مقایسه مدل های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل
نریمان اصغریان- داچیا داستر که در برخی کشورها با نام رنو داستر نیز شناخته می شود یک کراس اُور کامپکت است که با موتورهای 1.5 لیتر دیزل و 1.6 و 2.0 لیتر بنزینی عرضه می شود. قرار است این خودرو در کشورمان در مدلهای 2 لیتری دیفرانسیل جلو با گیربکس اتوماتیک و 2 لیتری دو دیفرانسیل با گیربکس دستی عرضه شود. اخیرا در نشریات خارجی داستر با موتور 2 لیتری با کد F4R مورد تست و بررسی قرار گرفته است که در این نوشته به بررسی ویژگیهای این دو مدل و مقایسه آنها با یکدیگر می پردازیم.
داستر بر اساس پلتفرم B0 شکل گرفته است که با لوگان و ساندرو مشترک است. داستر با طول 4.31 متر و عرض 1.82 متر خودروی جمع و جوری است. ظاهر داستر به لطف هنرمندی طراحان رنو چندان ارزان قیمت به نظر نمی رسد. طبق گفته طراح این خودرو، خطوط بدنه داستر تا حدودی با الهام از رنو 4 شکل گرفته اند. طرح داخل کابین ساده است و بیشتر به کاربردی بودن آن توجه شده است. داشبورد و کنسول وسط بسیار شبیه به لوگان و ساندرو به نظر می رسد. در ارگونومی داخل بهبودهایی انجام شده است که انتقال دکمه های شیشه بالابر از کنسول وسط به پنل درها از جمله آنهاست. داشبورد و کنسول از جنس پلاستیک سخت است و ظاهر جذابی نیز ندارد. امکاناتی نظیر Bluetooth، Aux ، USB و مکان یاب ماهواره ای در این خودرو به چشم می خورند.
صندلیهای داستر بسیار راحت هستند و کابین آن به لطف فاصله 2673 میلی متری بین دو محور جلو و عقب فضای کافی دارد. پنج نفر به راحتی در داستر جای می گیرند.
ترکیب موتور و گیربکس در این خودرو موفقیت آمیز است. گیربکس 4 دنده اتوماتیک فقط در مدل 4×2 یا دیفرانسیل جلو عرضه می شود و فقط مدل 4×4 یا دو دیفرانسیل مجهز به گیربکس 6 دنده دستی است. در گیربکس 6 دنده دستی ضرایب دنده بسیار کوتاه در نظر گرفته شده اند ولی گیربکس 4 دنده اتوماتیک از ضرایب سبک و بلندی بهره می برد. عملکرد گیربکس اتوماتیک قابل قبول است و دنده ها را به نرمی و بدون تاخیر و تکان دادن عوض می کند. مدل دنده ای بسیار قویتر از اتوماتیک عمل می کند ولی به علت کوتاه بودن دنده ها نیاز به تعویض دنده در آن بیشتر است. دنده 1 ضریب بسیار سنگینی دارد (سرعت به ازای هر 1000 دور 5.79 کیلومتر است). دنده 2 نیز اندکی سنگینتر از حد معمول است. از دنده 2 به بعد بقیه ضرایب خوب انتخاب شده اند. باید از میان این 6 دنده همیشه دنده مناسب را انتخاب کنید تا دور موتور زیاد بالا یا پایین نباشد. البته سنگینی بیش از حد بعضی دنده ها مانند دنده یک در مواقع خاص مانند شروع حرکت در سربالایی شدید یا حمل بار سنگین سودمند است و باعث می شود آسیبی به صفحه کلاچ وارد نشود. دنده 6 نیز به ازای هر 1000 دور 38.26 کیلومتر به سرعت اضافه می کند که برای کروز با سرعت ثابت در بزرگراه و کاهش مصرف سوخت مناسب است. هنگام شتابگیری موتور به تدریج و ملایم قدرت خود را ارائه می دهد و چون در دور 3750 به حداکثر گشتاور خود می رسد در دورهای پایین واکنش پدال گاز سریع است.
