پنجشنبه 29 مهر 1400
مطالب پیشنهادی
تبلیغات
جای تبلیغات شما
پنل کاربری
قیمت روز خودرو
تصاویر و مشخصات ماشین های خارجی وارداتی
تصاویر و مشخصات انواع ولوو
اموزش رانندگی
مراکز خودرو
اموزش رایگان تعمیرات خودرو
اتاق آرزو
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
خبرنامه
خبرنامه
با عضویت در خبرنـــــــــامه می توانید آخرین مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید .

دیگرامکانات
هایپرتمپ دات آی آر
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی
اموزش کنترل گاز ترمز کلاج و فرمان در تعلیم رانندگی
  • تعداد بازدید : 17008
  • اموزش کنترل گاز ترمز کلاج و فرمان در تعلیم رانندگی

    کنترل گاز ترمز کلاج و فرمان:



                                                                                                                       
    1-گاز:
    پدال گاز در قسمت سمت راست پایین روی کف ماشین قرار دارد و بوسیله پای راست کنترل میشود و طریقه ی قرار گرفتن پا روی آن بدین ترتیب است که پاشنه پا بین پدال ترمز و گاز قرار میگیرد و پنجه ی پا روی پدال گاز قرار میگیرد و با فشار دادن به پایین اتومبیل گاز میخورد و باید توجه داشت میزان فشاری که به پدال میدهیم. بوسیله عقربه روی صفحه ی مدرج دور موتور نشان داده میشود و وقتی قصد تعویض دنده نداریم نباید دور موتور از 2 بالاتر رود و برای تعویض دنده ی از 2 به بالا اول حتما باید گاز دهید تا اتومبیل دور بگیرد بعد دنده را زیاد کنید در ضمن نباید به دور موتور نگاه کنید چون اینکار
    بصورت عادت درآمده و خطرناک میباشد بلکه باید گوشهایتان با صدای موتور آشنا شده و متوجه میزان گاز بشوید.

    دور موتور:
    اگر هر عددی را که روی درجه ی دور موتور میبینیم که در اتومبیلهای قدیمی از 0-1-2-3-......-9-10 میباشد و بالای آن نوشته ضربدر 1000 و در اتومبیلهای جدید از 0-10-20-30...90-100 میباشد و در بالای آن نوشته ضربدر 100 ضرب کنیم تعداد دورهای میل لنگ در دقیقه در داخل موتور بدست میاید و معمولا دور موتور اتومبیلها بین 800 تا 1200تنظیم میباشدکه بستگی به تنظیم موتور داردو دور موتور نرمال 1000 می باشد.

    2-ترمز:

    پدال ترمز بین پدال گاز و کلاج قرار دارد و توسط پای راست کنترل میشود و نحوه ی قرار گرفتن پا روی آن مثل پدال گاز میباشد که استفاده از ترمز به سه روش  میباشد.

    الف-ترمز تند(شدید):ترمزی است بسیار خطرناک که باعث تصادف میشود که حتی الامکان از آن نباید استفاده کرد و هر کس در جاهای پر تردد از آن استفاده کرده باعث برخورد چند اتومبیل شده و در شرایط اضطراری که مثلا جان یک انسان در میان باشد از آن استفاده میکنند توصیه میکنم همیشه میدان دید خود را افزایش داده و با رعایت فاصله ی ایمن و سرعت مطمئنه مجبور به استفاده از ترمز تند نشوید.

    ب- ترمزآهسته:
    بهترین نوع ترمز میباشد و همیشه از قبل جایی که میخواهید توقف کنید را در نظر میگیرید و بصورت میلیمتری ترمز را فشار میدهید و اتومبیل را نگه میدارید و اگر نیاز شد میتوانید فشار را به آرامی بیشتر کنید تا زودتر اتومبیل را متوقف کنید و معمولا در سرعت زیر 15 کیلومتر ابتدا کلاج را بگیرید بعد ترمز را فشار بدهید و انجام اینکار دو علت دارد.

    اولا- هیچوقت اتومبیل ما خاموش نمیشود.
    ثانیا- با تمرکز بیشتر و بهتری میتوانید ترمز را آهسته بگیرید.
    ولی در سرعتهای بالاتر از 15 کیلومتر حتما اول باید با ترمز سرعت را به زیر 15 کیلومتر برسانید بعد کلاج را تا ته گرفته و با فرمان اتومبیل را تنظیم نموده و بعد ایست کامل کنید و دنده را خلاص نمایید.

