روغن موتور چیست؟
روغن موتور از ترکیب روغن پایه نفتی به اضافه ادتیوها بدست می آید. وظایف مهم روغن موتور عبارتست از:
روانکاری(کاهش دهنده اصطکاک بین قطعات)، کاهش سایش قطعات موتور، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات، آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون، خنک نمودن قطعات داخلی موتور، کارکرد بهینه قطعات،متحرک موتور در دماهای مختلف و محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و ضربه گیری.

motor oil
طبیعی است با توجه به ترکیب گفته شده در خصوص ساختارروغن موتور، کیفیت آن را وابسته به افزودنیهای آن بدانیم و هم اینکه دقت کنیم تشخیص کیفیت مواد افزودنی با دیدن، استنشاق و لمس کردن امکانپذیر نمی باشد. باید به این نکته توجه کنیم روغن موتور در مدت زمان مشخصی از کارکرد خودرو باید تعویض گردد، زیرا مواد افزودنی خواص خود را طی عملکرد از دست می دهند.
نقش مواد افزودنی اصلی به موتور:
1) مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی. به جریان روغن موتور کمک می کند.
2) مواد ضد اکسیداسیون از اکسیداسیون روغن و درنهایت تشکیل لجن جلوگیری می نماید.
3) مواد صابونی(پاک کنند) برای پاکیزه نگهداشتن موتور استفاده می شود، چون آلودگیهای مختلف را در حالت معلق نگه می دارد و مانع از نشستن آنها بر روی قطعات موتور میشود
4) مواد ضد خوردگی
5) مواد ضد زنگ
6) مواد ضد کف کردن روغن
7) مواد کاهش دهنده اصطکاک
استانداردهای API برای موتورهای بنزینی | ||
---|---|---|
دسته | وضعیت | سرویس |
SL | جاری | برای همه موتورهای خودرو در حال حاضر مورد استفاده است. معرفی شده در 2001. روغن SL برای ارائه عملکرد بهتر در دمای بالا طراحی شده و روغن کمتری مصرف می شود. |
SJ | جاری | برای موتورهای سال های 2001 و قدیمی تر |
SH | منسوخ | برای موتورهای سال های 1996 و قدیمی تر |
SG | منسوخ | برای موتورهای سال های 1993 و قدیمی تر |
SF | منسوخ | برای موتورهای سال های 1988 و قدیمی تر |
SE | منسوخ | برای موتورهای سال های 1979 و قدیمی تر |
SD | منسوخ | برای موتورهای 1971 و قدیمی تر |
SC | منسوخ | برای موتورهای 1967 و قدیمی تر |
SB | منسوخ | برای موتورهای بزرگتر است. فقط در زمانی که به طور خاص توسط سازنده توصیه شود. |
SA | منسوخ | برای موتورهای قدیمی تر. فقط در زمانی که به طور خاص توسط سازنده توصیه شود. |
طبقه بندی روغن موتور :
2) از نظر غلظت
طبقه بندیهای گوناگونی دردنیا متداول است که اغلب تولید کنندگان بر اساس استاندارد یکی از موسسات API , USMSCCMC , محصولات خود را معرفی میکنند. و متداولترین آن طبقه بندی انجمن نفت آمریکاست.
الف) طبقه بندی انجمن نفت آمریکا (API: American petroleum institute)
حرف اول، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی) و حرف دوم، نشان دهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود. به این مفهوم که حرف A پایینترین سطح کارایی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت. مانند SG , SJ , SLSM , ,… سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزودنیهای بیشتر در روغن بوده و در تست آزمایشگاهی و عملکردی، شرایط حادتری را تحمل می کنند. افزودنیهای مختلف، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حراری و فشار زیاد موتور بهینه می کنند.
ب) طبقه بندی بر اساس ارتش آمریکا و انگلیس USMS ; United state military یا MIL-L ; Military lubricant و به معنای روغن روان کننده از نظر طبقه بندی نظامی است. (از بالا به پایین افزایش کیفیت)
MIL-L-2104A
MIL-L-2104B
MIL-L-2104C
MIL-L-2104D و…
MIL-L-212-60C
MIL-L-45199B
MIL-L-46115
MIL-L-46152A
MIL-L-46152B و…
ج) طبقه بندی سازندگان اتومبیل کشورهای بازار مشترک اروپا که مخفف آن به فرانسه (CCMC) نامیده می شود.
CCMC G1
CCMC G2
CCMC G3 و…
البته طبقه بندیهای دیگری نیز وجود دارد که عمومیت ندارند؛ مانند طبقه بندی شرکت فلکس واگن (VW) یا شرکت مان (man).
1) پیکان(1600-اردی) SE
2) پژو SG 405
3) پژو SJ 206
4) ماکسیما SJ
5) نیسان پاترولSE
6) رنو 5 (سپند)SE
7) پی کی SF , SG
8 ) پرایدSF ,SG
9) زانتیا SJ
10) رنو 21 SG
11) مزدا SE 1600
12) تویوتا کارینا SC ,SD,SE
13) فولکس(گلف – پاسات)SE
14) اپل(کورسا-استرا)SG
15) دوو(سیلو – ماتیز)SJ
16) بنز(SG(1998 0 1985
17) بنز(1998 به بعد) SJ
*نکته: برای تعویض روغن صرفا به دفترچه راهنمای اتومبیل خود مراجعه و به نکات اشاره شده توجه نمایید. روغنهای توصیه شده توسط شرکتهای سازنده خودرو دارای خواص لازم بوده و نباید افزودنیهای متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود. زیرا موجب اختلال در عملکرد و خواصی که در روغن وجود دارد می شوند.
1) از روغن فله به هیچ وجه استفاده نکنیم
2) گرانروی ان را مد نظر داشته باشیم (کتابچه اتومبیل)
3) کیفیت مناسب خودرو انتخاب کنیم (کتابچه اتومبیل)
4) نکته بسیار مهم: همیشه از یک نوع روغن موتور و یک شرکت معتبر استفاده شود چون فرمول شمیایی مواد افزودنی شرکتها متفاوت است و چون در تخلیه روغن کهنه از کاتر مقداری از آن داخل موتور باقی می ماند اگر نوع روغن تغییر کند تاثیر نامطلوبی بر روغن (از نظر انجام وظایف) خواهد داشت. ولی اگر بنا به هر دلیلی خواستیم مارک و نوع روغن را عوض کنیم:
پس از تخلیه روغن قبلی همراه با تعویض فیلتر روغن با استفاده از فشار باد از ناحیه درب قالپاق موجب می شویم تا آخرین ذرات روغن در مجاری نیز به سمت کاتر هدایت شود ؛ پس از بستن پیچ کارتر روغن جدید را داخل موتور می ریزیم و پس از مدتی (حداکثر 2-1 روز یا مسافتی کمتر از 100 کیلومتر) روغن را تخلیه کرده و فیلتر روغن را عوض می کنیم و مجددا موتور را از روغن جدید پر می کنیم و در تعویضً های عادی صرفا از همان روغن استفاده می کنیم.