فاصله قفل تا قفل فرمان 3.3 دور است، به همین دلیل هنگام پیچیدن آرام و بدون شتاب زدگی و تا حدودی کند واکنش نشان می دهد. شعاع چرخش برای هر دو مدل 10.44 متر است.
حجم صندق بار مدل 4×4 کوچکتر از 4×2 است (408 لیتر در برابر 475 لیتر). زیرا ساختار اکسل عقب 4×4 طوری است که جایی برای تایر زاپاس وجود ندارد و در مدل 4×4 زاپاس در داخل خودرو جاسازی شده است. در صورت خواباندن صندلیها حجم کلی بار از 475 لیتر به 1636 لیتر می رسد (در مدل 4×4 با خواباندن صندلیها حجم بار از 408 به 1570 لیتر می رسد).
داستر قابلیتهای آفرود مناسبی دارد. کمترین ارتفاع تا سطح زمین یا Ground Clearance برای هر دو مدل خوب است ولی مدل 4×4 از این نظر در وضعیت بهتری قرار دارد (برای دو دیفرانسیل 210 میلی متر و برای تک دیفرانسیل 205 میلی متر است). زاویه نزدیک شدن به مانع، زاویه بالای شکاف و زاویه عبور از شیب برای مدل 4×4 به ترتیب 30 و 23 و 36 درجه است. سیستم 4×4 این خودرو 3 حالت مختلف دارد:
- حالت 2WD که برای حرکت در شرایطی است که سطح مسیر چسبندگی خوبی دارد (مانند حرکت در جاده) و گشتاور به فقط چرخهای جلو منتقل می شود تا مصرف سوخت کاهش یابد.
- حالت AUTO برای مسیرهای لغزنده که در این حالت توزیع گشتاور بین چرخهای جلو و عقب به صورت اتوماتیک محاسبه می شود تا جلوی هرزگردی گرفته شود.
- حالت LOCK که مخصوص مسیرهای صعب العبور آفرود یا مسیرهای بیش از حد لغزنده است. در این حالت گشتاور موتور به صورت دائمی به چهار چرخ منتقل می شود و 50% از گشتاور موتور به طور پیوسته به اکسل عقب می رسد.
سیستم تعلیق عقب 4×4 از نوع مستقل است که از این نظر با مدل 4×2 متفاوت است. سیستم دو دیفرانسیل 70 کیلوگرم به وزن داستر اضافه می کند. بر اساس تست انجام شده در باسکول یکی از نشریات روسی وزن مدل تک دیفرانسیل 1350 کیلوگرم با تقسیم وزن 61 درصد جلو و 39 درصد عقب و وزن مدل دو دیفرانسیل 1421 کیلوگرم با تقسیم وزن 59 درصد جلو و 41 درصد عقب می باشد.
قدرت ترمزگیری مدل تک دیفرانسیل به دلیل همین وزن کمتر، بهتر است و بر اساس تستهای انجام شده 3 متر زودتر از مدل 4×4 از سرعت 100 به توقف کامل رسید.
بر خلاف مدل دو دیفرانسیل، مانور دادن با مدل تک دیفرانسیل راحتتر است و هندلینگ بهتری دارد. ولی تکانهای بدنه یا بادی رول در مدل دو دیفرانسیل کمتر است زیرا از سیستم تعلیق مستقل در عقب برخوردار است و از فنربندی چند اتصالی (مولتی لینک) برای محور عقب بهره می برد،این در حالیست که فنربندی چرخ های عقب مدل تک دیفرانسیل با اکسل زنده و غیر مستقل است که فضای کمتری را اشغال می کند و برای زندگی شهری مناسب است.
هر دو خودرو در بزرگراه و جاده سواری راحتی دارند ولی مدل دیفرانسیل جلو ناهمواریهای سطح مسیر را بهتر جذب می کند و از آنجایی که سایز چرخ در هر دو مدل یکسان و با سایز 215/65R16 می باشد این برتری مربوط به متفاوت بودن سیستم تعلیق است.
مدل 4×2 با اینکه سبکتر است ولی به علت اتوماتیک بودن گیربکس مصرف بیشتری نسبت به مدل 4×4 برای آن اعلام شده است. ظرفیت باک هر دو مدل 50 لیتر است.
