یکشنبه 02 آبان 1400
مطالب پیشنهادی
تبلیغات
جای تبلیغات شما
پنل کاربری
قیمت روز خودرو
تصاویر و مشخصات ماشین های خارجی وارداتی
تصاویر و مشخصات انواع ولوو
اموزش رانندگی
مراکز خودرو
اموزش رایگان تعمیرات خودرو
اتاق آرزو
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
خبرنامه
خبرنامه
با عضویت در خبرنـــــــــامه می توانید آخرین مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید .

دیگرامکانات
هایپرتمپ دات آی آر
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
بهترین نوع روغن موتور و بهترین زمان تعویض روغن برای ماشین شما کدام است؟
  • تعداد بازدید : 123824
  • بهترین نوع روغن موتور و بهترین زمان تعویض روغن برای ماشین شما کدام است؟

    »» آشنایی با روغن موتور

    روغن موتور چیست؟
    روغن موتور از ترکیب روغن پایه نفتی به اضافه ادتیوها بدست می آید. وظایف مهم روغن موتور عبارتست از:
    روانکاری(کاهش دهنده اصطکاک بین قطعات)، کاهش سایش قطعات موتور، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات، آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون، خنک نمودن قطعات داخلی موتور، کارکرد بهینه قطعات،متحرک موتور در دماهای مختلف و محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و ضربه گیری.

    motor oil

    طبیعی است با توجه به ترکیب گفته شده در خصوص ساختارروغن موتور، کیفیت آن را وابسته به افزودنیهای آن بدانیم و هم اینکه دقت کنیم تشخیص کیفیت مواد افزودنی با دیدن، استنشاق و لمس کردن امکانپذیر نمی باشد. باید به این نکته توجه کنیم روغن موتور در مدت زمان مشخصی از کارکرد خودرو باید تعویض گردد، زیرا مواد افزودنی خواص خود را طی عملکرد از دست می دهند.

    نقش مواد افزودنی اصلی به موتور:
    1) مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی. به جریان روغن موتور کمک می کند.
    2) مواد ضد اکسیداسیون از اکسیداسیون روغن و درنهایت تشکیل لجن جلوگیری می نماید.
    3) مواد صابونی(پاک کنند) برای پاکیزه نگهداشتن موتور استفاده می شود، چون آلودگیهای مختلف را در حالت معلق نگه می دارد و مانع از نشستن آنها بر روی قطعات موتور میشود
    4) مواد ضد خوردگی
    5) مواد ضد زنگ
    6) مواد ضد کف کردن روغن
    7) مواد کاهش دهنده اصطکاک

    استانداردهای API برای موتورهای بنزینی
    دسته وضعیت سرویس
    SL جاری برای همه موتورهای خودرو در حال حاضر مورد استفاده است. معرفی شده در 2001. روغن SL  برای ارائه عملکرد بهتر در دمای بالا طراحی شده و روغن کمتری مصرف می شود.
    SJ جاری برای موتورهای سال های 2001 و قدیمی تر
    SH منسوخ برای موتورهای سال های 1996 و قدیمی تر
    SG منسوخ برای موتورهای سال های 1993 و قدیمی تر
    SF منسوخ برای موتورهای سال های 1988 و قدیمی تر
    SE منسوخ برای موتورهای سال های 1979 و قدیمی تر
    SD منسوخ برای موتورهای 1971 و قدیمی تر
    SC منسوخ برای موتورهای 1967 و قدیمی تر
    SB منسوخ برای موتورهای بزرگتر است. فقط در زمانی که به طور خاص توسط سازنده توصیه شود.
    SA منسوخ برای موتورهای قدیمی تر. فقط در زمانی که به طور خاص توسط سازنده توصیه شود.

     

    طبقه بندی روغن موتور :