در حالی که موتور گرم است پس از خاموش کردن موتور قبل از آنکه روغن فرصت ته نشین شدن داشته باشد پیچ تخلیه روغن را باز می کنیم تا روغن کهنه تخلیه شود.اجازه دهید اخرین قطرات روغن(بعد از چند ساعت) از کارتر چکه کند که در تعویض روغنیها این مدت به چند دقیقه تقلیل یافته که در این خصوص باید بدانیم آنچه در دقایق اول از کارتر خارج می شود روغن مستعمل همراه مقداری آب است ولی آنچه مهم است خروج قطعات تراشیده شده از قطعات و دیگر مواد زاید است که قطره قطره و پس از زمان یاد شده از کارتر بیرون می آید.
شاید به دفعات شنیده و یا خوانده باشید که روغن موتور را در 10000 ، 5000 کیلومتر و یا بیشتر، باید تعویض نمود. دلیل ذکر این اعداد برای کارکرد روغن چیست و چرا برای روغنهای مختلف متفاوت است. روغن از زمان شروع بکار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی قرار گرفته و روغن پایه آن آلوده شده و از کیفیت آن کاسته می شود وهمچنین مواد افزودنی استاندارد آن نظیر مواد افزودنی پاک کننده نیز، مصرف می شوند. در این حالت خاصیت روانکاری، پاک کننده و جذب ذرات معلق و ناخالصیها، کاهش می یابد.
این تصور که سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن وعدم کیفیت آن می باشد، صحیح نمی باشد. و دقیقا برعکس، اگر در دستگاه یا موتور خودرو روغن پس از مدتی تغییر رنگ ندهند و اصطلاحا سیاه نشود، می باید در اسرع وقت آن را تعویض نمود زیرا، سیاه شدن شدن روغن به علت خاصیت پاک کنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصی روغن موتور می باشد. در غیر این صورت، ذرات ناخالصی و دوده بر روی قطعات متحرک موتور رسوب کرده و باعث جلوگیری از انتقال حرارت، ساییدگی زودرس قطعات، روغن سوزی، کاهش راندمان و توان موتور می شود.
1. شرایط کاری موتور، مانند رانندگی با سرعت بالا، رانندگی با بار بیش از حد استاندارد در جاده هایی با شیب زیاد، در جا کارکردن زیا موتور در ترافیک های سنگین، رانندگی با سرعت بالا در هوای سرد قبل از گرم شدن روغن موتور، خاموش روشن نمودن موتور به دفعات زیاد در هوای سرد و رانندگی در جادههای خاکی و گرد و غبار به مدت طولانی
2. کیفیت احتراق موتور (تنظیم به موقع موتور و رفع ایرادات برقی و سوخت رسانی)
3. کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی
4. کیفیت فیلترهای هوا و روغن و تعویض به موقع آنها
سربی که برای بهسوزی به بنزین اضافه می شد، پس از ورود به روغن موتور باعث اکسیده شدن سریعتر روغن و افت کیفیت روغن می گردید که خوشبختانه در حال حاضر حذف شده است. بنزین با اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص و اضافه نمودن دوده به روغن می شود که این موضوع نیز با کاهش خاصیت روانکاری روغن می شود. استفاده از بنزینهای سوپر متناسب با تکنولوژی موتور، این مشکل را تا حدودی بر طرف می کند.
با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتورها، شرایط کارکرد موتور از لحاظ افزایش دور، نسبت تراکم بالا، دمای احتراق بیشتر، فشار زیادتر به یاتاقانهای ثابت و متحرک بیشتر شده است. لذا در این راستا سازندگان روغن موتور را براین داشته است تا روغنهایی متناسب با تکنولوژی موتورها یا زمان تعویض بیشتر تولید نمایند. امروزه با توجه به استانداردهای زیست محیطی، تبخیر و کاهش سطح روغن موتور محدود شده است و سرریز روغن به منظور تامین کسری روغن موتور کاهش یافته است.
از آنجا که در بازار انواع روغنها با درجات و کیفیتهای مختلف موجود میباشد، پیشنهاد میشود با رجوع به دستورالعمل کارخانه سازنده خودرو، نسبت به استفاده از روغن توصیه شده و تعویض به موقع آن با توجه به نکات بیان شده، اقدام نمایید.
برای انتخاب یک روغن موتور خوب، عوامل و پارامترهای مختلفی باید مدنظر قرار گیرد. یک روغن موتور مرغوب، دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخشهای مختلف و قطعات متحرک موتور را ً داراست. ضمنا روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود؛ باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش باشد.
الف: روغنهای تک درجهای MonoGrade (روغنی است که توانایی کار کردن در دمای بالا یا پایین را دارد).
ب: روغنهای چند درجهای یا چهار فصل Multi Grade(این روغنها که به چهار فصل معروف میباشند، توانایی کارکرد در دمای بالا و پایین را توامان دارا هستند و به عنوان مثال به این صورت نمایش داده میشوند که 20w نشاندهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین میباشد و 50 ویسکوزیته در دمای بالا است. به عبارت دیگر روغن 20w50 میتواند برای دمای 100c- تا بالاتر از 40c مورد استفاده قرار گیرد و برای خودروهایی که بین شهرستانهای سردسیر و گرمسیر تردد می کنند، مناسب است)
امروزه استفاده از روغنهای تک درجهای مانند 30 یا 40، در موتورها توصیه نمیشود و روغنهای چند درجههای (چهار فصل)، کاربرد بیشتری دارند. اطلاعات ضروری روغن موتور بر اساس اصطلاحات ذیل قابل درک میباشد از اینرو جهت آشنایی بهتر، باید با این مشخصات آشنایی داشته باشیم:
گرانروی یا Viscosity:
مقاومت یک سیال در برابر جاری شدن را گویند. شاخص گرانروی یا Viscosity Indexکه به طور مختصر به صورت VI بیان میشود و نشان دهنده تغییرات گرانروی نسبت به دماست و به صورت بیان میشود شاخص گرانروی بدون بعد است و بالابودن شاخص گرانروی یک مزیت برای روغن به حساب میآید زیرا هرچه شاخص گرانروی یک روغن بالاتر باشد تغییرات ویسکوزیته آن نسبت به دما کمتر خواهد بود. برای این منظور از مواد بهبود دهنده شاخص گرانروی یا -Viscosity index improver که بهطور خلاصه به صورت VIIبیان میشود استفاده می گردد.