    ج -نیش ترمز:
    معمولا برای کاهش و کم کردن سرعت میباشد و در مواقعیکه قصد ایست کامل ندارید از آن استفاده میکنید مثل عبور از سرعت گیر و غیره و مثل ترمز آهسته در سرعت پایین ابتدا کلاج و بعد ترمز میزنید ولی در سرعت بالا ابتدا با ترمز سرعت را کم کنید بعد ترمز بگیرید.


    قانون ایست:
    هرگاه خواسته باشید ایست کنید پس از اینکه اتومبیل را متوقف کردید ابتدا دنده را خلاص نمایید بعد پا را از روی کلاج بردارید ولی ترمز را رها نکنید و اگر توقف شما بیشتر از 20 ثانیه طول بکشد باید ترمزدستی را بکشید چون برای سیستم و بوستر ترمز ضرر دارد در صورتیکه توقف شما از 3 ثانیه کمتر باشد نیازی نیست دنده را خلاص کنید فقط باید از دنده یک بودن اتومبیل مطمئن شوید بعد حرکت کنید و اگر از سه ثانیه بیشتر شد اول دنده را خلاص کنید بعد پا را از روی کلاج بردارید دقت کنید بعد از اینکه دنده را خلاص کردید پا را حتما از روی کلاج بردارید چون برای بلبرینگ کلاج وخورشیدی دیسک ضرر دارد و اگر خلاص نکردید و پا را از روی کلاج بردارید اتومبیل رو به جلو پرت شده و خاموش میشود و احتمال برخورد وجود دارد.


    3-کلاج:
    پدال کلاج در سمت چپ پدال ترمز قرار دارد و  فقط با پای چپ کنترل میشود بهتر است پاشنه پای چپ را روی کف اتومبیل گذاشته و پنجه ی پا روی پدال قرار دهید.
    وظیفه ی کلاج سه چیز میباشد.                                                                              
    الف- وصل کردن و برقراری انتقال نیرو از موتور به گیربکس و از گیربکس به چرخها که دنده جلو باشد به جلو و دنده عقب به سمت عقب حرکت میکند.
    ب- خلاص کردن یا قطع کردن ارتباط بین موتور و گیربکس و چرخها
     ج- تعویض دنده
     

    حال به شرح آنها می پردازیم:
     
                                                             

    الف- وصل کردن وبرقراری انتقال نیرو:

    وقثی گاز میدهید اتومبیل در حال تولید نیرو میباشد و این نیرو روی دور موتور مشاهده میشود بطور مثال اگر دور موتور روی عدد 2000 باشد یعنی میل لنگ 2000 دور در دقیقه میچرخد و وقتی اتومبیل را درون دنده قرار دهید و بخواهید کلاج را بالا بیاورید این نیروی تولید شده توسط گاز و موتور را بوسیله ی گیربکس به چرخها منتقل میکنید اگر این انتقال بصورت ناگهانی وسریع انجام شود باعث ایجاد شوک به چرخها شده و موجب پرت شدن اتومبیل میشود پس باید کلاج را به آرامی بالا بیاورید تا عمل اتصال دیسک و صفحه کلاج به آرامی انجام شود در این صورت حرکت شما در کمال آرامش و نرمی خواهد بود.                                                                            

    ب- خلاص کردن دنده:

    وقتی کلاج را تا انتها بگیرید ارتباط بین چرخ و موتور قطع میشود یعنی دیسک و صفحه کلاج از همدیگر جدا شده و دنده بصورت موقت خلاص شده و باید دنده را خلاص کنید تا بتوانید پا را از روی کلاج بردارید.                                     


    ج-تعویض دنده:

    موقعیکه کلاج را تا انتها فشار دهید دریچه ی همه ی دنده ها باز شده شما میتوانید دسته دنده را درون هر دنده ای قرار دهید.                      