    1) از نظر کیفیت
    2) از نظر غلظت
    طبقه بندیهای گوناگونی دردنیا متداول است که اغلب تولید کنندگان بر اساس استاندارد یکی از موسسات API , USMSCCMC , محصولات خود را معرفی میکنند. و متداولترین آن طبقه بندی انجمن نفت آمریکاست.
    الف) طبقه بندی انجمن نفت آمریکا (API:  American petroleum institute)
    حرف اول، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی) و حرف دوم، نشان دهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود. به این مفهوم که حرف A پایینترین سطح کارایی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت. مانند SG , SJ , SLSM , ,… سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزودنیهای بیشتر در روغن بوده و در تست آزمایشگاهی و عملکردی، شرایط حادتری را تحمل می کنند. افزودنیهای مختلف، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حراری و فشار زیاد موتور بهینه می کنند.
    ب) طبقه بندی بر اساس ارتش آمریکا و انگلیس USMS ; United state military یا MIL-L ; Military lubricant و به معنای روغن روان کننده از نظر طبقه بندی نظامی است. (از بالا به پایین افزایش کیفیت)
    MIL-L-2104A
    MIL-L-2104B
    MIL-L-2104C
    MIL-L-2104D و…
    MIL-L-212-60C
    MIL-L-45199B
    MIL-L-46115
    MIL-L-46152A
    MIL-L-46152B و…
    ج) طبقه بندی سازندگان اتومبیل کشورهای بازار مشترک اروپا که مخفف آن به فرانسه (CCMC) نامیده می شود.
    CCMC G1
    CCMC G2
    CCMC G3 و…
    البته طبقه بندیهای دیگری نیز وجود دارد که عمومیت ندارند؛ مانند طبقه بندی شرکت فلکس واگن (VW) یا شرکت مان (man).
    سطح کیفیت روغن موتور پیشنهادی برای برخی خودروهای سبک:
    1) پیکان(1600-اردی) SE
    2) پژو SG 405
    3) پژو SJ 206
    4) ماکسیما SJ
    5) نیسان پاترولSE
    6) رنو 5 (سپند)SE
    7) پی کی SF , SG
    8 ) پرایدSF ,SG
    9) زانتیا SJ
    10) رنو 21 SG
    11) مزدا SE 1600
    12) تویوتا کارینا SC ,SD,SE
    13) فولکس(گلف – پاسات)SE
    14) اپل(کورسا-استرا)SG
    15) دوو(سیلو – ماتیز)SJ
    16) بنز(SG(1998 0 1985
    17) بنز(1998 به بعد) SJ
    *نکته: برای تعویض روغن صرفا به دفترچه راهنمای اتومبیل خود مراجعه و به نکات اشاره شده توجه نمایید. روغنهای توصیه شده توسط شرکتهای سازنده خودرو دارای خواص لازم بوده و نباید افزودنیهای متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود. زیرا موجب اختلال در عملکرد و خواصی که در روغن وجود دارد می شوند.
    موارد مهم در انتخاب  روغن موتور
    1) از روغن فله به هیچ وجه استفاده نکنیم
    2) گرانروی ان را مد نظر داشته باشیم (کتابچه اتومبیل)
    3) کیفیت مناسب خودرو انتخاب کنیم (کتابچه اتومبیل)
    4) نکته بسیار مهم: همیشه از یک نوع روغن موتور و یک شرکت معتبر استفاده شود چون فرمول شمیایی مواد افزودنی شرکتها متفاوت است و چون در تخلیه روغن کهنه از کاتر مقداری از آن داخل موتور باقی می ماند اگر نوع روغن تغییر کند تاثیر نامطلوبی بر روغن (از نظر انجام وظایف) خواهد داشت. ولی اگر بنا به هر دلیلی خواستیم مارک و نوع روغن را عوض کنیم:
    پس از تخلیه روغن قبلی همراه با تعویض فیلتر روغن با استفاده از فشار باد از ناحیه درب قالپاق موجب می شویم تا آخرین ذرات روغن در مجاری نیز به سمت کاتر هدایت شود ؛ پس از بستن پیچ کارتر روغن جدید را داخل موتور می ریزیم و پس از مدتی (حداکثر 2-1 روز یا مسافتی کمتر از 100 کیلومتر) روغن را تخلیه کرده و فیلتر روغن را عوض می کنیم و مجددا موتور را از روغن جدید پر می کنیم و در تعویضً های عادی صرفا از همان روغن استفاده می کنیم.
    در حالی که موتور گرم است پس از خاموش کردن موتور قبل از آنکه روغن فرصت ته نشین شدن داشته باشد پیچ تخلیه روغن را باز می کنیم تا روغن کهنه تخلیه شود.اجازه دهید اخرین قطرات روغن(بعد از چند ساعت) از کارتر چکه کند که در تعویض روغنیها این مدت به چند دقیقه تقلیل یافته که در این خصوص باید بدانیم آنچه در دقایق اول از کارتر خارج می شود روغن مستعمل همراه مقداری آب است ولی آنچه مهم است خروج قطعات تراشیده شده از قطعات و دیگر مواد زاید است که قطره قطره و پس از زمان یاد شده از کارتر بیرون می آید.
    چرا  روغن موتور باید تعویض شود؟
    شاید به دفعات شنیده و یا خوانده باشید که روغن موتور را در 10000 ، 5000 کیلومتر و یا بیشتر، باید تعویض نمود. دلیل ذکر این اعداد برای کارکرد روغن چیست و چرا برای روغنهای مختلف متفاوت است. روغن از زمان شروع بکار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی قرار گرفته و روغن پایه آن آلوده شده و از کیفیت آن کاسته می شود وهمچنین مواد افزودنی استاندارد آن نظیر مواد افزودنی پاک کننده نیز، مصرف می شوند. در این حالت خاصیت روانکاری، پاک کننده و جذب ذرات معلق و ناخالصیها، کاهش می یابد.
    آیا سیاه شدن روغن موتورنشان‌دهنده زمان مناسب تعویض روغن است؟
    این تصور که سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن وعدم کیفیت آن می باشد، صحیح نمی باشد. و دقیقا برعکس، اگر در دستگاه یا موتور خودرو روغن پس از مدتی تغییر رنگ ندهند و اصطلاحا سیاه نشود، می باید در اسرع وقت آن را تعویض نمود زیرا، سیاه شدن شدن روغن به علت خاصیت پاک کنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصی روغن موتور می باشد. در غیر این صورت، ذرات ناخالصی و دوده بر روی قطعات متحرک موتور رسوب کرده و باعث جلوگیری از انتقال حرارت، ساییدگی زودرس قطعات، روغن سوزی، کاهش راندمان و توان موتور می شود.
    عوامل موثر در مدت زمان کارکرد و تعویض روغن موتور:
    1. شرایط کاری موتور، مانند رانندگی با سرعت بالا، رانندگی با بار بیش از حد استاندارد در جاده هایی با شیب زیاد، در جا کارکردن زیا موتور در ترافیک های سنگین، رانندگی با سرعت بالا در هوای سرد قبل از گرم شدن روغن موتور، خاموش روشن نمودن موتور به دفعات زیاد در هوای سرد و رانندگی در جادههای خاکی و گرد و غبار به مدت طولانی
    2. کیفیت احتراق موتور (تنظیم به موقع موتور و رفع ایرادات برقی و سوخت رسانی)
    3. کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی
    4. کیفیت فیلترهای هوا و روغن و تعویض به موقع آنها
    نوع و‌ کیفیت سوخت مصرفی چه تاثیری در تعویض روغن دارد؟
    سربی که برای بهسوزی به بنزین اضافه می شد، پس از ورود به روغن موتور باعث اکسیده شدن سریعتر روغن و افت کیفیت روغن می گردید که خوشبختانه در حال حاضر حذف شده است. بنزین با اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص و اضافه نمودن دوده به روغن می شود که این موضوع نیز با کاهش خاصیت روانکاری روغن می شود. استفاده از بنزینهای سوپر متناسب با تکنولوژی موتور، این مشکل را تا حدودی بر طرف می کند.
    آیا نوع روغن در مدت زمان تعویض آن،موثر می باشد؟
    با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتورها، شرایط کارکرد موتور از لحاظ افزایش دور، نسبت تراکم بالا، دمای احتراق بیشتر، فشار زیادتر به یاتاقانهای ثابت و متحرک بیشتر شده است. لذا در این راستا سازندگان روغن موتور را براین داشته است تا روغنهایی متناسب با تکنولوژی موتورها یا زمان تعویض بیشتر تولید نمایند. امروزه با توجه به استانداردهای زیست محیطی، تبخیر و کاهش سطح روغن موتور محدود شده است و سرریز روغن به منظور تامین کسری روغن موتور کاهش یافته است.
    از آنجا که در بازار انواع روغنها با درجات و کیفیتهای مختلف موجود میباشد، پیشنهاد میشود با رجوع به دستورالعمل کارخانه سازنده خودرو، نسبت به استفاده از روغن توصیه شده و تعویض به موقع آن با توجه به نکات بیان شده، اقدام نمایید.
    انتخاب روغن مناسب، تضمین کننده عمر طولانی و راندمان بالای موتور:
    برای انتخاب یک روغن موتور خوب، عوامل و پارامترهای مختلفی باید مدنظر قرار گیرد. یک روغن موتور مرغوب، دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخشهای مختلف و قطعات متحرک موتور را ً داراست. ضمنا روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود؛ باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش باشد.
    پایه گرانروی روغن: ویسکوزیته یا  گرانروی، مقاوت سیال در مقابل جاری شدن است. از لحاظ گرانروی، روغن به دو بخش تقسیم میشود.
    الف: روغنهای تک درجهای MonoGrade (روغنی است که توانایی کار کردن در دمای بالا یا پایین را دارد).
    ب: روغنهای چند درجهای یا چهار فصل Multi Grade(این روغنها که به چهار فصل معروف میباشند، توانایی کارکرد در دمای بالا و پایین را توامان دارا هستند و به عنوان مثال به این صورت نمایش داده میشوند که 20w نشاندهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین میباشد و 50 ویسکوزیته در دمای بالا است. به عبارت دیگر روغن 20w50 میتواند برای دمای 100c- تا بالاتر از 40c مورد استفاده قرار گیرد و برای خودروهایی که بین شهرستانهای سردسیر و گرمسیر تردد می کنند، مناسب است)
    امروزه استفاده از روغنهای تک درجهای مانند 30 یا 40، در موتورها توصیه نمیشود و روغنهای چند درجههای (چهار فصل)،  کاربرد بیشتری دارند. اطلاعات ضروری روغن موتور بر اساس اصطلاحات ذیل قابل درک میباشد از اینرو جهت آشنایی بهتر، باید با این مشخصات آشنایی داشته باشیم:
    گرانروی یا Viscosity:
    مقاومت یک سیال در برابر جاری شدن را گویند. شاخص گرانروی یا Viscosity Indexکه به طور مختصر به صورت VI بیان میشود و نشان دهنده تغییرات گرانروی نسبت به دماست و به صورت بیان میشود شاخص گرانروی بدون بعد است و بالابودن شاخص گرانروی یک مزیت برای روغن به حساب میآید زیرا هرچه شاخص گرانروی یک روغن بالاتر باشد تغییرات ویسکوزیته آن نسبت به دما کمتر خواهد بود. برای این منظور از مواد بهبود دهنده شاخص گرانروی یا -Viscosity index improver که بهطور خلاصه به صورت VIIبیان میشود استفاده می گردد.
    نقطه اشتعال Flash Point:
    کمترین درجه حرارتی که در آن دما روغن به حدی بخار شود که مخلوط آن با هوا در اثر آتش زدن یک لحظه آتش بگیرد و خاموش شود نشان دهنده نقطه اشتعال روغن است. هرچه نقطه اشتعال روغن بالاتر باشد بهتر است.
    نقطه احتراق:
    کمترین درجه حرارتی که در آن روغن به حدی بخار شود که مخلوط آن با هوا در اثر آتش زدن آتش گرفته و احتراق ادامه پیدا کند نشان دهنده نقطه احتراق روغن است. هرچه نقطه احتراق روغن بالاتر باشد بهتر است.
    نقطه ریزش یا pour point:
    کمترین دمایی که در آن دما روغن میتواند جاری باشد نشان دهنده نقطه ریزش روغن میباشد که به صورت PP بیان میگردد. هرچه نقطه ریزش روغن پایینتر باشد بهتر است. برای این منظور از مواد پایین آورنده نقطه ریزش یا -Pour point depressant استفاده می شود (PPD)
    نقطه ابری شدن یا Cloudy point:
    دمایی که در آن دما روغن به دلیل تشکیل میکروکریستالها کدر میشود. علت تشکیل میکرو کریستالها پارافین یا واکسی است که در روغن پایه وجود دارد. به عبارت دیگر نقطه ابری شدن معیاری از کیفیت روغن پایه میباشد. از طرف دیگر واکسها یا پارافین موجود در روغن پایه باعث بالارفتن نقطه ریزش pour point میشود.
    نقطه آنیلین:
    کمترین دمایی که در آن دما مخلوطی از حجمهای مساوی روغن و وانیلین محلول شفاف تولید کنید.
    چگالی یا دانسیته Density:
    جرم یک سانتیمتر مکعب از روغن را دانسیته یا چگالی روغن گویند.حدود معیارهای پذیرش یک  روغن موتور مرغوب برای مشخصات اعلام شده بالابر اساس استانداردهای ملی و بین المللی مشخص میشود.
    گردآورنده: فاطمه یاری کننده – کارشناس مسئول تضمین کیفیت

     

    »» روغن موتور را جدی بگیرید!!

    چند روز قبل بود که در یکی از فروشگاه های معتبر تهران روغن موتور یک برند معتبر برای فروش ویژه قرار داده شده بود و برخی از مشتریان بدون در نظرگرفتن نوع خودرویشان آن ها را صرفا به علت داشتن قیمت مناسب در سبد خرید خود قرار می دادند. در فکر نوشتن مقاله ای در مورد استفاده صحیح از روغن موتور بودیم که با مطلبی در ضمیمه آخر هفته روزنامه دنیای اقتصاد مواجه شدیم . شما را دعوت به خواندن این مقاله می کنیم.

    engine oil

    روغن موتور را جدی بگیرید؛ این جمله‌ای است که کارشناسان خودرو تاکید فراوانی بر آن دارند. کار روغن موتور اساسا از بین بردن اصطکاک بین قطعات موتور خودرو است.