نقطه اشتعال Flash Point:
کمترین درجه حرارتی که در آن دما روغن به حدی بخار شود که مخلوط آن با هوا در اثر آتش زدن یک لحظه آتش بگیرد و خاموش شود نشان دهنده نقطه اشتعال روغن است. هرچه نقطه اشتعال روغن بالاتر باشد بهتر است.
نقطه احتراق:
کمترین درجه حرارتی که در آن روغن به حدی بخار شود که مخلوط آن با هوا در اثر آتش زدن آتش گرفته و احتراق ادامه پیدا کند نشان دهنده نقطه احتراق روغن است. هرچه نقطه احتراق روغن بالاتر باشد بهتر است.
نقطه ریزش یا pour point:
کمترین دمایی که در آن دما روغن میتواند جاری باشد نشان دهنده نقطه ریزش روغن میباشد که به صورت PP بیان میگردد. هرچه نقطه ریزش روغن پایینتر باشد بهتر است. برای این منظور از مواد پایین آورنده نقطه ریزش یا -Pour point depressant استفاده می شود (PPD)
نقطه ابری شدن یا Cloudy point:
دمایی که در آن دما روغن به دلیل تشکیل میکروکریستالها کدر میشود. علت تشکیل میکرو کریستالها پارافین یا واکسی است که در روغن پایه وجود دارد. به عبارت دیگر نقطه ابری شدن معیاری از کیفیت روغن پایه میباشد. از طرف دیگر واکسها یا پارافین موجود در روغن پایه باعث بالارفتن نقطه ریزش pour point میشود.
نقطه آنیلین:
کمترین دمایی که در آن دما مخلوطی از حجمهای مساوی روغن و وانیلین محلول شفاف تولید کنید.
چگالی یا دانسیته Density:
جرم یک سانتیمتر مکعب از روغن را دانسیته یا چگالی روغن گویند.حدود معیارهای پذیرش یک روغن موتور مرغوب برای مشخصات اعلام شده بالابر اساس استانداردهای ملی و بین المللی مشخص میشود.
سلام دوستان
همون جور که اشاره شدبیشتر مارک های بازار تقلبی هستن بخصوص توتال و کاسترول. روغن موتوراز لحاظ کیفیت درجه های مختلفی دارند برای خودرو های بنزینی
API-SA.SC.SD.SF.SG.SJ.SL.SM.SN
از چپ به راست کیفیت بهتر میشه وهر خودرویی کیفیت خاص خودشو داره مثلا پیکان روغن باکیفیت SDوSC باکارکرد3000کیلومتر-پراید SF SG باکارکرد8000و10000کیلومتر(تو تهران کمتر از 6000)-پژو405 وسمند معمولی کیفیت SJ باکارکرد15000کیلومتر (تو تهران کمتر از 10000)-L90وپژو206 کیفیت SL باکارکرد20000کیلومتر(تو تهران کمتر از 13000)-وماشینایی با طراحی 2004 به بالا از کیفیت SM به بالا باید استفاده کنن این کیفیتها توسط کار خونه تولیدکننده خودرو ها توصیه شده وهیچ وقت نباید از کیفیت پایینتر استفاده بشه.
هر وقت میخاید بدونید روغن خوب بوده یانه درپوش روغن روی موتور ماشینتون رو باز کنید وباکشیدن انگشت روی جداره اهنی ببینید که روغن جرم ولجن جا گزاشته یا نه اگه کم بود خوب که هیچ ولی اگه زیادبود دیگه واسه دفعه بعد
ازیه برند دیگه خرید کنید
من خودم واسه پراید روغن شرکتی سایپا ساخت سپاهان بودش فکر کنم ریختم اما ازبس محوطه ی موتو رو گند کشید که سریع عوضش کردم و رفتم روغن آترود خریدم که نتنها موتورو کثیف نکرد تازه گندایی که روغن سپاهان جا گزاشته بود رو هم پاک کرد!
روغن اترود رو به همه پیشنهاد میکنم اما دقت کنید که نوع اصلیش رنگ روغن سبز فسفری هستش و بویی شبیه به بوی یونجه تازه میده!همین باعث شده نوع تقلبیش کم باشه!
در مورد مقالهی بالا باید یگم روغن های تصفیه شده توسط کارخانه از نوع بهترین روغن های بازار هستن واز روغن های معمولی کیفیت بالاتری دارن
این موضوع ثابت شده هست وکلی تحقیق علمی انجام شده چون(جدا کردن روغن ناب از روغن سوخته ای که نصف نفت خام هم نا خالصی نداره عملی تر هست)
احیانا شما مدیرعامل شرکت آترود نیستید؟!
ببخشید کی گفته روغن توتال تقلبیه؟؟؟؟
من 8 سال هست که توتال استفاده میکنم بهترینه
توتال وارداتیه.
بعضی از محصولاتش در امارات تولید میشه و بعضی از محصولات مستقیم از فرانسه وارد میشه.
سطح کیفی روغن موتور با استاندارد های متفاوتی بیان می شود که این استاندارد ها عبارتند از: استاندارد آمریکایی انیستیتو نفت آمریکا API، استاندارد اروپایی ACEA ، استاندارد ژاپنی JASO و استاندارد روسی AAE, GOST. در اینجا استاندارد روغن موتور مربوط به API آورده شده است:
API: انیستیتو نفت آمریکا برای طبقه بندی و جداسازی روغن ها بر حسب کیفیت و فناوری ساخت آن ها اقدام به کد گذاری خاصی نموده است. این کد ها شامل دو حرف می باشند؛ حرف اول معرف بنزینی یا دیزلی بودن روغن موتور است. حرف C نشان دهنده ی این است که روغن برای استفاده در خودروهای دیزلی است و حرف S نشان دهنده ی این است که روغن موتور برای خودروهای بنزینی طراحی شده است. حرف دوم نمایانگر کیفیت و فناوری ساخت روغن می باشد که بر حسب حروف الفبای انگلیسی، از حرف A شروع شده و تا کنون در مورد خودروهای بنزینی تا حرف N و در مورد خودروهای دیزلی تا حرف J ارتقا یافته است. برای خودروهای دیزلی بعد از حرف مذکور، در مواردی اعداد 2 یا 4 نیز دیده می شود که نشان دهنده ی این است که روغن برای موتورهای 2 یا 4 زمانه طراحی شده است.
