ممکن است در هنگام خرید خودرو اصطلاحاتی چون تمام چرخها محرک (AWD) یا دو دیفرانسیل (4WD) زیاد به گوش شما خورده باشد. تفاوت عمده میان این دو نوع سیستم انتقال قدرت چیست؟ کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد؟ در این مقاله سعی داریم تا تفاوت عمده میان این دو نوع سیستم انتقال قدرت را آشکار کنیم.

land-rover defender
4WD :
این سیستم دارای قدمت بیشتری نسبت به AWD است و برخی اوقات آن را 4×4 هم مینامند. در اینگونه خودروها توان به جعبه انتقال (Transfer Case) منتقل میشود. وظیفه اصلی است جعبه انتقال توزیع توان بین اکسل های جلو و عقب است. در داخل این جعبه انتقال مجموعهای از چرخ دنده مانند گیربکس وجود دارد. هنگامی که توان توسط این جعبه تقسیم میشود، به شما ضمانت میکند که هر چرخی با سرعت برابر در حال گردش است. این برابر بودن سرعت های دورانی چرخها مشکل بزرگی هنگام دور زدن خودرو ایجاد میکند. همان طور که میدانید در هنگام پیچیدن در یک پیچ، تایر داخلی سرعت کمتری نسبت به تایر بیرونی دارد. قفل بودن دیفرانسیل در اصطلاح باعث میشود دور زدن خودرو با شعاع بیشتری انجام شود و یقیناً خطرآفرین میباشد.

Full time locking
در سیستمهای جدید 4WD شما میتوانید خودتان سیستم را به صورت الکترونیکی فعال و غیرفعال کنید. البته در مدل های کمی قدیمی تر شما میبایست این کار را به وسیله دنده اضافی کنار دنده اصلی انجام میدادید. در سیستمهای الکتریکی معمولاً حالت Low وجود دارد که به معنای قفل شدن دیفرانسیل و تقسیم نیروی مساوی بین دو چرخ طرفین است. همچنین حالت High نیز وجود دارد که در اصطلاح کنترل لغزش نیز گفته میشود. در این حالت مشکل قفل شدن دیفرانسیل وجود ندارد. در این حالت خودرو میتواند تا سرعت 60 مایل بر ساعت حرکت کند.
- Front Wheel Drive Biased
- Part time locking
- Front Wheel Drive Biased
مزیت های 4WD :
- نیروی جلو برنده عالی در خارج ازجاده Off-road
- میتواند غیرفعال شود تا در مصرف سوخت صرفهجویی کند
- تکنولوژی قوی و اثباتشده
معایب 4WD :
- اضافه کردن وزن و پیچیدگی به خودرو
- نمیتوان از این سیستم در تمامی شرایط استفاده کرد
- هزینه بسیار زیاد نسبت به خودرو تک دیفرانسیل
AWD :
تکنولوژی AWD بهروزتر از 4WD میباشد و البته پیچیدگی بیشتر نسبت به 4WD دارد. تفاوت عمده سیستم AWD و 4WD این است که سیستم AWD همواره برای خودرو فعال است. در این سیستم هم مدل مکانیکی وجود دارد و هم مد الکترونیکی. در مدل مکانیکی این سیستم انتقال قدرت در حقیقت از سه دیفرانسیل استفاده میکنند. در سیستم تمام چرخ محرک، توان انتقالیافته تنها به چرخی تعلق میگیرد که بیشترین نیروی Traction را داشته باشد. این کار با تقسیم توان در بین اکسل های عقب و جلو انجام میشود. این کار به وسیله دیفرانسیل مرکزی صورت گرفته و در بین هر دو چرخ در جلو و عقب به وسیله دو دیفرانسیل جداگانه انجام میشود.