بر اساس تستی که سال 2011 در موسسه Euro-NCAP انجام شد داستر موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی شد. در بخش ایمنی فعال داستر از سیستمهایی مانند ABS ، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، EBA (سیستم کمکی ترمز در مواقع اضطراری)، CSV (سیستم کنترل کم فرمانی) وASR (سیستم کنترل هرزگردی) بهره می برد. در بخش ایمنی غیر فعال نیز می توان به دو عدد ایربگ در جلو اشاره کرد.
در مجموع باید گفت برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک SUV کوچک و ارزان قیمت با قابلیتهای آفرودی نسبتا مناسب با اتاقی جادار و کیفیت ساخت خوب هستند داستر انتخاب شایسته ای به نظر می رسد.
مشخصات فنی:
داستر | 4×4 | 4×2 |
طول – عرض – ارتفاع (میلی متر) | 4315 – 1822 – 1695 | 4315 – 1822 – 1695 |
فاصله بین محور جلو و عقب | 2673 میلی متر | 2673 میلی متر |
نوع موتور | 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ | 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ |
حجم موتور | 1998 سی سی | 1998 سی سی |
نسبت تراکم | 11 به یک | 11 به یک |
توان | 135 اسب بخار در دور 5500 | 135 اسب بخار در دور 5500 |
گشتاور | 195 نیوتن متر در دور 3750 | 195 نیوتن متر در دور 3750 |
نوع گیربکس | 6 دنده دستی | 4 دنده اتوماتیک |
نسبت دنده 1 | 4.45 | 2.724 |
نسبت دنده 2 | 2.59 | 1.499 |
نسبت دنده 3 | 1.69 | 1.000 |
نسبت دنده 4 | 1.17 | 0.710 |
نسبت دنده 5 | 0.87 | ——– |
نسبت دنده 6 | 0.67 | ——– |
ضریب دیفرانسیل | 4.86 | 3.50 |
سرعت در دنده 1 دور 1000 | 5.79 | 10.27 |
سرعت در دنده 2 دور 1000 | 9.97 | 18.67 |
سرعت در دنده 3 دور 1000 | 15.27 | 27.98 |
سرعت در دنده 4 دور 1000 | 22.03 | 39.37 |
سرعت در دنده 5 دور 1000 | 29.60 | ——– |
سرعت در دنده 6 دور 1000 | 38.26 | ——– |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون استرات، میله ضد غلتش | مک فرسون استرات، میله ضد غلتش |
سیستم تعلیق عقب | مستقل، مالتی لینک | اکسل انعطاف پذیر |
ابعاد تایر | 215/65R16 | 215/65R16 |
ترمزهای جلو | دیسکی خنک شونده | دیسکی خنک شونده |
ترمزهای عقب | کاسه ای | کاسه ای |
حجم باک | 50 لیتر | 50 لیتر |
ضریب آیرودینامیک | 0.402 | 0.402 |
خروجی دی اکسید کربن | 185 گرم در هر کیلومتر | 195 گرم در هر کیلومتر |
مصرف سوخت در شهر | 10.3 لیتر در 100 کیلومتر | 10.9 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت در بزرگراه | 6.5 لیتر در 100 کیلومتر | 6.8 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت در سیکل ترکیبی | 7.8 لیتر در 100 کیلومتر | 8.2 لیتر در 100 کیلومتر |
نتایج تست عملی در روسیه:
داستر | 4×4 | 4×2 |
تست شتاب و سرعت: |
|
|
0 تا 20 کیلومتر | 1.2 ثانیه | 1.3 ثانیه |
0 تا 40 کیلومتر | 3.0 ثانیه | 3.3 ثانیه |
0 تا 60 کیلومتر | 5.2 ثانیه | 5.6 ثانیه |
0 تا 80 کیلومتر | 7.9 ثانیه | 8.9 ثانیه |
0 تا 100 کیلومتر | 11.8 ثانیه | 12.8 ثانیه |
0 تا 120 کیلومتر | 17.0 ثانیه | 18.4 ثانیه |
0 تا 140 کیلومتر | 25.9 ثانیه | 27.7 ثانیه |
0 تا 160 کیلومتر | 41.0 ثانیه | 44.0 ثانیه |
حداکثر سرعت | 174.4 کیلومتر در ساعت | 170.8 کیلومتر در ساعت |
تست کشش: |
|
|
60 تا 100 کیلومتر | 8.1 ثانیه در دنده 4 و 12.3 ثانیه در دنده 5 | 7.8 ثانیه در حالت Drive |
80 تا 120 کیلومتر | ————- | 9.9 ثانیه در حالت Drive |
مسافت ترمز از سرعت 100 کیلومتر | 43 متر | 40 متر |
نفوذ صدا به داخل کابین در سرعت ثابت 100 کیلومتر | 69.3 دسی بل در دنده 5 و 68.6 دسی بل در دنده 6 | 68.6 دسی بل در حالت Drive |
این مقاله با همکاری ماهنامه صفر تا صد به شما تقدیم شده است.