همواره نوع ارتقا یافته ی روغن، خواص روغن های قبلی را نیز دارد؛ یعنی می توان از آن روغن برای خودروهایی که در دفترچه راهنمایشان انواع قدیمی تر روغن پیشنهاد شده است، استفاده نمود. اما عکس این موضوع صحیح نیست؛ یعنی استفاده از روغن موتور قدیمی تر (با کد پایین تر) برای موتوری که روغنی با کد جدید برای آن پیشنهاد شده است، بسیار مضر می باشد. در حال حاضر اکثر روغن ها قابلیت تامین نیازهای هر دو نوع موتور بنزینی و دیزلی را دارند که برای این روغن ها استاندارد به صورت دو کدی نوشته می شود، برای مثال API CD/SH.
در جدول زیرکدهای API برای خودروهای بنزینی بر اساس سال ساخت خودرو، آورده شده است.
سطح کیفیت
وضعیت
توضیحات
SA
از رده خارج
روغن پایه، گاهی مواد ضد کف و کاهنده ی نقطه ریزش دارد. برای هیچیک از موتورهای امروزی قابل استفاده نیست.
SB
از رده خارج
مقدار کمی مواد ضد اکسید شدن و ضد ساییدگی دارد. برای موتورهای مدل سال 1930 تا 1963 مناسب بوده است.
SC
از رده خارج
مواد افزودنی ضد خوردگی، ضد ساییدگی و مقداری مواد افزودنی پاک کننده در آن وجود دارد. برای خودرو های بنزینی مدل 1964 تا 1967 مناسب است.
SD
از رده خارج
مانند روغن SC است با این تفاوت که مواد افزودنی بیشتری دارد. مناسب برای موتور های مدل 1968 تا 1971 است.
SE
از رده خارج
مانند روغن SC و SD است ولی سطح بالاتری دارد. برای موتورهای مدل 1972 تا 1979 مناسب است.
SF
از رده خارج
مانند روغن SE است ولی خاصیت ضدساییدگی و ضد اکسید شوندگی بیشتری دارد. برای موتورهای مدل 1980 تا 1988 مناسب است.
SG
از رده خارج
دارای مواد افزودنی روغن SF است و برای خودروهای بنزینی مدل 1933 تا 1989 مناسب است.
SH
از رده خارج
دارای مواد افزودنی روغن SG با مقدار بیشتر است و موارد مربوط به ایمنی محیط زیست نیز در آن لحاظ شده است. برای مدل های 1994 تا 1996 مناسب است.
SJ
رایج
دارای سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی ممتاز است و برای موتورهای مدل 1997 تا 2001 مناسب است.
SL
رایج
بالاترین سطح کیفی روغن موتور بنزینی در استاندارد API و مناسب برای خودروهای ساخته شده از نیمه دوم سال 2002 است.
SM
رایج
برای مدل های اواخر سال 2004.
SN
رایج
قابل استفاده در تمام موتور خودروهایی که از سال 2010,2011 طراحی شده است این روغن موتور با مقاومت بهتر در برابر اکسیداسیون، پوشش دهی بیشتر و محافظت در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات و افزایش کارایی روغن موتور در دمای پائین بهبود یافته است. گرید های سبک این روغن موتور صرفه جویی قابل ملاحظه ی در مصرف سوخت فراهم می آورد. برخی روغنهای SN دارای استاندارد ILSAC از نظر کیفیت حفظ انرژی هستند.
در جدول زیرکدهای API برای خودروهای دیزلی بر اساس سال ساخت خودرو، آورده شده است.
سطح کیفیت
وضعیت
توضیحات
CA
از رده خارج
شامل مواد پاک کننده و ضد خوردگی می باشد. برای موتور های دیزلی سبک مدل سال های 1940 تا 1950 مناسب است.
CB
از رده خارج
برای متور های دیزلی سبک مدل 1949 تا 1960 که سوخت حاوی گوگرد بیشتری به کار می بردند، مناسب است.
CC
از رده خارج
شامل مواد افزودنی پاک کننده و ضد خوردگی بوده و برای موتورهای دیزلی سبک مدل سال های 1961 به بعد مناسب است.
CD
از رده خارج
شامل مواد افزودنی ضد خوردگی، ضد سایش، پاک کننده است و برای موتورهای دیزلی سوپر شارژ و با سوخت محتوی گوگرد زیاد، مناسب است و در سال 1955 معرفی شد.
CD-II
از رده خارج
برای موتور های دو زمانه در سال 1987 طراحی شده است.
CE
از رده خارج
روغن موتور مناسب برای موتور های دیزلی سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ مدل 1980 تا 1987 است که به جای روغن های CC و CD نیز می تواند به کار رود.
CF
از رده خارج
روغن موتور تک درجه ای مناسب برای موتور های دیزلی سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ است که در سال 1984 معرفی شده است و می تواند جایگزین روغن CD شود.
CF-2
از رده خارج
روغن موتور مناسب برای موتورهای موتور های دیزل دو زمانه است که در سال 1994 معرفی شده است که می تواند جایگزین CD-II باشد.
CF-4
از رده خارج
روغن موتور چند درجه ای مناسب برای موتورهای دیزل سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ مدل 1990 است.
CG-4
از رده خارج
مانند روغن CF-4 است ولی برای مدل سال 1995 و برای مصرف با سوخت هایی که کمتر از 5/0 درصد گوگرد دارند.
CH-4
رایج
برای موتور های دیزلی سنگین سوپر شارژ و توربو شارژ مدل 1998 مناسب است.
CI-4
رایج
روغن مخصوص موتور های دیزلی سبک، متوسط و سنگین با ویژگی کاهش اکسید های نیتروژن تا 50% با استفاده از گازهای خروجی خنک شده از اگزوز به عنوان جایگزین اکسیژن. این روغن به منظور مقابله با اسید های حاصل از NOX ، دارای قابلیت ذخیره بالاتری است.
CJ-4
رایج
معرفی شده در سال 2006 برای موتور های سرعت بالای چهار زمانه. این روغن موتور طراحی شده تا استانداردهای تولید آلایندگی مدل سال 2007 در اتوبان را دارا باشد. روغن های API CJ-4 از حد معیار های عملکردCl-4 PLUS, Cl-4, CH-4,CG-4 و CF-4 فراتر رفته و می توانند به طور موثری موتور های نیازمند سرویس این نوع API را روغن کاری نمایند.