Dynamax System for All new Sportage
مزیت عمده این روش در سطوح لغزنده بیشتر آشکار میشود چون تقسیم توان بر روی هر چرخ انجام میشود. کنترل لغزش در هر چرخی باعث ایجاد نیروی Traction بیشتر میشود. بهترین مثال AWD مرسدس بنز AMG E63 است. البته سیستم AWD به اندازه 4WD قوی و تنومند نیست. این سیستم نمیتواند در شرایط بسیار کم اصطکاک جاده نیروی جلو برنده کافی نسبت به سیستم 4WD را ایجاد کند. امروزه رایانه در کنترل سیستم AWD نقش مهمی بر عهده دارد.
سنسورهایی که بر روی هر چرخی وجود دارد تا نیروی Traction را لحظه به لحظه پایش کنند. در خودرو واحد کنترل الکترونیک خودرو یعنی ECU تصمیمگیری میکند تا اینکه چه مقدار توان به کدام چرخ منتقل شود.
مزیت های AWD :
- افزایش چسبندگی خودرو به جاده و کنترل بهتر آن تحت شرایط مختلف
- فرمان پذیری و هندلینگ مناسب برای انواع نیرو های traction
- در تمامی اوقات فعال است
معایب AWD :
- مصرف سوخت بیشتر
- افزایش وزن خودرو و پیچیده شدن مکانیزم عملکردی
- برای شرایط کاملاً Off-road مناسب نیست
کدام سیستم مناسب تر است:
اگر قصد دارید در اکثر موارد در جادههای Off-road سیر کنید، یقیناً 4WD بهترین انتخاب است. در آب و هوای زمستانی که اکثر رانندگان آن را تجربه میکنند، بسیار زیباتر است که سیستم انتقال قدرت خودش وضعیت بحرانی را تشخیص دهد و بدون دخالت راننده (منظور جا زدن دنده کمک یا فعال کردن سیستم دو دیفرانسیل با دکمه) تصمیمگیری مورد نیاز را انجام دهد. پس AWD برای اینگونه افراد مناسب تر است. اگر شما در منطقه خیلی کوهستانی برف خیز زندگی نمیکنید نیازی نیست که یک خودروی 4WD تهیه نمایید، بلکه خودرویی که دارای سیستم انتقال قدرت AWD است مانند یکی از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است.
مرسی مطلب جالبی بود
درود.
ممنون اقای طهوری.
خیلی عالی بود.در ضمن باز هم از بنز تعریف و تبلیغ کن.
((( ایران و المان )))
ممنون از زحمتی که کشیدی،خیلی عالی بود
دستت درد نکنه آقای طهوری.من اول مطلب رو خوندم نه نام نویسندشو بعد از خوندن مطلب مطمئن شدم که این مطلب نوشته آقای طهوری هست.واقعا به دردم خورد.
اومدم بالا دیدم آره نویسندش همون آقای طهوریه.
من AWD رو بیشتر ترجیح میدم.
AWD لایک
4WD دیسلایک
مگه قرار نبود مقالات آموزشی رو تو سایت car.ir بذارین؟
الان کاربرد اون یکی سایتتون دقیقان چیه؟
یه سوالی داشتم ! ؟
این لنت های ترمزی که روش کارتونش نوشته >>> asbestos free
یعنی چی؟!! یعنی ازبست داره ! یا اینکه نداره ! یا اینکه مقدار کمی آزبست وجود داره!!! ؟؟؟
این لنت ها ، همون لنت هایی هستن که میگن بدونه آزبسته !؟؟؟؟
یعنی دیگه ضرر نداره ؟!
آخه روش هم به انگلیش اخطار داده که تنفس نکنید و از این چیزا ! !!!
سلام
asbestos free یعنی بدون آزبست(یا به زبان خودمون عاری از آزبست)
نه ضرر نداره از نظر آزبست
به خاطر بقیه مواد شیمیایی موجود در لنت گفته شده که از استنشاق و تماس با اون جلوگیری بشه
موفق و پیروز باشید
ولی من rwd های داج و فورد و چوی رو ترجیح میدم…
بعدش هم4wd
Rwd لایک
4wd دیسلایک
مقایسه هات منو کشته!