    6- فرمان:
    بهترین حالت قرار گرفتن دست در نیمکره ی بالای فرمان میباشد و فاصله دو دست نباید از یک وجب کمتر باشد و حداقل فاصله ی بین دو دست ساعت 10 و 10 دقیقه و حداکثر ساعت 9 و 15 دقیقه میباشد و به چند علت بهترین حالت قرار گرفتن دو دست بر روی فرمان جهت کنترل فرمان هنگام حرکت در مسیر مستقیم به صورت ساعت 9 و 15 دقیقه میباشد و دست نباید روی فرمان جابجا شود و بهتر است ثابت باشد و به فرمان نگاه نکنید.                                                                  
    الف- پس از یک رانندگی طولانی دستها و بازوها کمتر خسته میشود.
    ب- بعد از گذشت چند ماه یا سال از رانندگی استیل بدن ما به هم نمی خورد.
    ج- در سرعتهای بالا باعث بر هم خوردن تعادل اتومبیل و عدم کنترل فرمان نمیشود.

    پس بنابر این بهترین حالت چرخاندن فرمان در گردشها دورها و سرپیچهای خطرناک در اتومبیلهای سواری بصورت ضربدری (دست روی دست) و از قسمت بیرونی فرمان و در اتومبیلهای سنگین  بدلیل بزرگ بودن قربیلک فرمان فقط از حالت ساعت 9 و 15 دقیقه و هنگام چرخاندن فرمان بدلیل بزرگ بودن قربیلک فرمان را از قسمت داخلی گرفته و بچرخانید و هیچگاه از قسمت پایین فرمان جهت کنترل و هدایت اتومبیل استفاده نکنید.
    http://www.amoozeshnima.blogfa.com/post/7/

    مطالب مرتبط
  • مطالبی که شما از آن ها خوشتان خواهد آمد...
  • در جاده چالوس و هراز چگونه رانندگی کنیم؟
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    نکات مهم قبل از ازمون گواهینامه تجربیات امتحان عملی رانندگی ازمایش
    اموزش رانندگی در شهر برای راننده تازه کار رانندگی برای شخصی که تازه گواهی نامه گرفته
    برای تمدید گواهینامه رانندگی چه مدارکی نیاز است؟
    فواید بستن کمربند ایمنی چیست نبستن کمربند ایمنی چه خطراتی دارد؟
    ترمز ای بی اس abs چیست و چگونه کار می کند؟
    چگونه استرس را در رانندگی از بین ببریم چگونه راننده با اخلاقی باشیم
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    چگونگی رانندگی با چراغ بنزین روشن و انتهای بنزین باک
    نشانه‌های پایان عمر باتری ماشین و زمان تعویض
    اشتباهات رانندگی که باعث خراب شدن خودرو و استهلاک بیشتر می شود
    اموزش تعویض لامپ چراغ جلو و مه شکن در ماشین
    اموزش سوخت گیری ماشین در پمپ گازی و پمپ بنزین
    روش جلوگیری و پاک کردن بخار و مه از شیشه ماشین با سیب زمینی
    تفاوت و مزایا و معایب باد نیتروژن با باد معمولی برای لاستیک خودرو
    محل های ممنوع پارک خودرو کدام است؟
    چگونه ارامش خود را در ازمون عملی شهر رانندگی حفظ کنیم؟
    انواع صندلی کودکان برای استفاده در خودرو
    چگونه از خودرو بهتر نگهداری کنیم؟
    چه کار کنیم تا با رانندگی زیاد خسته نشویم؟
    نکات مهم رانندگی در شرایط و جاده بارانی
    چه کار کنیم تا یک راننده خیلی ماهر بشویم؟
    چگونه در ماشین قفل شده را باز کنیم؟
    نکات خرید یک رینگ خوب
    روش برق انداختن و شستن رینگ ماشین با عکس و توضیحات
    راه روش و طریقه شستشوی اتومبیل با اب کم نکات شستشوی ماشین با سطل و شلنگ
    روغن موتور را با توجه به اب و هوا انتخاب کنید
    اموزش به دست اوردن تاریخ تولید واقعی تایر ماشین
    هنگام جوش اوردن ماشین چه کار کنیم تا خنک شود با اب و بدون اب
    اموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتومات
    نکاتی برای جلوگیری از سرقت خودرو
    بیشترین علت تصادفات رانندگی
    مزایای استفاده از کمربند ایمنی و صندلی کودک در حفظ جان و ایمنی
    نکاتی درباره عبور و مرور دانش آموزان از خیابان
    اموزش رانندگی و موارد استفاده از راهنما
    نکات رانندگی در شرایط بحرانی مثل لغزیدن و پنچری ناگهانی در سرعت بالا
    میزان سرعت مجاز انواع وسایل نقلیه در راه های برون شهری
    مصرف بنزین و سوخت ماشین خودروی خود را چگونه دقیق حساب کنیم؟
    اموزش رد شدن از دور برگردان در اتوبان و شهر برای رانندگان مبتدی
    نظرات
  • در قمست نظرات مشکلات و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در جریان بگزارید.

  • نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
    کد امنیتی
    رفرش
    کد امنیتی
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    آخرین مطالب
  • آخرین مطالبی که به تازگی در سایت منتشر شده اند...
  • در جاده چالوس و هراز چگونه رانندگی کنیم؟
    مدل روکش دنده ماشین و تزئینات داخل خودرو ۲۰۱۸
    قیمت و نرخ تمام جریمه های رانندگی داخل و خارج شهر در سال 96-95
    قیمت خودرو در سال 95- قیمت همه خودرو های داخلی و وارداتی در بازار ایران در سال 95چقدر بود ؟
    عیب یابی اسان مشکلات پدال کلاچ و ترمز و گاز خودرو وقدرت موتور و کشیدگی ماشین
    عکس ها و گفتگو با نویسنده رمان راز سایه شیدا قوام پوری
    عکس و قیمت و اپشن های بوگاتی شیرون (Chiron)
    بررسی تخصصی موتور مشهور TU5موتور تی یو 5 در محصولات ایران خودرو
    قیمت و عکس های خودروی جدید B30
    عکس و مشخصات ولوو s60 مدل 2018
    چگونه ماشین را دستی بشوریم؟اموزش شستشوی ماشین در منزل
    چگونگی طراحی ماشین مبتدی و ساده اموزش طراحی بدنه ماشین
    چگونگی چک و بررسی ماشین دست دوم از نظر سلامت و کارایی
    چگونه وسایل فایبر گلاس شکسته را تعمیر کنیم؟
    اموزش ساخت یک موتور ابتدایی و ساده با سیم و باتری واهنربا
    نکات مهم قبل از ازمون گواهینامه تجربیات امتحان عملی رانندگی ازمایش
    اموزش رانندگی در شهر برای راننده تازه کار رانندگی برای شخصی که تازه گواهی نامه گرفته
    جدول نمرات منفی برای تخلفات رانندگان پر خطر و میزان جریمه
    برای تمدید گواهینامه رانندگی چه مدارکی نیاز است؟
    فواید بستن کمربند ایمنی چیست نبستن کمربند ایمنی چه خطراتی دارد؟
    ترمز ای بی اس abs چیست و چگونه کار می کند؟
    چگونه استرس را در رانندگی از بین ببریم چگونه راننده با اخلاقی باشیم
    چگونه ماشین خود را بشوییم و برق بندازیم؟
    با سی میلیون تومان چه خودروی صفری می توان خرید؟
    قیمت و عکس رنو ساندرو استپ وی
    قیمت پورشه و مازراتی در بازار ایران
    سن متوسط خودروها هم‌اکنون در انگلستان 7.8 سال است
    تندر 90 کیفیت بهتری دارد یا 206
    شرایط و مقدار وام خودرو بانک سینا
    سوء استفاده از کارت بازرگانی
    معایب و مشکلات اصلی خودروهای ایرانی و چینی
    قیمت رهن کامل اپارتمان نوساز در تهران
    احتمال زلزله های بعدی در تهران و دو شهر مهم دنیا بالاتر است
    فروش متری ٢ میلیون تومانی املاک شهرداری تهران
    شماره تلفن اعتراض به درصد حق کمیسیون بیشتر املاک
    انتقال دانش فنی تولید قطعات خودروهای جدید خارجی و فرانسوی
    نیازی به ثبت نقل و انتقالات خودرو در دفترخانه وجود ندارد کار دفترخانه ها غیر قانونی
    نکات خرید و استفاده از ضد یخ خودرو
    قیمت اپارتمان نوساز و قدیمی در منطقه تهران نو
    قیمت خودروهای داخلی در بازار