سلام عزیزان
اگر برند روغن مصرفی موتور را عوض میکنیم حتما” باییدقبل از استفاده باید موتور خودرو شستشو شود چون ترکیبات شیمیایی هر برند روغن با هم متفاوت است باید به تابستانه بودن وزمستانه بودن و همچنین بنزینی وگازوییلی روعن موتور باید دقت کرد و گرانروی و استانداردو….
گرانروی ینی چی؟
همون Viscosity، ویسکوزیتیه
يکي از ويژگي هاي فيزيکي هر ماده که به ميزان اصطکاک مولکولهاي آن(بهنگام لغزيدن بر روي يکديگر) بستگي دارد
سلام.چنتا سوال دارم….1-فرق روغن مخصوص CNGبا معمولی 20-50 چیه 2-آیا از لحاظ کیفیت 10-40 بهتر از 20-50 یا30-5بهتر از 10-40 3-بهترین روغن تولید داخل قیمت مناسب برای موتور پژو کدومه؟
متأسفانه من روغن آترد خیلی قبول داشتم و برای ماشینم استفاده میکردم اما بعد از چند سال فهمیدم جرم از خودش باقی گذاشته ؛ لطفأ در مورد روغن کاسترول 10w40 اطلاعاتی بدید که آیا برای MVM 110 مناسب هست یا خیر ؟ با تشکر از همه دوستان . موفق باشید
با سلام خدمت دوست عزیز . من به خاطر اینکه روی کارکرد سالم موتور خیلی حساس هستم , همیشه از روی حالت کارکرد و صدای موتور متوجه میشم که چه موقع باید روغن عوض بشه نه بر اساس کیلومتر! اکثر روغنهارو هم با ماشینهای مختلفی که داشتم تست کردم و الان مدت خیلی زیادیه که فقط کاسترول توی موتور میریزم . زمستان 10w40 و بهار و تابستان هم 20w50 . اگه روغنی که میریزی اصلی باشه متوجه میشی که که چقدر صدای موتور نرمتر میشه . یعنی اینکه اصطحکاک بین قطعات کمتره
لطفا” بفرمایید برای سوزوکی ویتارا چه نوع روغنی (ایرانی)مناسبتر است من در تابستان سوپر پیشتاز 50-20و در زمستان ایرانول 40-10استفاده میکنم .
به نظر من بهترین روغن موتور برای پژو و پراید بهران سوپر پیشتاز است من همیشه همین روغن را میریزم و خیلی هم راضیم و سر 5000 تا عوض میکنم البته این روغن 10000 تا است ولی بهتر سر 5000 تا عوض شود
دوست عزیز روغن بهران سوپر پیشتاز مخصوص 206 میباشد.
هر خودرویی دارای استاندارد روغن مخصوص به خود می باشد. با مراجعه به دفترچه سازنده یا درب موتور خودرو می توان روغن مخصوص آن خودرو را بدست آورد.
مثلا در روغن های تولیدی شرکت بهران:
برای پراید بهران تکتاز
برای پژو و سمند بهران پیشتاز
برای 206 بهران سوپر پیشتاز مناسب می باشد.
پرايد يورو 4 موتورش تغيير كرده و بايد حتما روغني با كيفيت SL مثل بهران سوپر پيشتاز استفاده كنيد.
بهران تكتاز كه ديگه رفته برا خودش، دقيقا مثل آب ميمونه، سمتش نريد بهتره.
بهران پيشتازو براي پرايد قديمي يورو 2 و 405 و سمند بسيار مناسب ميدونم.
سلام دوستان من پارس دوگانه کارخانه ای دارم و اینبار روغن لیکومولی ریختم .
تمامی دوستان در مورد همه روغن ها نظر دادن بغیر از لیکومولی.
روغن خوبیه؟
باور کنید اتومبیلهای مختلف ایرانی رو امتحان کردم وبهترین وگرانترین روغنها رواستفاده کردم اما الان به این نتیجه رسیدم پولمو دور ریختم و روغن در ماشین زاقارت ایرانی هیچ فرقی باهم ندارند
باسلام بهترين روغن براي پرايد جه روغني است
سلام به همه دوستان عزیز
در جواب دوست خوبم حسن محمدی از کرمان باید بگم شستشوی موتور یا به اصطلاح فلش کردن موتور زمانی باید انجام بشه که جرم موتور بیش از اندازه باشه و به سادگی پاک نشه و از بین نره و معمولا 1 الی 2 بار موتور هر ماشینی رو نباید بیشتر فلش یا همون شستشو کرد به خاطر اینکه مواد شیمیایی که توی محلولهای فلش یا همون شستشوی موتور هست دوام قطعات داخلی موتور رو پایین میاره و یه جواری استفاده بیش از اندازه از این محلولها باعث خورندگی قطعات داخلی موتور میشه که نتیجه مشخصه سوختن موتور و هزینه گزاف تعمییر اساسی موتور و همچنین اعداد ذکر شده روی هر جعبه یا بسته بندی روغن به این صورت که عدد اول از سمت چپ نشان دهنده مقاومت روغن در درجه حرارت پایین یا min و عدد دوم نشان دهنده مقاومت روغن در درجه حرارت بالا یا max به طور مثال روغن w_20-50 عدد اول یعنی 20 این روغن موتور از درجه حرارت 20 تا 0 درجه سانتی گراد میتواند در موتور به وظیفه اصلی خودش یعنی خنک کردن قطعات و روانکاری و محافظت از قطعات داخل موتور که اصطلاحا به آن گرانروی موتور هم گفته میشه رو به خوبی انجام بده و خاصیت گرانروی خودش رو از دست نمیده هر چه این اعداد مقدارش بیشتر باشه یعنی روغن سفت تره و برای استفاده در مناطقی که درجه حرارت بالایی دارند مناسب تره و در فصل گرم سال این روغن برای ماشین مناسب تره که اصطلاحا بهش روغن تابستانی هم گفته میشه اما در جواب دوستم خوبم بنده خداباید بگم این اعداد هیچ ربطی به کیفیت روغن نداره و فقط نشان دهنده درجه گرانروی و شلی یا سفتیه روغنه و کیفیت روغن رو همون طوری که arash عزیز گفت به صورت API-SA.SC.SD.SF.SG.SJ.SL.SM.SN روی بسته بندی مینویسن حسن محمدی عزیز از کرمان موضوع تابستانی یا زمستانی بودن روغن بیشتر مربوط به ماشینهای کاربراتوری میشه و ماشینهای انژکتوری از سال 2000 به بعد که پژو 206 و غیره رو شامل میشه تا 2014 باید روغنی رو که کارخانه سازنده اعلام کرده برای همه درجه حرارت ها استفاده بشه نه اینکه توی زمستون روغن شل یا به اصطلاح زمستونی استفاده کرد و توی تابستان بر عکس به طور مثال پژو 206 تیپ 2 و 3 توی دفترچه اعلام شده روغن 40-10 با کیفیت API-sl و نیمه شیمیایی یا به اصطلاح semi syntactic باید استفاده بشه به 2 دلیل :