یکی به من بگه دیف عقب چه ربطی به 4wd داره؟
دف عقب ( یا همون دیفرانسیل عقب )، یعنی اینکه نیروی موتور، به چرخهای عقب وارد میشه. مثل اکثر مدلهای مرسدس بنز یا بی ام دابلیو یا پورشه. یا اصلا همون پیکان خودمون. این از این. ولی من متوجه ارتباط سوالت نشدم. یعنی چی که چه ربطی داره؟
من داشتم از سورنا میپرسیدم که این دو تا چه ربطی داره که تو مقایسشون میکنی!
در ضمن لازم نکرده به من یاد بدی دیف عقب چیه!
فقط مقایسه کردم،
درسته به نیازتون بستگی داره ولی کلا میخوام بدونم مخاطبین پدال کدوم رو بیشتر ترجیح میدن،میخوام بدونم اهل آفرودن یا دریفت رو ترجیح میدن،
همین…
بی ام دبلیو غلط اندر غلط است . همان که از 60 سال قبل در این کشور می گفتند یعنی بی ام و درست است زیرا حرف W در انگلیسی دبلیو و در زبان آلمانی و خوانده می شود بنابراین چون بی ام و آلمانی است درست و منطقی اش اینست که با همان گویش و زبان خوانده شود .
اتفاقا تلفظ شما کاملا غلطه،
اگه با گویش انگلیسی بخواین تلفظ کنید میشه بی ام دبلیو
ولی اگه بخواین آلمانی تلفظ کنید میشه ب ام و
در آلمانی ب تلفظ میکنیم نه بی
پس اتفاقا تلفظ شما غلط اندر غلطه
ممنون. استفاده کردم
من توی افرود کامل با 4wd پرادو پدرم رانندگی کردم واقعا که سیستم خوبی هست
PTV : Porsche Torque Vectoring
محسن جان ptv رو خوب اومدی دمت گرم
مهران جان خیلی خوشحال شدم دوباره اسمت رو تو سایت دیدم.
بابا این خارجیا که بلد نیستن ماشین درست کنن هی سیستمای تکراری میبندن رو ماشیناشون
ما تو کشورمون یه ماشین داریم به اسم سایپا 151 یا همون وانت کارا که با این که وانته واسه مصرف کمتر دیفرانسیل جلو ساختنش
عمرا خارجیا عقلشون برسه همچین چیزی بسازن
با تشکر ، خیلی خوب بود ، امیدورام باز هم از این مقالات بگذارید .
” مانند یکی از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است. ”
تبلیغ به این تابلویی ندیده بودم.
همچین نوشته اگه اینجوری اینو بخرید اگه اونجوری اونو بخرید
پول ما که به بالاتر از پراید نمیرسه
نکنه قراره پرایدawd و پراید 4wd هم تولید بشه؟!!!
قشنگ بود .
تشکر از مطالب کاربردی و خوبتان.موفق باشید
اسمش تو بنز 4matic هست
سلام ممنونم مطلب خوبی بود
اگر امکان داره سوزوکی ویتارا رو نیز مقایسه کنید تمام مدلهایش را و دیفرانسیل های مختلفشو و همچنینی با سانتافه
میگم بچه ها حالا دیفرانسیل جلو
بهتره یا عقب?
نمونه شاخص AWDسوزوکی ویتاراست که هندلینگ بسیار خوبی هم در جاده و هم در خیابان دارد .
با سلام خدمت تمامی عزیزان بازدید کننده یک سوال فنی داشتم در مورد نیسان مورانو مدل 2008 se یک مشکلی داره که سرعتش ار 110 کیلومتر بیشتر نمیشه ولی گاز می خوره و دور موتور زیاد میشه ولی سرعت ماشین زیاد نمیشه و حالت خلاصی می گیره دوستان کسی هست بتونه راهنمایی کنه؟؟