تصاوير و بررسي مشخصات فني رنو داستر

قابلیت حرکتی در نقاط مختلف

کلید سيستم کنترل شاسي آن در پایین کنسول وسط قرار دارد و دارای 3 نوع کنترل می باشد :
پيشرانه، گيربكس و مصرف سوخت
لازم به ذکر است در گونه تک دیفرانسیل دنده دستی و در گونه دو دیفرانسیل دنده از نوع اتوماتیک می باشد. مصرف سوخت ترکیبی این موتور 7.8 لیتر برای گیربکس دستی و 8.2 لیتر برای گیربکس اتوماتیک است.شتاب صفر تا صد این موتور با گیربکس دستی 11.7 و برای گیربکس اتوماتیک 12.7 می باشد که بیشینه سرعت آن هم 175 کیلومتر خواهد بود.

| |||
نوع موتور | 4 سیلندر خطی | ||
حجم موتور | 1998 سی سی | ||
تعداد سوپاپ | 16 | ||
شتاب صفر تا 100 (ثانیه ) | 10.2 | ||
نوع ترمز جلو | دیسکی پره ای خنک شونده | ||
نوع ترمز عقب | کاسه ای | ||
تایرها | 215/65R16 | ||
رینگ | 16 آلومینیومی | ||
نوع فرمان | هیدرولیک | ||
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون | ||
سیستم تعلیق عقب | مولتی لینک | ||
ابعاد (طول*عرض با آینه باز*ارتفاع) میلی متر | 4315*2000*1626 | ||
وزن کیلوگرم | 1300 | ||
ایمنی | |||
●سیستم ترمز ضد قفل ABS | |||
تجهیزات رفاهی | |||
●تهویه مطبوع |
سایر امكانات : | سنسور پارک عقب |
سال | رنگ | کارکرد | تومان |
---|---|---|---|
1392 | سفيد | - | 61,000,000 |
1392 | مشکي | 26,000 | 62,000,000 |
1392 | مشکي | 9,000 | تماس بگيريد |
1392 | مشکي | 5,500 | 63,000,000 |
1392 | سفيد | 19,000 | 59,500,000 |
1392 | سفيد | 20,000 | 59,300,000 |
1392 | سفيد | 47,000 | تماس بگيريد |
1392 | مشکي | 33,000 | 62,000,000 |
1392 | سفيد | 8,500 | 61,000,000 |
1392 | سفيد | 10,000 | 60,000,000 |
1392 | سفيد | 18,000 | 58,000,000 |
1392 | نامشخص | 15,000 | 62,200,000 |
1392 | سفيد | - | 59,000,000 |
1392 | سفيد | 0 | تماس بگيريد |
1392 | سفيد | - | 59,500,000 |
1392 | خاکستری | 0 | 60,500,000 |
1392 | سفيد | 19,000 | 62,000,000 |
1392 | مشکي | 19,000 | 59,000,000 |
1392 | نقرآبی | 12,000 | 62,000,000 |
1392 | سفيد | 9,000 | 59,900,000 |
1392 | مشکي | 24,000 | 59,500,000 |
1392 | سفيد | 5,400 | 60,500,000 |
1392 | سفيد | 3,800 | 63,000,000 |
1392 | مشکي | 4,000 | 59,000,000 |
1392 | مشکي | 0 | 61,000,000 |
1392 | خاکستری | 12,000 | 58,450,000 |
1392 | مشکي | 16,000 | 62,500,000 |
1392 | مشکي | 11,000 | 61,000,000 |
1392 | سفيد | 19,000 | 30,000,000 |
1392 | مشکي | 70 | 60,500,000 |
1392 | مشکي | 0 | 61,000,000 |
1392 | مشکي | 20,000 | 59,000,000 |