1-بیش ترین فشار به موتور در زمان استارت زدنه که موتور ماشین سرد یا اولین استارت که بعد از گذشتن 10 الی 12 ساعت در زمانی که قطعات موتور کاملا سرد شده باشه اتفاق میفته برای اینکه روغن بتونه خلاصیهای موتور رو با پمپ شدنش به سرعت پر کنه که ما در زمان استارت زدن صدای چلق چلق سوپاپها و ما بقی قطعات رو نشنویم این روغن مناسب برای خودروی ماست که کارخونه تولید کننده میزان گرانروی و کیفیت روغن و همچینی مدت زمان تعویض اون رو در شرایط آب و هوای مختلف و منطقه ای که خودرو در اون منطقه کار مینکه رو قید میکنه. سعید عزیز توجه به صدای موتور و انتخاب و عوض کردن روغن طبق گفته شما از نظر تجربه کاملا درسته اما از نظر فنی و علمی اصلا کار معقول و درستی نیست خودرو در زمان استارت زدن هیچ گونه صدای غیر از صدای دنه استارت و ساست اتوماتیک که دور موتور رو بین 1.5 تا نزدیکی 2 ار پی ام نگه میداره تا میزان درجه حرارت موتور طبق چیزی که برای کامپوترش تعریف شده برسه و بعد از اون قطع میکنه هیچ گونه صدای غیر عادی از موتور نباید شنیده بشه قطعات داخلی تا زمانی که گرم نشدن ایرادات خودشون رو نشون میدن و همین طور رنگ روغن هر چی شفاف تر و روشن تر باشه بهتره و اگر قهوایی یا سیاه بود برای عوض کردنش باید سربعا اقدام کرد که موتور ماشین بیش تر از این جرم نگیره و همچنین بعضی از روغن موتور ها مثل توتال 5000 7000 9000 و فوکس 10000 20000 و غیره که عدد قید کردن به معنی کیلومتری که باید طی بشه نیست کارخونه سازنده در شرایط مختلف آب و هوایی و منطقه ای قید میکنه که در چه کیلومتری روغن موتور فیلتر روغن و غیره باید عوض بشه و خود راننده با توجه به نوع رانندگی خودش میتونه یک حداقل و حداکثر کیلومتری رو که با ماشینش طی میکنه رو به عنوان زمان تعویض روغن در نظر بگیره مثلا اگر به ماشین فشار میاریم و به طور مداوم تخته گاز میریم اگر کارخونه گفته در کیلومتر 5000 تا با روغن موتور توتال 7000 با گرانروی 40-10 باید روغن عوض شه ما میتونیم 1000 تا 2000 کیلومتر زودتر روغن ماشین رو عوض کنیم تا سلامت موتور ماشین خودمون رو تضمین کنیم.
2-در ماشینهای جدید روغن رابطه مستقیمی با مصرف سوخت داره و اگر کارخونه سازنده بنز به طور مثال برای مرسدس کلاس c خودش میگه روغن 50-5 استفاده بشه برای اینکه موتور راحت تر و نرم تر کار کنه که نتیجش میشه مصرف سوخت کمتر طبق چیزی که توی کاتالوگ و دفترچه هر ماشینی سیکل مصرف سوختش قید شده نه کمتر نه بیشتر از عدد قید شده.
و در آخر باید این موضوع رو بگم که تمامیه روغنهای خارجی مثل کاسترول توتال (حتی عربیش) فوکس لیکومولی آترود elf همگی تقلبی هستن و حتی فروشندگان با تجربه و این کارشم که تو کارشون حلال حرام سرشون میشه هم نمیتونن اصل یا تقلبی بودن روغن رو تشخیص بدن و سعید جان تجربه شما در مورد بد کار کردن یا نرم کار کردن موتور اینجا به در میخوره اما در زمان استارت اول نه در زمان گرم بودن موتور بیشتر این روغنها که در اصل روغن سوخته به حساب میان یا تو کیش قشم یا اشتهارد دارن تصفیه میشن و تو بستهای توتال کاسترول فوکس و غیره پر میشن دوستانی که به حرفهای من شک دارن میتونن تشریف ببرن هایپر استار قسمت روغن ماشین و برگه ایی که پشت روغنهای فوکس کاسترول و لیکومولی نوشته رو بخونن که تو قسمت آدرس نوشته شده اشتهارد کیش قشم و غیره و از فروشندش هم بپرسی میگه این آدرس نمایندگی فروشش هست در صورتی که روغن اصل فقط و فقط آدرس کارخونه اصلی رو باید قید کنه البته این تنها راه تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی نیست خیلی راحت میتونن بسته بندی اصل رو پیدا کنند و مابقی ماجرا….. من پشنهادم فقط و فقط روغن موتور بهران هست و الان روغنهای فوق العاده با کیفیت و تو درجه گرانروی 50-20 40-10 30-5 50-5 رو هم زده البته نا گفته نماند اگر روغن موتور اصلی توتال کاسترول فوکس و غیره رو پیدا کنم اونو ترجیح میدم به بهران اما تو شرایط فعلی بهران به نظر من بهترینه. و همه دوستانی که میپرسن این روغن بهتره یا اون روغن دوستان عزیز فقط وفقط به کیفیت روغن که کارخونه گفته مثل: SA.SC.SD.SF.SG.SJ.SL.SM.SN توجه کنید بعد به گرانرویش که گفته مثل:50-20 40-10 30-5 40-5 50-5 30-10 30-15 و غیره توجه کنید نه به مارک یا همون برند روغن که مثلا من میگم توتال خوبه ایرانول روغن افتضاحیه.
