های تولیدی این کمپانی، سری 3 از جایگاه ویژه‌ای در میان جوانان برخوردار است چرا که جذابیت‌های اسپرتی را به همراه قابلیت استفاده روزمره گرد هم آورده. حال از بین همین سری 3 های محبوب، اتاق E46 یکی از محبوب‌ترین‌ها بوده که تولیدش از سال 1999 میلادی آغاز و با مختصرترین فیس‌لیفت تا سال 2005 ادامه یافت و سپس با E90 جایگزین شد. امروز شانس این را داشتم تا با یکی از سالم‌ترین نمونه‌های دست دوم این مسافر باواریا در ایران همراه شوم.


    طراحی

    طراحی E46 را می‌توان حد واسط طرح‌های سنتی و مدرن ب‌ام‌و دانست. چرا که هم اصالت نسل‌های قدیم را به همراه دارد و هم اینکه همچنان تا حدودی امروزی به نظر می‌رسد. البته با آمدن اتاق E90 و پس از آن F30 کمی از جذابیت روزهای اوج این آلمانی خوش ترکیب کاسته شده ولی باید اعتراف کنیم که در هر صورت هنوز هم زیباست. جلو پنجره‌ی معروف ب‌ام‌و، خطوط روی کاپوت، گلگیرهای کمی برجسته به همراه رینگ‌های 17 اینچی ظاهری اسپرت و در عین حال سنگین به خودرو بخشیده. در ب‌ام‌و E46 خبری از حجم‌های اغراق شده و طراحی فضایی نیست. همه چیز ساده و در عین حال هوشمندانه و بی نقص سر جای خودش قرار دارد. البته شاید برای سال 2015 این طراحی کمی ساده به نظر آید ولی تجربه ثابت کرده که زیبایی توام با سادگی نسبت به طرح‌های اغراق آمیز دیرتر از چشم می‌افتد.


    امکانات رفاهی و ایمنی

    325 دارای لیست مناسبی از امکانات رفاهی و ایمنی است که البته با توجه به سن و سالش و اینکه فول‌ترین مدل وارداتی نبوده کمبودهایی نیز از این حیث دارد.
    از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این اتومبیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    صندلی‌های چرمی، شیشه‌های برقی مجهز به پاور ویندوز و سنسور قطع‌کن اتومات (برای جلوگیری از آسیب به انگشتان)، سانروف، چراغ‌های زنون مجهز به تنظیم اتوماتیک ارتفاع، مه‌شکن، سنسور باران، ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل، پرده‌ی عقب برقی، 8 عدد ایربگ، سیستم کنترل پایداری خودرو DSC، آیینه‌ها تاشو برقی، رینگ‌های 17 اینچی و ...
    اما همانطورکه اشاره شد جای خالی برخی امکانات مثل کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتومات، صندلی برقی، زیر آرنجی راننده (و صندلی عقب)، گرمکن صندلی حداقل برای سرنشینان جلو و... در این سطح و کلاس احساس می‌شود. البته مالک خودرو شخصاً اقدام به خرید و نصب برخی از این تجهیزات نموده ولی راه‌اندازی این آپشن‌ها در ایران چندان هم کم هزینه و کم دردسر نیست، پس بهتر است قبل از خرید 325 بیشتر روی آپشن‌های اصلی شرکت وارد کننده حساب باز کنید، مگر اینکه وقت و پول کافی در اختیار داشته باشید.
    قبل از نصب آپشن‌ها:

    پس از اضافه شدن برخی امکانات از قبیل: فرمان M مجهز به کلید کروز کنترل و بلوتوث، پخش تصویری، تهویه مطبوع اتومات و زیر آرنجی جلو


    قدرت موتور

    در زیر کاپوت این باواریایی زیبا یک پیشرانه 6 سیلندر خطی با حجم 2.5 لیتر (دقیق‌تر2494 سی‌سی) قرار گرفته که 189 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک گیرباکس 5 سرعته (6 دنده) به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. البته حدود 75 اسب‌بخار به ازای هر لیتر برای اتومبیل‌های امروزی عددی بسیار معمولی به حساب می‌آید چرا که حتی خودروهای هیوندای و کیا جدید هم توانسته‌اند به ازای هر لیتر، اسب‌بخار بالاتری بدست آورند اما با توجه به سن و سال 325 E46 و توانایی ب‌ام‌و در رساندن این قدرت با کمترین هدر رفت ممکن بر سر چرخ‌ها، میزان قدرت قابل قبول است.