1392 | مشکي | 27,000 | 55,000,000 |
1392 | سفيد | 14,000 | 62,500,000 |
1392 | سفيد | - | 61,500,000 |
1392 | سفيد | 15,000 | 63,000,000 |
1392 | سفيد | 9,000 | 61,500,000 |
1392 | مشکي | - | 65,000,000 |
1392 | آلبالوئی | 13,000 | 58,000,000 |
1392 | سفيد | 5,000 | 64,000,000 |
1392 | نقره ای | 6,000 | 62,000,000 |
1392 | نامشخص | 13,000 | 58,500,000 |
1392 | سفيد | 9,000 | 58,800,000 |
1391 | مشکي | 44,000 | 54,000,000 |
1392 | سفيد | 15,000 | 60,000,000 |
1392 | مشکي | 18,500 | 59,800,000 |
1392 | سفيد | 30,000 | 61,000,000 |
1392 | مشکي | 19,000 | 60,500,000 |
1392 | سفيد | 14,000 | 61,000,000 |
مشخصات فنی خودرو رنو داستر
با تشکر فراوان
با سلام
اینجانب در آذر ماه سال گذشته جهت خرید اتومبیل داستر در شرکت نگین خودرو آفتاب ثبت نام کرده ام و مقرر گردید که پس از 3 ماه کاری خودروی خود را تحویل بگیرم. به رغم اینکه بیش از 6 ماه از تاریخ ثبت نام می گذرد اما نه تنها خودروی مذکور تحویل داده نشده است بلکه به دلیل تغییر هماهنگ نشده مدل خودرو (از 2014 به 2015) و افزایش قیمت اولیه توسط فروشنده امکان پلاک گذاری تا حدود 4 ماه دیگر نیز میسر نمی باشد. همچنین شرکت نگین خودرو به هیچ عنوان حاضر به پرداخت غرامت تا موعد پلاک گذاری اتومبیل ها نبوده و تنها جریمه بابت تأخیر تا زمان تحویل خودرو آن هم با نرخ بسیار کمتر سود متدوال بانکی در چند ماه اخیر را پذیرفته است. حال سوال بنده از سرمایه گذاران اصلی این شرکت که همواره خود را از انظار عمومی پنهان می دارند اینست که آیا اتومبیل بدون پلاک ( که هنوز هم تحویل داده نشده است) به منزله انجام تعهدات این شرکت بد قول می باشد؟
بنده هم از قربانیان شرکت نگین خودرو هستم شبیه همین مواردی که دوستان گفتند
خودروسازهای داخلی و نمایندگیهای خودروهای خارجی همه دزدن اما شاه دزدشون همین نگین خودرو است
بیایید همه با هم در فضای مجازی اطلاع رسانی کنیم تا افراد کمتری طعمه این کلاهبرداران حرفه ای شوند
ضمنا نگین خودرو نمایندگی رنو مال همونیه که ایرتویا نمایندگی تویوتا رو داره
آقای شاهرخی خرید از نگین خودرو اشتباه محض است و شما ندانسته گریبان گیر آن شده اید.یکی از دوستان بندهکولیوسی که باید 3 ماهه تحویل می گرفت را پس از 9 یا 10 ماه آنهم با کلی دعوا و آشنا تراشی. تحویل گرفت
ضمنا جای غرامت طلب وجه اضافی تحت عنوان مدل بالاتر و دو تا آپشن بیشتر هم کرده بودند
سلام. واقعا جای تاسف دارد که این شرکت نگین خودرو به تعهدات خود عمل نمیکند و دروغ و سوء استفاده از سرمایه مردم روش سرمایه گذاری انهاست