    در واقع روغن موتور با ایجاد لغزندگی بین اجزای موتور از ساییده شدن آنها پیشگیری می‌کند، اما این تنها خاصیت روغن موتور نیست. به گفته کارشناسان خودرو، روغن موتور به دلیل خاصیت خود به‌‌عنوان یک عامل خنک‌کننده و پخش‌کننده حرارت نیز عمل می‌کند. برای مثال حرارت نقاطی مانند کف پیستون‌ها که بر اثر احتراق بسیار داغ می‌شوند، به واسطه پاشیده شدن روغن به این قطعه خنک می‌شود، اما هر کدام از این خاصیت‌ها در صورتی وجود خواهد داشت که روغن موتور مرغوب در موتور خودروی شما وجود داشته باشد، زیرا کم بودن یا زیاد بودن روغن موتور می‌تواند باعث ایجاد لغزندگی بیش از حد، ایجاد اصطکاک بیشتر و یا خرابی موتور شود.

    اما روغنی که بیش از حد در داخل موتور کار کند، به دلیل حركت در موتور و گرمایی که تحمل می‌کند، بخش زیادی از مواد اصلی خود را از دست می‌دهد و از دست رفتن این مواد باعث می‌شود که اصطکاک بین قطعات موتور افزایش پیدا کند و در نتیجه موتور بیشتر گرم شود. این گرم شدن بیش از حد باعث می‌شود یک سری از قطعات اصلی موتور مانند پیستون، یاتاقان، بلبرینگ‌ها، کاسه نمدها و برخی قطعات دیگر آسیب جدی ببینند؛ بنابراین به نظر می‌رسد توصیه کارشناسان برای توجه ویژه به روغن موتور خودرو به جا باشد.

    کدام روغن موتور برای خودرو مناسب است؟

    اگر می‌خواهید بدانید کدام روغن موتور برای خودرو شما مناسب است، بهتر است نگاهی به در موتور خودرو بیندازید؛ زیرا شرکت سازنده خودرو شما داخل در موتور روغن سازگار با خودرو را معرفی کرده است. مراجعه به دفترچه خودرو هم راه مناسبی برای آگاهی از روغن موتور مناسب برای خودرو شما است.

    بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو کدام است؟

    یک کارشناس خودرو زمان مناسب تعویض روغن موتور را بین 5‌هزار تا 10‌هزار کیلومتر می‌داند. داود اسماعیلی در این رابطه می‌گوید: حتی اگر بهترین برند روغن موتور را هم برای خودرو خود استفاده کرده‌اید، حتما بعد از 10 هزار كيلومتر آن را تعویض کنید، آن هم 10 هزار تای جاده. به عقیده اسماعیلی از آنجا که در شهرهای بزرگی مانند تهران بار ترافیك بسیار زیاد است و خودروها بیش از اینکه راه بروند پشت چراغ قرمز یا در ترافیک بی حرکت در حال کار کردن هستند، زمان تعویض روغن موتور 5 هزار كيلومتر است زیرا این 5 هزار تایی که یک خودرو در چنین شهری کار کرده است با احتساب توقف‌هایی که داشته عملا به اندازه 10 هزارتای جاده خواهد بود.
    اما توصیه دیگر کارشناسان خودرو این است که هنگامی که می‌خواهید روغن را تخلیه کنید، بهتر است به مکانیک بگویید روغن را در ظرفی شفاف بریزد تا به محتویات درون موتورخودروی خود بیشتر آگاه شوید. ممکن است در روغن موتور شما ناخالصی‌هایی مانند براده‌های قطعاتی از موتور وجود داشته باشد که این خود نشانه‌ای است از اینکه موتور خودرو شما به رسیدگی‌های بیشتری نیاز دارد. این ظرف شفاف حتی می‌تواند حباب‌های آب را نیز به شما نشان دهد حباب‌هایی که احتمالا به علت قاطی شدن آب با روغن در روغن موتور به صورت کف سفیدرنگ دیده می‌شوند.
    از روغن‌های تصفیه شده استفاده نکنید
    تصفیه روغن کاری است که از قدیم انجام می‌شود. در این روش افرادی که شغلشان تعویض روغن خودرو است با عبور دادن روغن‌های مصرف شده از صافی‌ها و فیلترها و انجام دادن برخی عملیات‌های شیمیایی این روغن مصرف شده را تقریبا به حالت اولیه خود، یعنی قبل از سوختگی در می‌آورند؛ اما این روغن هیچ گاه خواص اولیه خود را باز نمی‌یابد و در عملکرد موتور هم خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. این روغن‌های تصفیه شده معمولا نتیجه ترکیب چند روغن مختلف با یکدیگر هستند و از نظر علمی برای خودروهایی که دور موتور بالا دارند اصلا مناسب نیستند. این روغن‌ها معمولا برای خودروهای سنگین استفاده می‌شوند؛ زیرا حجم روغنی که باید در آنها استفاده شود زیاد است و از طرفی دور موتورشان هم کم است.
    شاید تنها حسن این روغن‌ها قیمت ارزان تر آنها باشد، اما بد نیست بدانید که قیمت این روغن‌ها تنها کمی از روغن‌های استاندارد کمپانی‌های مطرح ارزان‌تر است و از طرفی کارایی و تاثیر روغن‌هاي مرغوب را هم ندارند. یکی دیگر از عوارضی که روغن‌های غیر‌استاندارد برای قطعات خودرو شما دارد، این است که این گونه روغن‌ها جرمی را بر روی قطعات و داخل منافذ ظریف عبور روغن از خود به جا می‌گذارند که به مرور باعث مسدود شدن این منافذ و کانال‌ها می‌شوند و در نهایت باعث می‌شوند که برخی قطعات به صورت استاندارد روغن کاری نشوند که این موضوع آسیب جدی به قطعات داخل موتور وارد می‌کند.به این ترتیب توصیه کارشناسان این است که اگر برای تعویض روغن به یک مغازه تعویض روغنی می‌روید روغن‌های استانداردی را انتخاب کنید که توسط کمپانی‌های مطرح تولید شده‌اند.
    04
    Oct
    2013

    Oil-Change-Picture-Blog
    Profile photo of محمدرضا ریاضی

    درباره نویسنده

    محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

    آموزشبررسی فنی و تخصصی



    34,612 بازدید کننده

    89 دیدگاه

    1. arash
      سوابق: (10 دیدگاه)
      22 نوامبر 2013

      سلام دوستان
      همون جور که اشاره شدبیشتر مارک های بازار تقلبی هستن بخصوص توتال و کاسترول. روغن موتوراز لحاظ کیفیت درجه های مختلفی دارند برای خودرو های بنزینی
      API-SA.SC.SD.SF.SG.SJ.SL.SM.SN
      از چپ به راست کیفیت بهتر میشه وهر خودرویی کیفیت خاص خودشو داره مثلا پیکان روغن باکیفیت SDوSC باکارکرد3000کیلومتر-پراید SF SG باکارکرد8000و10000کیلومتر(تو تهران کمتر از 6000)-پژو405 وسمند معمولی کیفیت SJ باکارکرد15000کیلومتر (تو تهران کمتر از 10000)-L90وپژو206 کیفیت SL باکارکرد20000کیلومتر(تو تهران کمتر از 13000)-وماشینایی با طراحی 2004 به بالا از کیفیت SM به بالا باید استفاده کنن این کیفیتها توسط کار خونه تولیدکننده خودرو ها توصیه شده وهیچ وقت نباید از کیفیت پایینتر استفاده بشه.
      هر وقت میخاید بدونید روغن خوب بوده یانه درپوش روغن روی موتور ماشینتون رو باز کنید وباکشیدن انگشت روی جداره اهنی ببینید که روغن جرم ولجن جا گزاشته یا نه اگه کم بود خوب که هیچ ولی اگه زیادبود دیگه واسه دفعه بعد
      ازیه برند دیگه خرید کنید
      من خودم واسه پراید روغن شرکتی سایپا ساخت سپاهان بودش فکر کنم ریختم اما ازبس محوطه ی موتو رو گند کشید که سریع عوضش کردم و رفتم روغن آترود خریدم که نتنها موتورو کثیف نکرد تازه گندایی که روغن سپاهان جا گزاشته بود رو هم پاک کرد!
      روغن اترود رو به همه پیشنهاد میکنم اما دقت کنید که نوع اصلیش رنگ روغن سبز فسفری هستش و بویی شبیه به بوی یونجه تازه میده!همین باعث شده نوع تقلبیش کم باشه!
      در مورد مقالهی بالا باید یگم روغن های تصفیه شده توسط کارخانه از نوع بهترین روغن های بازار هستن واز روغن های معمولی کیفیت بالاتری دارن

      این موضوع ثابت شده هست وکلی تحقیق علمی انجام شده چون(جدا کردن روغن ناب از روغن سوخته ای که نصف نفت خام هم نا خالصی نداره عملی تر هست)

       
      46
       
      26
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • سیاوش
        سوابق: (7 دیدگاه)
        8 ژوئن 2014

        احیانا شما مدیرعامل شرکت آترود نیستید؟!