اینکه مثلا روغن کاسترول تو قشم تولید میشه دلیل بر تقلبی بودنش نیست. یه زمانی اگه یه سایت رسمی کاسترول سر میزدید همون آدرس قشمو به عنوان نماینده رسمیش تو اینران به همراه شماره تلفن قید کرده بود.
دوست گلم لینک شرکت کاسترول رو میزارم شما نمایندگی ایران رو به ما لطف کن نشون بده ، حتی امارات هم نمایندگی نداره….
https://www.castrol.com/
توتال فرانسویه حرف نداره
سلام بر اقاي محمدي عزيز.در مورد تقلبي بودن كاسترول كه شما فرمودين گفتين كه به پشتش مراجعه بشه درسته ؟؟شما فرمودين كه ادرس نمايندگيش رو نوشته در صورتي كه كامل غلط هستش فرمايش شما چون بنده اهل قشم هستم و كاسترول اينجا شركتش هستش كه توليد ميكنه نه نمايندگيش البته ناگفته نماند كه تحت ليسانس انگليس ميباشد پس اينجا ميشه نتيجه گرفت كه تمام مواد افزودني و ساخت روغن از اونجا مياد به قشم و اينجا لندينگ هست و فقط و فقط پلمپ ميكنند و صادر ميشه تو ايران متاسفانه به دليل اينكه روغن خوبي ميباشد و روغنهاي ايراني مصرفش كم شده به همين دليل خيلي از شركتها اين نوع روغن ها رو اسمش بد ميكنند
پرايد يورو 2 بهران پيشتاز
پرايد يورو 4 بهران سوپر پيشتاز
سلام من ال90 مدل89 خرید ه ام صاحب قبلی روغن مینرال مصرف میکرده ایا باید نیمه سنتتیک حتما بریزم از روغن فلش استفاده کنم؟ چه مراحلی باید انجام دهم؟ اسیبی به موتور نمی زند؟ لطفا راهنمایی فرمایید
با سلام به دوست خوبم س م ج م شما احتیاجی نیست از فلش استفاده کنید تو متن بالا هم گفتم فلش فقط و فقط برای از بین بردن جرم موتور به کار میره اون هم نهایتا 2 بار بیشتر نباید استفاده بشه که اگر به فرض موتور خودروی شما جرم هم گرفته باشه میتونید با زود به زود عوض کردن روغن و با قرار دادن ماشین در شرایطی مثل جاده که باید سرعت ثابتی رو نگه داشت مقدار زیادی از جرم موتور رو بدون استفاده از فلش از بین ببرید. و میتونید از روغن دیگه ای هم استفاده کنید اما پیشنهاد من به شما دوست خوبم اینه که معمولا روغن elf با کیفیت API SL, API SM و گرانروی 40-10 رو برای ال 90 استفاده میکنن اما از اونجایی که روغن تقلبی elf توی بازار زیاد هست و ما هم نمیتونیم تشخیص دهیم بهتره از روغن [بهران سوپرپيشتاز ] 40-10 با سطح كيفيت API SL رو استفاده کنید.
موفق و پیروز باشید
سلام مخصوصا اقا سینا در مجله ایران خودرو خواندم برای تعویض روغن مینرال به نیم سنتتیک باید برای زدودن دوده ایجاد شده از روغن مینرال باید از روغن فلش حتما استفاده کرد وگر نه به مرور کنده میشوند وضرر دارد نفرمودید حتما باید تعویض کنم یا نه راهنمایی بفرمایید
سلام در مجله ایران خودرو (شاید شماره 328) خواندم اگر بخواهید روغن مینرال را به نیمه سنتتیک عوض کنید حتما” باید از فلش استفاده کنید وگرنه دوده جمع شده روی موتور کنده شده و ضرر می رساند. ضمنا” نفرمودید حتما” باید تعویض روغن انجام دهم یا نه
تشکر
هموطن عزیزم با توجه به وضعیت اقتصادی مردم ومشکلات جهانی و…… بیائید به هم کمک کنیم . به خدا توکل وتوجه داشته باشیم و انچه اطلاعات و تخصص داریم در اختیار یکدیگر قرار دهیم . در مورد روغن موتور انکسی نظر دهد که اطلاعات و تخصص لازم در ان ضمینه را داشته باشد . مباد که بر اثر نظر من ضرر مضاعفی به هموطن دیگری برسد .امید که این عرض بنده قبول افتد و بر حقیر ببخشائید . دلتان شاد و خیالتان همیشه اسوده باد . دست در دست هم دهیم به مهر . خدا نگهدارتان
با سلام و با اجاره مدير محترم وب سايت
بنده امروز يك تجربه خيلي خيلي بد در خصوص تعويض روغن موتور ماشين را داشتم گفتم حتما با شما در ميان بذلرم أصلا هم خداي نكرده قصد توهين به كسي و ضد تبليغ رو ندارم
بنده به يكي از تعويض روغني هايي كه در محل زندگيم هست رفتم دوستاني كه در شرق تهران سمت ميدان هروي و شمس اباد هستند حتما اين تعويض روغن محسن كه دقيقا از شمال به جنوب استاد احسن بنا بعد از روگذر همت روبوري كوچه طاهر هست رو كه شبانه روزيه ديدن اينها يك ترفند براي تعويض روغن دارند كه اولا بعد از ورود شما به اين مكان دو يا سه نفر از شما استقبال مي كنند و شما را به زور به سمت ميز مدير مغازه مي كشانند مدير اين مجموعه با تعارف چاي و نوشيدني از شما پذيرايي مي كند و كار گران مشغول تعويض روغن و فيلتر و …… مي شوند روغني كه من گفتم براي ٢٠٦ مي ريزم توتال همون ايرانيه و دبه پلاستيكي است رو بريزن ولي كمي شك كردم و گفتم خودم بايد بالاي سر ماشين باشم و ببينم كه چيكار مي كنند اولا مثل شعبده بازها اصلا مجال نميدن تا شما ببيني روغن رو از كجا اوردن و كي ريختن ! من متوجه موارد مشكوكي شدم تمام روغنها از ماركهاي گوناگون را دورشون سلفون كشيده بودند ( همون سلفونهايي كه روي مواد غذايي مي كشن و هممون توي خونه هامون هست ) كارگر رو ديدم روغن رو سرازير كرد توي موتور من اعتراض كردم و گفتم تا در روغن رو باز كردي ريختي تو موتور پلمپ روغن چي شد ايشون گفت كندم يه تيكه از پلمپ رو نشونم داد كه اصلا رنگو رو نداشت به واسطه اي كه من چندينبار به اين مكان مراجعه كرده بودم با خودم گفتم خوب شايد من زيادي حساسم و بي خيال شدم ١١٠ تومن هم بابت اون فيلترا دادم ، حس كنجكاوي من دوباره منو كشوند به دبه روغني كه نيم ليترشو گذاشتم پشت ماشين بله حدسم درست بود روغن فعله بهم داده بود چون اصلا دبه مشخص بود بارها پرشده ، خلاصه كوتاهش كنم كه با پليس بازي از ايشون انكار بلاخره يك قوطي اماراتي كه اونم مطمعن هستم تقلبيه با اينكه پلمپشو ديدم كه باز كرد براي ريخت ، خوب حالا من متوجه شدم كه تقلبه ديگران چي ؟ دزدي اينه ، ما سلامت ماشين مردم بازي مي كنند خواهش مي كنم حتما اگر نزديك هستيد بريد ببينيد باهاتون شرط مي بندم تمام روغن موتوراش پر شدست از اعتماد مردم سواستفاده مي كنند
اگر كسي شماره اتحاديه ايم منطقه رو داره برام بفرسته يا اگر اشنايي داريد لطفا لطفا و حتما حتما گزارش بديد ظاهرا هم چون وضع مالش خوبه پليسم باهاش كاري نداره و خيلي مظلوم نما مي گه همه پلمپن به خدا ، لطفا اطلاع رساني كنيد
استاد حسن بنا شمال به جنوب بعد از روگذر همت روبروي خيابان طاهر تعويض روغني شبانه روزي محسن ( تپه شمس اباد ) مراقب سودجوياني كه با خراب كردن ماشين شما روز به روز گردن گلفتر مي شوند باشيد
ارادتمند شما شهاب
سلام….شهاب جان از پیگیری که انجام دادی متشکر..واقعا دمت گرم…ای کاش همه اینجوری دنبال حقشون میدویدن!!!!