    کیفیت

    وقتی صحبت از یک خودروی آلمانی باشد همه توقع نهایت کیفیت را دارند. 325 هم شما را از این حیث نا امید نخواهد کرد. البته موارد عجیبی مثل شکستن 3 عدد از کلیدهای شیشه بالابرها و فلاشر، رفتن پوسته قسمتی از کنسول و یا شکستن یکی از پره‌های فن در کیلومتر حدود 80 هزار (که البته همگی در همان زمان تعویض شده‌اند) کمی دور از انتظار بود اما با نگاهی به داخل کابین و مشاهده سلامت چرم صندلی‌ها بعد از 135 هزار کیلومتر و داشبوردی که بعد از 10 سال همچنان صدای آزاردهنده‌ای ندارد در کنار سلامت کامل فنی، حس اطمینان از بابت کیفیت را همانطورکه انتظار داشتیم برآورده کرد. البته ذکر یک نکته ضروری است که شرایط نگهداری خودرو نیز بسیار مهم می‌باشد و شخصاً مدل‌های بالاتری از ب‌ام‌و را مشاهده کرده‌ام که از نظر سلامت اوضاع بسیار بدی (نسبت به این تولیدی سال 2005) داشتند.

    تجربه رانندگی

    در پشت فرمان 325 ارگونومی مناسب حرف اول را می‌زند. برای عادت کردن به ابعاد و حدود خودرو نیاز به زمان ندارید! همان لحظه که اولین بار پشت فرمان نشستم گویی سال‌ها با این خورو رانندگی کرده‌ام. همه ادوات در دسترس، دید اطراف مناسب و فرمان خوشدست و صندلی‌ها بخوبی بدن را در بر می‌گیرد. البته مالک خودرو فرمان را با نوع M تعویض کرده که این کار علاوه بر زیبایی و اضافه شدن چند آپشن، باعث خوشدستی بیشتر نیز شده است.
    استارت میزنم، صدای موتور در حالت سکون بسیار کم و با فشردن پدال گاز کمی به گوش می‌رسد. البته صدای اسپرت و زیبایی است. همانطور که گفتیم خودرو مورد تست تولید سال 2005 می‌باشد، 135 هزار کیلومتر پیموده و در این 10 سال به قول معروف لای پر قو نگه داشته شده است! قبل از هر چیز دنده را در حالت تیپ‌ترونیک قرار داده و سعی می‌کنم شتابگیری این شش سیلندر آلمانی را آزمایش نمایم. شتابش نسبتاً خوب است! شاید هم توقع ما از یک ب‌ام‌و 2500 سی‌سی تنفس طبیعی با فناوری یک دهه قبل و وزن 1.5 تن زیادی بالا بود! به هر حال ب‌ام‌و است و آن هم سری 3 پس باید جاذبه‌های اسپرتی داشته باشد. شتاب اعلامی کارخانه 8.5 ثانیه برای رسیدن به 100 کیلومتر می باشد که با توجه به سن و سال این خودر و بنزین نامناسب استفاده شده و ارتفاع شهر تهران از سطح دریا (هر چه از سطح دریا بالاتر برویم فشار و چگالی هوا کاهش میابد و شهر تهران بطور متوسط 1200 متر از سطح دریا بالاتر است) این رقم به بیش از 10 ثانیه افزایش یافت. البته این شتاب برای رانندگی برون شهری و سبقت‌گیری‌ها و حتی شیطنت‌های خیابانی تا حدود زیادی راضی کننده است اما قطعاً برای عاشقان شتاب و سرعت، نسخه قویتر یعنی 330 انتخاب بهتری خواهد بود.