         
        39
         
        17
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
        • خانبایان
          سوابق: (3 دیدگاه)
          3 جولای 2014

          ببخشید کی گفته روغن توتال تقلبیه؟؟؟؟
          من 8 سال هست که توتال استفاده میکنم بهترینه

           
          17
           
          31
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
        • خانبایان
          سوابق: (3 دیدگاه)
          3 جولای 2014

          توتال وارداتیه.
          بعضی از محصولاتش در امارات تولید میشه و بعضی از محصولات مستقیم از فرانسه وارد میشه.
          سطح کیفی روغن موتور با استاندارد های متفاوتی بیان می شود که این استاندارد ها عبارتند از: استاندارد آمریکایی انیستیتو نفت آمریکا API، استاندارد اروپایی ACEA ، استاندارد ژاپنی JASO و استاندارد روسی AAE, GOST. در اینجا استاندارد روغن موتور مربوط به API آورده شده است:

          API: انیستیتو نفت آمریکا برای طبقه بندی و جداسازی روغن ها بر حسب کیفیت و فناوری ساخت آن ها اقدام به کد گذاری خاصی نموده است. این کد ها شامل دو حرف می باشند؛ حرف اول معرف بنزینی یا دیزلی بودن روغن موتور است. حرف C نشان دهنده ی این است که روغن برای استفاده در خودروهای دیزلی است و حرف S نشان دهنده ی این است که روغن موتور برای خودروهای بنزینی طراحی شده است. حرف دوم نمایانگر کیفیت و فناوری ساخت روغن می باشد که بر حسب حروف الفبای انگلیسی، از حرف A شروع شده و تا کنون در مورد خودروهای بنزینی تا حرف N و در مورد خودروهای دیزلی تا حرف J ارتقا یافته است. برای خودروهای دیزلی بعد از حرف مذکور، در مواردی اعداد 2 یا 4 نیز دیده می شود که نشان دهنده ی این است که روغن برای موتورهای 2 یا 4 زمانه طراحی شده است.
          همواره نوع ارتقا یافته ی روغن، خواص روغن های قبلی را نیز دارد؛ یعنی می توان از آن روغن برای خودروهایی که در دفترچه راهنمایشان انواع قدیمی تر روغن پیشنهاد شده است، استفاده نمود. اما عکس این موضوع صحیح نیست؛ یعنی استفاده از روغن موتور قدیمی تر (با کد پایین تر) برای موتوری که روغنی با کد جدید برای آن پیشنهاد شده است، بسیار مضر می باشد. در حال حاضر اکثر روغن ها قابلیت تامین نیازهای هر دو نوع موتور بنزینی و دیزلی را دارند که برای این روغن ها استاندارد به صورت دو کدی نوشته می شود، برای مثال API CD/SH.
          در جدول زیرکدهای API برای خودروهای بنزینی بر اساس سال ساخت خودرو، آورده شده است.

          سطح کیفیت
          وضعیت
          توضیحات
          SA
          از رده خارج
          روغن پایه، گاهی مواد ضد کف و کاهنده ی نقطه ریزش دارد. برای هیچیک از موتورهای امروزی قابل استفاده نیست.
          SB
          از رده خارج
          مقدار کمی مواد ضد اکسید شدن و ضد ساییدگی دارد. برای موتورهای مدل سال 1930 تا 1963 مناسب بوده است.
          SC
          از رده خارج
          مواد افزودنی ضد خوردگی، ضد ساییدگی و مقداری مواد افزودنی پاک کننده در آن وجود دارد. برای خودرو های بنزینی مدل 1964 تا 1967 مناسب است.
          SD
          از رده خارج
          مانند روغن SC است با این تفاوت که مواد افزودنی بیشتری دارد. مناسب برای موتور های مدل 1968 تا 1971 است.
          SE
          از رده خارج
          مانند روغن SC و SD است ولی سطح بالاتری دارد. برای موتورهای مدل 1972 تا 1979 مناسب است.
          SF
          از رده خارج
          مانند روغن SE است ولی خاصیت ضدساییدگی و ضد اکسید شوندگی بیشتری دارد. برای موتورهای مدل 1980 تا 1988 مناسب است.
          SG
          از رده خارج
          دارای مواد افزودنی روغن SF است و برای خودروهای بنزینی مدل 1933 تا 1989 مناسب است.
          SH
          از رده خارج
          دارای مواد افزودنی روغن SG با مقدار بیشتر است و موارد مربوط به ایمنی محیط زیست نیز در آن لحاظ شده است. برای مدل های 1994 تا 1996 مناسب است.
          SJ
          رایج
          دارای سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی ممتاز است و برای موتورهای مدل 1997 تا 2001 مناسب است.
          SL
          رایج
          بالاترین سطح کیفی روغن موتور بنزینی در استاندارد API و مناسب برای خودروهای ساخته شده از نیمه دوم سال 2002 است.
          SM
          رایج
          برای مدل های اواخر سال 2004.
          SN
          رایج
          قابل استفاده در تمام موتور خودروهایی که از سال 2010,2011 طراحی شده است این روغن موتور با مقاومت بهتر در برابر اکسیداسیون، پوشش دهی بیشتر و محافظت در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات و افزایش کارایی روغن موتور در دمای پائین بهبود یافته است. گرید های سبک این روغن موتور صرفه جویی قابل ملاحظه ی در مصرف سوخت فراهم می آورد. برخی روغنهای SN دارای استاندارد ILSAC از نظر کیفیت حفظ انرژی هستند.

          در جدول زیرکدهای API برای خودروهای دیزلی بر اساس سال ساخت خودرو، آورده شده است.

          سطح کیفیت
          وضعیت
          توضیحات
          CA
          از رده خارج
          شامل مواد پاک کننده و ضد خوردگی می باشد. برای موتور های دیزلی سبک مدل سال های 1940 تا 1950 مناسب است.
          CB
          از رده خارج
          برای متور های دیزلی سبک مدل 1949 تا 1960 که سوخت حاوی گوگرد بیشتری به کار می بردند، مناسب است.
          CC
          از رده خارج
          شامل مواد افزودنی پاک کننده و ضد خوردگی بوده و برای موتورهای دیزلی سبک مدل سال های 1961 به بعد مناسب است.
          CD
          از رده خارج
          شامل مواد افزودنی ضد خوردگی، ضد سایش، پاک کننده است و برای موتورهای دیزلی سوپر شارژ و با سوخت محتوی گوگرد زیاد، مناسب است و در سال 1955 معرفی شد.
          CD-II
          از رده خارج
          برای موتور های دو زمانه در سال 1987 طراحی شده است.
          CE
          از رده خارج
          روغن موتور مناسب برای موتور های دیزلی سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ مدل 1980 تا 1987 است که به جای روغن های CC و CD نیز می تواند به کار رود.
          CF
          از رده خارج
          روغن موتور تک درجه ای مناسب برای موتور های دیزلی سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ است که در سال 1984 معرفی شده است و می تواند جایگزین روغن CD شود.
          CF-2
          از رده خارج
          روغن موتور مناسب برای موتورهای موتور های دیزل دو زمانه است که در سال 1994 معرفی شده است که می تواند جایگزین CD-II باشد.
          CF-4
          از رده خارج
          روغن موتور چند درجه ای مناسب برای موتورهای دیزل سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ مدل 1990 است.
          CG-4
          از رده خارج
          مانند روغن CF-4 است ولی برای مدل سال 1995 و برای مصرف با سوخت هایی که کمتر از 5/0 درصد گوگرد دارند.
          CH-4
          رایج
          برای موتور های دیزلی سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ مدل 1998 مناسب است.
          CI-4
          رایج
          روغن مخصوص موتور های دیزلی سبک، متوسط و سنگین با ویژگی کاهش اکسید های نیتروژن تا 50% با استفاده از گازهای خروجی خنک شده از اگزوز به عنوان جایگزین اکسیژن. این روغن به منظور مقابله با اسید های حاصل از NOX ، دارای قابلیت ذخیره بالاتری است.
          CJ-4
          رایج
          معرفی شده در سال 2006 برای موتور های سرعت بالای چهار زمانه. این روغن موتور طراحی شده تا استانداردهای تولید آلایندگی مدل سال 2007 در اتوبان را دارا باشد. روغن های API CJ-4 از حد معیار های عملکردCl-4 PLUS, Cl-4, CH-4,CG-4 و CF-4 فراتر رفته و می توانند به طور موثری موتور های نیازمند سرویس این نوع API را روغن کاری نمایند.

           
          15
           
          6
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
    2. حسن محمدی از کرمان
      سوابق: (2 دیدگاه)
      11 ژانویه 2014

      سلام عزیزان
      اگر برند روغن مصرفی موتور را عوض میکنیم حتما” باییدقبل از استفاده باید موتور خودرو شستشو شود چون ترکیبات شیمیایی هر برند روغن با هم متفاوت است باید به تابستانه بودن وزمستانه بودن و همچنین بنزینی وگازوییلی روعن موتور باید دقت کرد و گرانروی و استانداردو….