تا چنین افرادی با دزدی به ظاهر شرافت مندانه!!! گردن کلفت نشن!!!
خدمت دوستان عزیزم عرض کنم تعویض روغنی ها به راحتی میتونن روغن درجه ۵ یا ۶ رو به جای روغن درجه ۱ و ۲ قالب کنن…هر چند که تعویض روغنی های مرد و حلال خور هم کم نیستند…..در کل دقت کنید بابت چه جنسی پول پرداخت میکنید….
سلام من 2ساله كه پژو 206 تيپ2 مدل 85 دارم و در اين 2سال انواع واقسام روغن موتورهارو توى اين زبون بسته ريختم.
آخرين روغنى كه ريختم موتوسل ميباشد.
اما احساس ميكنم روغن خوبى نيست.
لطفا نام يك برند را به من معرفى كنيد.
واقعا سردرگمم.
باسپاس
سلام حمید جان به نظر من بهترین روغن برای 206 بهران رانا تمام سنتیک 5W30 است
با سلام خدمت دوستان عزیز
من سمند EF7 دو گانه سوز دارم 69000 تا کار کرده . لطفا راهنمایی کنید بهترین روغن در فصل {تابستان} برای موتور این خودرو چیه؟ آخه میگن روغنها فصلی هستن و روغنی که تو زمستان استفاده میشه نباید تابستان هم از آن روغن استفاده شه !!!
با تشکر
محمد علی جان
من خودم 4سال بیشتره سسمند ef7 دارم.بهترین روغن براش روغن توتال40-10 هستش با کیفیت اس ال . بعد اون روغن luxtury 10-40 با کیفیت اس ام بهترین روغن برای ای ماشین هستش. با سپاس
سلام
کسی اطلاعاتی در مورد روغن موتور زیگما xigma داره؟ لطفا راهنمایی کنید
با سلام. دوستان عزیز لطفا زمان تعویض روغن. حتمااااااااااا ظرف خالی شده رو از فروشنده بگیرید و حتما سوراخ و معدوم کنید. که روغن فله توش نریزن و به مشتری بعدی تحویل بدن. با تششششکر
سلام به دوستان من یک پراید مدل 90 دارم از ساعت تحویل ماشین تا الان دارم لیکومولی 20-50 میریزم اتومات 4 فصل اول از همه بگم رئوی 6عزار عوضش میکنم واقعا عالی سرعت 20 صدای متور درجا اصلا در نمیاد متور روان کار میکنه بریزین تا متوجه بشید
خوب برای اصلی قلابی بودنش براتون بگم
4لیتری ابی رنگ داره داخل پوشش پرسی هست و یک شیشه شور داخلش هست و یک کارت نوبت دوره ای داخلش هست برچسب پلمپ داره و برچسب هفت رنگ کنارش زده این روغن هم قیمت خوبی داره هم 2050- هم – 1040 هم داره بگیرید تا متوجه کارکردش بشید واقعا متور سالم نگه میداره من بدی ندیدم حتی دیدم دوستان من روغن ها دیگه میریزن ماشین شون اب کم میکنه و مشکلات دیگه ولی این روغن عالی حتی پژو داشتم اینو میریختم 6سال تو پژو ریختم عالی بود
فقط امتحان کنید زمان تعویض هم خالی کردن ببینید چه رنگی هست و هنوز خاصیتش از دست نداده
ممنون از دوستان
من در زمان تعویض روغن اشتباها به جای 4.5 لیتر 5لیتر روغن ریختم آیا این کار موتور ماشین رو از بین میبره آیا احتیاجی هست 0.5لیتر از روغنش کم کنم در ضمن من رو موتور ماشینم حساسیت بالایی دارم و چند روزی این موضوع فکرم مشغول کرده ممنون میشم راهنماییم کنید؟(موتور ماشین سمند lx)
با سلامو احترام
اگر ظرفیت موتور 3.5لیتر باشد ولی 2لیتر کم داشته باشد،با وجود 1.5لیتر روغن به موتور ضربه وارد نشده؟؟خواهشمند است راهنمایی کنید
حداقل روغن چه میزان باید باشد یرای تیبا؟؟؟؟؟؟
با سلام
آقا اولکا نانو بریزید حرف نداره یه بار امتحان کنید خودتون متوجه میشید
سلام
من 206 تیپ 5 مدل 84 دارم.هوا که سرد میشه موتور ماشینم سه کار میکنه بعد از مدتی خوب میشه.مشکلش چیه؟
بهترين روغن موتور از نظر من توتال هستش من هميشه ماشين خارجي داشتم و اكثرا تويوتا سوار ميشم و با تجربه چندين ساله اي كه دارم از نظر من بهترين روغن موتور توتال هستش.