    به مکانی خلوت می‌رویم تا شتابگیری در سرعت‌های بالا را نیز تجربه کنیم. بر خلاف صفر تا 100 که کمی ناامید کننده بود در سرعت‌های بالاتر 325 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، به لطف گشتاور مناسب و تعویض دنده‌های سریع با روند بسیار خوب و یکنواختی به سرعت اضافه می‌شد بطوریکه احساس کردم این اتومبیل تا ابد به شتابگیری ادامه خواهد داد (البته بدلیل محدودیت‌های موجود نتوانستیم به حداکثر سرعت دست پیدا کنیم)!
    سعی کردم تعادل و پایداری اتومبیل را هم به چالش بکشانم که E46 از این تست سربلند بیرون آمد. هندلینگ این خودرو بسیار عالی است و احساس امنیت را در پیچ‌ها به سرنشینان القا می‌کند. البته برای انجام حرکات مارپیچ با یک خودروی قدرتمند دیفرانسیل عقب مهارت بیشتری لازم است چرا که چرخ‌های عقب خودروهای دیفرانسیل عقب استعداد زیادی برای سر خودرن دارند اما ب‌ام‌و با استفاده از تقسیم وزن مناسب و سیستم کنترل پایداری هوشمند موفق شده تعادل خوبی برای این اتومبیل به ارمغان آورد.
    از نظر نرمی سیستم تعلیق با توجه به ذات اسپرت و فاق کوتاه لاستیک‌ها نمی‌توان توقع زیادی از این خودرو آلمانی داشت اما سواری قابل قبول است و با توجه به تعادل مثل زدنی که دارد می‌توان به میزان نرمی‌اش هم نمره‌ی قبولی داد. درست است که ازاین نظر به هیچ وجه به نرمی خودروهایی مثل تیانا یا کمری نمی‌رسد ولی ما هم توقع راحتی یک سدان بزرگ و خانوادگی را از این خودرو جمع و جور و اسپرت نداریم.
    در مورد مصرف سوخت مثل بسیاری از 6 سیلندرها عملکرد جاده‌ای قابل قبول است و چون با این خودروی 189 اسبی برای رسیدن به سرعت 120 و سبقت‌گیری‌های عادی نیازی به استفاده از حداکثر قدرت و دورهای بالای موتور نیست در نتیجه مصرف سوخت جاده‌ای حدوداً صدی 7 تا 7.5 می‌باشد که از این نظر با بسیاری از خودروهای 4 سیلندر با موتورهای ضعیف‌تر برابری می‌کند اما در شهر بخصوص هنگام ترافیک داستان متفاوت است، وزن بالا و گیرباکس اتوماتیک با یک موتور 6 سیلندر 2.5 لیتری اشتهای زیادی برای مصرف دارد به طوریکه در شهر تهران به ازای هر صد کیلومتر مسافت طی شده 13 لیتر سوخت از باک خودرو کاسته میشود (هر چند در شهر های خلوت‌تر این عدد کمی پایین خواهد آمد)!
    فضای سرنشینان برای 4 بزرگسال و یک کودک مناسب است و برای چنین شرایطی مشکلی وجود نخواهد داشت اما اگر خانواده 5 نفره با میانگین قدی بالا دارید قطعاً سری 5 برای شما گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

    جمع‌بندی کلی

    ب‌ام‌و 325 E46 خودرویی قدرتمند و جذاب است که با مبلغی نه چندان زیاد شما را به دنیای یکی از بهترین برندهای اتومبیل سازی جهان وارد می‌کند. اما هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد! هرچند شما با پول یک هیوندای اکسنت 1600، یک ب‌ام‌و بسیار قویتر را صاحب شده‌اید اما باید درآمد خوبی داشته باشید چرا که علاوه بر قیمت قطعات مصرفی گرانتر و مصرف سوخت بیشتر، شما یک خودروی 10 ساله دارید که هر لحظه ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه‌ای داشته باشد و هزینه‌ای چند صد هزار تومانی یا میلیونی روی دستتان بگذارد. البته اگر یک بار پشت فرمان این باواریایی زیبا بنشینید، ممکن است با خود بگویید به دردسر‌اش می‌ارزد!
    در پایان جا دارد از از آقای محمد براتی که وقت و اتومبیلشان را در اختیار نویسنده خودرو بانک قرار دادند تشکر نمایم.



    منبع:
    خودرو بانک
    نویسنده : irancar تاریخ : امتیاز :
    موضوعات : بی ام دبلیو ,
    برچسب ها : عکس ها و تصاویر 325 ,
    مطالب مرتبط
  • مطالبی که شما از آن ها خوشتان خواهد آمد...
  • بیست عکس از کانسپت ب ام و 2002 در سال 2016
    بررسی و مقایسه ب ام و 220i کوپه با شصت عکس داخل و خارج خودرو
    همه چیز درباره نسل جدید بی ام و X1،
    مقایسه بنز و بی ام و کدام بهتر است؟
    تصاویر تیونینگ و تقویت شده شاسی بلند ب.ام.و X4
    تصاویر زیبا از بی ام و X6 تقویت شده تیونینگ بی ام و شاسی بلند
    مقایسه پورشه باکستر و بی ام و + z4 صد تصویر زیبا و با کیفیت
    انواع بی ام و در امارات چه قیمتی دارد؟عکس و لیست قیمت
    تصاویر و بررسی تخصصی ب‌ام‌و سری 7 جدید
    تجربه رانندگی با بی‌ام‌و X3 XDrive 28i
    مشخصات و تصاویر بی ام و سری7
    بررسی تخصصی ب‌ام‌و نسخه فیس لیفت سری۶
    قیمت های جدید انواع بی ام دبلیو در سال 94
    فراخوان هزاران خودرو بی ام و و نیسان در جهان به دلیل مشکل پمپ سوخت
    بی ام و، پر فروش ترین برند لوکس جهان
    مقایسه BMW X3 با لکسوس NX200t
    مقایسه قیمت و مشخصات BMW Z4 20i مدل ۲۰۱۵ با ToyotaGT86
    عکس ائودی-برنامه ریزی آئودی برای پیشی گرفتن از بی ام و
    خودروهای الکتریکی بی ام و BMW
    چگونگی شناسایی انواع کلاس بی ام و از روی حروف الفبا و اعداد-کدهای نام گذاری بی ام دبلیو
    عکس های داخل و بیرون 2014 BMW i8
    نظرات
  • در قمست نظرات مشکلات و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در جریان بگزارید.

  • نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
    کد امنیتی
    رفرش
    کد امنیتی
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    آخرین مطالب
  • آخرین مطالبی که به تازگی در سایت منتشر شده اند...
  • در جاده چالوس و هراز چگونه رانندگی کنیم؟
    مدل روکش دنده ماشین و تزئینات داخل خودرو ۲۰۱۸
    قیمت و نرخ تمام جریمه های رانندگی داخل و خارج شهر در سال 96-95
    قیمت خودرو در سال 95- قیمت همه خودرو های داخلی و وارداتی در بازار ایران در سال 95چقدر بود ؟
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    عکس ها و گفتگو با نویسنده رمان راز سایه شیدا قوام پوری
    عکس و قیمت و اپشن های بوگاتی شیرون (Chiron)
    بررسی تخصصی موتور مشهور TU5موتور تی یو 5 در محصولات ایران خودرو
    قیمت و عکس های خودروی جدید B30
    عکس و مشخصات ولوو s60 مدل 2018
    چگونه ماشین را دستی بشوریم؟اموزش شستشوی ماشین در منزل
    چگونگی طراحی ماشین مبتدی و ساده اموزش طراحی بدنه ماشین
    چگونگی چک و بررسی ماشین دست دوم از نظر سلامت و کارایی
    چگونه وسایل فایبر گلاس شکسته را تعمیر کنیم؟
    اموزش ساخت یک موتور ابتدایی و ساده با سیم و باتری واهنربا
    نکات مهم قبل از ازمون گواهینامه تجربیات امتحان عملی رانندگی ازمایش
    اموزش رانندگی در شهر برای راننده تازه کار رانندگی برای شخصی که تازه گواهی نامه گرفته
    جدول نمرات منفی برای تخلفات رانندگان پر خطر و میزان جریمه
    برای تمدید گواهینامه رانندگی چه مدارکی نیاز است؟
    فواید بستن کمربند ایمنی چیست نبستن کمربند ایمنی چه خطراتی دارد؟
    ترمز ای بی اس abs چیست و چگونه کار می کند؟
    چگونه استرس را در رانندگی از بین ببریم چگونه راننده با اخلاقی باشیم
    چگونه ماشین خود را بشوییم و برق بندازیم؟
    با سی میلیون تومان چه خودروی صفری می توان خرید؟
    قیمت و عکس رنو ساندرو استپ وی
    قیمت پورشه و مازراتی در بازار ایران
    سن متوسط خودروها هم‌اکنون در انگلستان 7.8 سال است
    تندر 90 کیفیت بهتری دارد یا 206
    شرایط و مقدار وام خودرو بانک سینا
    سوء استفاده از کارت بازرگانی
    معایب و مشکلات اصلی خودروهای ایرانی و چینی
    قیمت رهن کامل اپارتمان نوساز در تهران
    احتمال زلزله های بعدی در تهران و دو شهر مهم دنیا بالاتر است
    فروش متری ٢ میلیون تومانی املاک شهرداری تهران
    شماره تلفن اعتراض به درصد حق کمیسیون بیشتر املاک
    انتقال دانش فنی تولید قطعات خودروهای جدید خارجی و فرانسوی
    نیازی به ثبت نقل و انتقالات خودرو در دفترخانه وجود ندارد کار دفترخانه ها غیر قانونی
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    قیمت اپارتمان نوساز و قدیمی در منطقه تهران نو
    قیمت خودروهای داخلی در بازار