       
      17
       
      11
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    3. ahmadreza
      سوابق: (2 دیدگاه)
      5 فوریه 2014

      گرانروی ینی چی؟

       
      4
       
      4
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • Mansour
        سوابق: (1 دیدگاه)
        6 آگوست 2014

        همون Viscosity، ویسکوزیتیه

        يکي از ويژگي هاي فيزيکي هر ماده که به ميزان اصطکاک مولکولهاي آن(بهنگام لغزيدن بر روي يکديگر) بستگي دارد

         
        6
         
        1
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
    4. بنده خدا
      سوابق: (131 دیدگاه)
      9 فوریه 2014

      سلام.چنتا سوال دارم….1-فرق روغن مخصوص CNGبا معمولی 20-50 چیه 2-آیا از لحاظ کیفیت 10-40 بهتر از 20-50 یا30-5بهتر از 10-40 3-بهترین روغن تولید داخل قیمت مناسب برای موتور پژو کدومه؟

       
      6
       
      5
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    5. فرزان
      سوابق: (1 دیدگاه)
      1 مارس 2014

      متأسفانه من روغن آترد خیلی قبول داشتم و برای ماشینم استفاده میکردم اما بعد از چند سال فهمیدم جرم از خودش باقی گذاشته ؛ لطفأ در مورد روغن کاسترول 10w40 اطلاعاتی بدید که آیا برای MVM 110 مناسب هست یا خیر ؟ با تشکر از همه دوستان . موفق باشید

       
      6
       
      6
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • سعید
        سوابق: (27 دیدگاه)
        10 می 2014

        با سلام خدمت دوست عزیز . من به خاطر اینکه روی کارکرد سالم موتور خیلی حساس هستم , همیشه از روی حالت کارکرد و صدای موتور متوجه میشم که چه موقع باید روغن عوض بشه نه بر اساس کیلومتر! اکثر روغنهارو هم با ماشینهای مختلفی که داشتم تست کردم و الان مدت خیلی زیادیه که فقط کاسترول توی موتور میریزم . زمستان 10w40 و بهار و تابستان هم 20w50 . اگه روغنی که میریزی اصلی باشه متوجه میشی که که چقدر صدای موتور نرمتر میشه . یعنی اینکه اصطحکاک بین قطعات کمتره

         
        12
         
        3
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
    6. ح .ض
      سوابق: (3 دیدگاه)
      8 مارس 2014

      لطفا” بفرمایید برای سوزوکی ویتارا چه نوع روغنی (ایرانی)مناسبتر است من در تابستان سوپر پیشتاز 50-20و در زمستان ایرانول 40-10استفاده میکنم .

       
      5
       
      4
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    7. رامین
      سوابق: (1 دیدگاه)
      14 مارس 2014

      به نظر من بهترین روغن موتور برای پژو و پراید بهران سوپر پیشتاز است من همیشه همین روغن را میریزم و خیلی هم راضیم و سر 5000 تا عوض میکنم البته این روغن 10000 تا است ولی بهتر سر 5000 تا عوض شود

       
      12
       
      6
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • ali
        سوابق: (1 دیدگاه)
        18 مارس 2014

        دوست عزیز روغن بهران سوپر پیشتاز مخصوص 206 میباشد.
        هر خودرویی دارای استاندارد روغن مخصوص به خود می باشد. با مراجعه به دفترچه سازنده یا درب موتور خودرو می توان روغن مخصوص آن خودرو را بدست آورد.
        مثلا در روغن های تولیدی شرکت بهران:
        برای پراید بهران تکتاز
        برای پژو و سمند بهران پیشتاز
        برای 206 بهران سوپر پیشتاز مناسب می باشد.

         
        13
         
        6
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
        • Ali_954rr
          سوابق: (3 دیدگاه)
          27 سپتامبر 2014

          پرايد يورو 4 موتورش تغيير كرده و بايد حتما روغني با كيفيت SL مثل بهران سوپر پيشتاز استفاده كنيد.
          بهران تكتاز كه ديگه رفته برا خودش، دقيقا مثل‌ آب ميمونه، سمتش نريد بهتره.
          بهران پيشتازو براي پرايد قديمي يورو 2 و 405 و سمند بسيار مناسب ميدونم.

           
          2
           
          2
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
    8. رضا
      سوابق: (1 دیدگاه)
      13 آوریل 2014

      سلام دوستان من پارس دوگانه کارخانه ای دارم و اینبار روغن لیکومولی ریختم .
      تمامی دوستان در مورد همه روغن ها نظر دادن بغیر از لیکومولی.
      روغن خوبیه؟

       
      3
       
      2
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    9. hamid
      سوابق: (1 دیدگاه)
      19 آوریل 2014

      باور کنید اتومبیلهای مختلف ایرانی رو امتحان کردم وبهترین وگرانترین روغنها رواستفاده کردم اما الان به این نتیجه رسیدم پولمو دور ریختم و روغن در ماشین زاقارت ایرانی هیچ فرقی باهم ندارند

       
      36
       
      4
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    10. محمدرضا شهسواري
      سوابق: (1 دیدگاه)
      26 می 2014

      باسلام بهترين روغن براي پرايد جه روغني است

       
      5
       
      2
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • سینا
        سوابق: (2 دیدگاه)
        1 ژوئن 2014

        سلام به همه دوستان عزیز

        در جواب دوست خوبم حسن محمدی از کرمان باید بگم شستشوی موتور یا به اصطلاح فلش کردن موتور زمانی باید انجام بشه که جرم موتور بیش از اندازه باشه و به سادگی پاک نشه و از بین نره و معمولا 1 الی 2 بار موتور هر ماشینی رو نباید بیشتر فلش یا همون شستشو کرد به خاطر اینکه مواد شیمیایی که توی محلولهای فلش یا همون شستشوی موتور هست دوام قطعات داخلی موتور رو پایین میاره و یه جواری استفاده بیش از اندازه از این محلولها باعث خورندگی قطعات داخلی موتور میشه که نتیجه مشخصه سوختن موتور و هزینه گزاف تعمییر اساسی موتور و همچنین اعداد ذکر شده روی هر جعبه یا بسته بندی روغن به این صورت که عدد اول از سمت چپ نشان دهنده مقاومت روغن در درجه حرارت پایین یا min و عدد دوم نشان دهنده مقاومت روغن در درجه حرارت بالا یا max به طور مثال روغن w_20-50 عدد اول یعنی 20 این روغن موتور از درجه حرارت 20 تا 0 درجه سانتی گراد میتواند در موتور به وظیفه اصلی خودش یعنی خنک کردن قطعات و روانکاری و محافظت از قطعات داخل موتور که اصطلاحا به آن گرانروی موتور هم گفته میشه رو به خوبی انجام بده و خاصیت گرانروی خودش رو از دست نمیده هر چه این اعداد مقدارش بیشتر باشه یعنی روغن سفت تره و برای استفاده در مناطقی که درجه حرارت بالایی دارند مناسب تره و در فصل گرم سال این روغن برای ماشین مناسب تره که اصطلاحا بهش روغن تابستانی هم گفته میشه اما در جواب دوستم خوبم بنده خداباید بگم این اعداد هیچ ربطی به کیفیت روغن نداره و فقط نشان دهنده درجه گرانروی و شلی یا سفتیه روغنه و کیفیت روغن رو همون طوری که arash عزیز گفت به صورت API-SA.SC.SD.SF.SG.SJ.SL.SM.SN روی بسته بندی مینویسن حسن محمدی عزیز از کرمان موضوع تابستانی یا زمستانی بودن روغن بیشتر مربوط به ماشینهای کاربراتوری میشه و ماشینهای انژکتوری از سال 2000 به بعد که پژو 206 و غیره رو شامل میشه تا 2014 باید روغنی رو که کارخانه سازنده اعلام کرده برای همه درجه حرارت ها استفاده بشه نه اینکه توی زمستون روغن شل یا به اصطلاح زمستونی استفاده کرد و توی تابستان بر عکس به طور مثال پژو 206 تیپ 2 و 3 توی دفترچه اعلام شده روغن 40-10 با کیفیت API-sl و نیمه شیمیایی یا به اصطلاح semi syntactic باید استفاده بشه به 2 دلیل :

        1-بیش ترین فشار به موتور در زمان استارت زدنه که موتور ماشین سرد یا اولین استارت که بعد از گذشتن 10 الی 12 ساعت در زمانی که قطعات موتور کاملا سرد شده باشه اتفاق میفته برای اینکه روغن بتونه خلاصیهای موتور رو با پمپ شدنش به سرعت پر کنه که ما در زمان استارت زدن صدای چلق چلق سوپاپها و ما بقی قطعات رو نشنویم این روغن مناسب برای خودروی ماست که کارخونه تولید کننده میزان گرانروی و کیفیت روغن و همچینی مدت زمان تعویض اون رو در شرایط آب و هوای مختلف و منطقه ای که خودرو در اون منطقه کار مینکه رو قید میکنه. سعید عزیز توجه به صدای موتور و انتخاب و عوض کردن روغن طبق گفته شما از نظر تجربه کاملا درسته اما از نظر فنی و علمی اصلا کار معقول و درستی نیست خودرو در زمان استارت زدن هیچ گونه صدای غیر از صدای دنه استارت و ساست اتوماتیک که دور موتور رو بین 1.5 تا نزدیکی 2 ار پی ام نگه میداره تا میزان درجه حرارت موتور طبق چیزی که برای کامپوترش تعریف شده برسه و بعد از اون قطع میکنه هیچ گونه صدای غیر عادی از موتور نباید شنیده بشه قطعات داخلی تا زمانی که گرم نشدن ایرادات خودشون رو نشون میدن و همین طور رنگ روغن هر چی شفاف تر و روشن تر باشه بهتره و اگر قهوایی یا سیاه بود برای عوض کردنش باید سربعا اقدام کرد که موتور ماشین بیش تر از این جرم نگیره و همچنین بعضی از روغن موتور ها مثل توتال 5000 7000 9000 و فوکس 10000 20000 و غیره که عدد قید کردن به معنی کیلومتری که باید طی بشه نیست کارخونه سازنده در شرایط مختلف آب و هوایی و منطقه ای قید میکنه که در چه کیلومتری روغن موتور فیلتر روغن و غیره باید عوض بشه و خود راننده با توجه به نوع رانندگی خودش میتونه یک حداقل و حداکثر کیلومتری رو که با ماشینش طی میکنه رو به عنوان زمان تعویض روغن در نظر بگیره مثلا اگر به ماشین فشار میاریم و به طور مداوم تخته گاز میریم اگر کارخونه گفته در کیلومتر 5000 تا با روغن موتور توتال 7000 با گرانروی 40-10 باید روغن عوض شه ما میتونیم 1000 تا 2000 کیلومتر زودتر روغن ماشین رو عوض کنیم تا سلامت موتور ماشین خودمون رو تضمین کنیم.

        2-در ماشینهای جدید روغن رابطه مستقیمی با مصرف سوخت داره و اگر کارخونه سازنده بنز به طور مثال برای مرسدس کلاس c خودش میگه روغن 50-5 استفاده بشه برای اینکه موتور راحت تر و نرم تر کار کنه که نتیجش میشه مصرف سوخت کمتر طبق چیزی که توی کاتالوگ و دفترچه هر ماشینی سیکل مصرف سوختش قید شده نه کمتر نه بیشتر از عدد قید شده.

        و در آخر باید این موضوع رو بگم که تمامیه روغنهای خارجی مثل کاسترول توتال (حتی عربیش) فوکس لیکومولی آترود elf همگی تقلبی هستن و حتی فروشندگان با تجربه و این کارشم که تو کارشون حلال حرام سرشون میشه هم نمیتونن اصل یا تقلبی بودن روغن رو تشخیص بدن و سعید جان تجربه شما در مورد بد کار کردن یا نرم کار کردن موتور اینجا به در میخوره اما در زمان استارت اول نه در زمان گرم بودن موتور بیشتر این روغنها که در اصل روغن سوخته به حساب میان یا تو کیش قشم یا اشتهارد دارن تصفیه میشن و تو بستهای توتال کاسترول فوکس و غیره پر میشن دوستانی که به حرفهای من شک دارن میتونن تشریف ببرن هایپر استار قسمت روغن ماشین و برگه ایی که پشت روغنهای فوکس کاسترول و لیکومولی نوشته رو بخونن که تو قسمت آدرس نوشته شده اشتهارد کیش قشم و غیره و از فروشندش هم بپرسی میگه این آدرس نمایندگی فروشش هست در صورتی که روغن اصل فقط و فقط آدرس کارخونه اصلی رو باید قید کنه البته این تنها راه تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی نیست خیلی راحت میتونن بسته بندی اصل رو پیدا کنند و مابقی ماجرا….. من پشنهادم فقط و فقط روغن موتور بهران هست و الان روغنهای فوق العاده با کیفیت و تو درجه گرانروی 50-20 40-10 30-5 50-5 رو هم زده البته نا گفته نماند اگر روغن موتور اصلی توتال کاسترول فوکس و غیره رو پیدا کنم اونو ترجیح میدم به بهران اما تو شرایط فعلی بهران به نظر من بهترینه. و همه دوستانی که میپرسن این روغن بهتره یا اون روغن دوستان عزیز فقط وفقط به کیفیت روغن که کارخونه گفته مثل: SA.SC.SD.SF.SG.SJ.SL.SM.SN توجه کنید بعد به گرانرویش که گفته مثل:50-20 40-10 30-5 40-5 50-5 30-10 30-15 و غیره توجه کنید نه به مارک یا همون برند روغن که مثلا من میگم توتال خوبه ایرانول روغن افتضاحیه.

         
        28
         
        0
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
        • سیاوش
          سوابق: (7 دیدگاه)
          8 ژوئن 2014

          اینکه مثلا روغن کاسترول تو قشم تولید میشه دلیل بر تقلبی بودنش نیست. یه زمانی اگه یه سایت رسمی کاسترول سر میزدید همون آدرس قشمو به عنوان نماینده رسمیش تو اینران به همراه شماره تلفن قید کرده بود.

           
          5
           
          6
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
          • یاشار
            سوابق: (1 دیدگاه)
            12 ژانویه 2015

            دوست گلم لینک شرکت کاسترول رو میزارم شما نمایندگی ایران رو به ما لطف کن نشون بده ، حتی امارات هم نمایندگی نداره….
            https://www.castrol.com/

             
            1
             
            0
             
             
            تاییدیه
        • خانبایان
          سوابق: (3 دیدگاه)
          3 جولای 2014

          توتال فرانسویه حرف نداره

           
          6
           
          7
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
        • Reza
          سوابق: (1 دیدگاه)
          31 ژانویه 2015

          سلام بر اقاي محمدي عزيز.در مورد تقلبي بودن كاسترول كه شما فرمودين گفتين كه به پشتش مراجعه بشه درسته ؟؟شما فرمودين كه ادرس نمايندگيش رو نوشته در صورتي كه كامل غلط هستش فرمايش شما چون بنده اهل قشم هستم و كاسترول اينجا شركتش هستش كه توليد ميكنه نه نمايندگيش البته ناگفته نماند كه تحت ليسانس انگليس ميباشد پس اينجا ميشه نتيجه گرفت كه تمام مواد افزودني و ساخت روغن از اونجا مياد به قشم و اينجا لندينگ هست و فقط و فقط پلمپ ميكنند و صادر ميشه تو ايران متاسفانه به دليل اينكه روغن خوبي ميباشد و روغنهاي ايراني مصرفش كم شده به همين دليل خيلي از شركتها اين نوع روغن ها رو اسمش بد ميكنند

           
          1
           
          1
           
           
          تاییدیه
          پاسخ
      • Ali_954rr
        سوابق: (3 دیدگاه)
        27 سپتامبر 2014

        پرايد يورو 2 بهران پيشتاز
        پرايد يورو 4 بهران سوپر پيشتاز

         
        2
         
        1
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
    11. س م ج م
      سوابق: (1 دیدگاه)
      2 ژوئن 2014

      سلام من ال90 مدل89 خرید ه ام صاحب قبلی روغن مینرال مصرف میکرده ایا باید نیمه سنتتیک حتما بریزم از روغن فلش استفاده کنم؟ چه مراحلی باید انجام دهم؟ اسیبی به موتور نمی زند؟ لطفا راهنمایی فرمایید

       
      0
       
      1
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • سینا
        سوابق: (2 دیدگاه)
        3 ژوئن 2014

        با سلام به دوست خوبم س م ج م شما احتیاجی نیست از فلش استفاده کنید تو متن بالا هم گفتم فلش فقط و فقط برای از بین بردن جرم موتور به کار میره اون هم نهایتا 2 بار بیشتر نباید استفاده بشه که اگر به فرض موتور خودروی شما جرم هم گرفته باشه میتونید با زود به زود عوض کردن روغن و با قرار دادن ماشین در شرایطی مثل جاده که باید سرعت ثابتی رو نگه داشت مقدار زیادی از جرم موتور رو بدون استفاده از فلش از بین ببرید. و میتونید از روغن دیگه ای هم استفاده کنید اما پیشنهاد من به شما دوست خوبم اینه که معمولا روغن elf با کیفیت API SL, API SM و گرانروی 40-10 رو برای ال 90 استفاده میکنن اما از اونجایی که روغن تقلبی elf توی بازار زیاد هست و ما هم نمیتونیم تشخیص دهیم بهتره از روغن [بهران سوپرپيشتاز ] 40-10 با سطح كيفيت API SL رو استفاده کنید.

        موفق و پیروز باشید

         
        2
         
        2
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
    12. س م ج م
      سوابق: (2 دیدگاه)
      3 ژوئن 2014

      سلام مخصوصا اقا سینا در مجله ایران خودرو خواندم برای تعویض روغن مینرال به نیم سنتتیک باید برای زدودن دوده ایجاد شده از روغن مینرال باید از روغن فلش حتما استفاده کرد وگر نه به مرور کنده میشوند وضرر دارد نفرمودید حتما باید تعویض کنم یا نه راهنمایی بفرمایید

       
      0
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    13. س م ج م
      سوابق: (2 دیدگاه)
      3 ژوئن 2014

      سلام در مجله ایران خودرو (شاید شماره 328) خواندم اگر بخواهید روغن مینرال را به نیمه سنتتیک عوض کنید حتما” باید از فلش استفاده کنید وگرنه دوده جمع شده روی موتور کنده شده و ضرر می رساند. ضمنا” نفرمودید حتما” باید تعویض روغن انجام دهم یا نه
      تشکر

       
      0
       
      1
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    14. حمید
      سوابق: (1 دیدگاه)
      4 ژوئن 2014

      هموطن عزیزم با توجه به وضعیت اقتصادی مردم ومشکلات جهانی و…… بیائید به هم کمک کنیم . به خدا توکل وتوجه داشته باشیم و انچه اطلاعات و تخصص داریم در اختیار یکدیگر قرار دهیم . در مورد روغن موتور انکسی نظر دهد که اطلاعات و تخصص لازم در ان ضمینه را داشته باشد . مباد که بر اثر نظر من ضرر مضاعفی به هموطن دیگری برسد .امید که این عرض بنده قبول افتد و بر حقیر ببخشائید . دلتان شاد و خیالتان همیشه اسوده باد . دست در دست هم دهیم به مهر . خدا نگهدارتان

       
      7
       
      3
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    15. شهرام
      سوابق: (1 دیدگاه)
      4 جولای 2014

      با سلام و با اجاره مدير محترم وب سايت
      بنده امروز يك تجربه خيلي خيلي بد در خصوص تعويض روغن موتور ماشين را داشتم گفتم حتما با شما در ميان بذلرم أصلا هم خداي نكرده قصد توهين به كسي و ضد تبليغ رو ندارم
      بنده به يكي از تعويض روغني هايي كه در محل زندگيم هست رفتم دوستاني كه در شرق تهران سمت ميدان هروي و شمس اباد هستند حتما اين تعويض روغن محسن كه دقيقا از شمال به جنوب استاد احسن بنا بعد از روگذر همت روبوري كوچه طاهر هست رو كه شبانه روزيه ديدن اينها يك ترفند براي تعويض روغن دارند كه اولا بعد از ورود شما به اين مكان دو يا سه نفر از شما استقبال مي كنند و شما را به زور به سمت ميز مدير مغازه مي كشانند مدير اين مجموعه با تعارف چاي و نوشيدني از شما پذيرايي مي كند و كار گران مشغول تعويض روغن و فيلتر و …… مي شوند روغني كه من گفتم براي ٢٠٦ مي ريزم توتال همون ايرانيه و دبه پلاستيكي است رو بريزن ولي كمي شك كردم و گفتم خودم بايد بالاي سر ماشين باشم و ببينم كه چيكار مي كنند اولا مثل شعبده بازها اصلا مجال نميدن تا شما ببيني روغن رو از كجا اوردن و كي ريختن ! من متوجه موارد مشكوكي شدم تمام روغنها از ماركهاي گوناگون را دورشون سلفون كشيده بودند ( همون سلفونهايي كه روي مواد غذايي مي كشن و هممون توي خونه هامون هست ) كارگر رو ديدم روغن رو سرازير كرد توي موتور من اعتراض كردم و گفتم تا در روغن رو باز كردي ريختي تو موتور پلمپ روغن چي شد ايشون گفت كندم يه تيكه از پلمپ رو نشونم داد كه اصلا رنگو رو نداشت به واسطه اي كه من چندينبار به اين مكان مراجعه كرده بودم با خودم گفتم خوب شايد من زيادي حساسم و بي خيال شدم ١١٠ تومن هم بابت اون فيلترا دادم ، حس كنجكاوي من دوباره منو كشوند به دبه روغني كه نيم ليترشو گذاشتم پشت ماشين بله حدسم درست بود روغن فعله بهم داده بود چون اصلا دبه مشخص بود بارها پرشده ، خلاصه كوتاهش كنم كه با پليس بازي از ايشون انكار بلاخره يك قوطي اماراتي كه اونم مطمعن هستم تقلبيه با اينكه پلمپشو ديدم كه باز كرد براي ريخت ، خوب حالا من متوجه شدم كه تقلبه ديگران چي ؟ دزدي اينه ، ما سلامت ماشين مردم بازي مي كنند خواهش مي كنم حتما اگر نزديك هستيد بريد ببينيد باهاتون شرط مي بندم تمام روغن موتوراش پر شدست از اعتماد مردم سواستفاده مي كنند
      اگر كسي شماره اتحاديه ايم منطقه رو داره برام بفرسته يا اگر اشنايي داريد لطفا لطفا و حتما حتما گزارش بديد ظاهرا هم چون وضع مالش خوبه پليسم باهاش كاري نداره و خيلي مظلوم نما مي گه همه پلمپن به خدا ، لطفا اطلاع رساني كنيد
      استاد حسن بنا شمال به جنوب بعد از روگذر همت روبروي خيابان طاهر تعويض روغني شبانه روزي محسن ( تپه شمس اباد ) مراقب سودجوياني كه با خراب كردن ماشين شما روز به روز گردن گلفتر مي شوند باشيد
      ارادتمند شما شهاب

       
      26
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • علی بافقی
        سوابق: (1 دیدگاه)
        11 جولای 2014

        سلام….شهاب جان از پیگیری که انجام دادی متشکر..واقعا دمت گرم…ای کاش همه اینجوری دنبال حقشون میدویدن!!!!
        تا چنین افرادی با دزدی به ظاهر شرافت مندانه!!! گردن کلفت نشن!!!
        خدمت دوستان عزیزم عرض کنم تعویض روغنی ها به راحتی میتونن روغن درجه ۵ یا ۶ رو به جای روغن درجه ۱ و ۲ قالب کنن…هر چند که تعویض روغنی های مرد و حلال خور هم کم نیستند…..در کل دقت کنید بابت چه جنسی پول پرداخت میکنید….

         
        6
         
        0
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
    16. Hamid
      سوابق: (1 دیدگاه)
      18 جولای 2014

      سلام من 2ساله كه پژو 206 تيپ2 مدل 85 دارم و در اين 2سال انواع واقسام روغن موتورهارو توى اين زبون بسته ريختم.
      آخرين روغنى كه ريختم موتوسل ميباشد.
      اما احساس ميكنم روغن خوبى نيست.
      لطفا نام يك برند را به من معرفى كنيد.
      واقعا سردرگمم.
      باسپاس

       
      1
       
      1
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • محمدعلی
        سوابق: (2 دیدگاه)
        20 جولای 2014

        سلام حمید جان به نظر من بهترین روغن برای 206 بهران رانا تمام سنتیک 5W30 است

         
        2
         
        1
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
    17. محمدعلی
      سوابق: (2 دیدگاه)
      20 جولای 2014

      با سلام خدمت دوستان عزیز

      من سمند EF7 دو گانه سوز دارم 69000 تا کار کرده . لطفا راهنمایی کنید بهترین روغن در فصل {تابستان} برای موتور این خودرو چیه؟ آخه میگن روغنها فصلی هستن و روغنی که تو زمستان استفاده میشه نباید تابستان هم از آن روغن استفاده شه !!!

      با تشکر

       
      1
       
      1
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
      • جمال
        سوابق: (1 دیدگاه)
        5 نوامبر 2014

        محمد علی جان
        من خودم 4سال بیشتره سسمند ef7 دارم.بهترین روغن براش روغن توتال40-10 هستش با کیفیت اس ال . بعد اون روغن luxtury 10-40 با کیفیت اس ام بهترین روغن برای ای ماشین هستش. با سپاس

         
        1
         
        0
         
         
        تاییدیه
        پاسخ
    18. مجید
      سوابق: (1 دیدگاه)
      13 سپتامبر 2014

      سلام
      کسی اطلاعاتی در مورد روغن موتور زیگما xigma داره؟ لطفا راهنمایی کنید

       
      1
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    19. مجید. کرمان
      سوابق: (1 دیدگاه)
      23 سپتامبر 2014

      با سلام. دوستان عزیز لطفا زمان تعویض روغن. حتمااااااااااا ظرف خالی شده رو از فروشنده بگیرید و حتما سوراخ و معدوم کنید. که روغن فله توش نریزن و به مشتری بعدی تحویل بدن. با تششششکر

       
      2
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    20. sina nakhaei
      سوابق: (1 دیدگاه)
      27 سپتامبر 2014

      سلام به دوستان من یک پراید مدل 90 دارم از ساعت تحویل ماشین تا الان دارم لیکومولی 20-50 میریزم اتومات 4 فصل اول از همه بگم رئوی 6عزار عوضش میکنم واقعا عالی سرعت 20 صدای متور درجا اصلا در نمیاد متور روان کار میکنه بریزین تا متوجه بشید
      خوب برای اصلی قلابی بودنش براتون بگم
      4لیتری ابی رنگ داره داخل پوشش پرسی هست و یک شیشه شور داخلش هست و یک کارت نوبت دوره ای داخلش هست برچسب پلمپ داره و برچسب هفت رنگ کنارش زده این روغن هم قیمت خوبی داره هم 2050- هم – 1040 هم داره بگیرید تا متوجه کارکردش بشید واقعا متور سالم نگه میداره من بدی ندیدم حتی دیدم دوستان من روغن ها دیگه میریزن ماشین شون اب کم میکنه و مشکلات دیگه ولی این روغن عالی حتی پژو داشتم اینو میریختم 6سال تو پژو ریختم عالی بود
      فقط امتحان کنید زمان تعویض هم خالی کردن ببینید چه رنگی هست و هنوز خاصیتش از دست نداده
      ممنون از دوستان

       
      1
       
      1
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    21. محمود
      سوابق: (1 دیدگاه)
      2 نوامبر 2014

      من در زمان تعویض روغن اشتباها به جای 4.5 لیتر 5لیتر روغن ریختم آیا این کار موتور ماشین رو از بین میبره آیا احتیاجی هست 0.5لیتر از روغنش کم کنم در ضمن من رو موتور ماشینم حساسیت بالایی دارم و چند روزی این موضوع فکرم مشغول کرده ممنون میشم راهنماییم کنید؟(موتور ماشین سمند lx)

       
      1
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    22. محمد
      سوابق: (1 دیدگاه)
      5 نوامبر 2014

      با سلامو احترام
      اگر ظرفیت موتور 3.5لیتر باشد ولی 2لیتر کم داشته باشد،با وجود 1.5لیتر روغن به موتور ضربه وارد نشده؟؟خواهشمند است راهنمایی کنید
      حداقل روغن چه میزان باید باشد یرای تیبا؟؟؟؟؟؟

       
      5
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    23. علی
      سوابق: (1 دیدگاه)
      18 نوامبر 2014

      با سلام
      آقا اولکا نانو بریزید حرف نداره یه بار امتحان کنید خودتون متوجه میشید

       
      2
       
      1
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    24. مجتبی
      سوابق: (1 دیدگاه)
      19 نوامبر 2014

      سلام
      من 206 تیپ 5 مدل 84 دارم.هوا که سرد میشه موتور ماشینم سه کار میکنه بعد از مدتی خوب میشه.مشکلش چیه؟

       
      2
       
      0
       
       
      تاییدیه
      پاسخ
    25. پاتريك
      سوابق: (1 دیدگاه)
      21 نوامبر 2014

      بهترين روغن موتور از نظر من توتال هستش من هميشه ماشين خارجي داشتم و اكثرا تويوتا سوار ميشم و با تجربه چندين ساله اي كه دارم از نظر من بهترين روغن موتور توتال هستش.

     

    منبع:

    پدال

    مطالب مرتبط
  • مطالبی که شما از آن ها خوشتان خواهد آمد...
  • مدل روکش دنده ماشین و تزئینات داخل خودرو ۲۰۱۸
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    عکس ها و گفتگو با نویسنده رمان راز سایه شیدا قوام پوری
    عکس و قیمت و اپشن های بوگاتی شیرون (Chiron)
    چگونه ماشین را دستی بشوریم؟اموزش شستشوی ماشین در منزل
    چگونگی طراحی ماشین مبتدی و ساده اموزش طراحی بدنه ماشین
    چگونگی چک و بررسی ماشین دست دوم از نظر سلامت و کارایی
    چگونه ماشین خود را بشوییم و برق بندازیم؟
    قیمت و عکس رنو ساندرو استپ وی
    قیمت پورشه و مازراتی در بازار ایران
    سن متوسط خودروها هم‌اکنون در انگلستان 7.8 سال است
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    سی عکس ماشین زیبا و اسپورت مک لارن 570GT 2017
    بیست عکس از کانسپت ب ام و 2002 در سال 2016
    عکس و مشخصات بیوک کاسکادا ST مدل 2017 (Buick Cascada)
    عکس و مشخصات بوگاتی شیرون مدل 2017 (Bugatti Chiron)
    عکس و مشخصات استون مارتین ونکویش زاگاتو قرمز و زیبا
    ماشینی که زمان سبز شدن چراغ قرمز را به راننده اطلاع می دهد
    بهترین‌ خودروهای سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به انتخاب تخته گاز
    نشانه‌های پایان عمر باتری ماشین و زمان تعویض
    عکس پژو 208 و شباهت به 206-نوه 206 در ایران
    گالری تصاویر و عکس آئودی S5 کوپه 2017 قرمز رنگ
    گالری تصاویر و عکس وانت هوندا ریج لاین 2017
    تصاویر کادیلاک XT5 مدل2017 و قیمت کادیلاک شاسی بلند
    گالری تصاویر مازراتی کواتروپورته 2017 رنگ سفید و سورمه ای
    بیست عکس مرسدس بنز AMG GT R 2017 رودستر بسیار زیبا سبز رنگ
    گالری تصاویر بیرون وداخل شورولت کامارو اسپرت و زیبا 2016
    ایا خودرو سازان خصوصی مونتاژکار هستند؟
    تصاویر فورد اکسپلورر شاسی بلند
    تصویر لوکس ترین و گرانترین ماشین شاسی بلند در جهان
    عکس داخل و بیرون استون مارتین زاگاتو
    عکس ماشین بهنوش طباطبایی و همسرش مهدی پاکدل
    تصویر ماشین سوپر اسپرت 2018 تویوتا رنگ قرمز
    عکس وانتی که بیشترین بار 14 تن را جابجا می کند
    عکس گران ترین شاسی بلند جهان
    شماره تلفن و سایت و هزینه اشتراک امداد خودرو ایران
    گارانتی دوساله ایران خودرو شامل چه مواردی می شود؟چهل هزار کیلومتر
    تغییرات ظاهری ممنوع در خودروها
    بررسی ده خودروی برقی برتر در جهان+عکس
    بهترین خودروهای زیر 40 میلیون تومان برای سفر
    نظرات
  • در قمست نظرات مشکلات و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در جریان بگزارید.
  • این نظر توسط مسعود در تاریخ 6 سال پیش و 10:36 دقیقه ارسال شده است

    سلام می خواستم بدونم برای موتور هندا۱۲۵ccچه روغنی بریزم بهران سوپرپیشتاز یا رانا.چقدر کار میکنن.ممنون می شم بگید
    درضمن موتورم ۴زمانه وکاربراتیه

    این نظر توسط Rouhollah در تاریخ 6 سال پیش و 0:15 دقیقه ارسال شده است

    سلام
    برای مزدا 3 اتاق قدیم چه روغنی بهتره؟
    Lux tury خوبه؟

    این نظر توسط علی در تاریخ 6 سال پیش و 22:37 دقیقه ارسال شده است

    روغن موتور فقط و فقط ایرانول.بریز با خیال راحت....

    این نظر توسط رامین در تاریخ 6 سال پیش و 2:13 دقیقه ارسال شده است

    سلام دوستان عزیز!
    در موتور ماشینم مکانیک روغن کاسترول اضافه تر ریخته رهنمایی کنید چه کنم؟ ازنظرشما قبلا متشکرم.

    این نظر توسط علی در تاریخ 6 سال پیش و 23:51 دقیقه ارسال شده است

    با سلام خدمت همه دوستان
    تا اونجایی که پرسیدم میگن برا پراید یورو 4 یاید روغن sl 10 40 تو ماشین بریزین.
    نظر شما چیه؟

    این نظر توسط علیمحمد در تاریخ 6 سال پیش و 12:29 دقیقه ارسال شده است

    سلام دوستان، یه پراید 131 اس ای یورو چهار درآوردم، میخوام اولین روغن رو براش استفاده کنم، لطفا راهنمایی بکنین کدوم روغن براش مناسبه؟ ممنون میشم راهنمایی بکنین


    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
    کد امنیتی
    رفرش
    کد امنیتی
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    آخرین مطالب
  • آخرین مطالبی که به تازگی در سایت منتشر شده اند...
  • در جاده چالوس و هراز چگونه رانندگی کنیم؟
    مدل روکش دنده ماشین و تزئینات داخل خودرو ۲۰۱۸
    قیمت و نرخ تمام جریمه های رانندگی داخل و خارج شهر در سال 96-95
    قیمت خودرو در سال 95- قیمت همه خودرو های داخلی و وارداتی در بازار ایران در سال 95چقدر بود ؟
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    عکس ها و گفتگو با نویسنده رمان راز سایه شیدا قوام پوری
    عکس و قیمت و اپشن های بوگاتی شیرون (Chiron)
    بررسی تخصصی موتور مشهور TU5موتور تی یو 5 در محصولات ایران خودرو
    قیمت و عکس های خودروی جدید B30
    عکس و مشخصات ولوو s60 مدل 2018
    چگونه ماشین را دستی بشوریم؟اموزش شستشوی ماشین در منزل
    چگونگی طراحی ماشین مبتدی و ساده اموزش طراحی بدنه ماشین
    چگونگی چک و بررسی ماشین دست دوم از نظر سلامت و کارایی
    چگونه وسایل فایبر گلاس شکسته را تعمیر کنیم؟
    اموزش ساخت یک موتور ابتدایی و ساده با سیم و باتری واهنربا
    نکات مهم قبل از ازمون گواهینامه تجربیات امتحان عملی رانندگی ازمایش
    اموزش رانندگی در شهر برای راننده تازه کار رانندگی برای شخصی که تازه گواهی نامه گرفته
    جدول نمرات منفی برای تخلفات رانندگان پر خطر و میزان جریمه
    برای تمدید گواهینامه رانندگی چه مدارکی نیاز است؟
    فواید بستن کمربند ایمنی چیست نبستن کمربند ایمنی چه خطراتی دارد؟
    ترمز ای بی اس abs چیست و چگونه کار می کند؟
    چگونه استرس را در رانندگی از بین ببریم چگونه راننده با اخلاقی باشیم
    چگونه ماشین خود را بشوییم و برق بندازیم؟
    با سی میلیون تومان چه خودروی صفری می توان خرید؟
    قیمت و عکس رنو ساندرو استپ وی
    قیمت پورشه و مازراتی در بازار ایران
    سن متوسط خودروها هم‌اکنون در انگلستان 7.8 سال است
    تندر 90 کیفیت بهتری دارد یا 206
    شرایط و مقدار وام خودرو بانک سینا
    سوء استفاده از کارت بازرگانی
    معایب و مشکلات اصلی خودروهای ایرانی و چینی
    قیمت رهن کامل اپارتمان نوساز در تهران
    احتمال زلزله های بعدی در تهران و دو شهر مهم دنیا بالاتر است
    فروش متری ٢ میلیون تومانی املاک شهرداری تهران
    شماره تلفن اعتراض به درصد حق کمیسیون بیشتر املاک
    انتقال دانش فنی تولید قطعات خودروهای جدید خارجی و فرانسوی
    نیازی به ثبت نقل و انتقالات خودرو در دفترخانه وجود ندارد کار دفترخانه ها غیر قانونی
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    قیمت اپارتمان نوساز و قدیمی در منطقه تهران نو
    قیمت خودروهای داخلی در بازار